۷ واقعیت شگفت انگیز درباره‌ی روز پیتزای بیت کوین

7 واقعیت شگفت انگیز درباره روز پیتزای بیت کوین | همتاپی

حتی امروز نیز این که لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) ده هزار برای خرید دو پیتزا، جایگاه ویژه ای در فرهنگ عامه بیت کوین دارد.

جامعه ارزهای دیجیتال، 22 ام ماه مه را به مناسبت روز جهانی پیتزا بیتکوین جشن می‌گیرد. کمتر از دو سال پس از اینکه ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر 9 صفحه‌ای بیت کوین را منتشر کرد، لازلو هانیچ امکان استفاده از ارز دیجیتال برای خرید دو پیتزا به قیمت 10,000 بیت کوین را فراهم کرد.

روز پیتزا بیت کوین

هزاران ارز دیجیتال در جهان وجود دارد اما بیت کوین تا به امروز، همچنان به عنوان یک رویداد انکارناپذیر و مبتکرانه فناوری بلاک چین باقی مانده است. بیت کوین از همان ابتدا تا همین الان که بازاری به ارزش تریلیون دلاری دارد، آزمون خود را پس داده است. لازلو هانیچ در واقع یکی از مشارکت کنندگان اولیه بود که مسئولیت مهمی برعهده داشت، که بسیاری آن را شاهکار بازاریابی پذیرش بیت کوین می‌دانند.

در روزهای اول، هیچ مکان قابل اعتمادی وجود نداشت که بتوان معاملات بیت کوین را در آن انجام داد. در عوض، بیت کوین در تالارهای گفتگو و چت روم‌های Internet Relay به طور مستقیم خرید و فروش می‌شد. این اتفاق به زمانی برمی­گردد که ارزش این ارز دیجیتال، به عنوان یک فناوری آزمایشی، فقط چند سنت بود.

هانیچ، برنامه نویس اهل فلوریدا، پس از پرداخت 10000 بیت کوین برای خرید دو پیتزای پاپا جان در 22 می 2010، اولین فردی بود که از بیت کوین در یک تراکنش تجاری استفاده کرد. 

لازلو هانیچ فقط آن مردی نیست که با 10000 بیت کوین دو پیتزا خرید. به افتخار روز پیتزا بیت کوین، بیایید به مشارکت‌های پیشگامانه او نگاهی بیندازیم.

هانیچ علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات موجود در مراحل اولیه شبکه، اولین توسعه دهنده‌ای بود که کد بیت کوین را برای سیستم عامل مک منتشر کرد. او همچنین چشم انداز استخراج بیت کوین را متحول کرد. قبل از تکنولوژی تراشه ASIC، بیت کوین با استفاده از پردازنده مرکزی (CPU) استخراج می‌شد.

استخراج با استفاده از GPU زمانی اتفاق افتاد که هانیچ یک کد ماینینگ ایجاد کرد که ماینرها می‌توانستند با استفاده کارت گرافیک (GPU) بیت کوین استخراج کنند. در آن زمان،

حتی ساتوشی ناکاموتو، که مرتباً چندین پیام با او رد و بدل کرده بود، فکر می‌کرد که استخراج بیت کوین با استفاده از GPU بسیار سخت است.

بیت کوین توانست بسیاری از پیشگامان این صنعت را به خود جذب کند اما زمان آن فرا رسیده که جامعه تعهد و تلاش بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرهای فعال در بیت کوین، از جمله هانیچ را که به تجلی بیت کوین به شکل کنونی کمک کردند، به رسمیت بشناسد.

در اینجا، به بهانه‌ی دوازدهمین سالگرد روز پیتزای بیت کوین، لیستی از حقایقی که کمتر درباره‌ی معروف‌ترین جشن‌های بیت کوین شنیده شده است، ارائه می‌شود.

ارزش این دو پیتزا با بالاترین قیمت امسال بیت کوین (69,000 دلار) 690 میلیون دلار است.

1) 10,000 بیت کوین در هنگام خرید، تنها 41 دلار ارزش داشت

اگرچه اطلاعات چندانی درباره‌ی روزهای ابتدایی اقتصاد بیت کوین در دست نیست، اما طبق اظهارات یکی از کاربران بیت کوین به نام ender_X، هانیچ می‌توانست بیت کوین‌های خود را در صرافی حدود 41 دلار خرید و فروش کند. چنانچه این ارقام دقیق باشند، قیمت هر بیت کوین در زمان فروش تقریباً 0.004 دلار است.

اگرچه این رقم صفر نبوده، اما آنقدر پایین است که ender_X پست خود را این طور تمام می‌کند:

پیتزای رایگان دریافت کردید. عجب شانسی!

2) هانیچ برای دریافت پیتزا مجبور شد چهار روز صبر کند

مطمئناً، این مدت به اندازه انتظار ساتوشی برای رشد قیمت بیت کوین که نزدیک به 11 ماه به طول انجامید، طولانی نبوده است. اما با توجه به استانداردهای معمول تحویل غذا، هانیچ زمان طولانی منتظر سفارش خود مانده بود.

در واقع، هانیچ اولین بار در روز سه شنبه، 18 می، در Bitcoin.org نوشت:

برای خرید دو پیتزا 10 هزار بیت کوین پرداخت خواهم کرد. احتمالاً 2 پیتزای بزرگ که مقداری از آن باقی بماند … اگر علاقه‌مند به معامله هستید، لطفا به من اطلاع دهید.

با این حال، وی تا آخر شنبه پیتزای خود را دریافت نکرد. در روز جمعه، برخی در مورد سلامتی هانیچ بحث کردند و کاربری به نام BitcoinFX از وی پرسید گرسنه نیستی؟

هانیچ پاسخ داد:

پرداخت هزینه یک پیتزا با بیت کوین برایم جالب است، همین.

جرکوس (Jercos) به او کمک می‌کند تا تحویل روز بعد انجام شود. طبق گزارشات Bitcoin Talk، این تراکنش در حدود ساعت 2:16 بعد از ظهر انجام شد.

3) هانیچ با پرداخت بیت کوین بیش از دو پیتزا خریداری کرد

با این حال هانیچ به این حد اکتفا نکرد. وی، در ماه ژوئن تلاش کرد تا حد مجاز را افزایش دهد و برای این منظور به پست خود افزود: این معامله محدودیت زمانی ندارد.

وی در 12 ژوئن نوشت: 

در صورتی که بودجه کافی داشته باشم، 10 هزار بیت کوین برای خرید دو پیتزا پرداخت خواهم کرد (معمولاً سرمایه زیادی در اختیار دارم). لطفا چنانچه تمایل دارید، به من اطلاع دهید.

شایعات حاکی از آن است که سفارشات دیگری نیز برای خرید پیتزا صورت گرفته است و برخی شواهد نشان می‌دهد که احتمالاً هانیچ در ماه اوت به پیشنهاد خود خاتمه داد.

وی نوشت: 

خب، من انتظار نداشتم که این خرید تا این حد محبوبیت پیدا کند. اما واقعاً توانایی ادامه کار را ندارم. زیرا دیگر نمی‌توانم هزاران کوین در روز تولید کنم […] از تمامی کسانی که قبلاً برای من پیتزا خریده‌اند متشکرم، اما در حال حاضر، از انجام این کار صرف نظر می‌کنم.

البته خرید پیتزا تنها به همین یک مورد اختصاص ندارد. در سال 2018، لازلو اولین کسی بود که از طریق شبکه لایتنینگ (Lightning) یک پیتزا خریداری کرد، وی در آن زمان تنها 0.00649 بیت کوین برای خرید پیتزا پرداخت نمود.

4) جرکوس در نهایت بیت کوین‌هایش را فروخت

طولی نکشید که جرمی استوردیوانت (جرکوس) دوباره به کانون توجه بازگشت. وی تنها پنج سال پس از آن معامله، در سال 2015 با وب سایتی به نام Bitcoin Who’s Who مصاحبه کرد.

استوردیوانت، بیت کوین را ارزی برای خرج کردن معرفی کرد. وی خاطر نشان کرد که 10 هزار بیت کوین دریافتی وی، در زمانی که ارزش آنها در مجموع 400 دلار بود، به سرعت به چرخه اقتصاد بازگشت. هولدارهای امروزی که تا حدی ناامید هستند، بهتر است به این موضوع توجه کنند.

وی گفت:

به طور طبیعی همیشه افرادی هستند که کوین‌ها را به قصد ثروتمند شدن، احتکار می‌کنند، اما تنها تعداد کمی از آنها ثروتمند می‌شوند، زیرا این امر بدون رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی، بیت کوین را بیشتر مشابه پی پال یا استرایپ (Stripe) می‌دانست.

استوردیوانت، جزئیات قابل توجه دیگری در مورد تراکنش خود بیان کرد. به گفته‌ی وی، این تراکنش از طریق IRC نهایی شد. وی همچنین اشاره کرد که در زمان انجام آن تنها 19 سال سن داشته است.

5) روز پیتزای بیت کوین از ابتدا چندان مورد توجه نبود

در حالی که امروزه روز پیتزای بیت کوین به طور گسترده‌ای شناخته شده است، اما به ندرت گزارشی درباره هرگونه جشنی پیش از سال 2014 یافت می‌شود. جای تعجب نیست، زیرا پیش از سال 2013، افراد آشنایی چندانی با بیت کوین نداشتند.

ظاهراً، داستان هانیچ تا حدودی با انتشار یک مقاله در روزنامه نیویورک تایمز رواج پیدا کرده و متعاقباً توسط یک وبلاگ و توییتی از @Bitcoin در سال 2014 بر سر زبان‌ها افتاده است.

این داستان با توجه به افزایش قیمت بیت کوین و رسیدن این ارز دیجیتال به 1000 دلار، توسط رسانه‌های بزرگی مانند ای‌بی‌سی نیوز (ABC News)، تک کرانچ (TechCrunch)، اسلیت (Slate) و وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) مطرح شد و سپس به عنوان یک روز ملی در ایالات متحده به ثبت رسید.

لذا، همانطور که در پست وال استریت ژورنال آمده است، برخی افراد بیت کوین را بیشتر از آنکه روشی برای پرداخت بدانند، این ارز دیجیتال را ذخیره ارزش تلقی می‌کنند. و همین امر باعث شده است تا این اختلاف نظر میان کاربران بیت کوین همچنان ادامه داشته باشد.

6) روز پیتزای بیت کوین اولین جشن بیت کوین نبود

بدیهی است تا زمانی که این فناوری وجود داشته باشد، بیت کوینرها جشن‌هایی را برای آن ترتیب خواهند داد. اولین جشن برای بیت کوین به سال 2011 برمی‌گردد.

 کاربران بیت کوین مشتاقانه پس از کناره‌گیری ساتوشی ناکاموتو از رهبری این پروژه، روز 28 آوریل سال 2011 را روز ناپدید شدن ساتوشی اعلام کردند.

در آن زمان کاربر کیبا نوشت: 

پیشنهاد می‌کنم یک روز را به بنیان‌گذار افسانه‌ای و ناشناس خود اختصاص داده و نشان دهیم که جامعه بیت کوین پس از ترک مخترع آن، وضعیت بسیار خوبی خواهد داشت.

اگرچه روز پیتزای بیت کوین کمی زودتر اتفاق افتاد، اما مدتی طول کشید تا به یک جشن تبدیل شود. احتمالاً به این دلیل که قیمت بیت کوین هنوز افزایش زیادی نیافته بود. همچنین لازم به ذکر است که ظاهراً روز پیتزای بیت کوین از برخی جهات با ماجرای بیت کوین برای پرداخت مطابقت دارد. موضوع بیت کوین برای پرداخت از سال 2014 تا 2016، توسط مشاغل صنعت مطرح شد.

7) هنوز هم می‌توانید تصاویر پیتزاهای واقعی بیت کوین را مشاهده کنید

اولین پرداخت‌های خریداری شده با بیت کوین

تا به حالا از خودتان پرسیده‌اید که پیتزاهای چند میلیون دلاری چه شکلی هستند؟ ما، آنها را در بالا به شما نشان دادیم.

در حال حاضر، به لطف هانیچ، تصاویر فاش نشده‌ای از پیتزاهای گران قیمت سال 2010 در اختیار داریم.

هانیچ در مجموع پنج عکس از غذایش ارسال کرد که ظاهرا مخلفاتی کمتر از پیتزاهای سنتی از جمله زیتون، فلفل تند، گوجه و غیره داشت.

به مناسبت روز پیتزا بیتکوینی میزبان کودکان کار باشیم!

به بهانه این روز همتاپی مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه_پیتزا_بیتکوینی برگزار می‌کند، این مسابقه در قالب استوری از تاریخ یکشنبه 1 خرداد تا چهارشنبه 4 خرداد در پیج اینستاگرام همتاپی برگزار می‌شود. (هر روز یک مسابقه)

قوانین مسابقه

اگر برنده شوید، ده ترون هدیه خواهید گرفت!
به ازای هر پاسخ صحیح شما، تیم همتاپی ده هزارتومان صرف هزینه غذای کودکان کار خواهد کرد.

پس شما هم در این کار خیر سهیم باشید و از این بهانه برای نشاندن لبخندی هر چند کوتاه بر لب کودکان کار استفاده کنید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *