سال ۲۰۲۰ بر دنیای رمز ارزها چگونه گذشت؟

سال 2020 بر رمزارزها چگونه گذشت؟ | همتاپی

همانند نوسانات ارزهای دیجیتال، سال 2020 برای رمز ارزها سالی پر فراز و نشیب بود. این سال اتفاقات خوب و بد زیادی را برای این صنعت رقم زد که در ادامه به بررسی تمامی آنها می‌پردازیم.

معامله‌گران رمز ارز تا یک ماه آخر سال ناراضی بودند. آنها در گروه‌های تلگرامی بطور گسترده‌ای این پرسش را مطرح می‌کردند چه زمانی قیمت‌ رمز ارزها افزایش می‌یابند؟، و این کار بیشتر شبیه یک تقاضا برای بالا بردن تصنعی قیمت کوین‌ها بود تا یک سوال جدی. با اینکه معامله‌گرها به آنچه که برای قیمت‌ رمز ارزها پیش‌بینی کرده بودند و نرسیدند، اما اتفاقات خوبی در این حوزه برای آنان رقم خورد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

چه اتفاقات خوبی برای رمز ارزها در سال 2020 رقم خورده است؟

  1. امور مالی غیرمتمرکز (ِDeFi)

امور مالی غیر متمرکز (دیفای) یا صنعت نوپای محصولات مالی غیر حضانتی (non-custodial) یکی از اتفاقات خوب برای بسیاری از معامله‌گران رمز ارزها بود. 

پس از آنکه شرکت کامپوند، کشت سود (Yield farming) را در ماه ژوئن ارائه کرد، امور مالی غیرمتمرکز در اکثر صرافی‌ها (مانند یونی سواپ (Uniswap)) و پروتکل‌های وام دهی (مانند آوه (Aave)، کامپوند (Compound) و میکر (Maker)) آغاز به کار نمود.

کشت سود به توکن‌های اضافی صادر شده توسط کامپوند برای هر کاربر این سرویس اشاره دارد. این توکن‌ها که در بازارهای ثانویه قابل معامله هستند، به ثمر نشستند. پروتکل‌های دیگر نیز در طول تابستان همان کار را انجام دادند و بازده سالانه (اگرچه بسیار ناپایدار بود) هزاران درصد بود.

استانی کولچف (Stani Kulechov)، بنیانگذار پروتکل وام دهی دیفای، آوه (Aave)، به دیکریپت (Decrypt) گفت:

رخداد دیفای 2020 نشان داد امور مالی کریپتو می‌تواند گسترده‌تر از تراکنش‌های ساده پرداخت بیت کوین باشد که در دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم و این امر توانایی تعامل با امور مالی شفاف را بدون حذف حضانت و با دسترسی برابر فراهم می‌آورد.

سرگئی نازاروف (Sergey Nazarov)، مدیر عامل و بنیانگذار شبکه اوراکل غیرمتمرکز چین لینک (Chainlink)، به دیکریپت گفت:

پذیرش سریع دیفای توسط کاربران کریپتو نشان‌دهنده نیاز آشکار به محصولات مالی بدون نیاز به اعتماد (trustless) است. دیفای بطور موفقیت‌آمیزی، صنعت بلاک چین را فراتر از توکن‌سازی، وارد دنیای خدمات مالی نموده که در واقع یک بازار جهانی بسیار بزرگتر است.

  1. هاوینگ (Halving) بیت کوین 

اتفاقات خوب برای کسانی رخ می دهد که منتظر آن هستند. در اواسط ماه می، بلاک چین بیت کوین تعداد بیت کوین‌هایی را که به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها پاداش می‌داد، به نصف کاهش داد. این اقدام که به منظور محدود کردن عرضه بیت کوین جدید طراحی شده بود و درآمد استخراج بیت کوین را نصف می‌کند. جای نگرانی نیست. چارلز بووارد (Charles Bovaird)، تحلیلگر اقتصاد کوانتوم، به دیکریپت گفت:

رویدادهای هاوینگ معمولاً صعودی محسوب می‌شوند، زیرا این موارد کمیابی رمز ارز را افزایش می‌دهند.

در واقع، در این ماه، قیمت بیت کوین سیر صعودی داشته و بیش از دو برابر شده است. در این ماه قیمت بیت کوین توانسته است رکورد تاریخی خود را بشکند و رکورد‌ جدیدتری (24171.47) را ثبت کند، در حالی که قیمت بیت‌کوین در آن زمان در حدود 10 هزار و 500 دلار بود. همچنین بازدهی استخراج نیز افزایش یافته است. بنابراین، هاوینگ بیت کوین به نوعی می‌تواند قابل تقدیر باشد.

  1. نمایش کریپتویی شرکت پی‌پال (PayPal)

بیت کوینرها از زمان انتشار بیت کوین در سال 2008 اقدام به پذیرفتن جریان اصلی کرده‌اند. اتفاق خوبی که در تابستان امسال افتاد، حمایت پی‌پال از تراکنش‌های رمز ارزی بود.

در ماه نوامبر، این غول پرداخت، این خدمات را برای مشتریان آمریکایی خود ارائه داد. در حال حاضر مشتریان این شرکت می‌توانند بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، اتریوم (ETH) و  بیت کوین کش (Bitcoin Cash) خرید و فروش نمایند.

توجه داشته باشید، آنها نمی‌توانند بیت کوین را از پی‌پال منتقل کنند. در عوض، پی‌پال چیزی مشابه یادداشت IOU (من به شما بدهکارم) را می‌فروشد که نشان‌دهنده مالکیت مشتری بر بیت کوین است. بووارد (Bovaird) اظهار داشت، با این همه رمز ارزها وضعیت خوبی دارند، زیرا 300 میلیون کاربر پی‌پال می‌توانند از رمز ارزها استفاده کنند. وی گفت:

اعطای مجوز پی‌پال به کاربران جهت خرید، فروش و نگهداری دارایی‌های دیجیتال، حاکی از مقبولیت گسترده صنعت رمز ارزهاست.

جوئل اجرتون (Joel Edgerton)، مدیر ارشد اجرایی بیت فلایر (bitFlyer) ایالات متحده، به دیکریپت گفت:

با این حال، هنوز بیشترین تأثیر آن مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت، تمام تلاش پی‌پال زمانی احساس خواهد شد که بیت کوین را برای بازرگانانش فراهم نماید. وی افزود:

این امر نشان می‌دهد که بیت کوین تنها برای تریدینگ نبوده، بلکه یک ارز با ارزش ذاتی است.

  1. خرید بیت کوین توسط جک دورسی (Jack Dorsey)

جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل توییتر، کش اپ (CashApp) و اسکوئر (Square)، امسال از بیت کوین بسیار حمایت کرد. به عقیده وی، وایت پیپر (whitepaper) بیت کوین، شعر است و این کوین باید پول مخصوص اینترنت باشد. دورسی امسال به آفریقا سفر کرد و در آنجا شاهد فرصت‌های بی‌شماری برای بیت کوین بود.

اسکوئر یکی از شرکت‌های پرداخت می‌باشد که متعلق به دورسی است. این شرکت تابستان امسال 50 میلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. از استراتژی‌های این شرکت نگهداری ثروت به صورت ارزهای دیجیتال مختلف و تحقق یک ضرورت اخلاقی است. در وایت پیپر سرمایه‌گذاری این شرکت آمده است:

ما بیت کوین را ابزاری برای توانمندسازی اقتصادی جهانی می‌دانیم؛ افراد در سراسر جهان می‌توانند با استفاده از این روش در یک سیستم پولی جهانی شرکت کرده و آینده مالی خود را تأمین نمایند. این سرمایه‌گذاری گامی مهم در پیشبرد مأموریت ماست.

شرکت کش‌اَپ و شرکت رمز ارز گری‌اسکیل (Grayscale)، پنجاه درصد از کل بیت کوین‌های جدید را در نیمه اول امسال خریداری کردند. همچنین دورسی، شرکت اسکوئر کریپتو (Square Crypto) را در ماه مارس گذشته راه‌اندازی کرد.

  1. خریدهای بالای بیت کوین توسط شرکت مایکرو‌استراتژی

مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت فناوری مایکرو‌استراتژی (MicroStrategy)، از زمانی که این شرکت در تابستان امسال 450 میلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد، بی‌وقفه در مورد آن توییت کرده است. از نظر سیلور، بیت کوین یک حرکت مافوق نور، انبوهی از زنبورهای سرخ سایبری در خدمت الهه خرد و کشتی نجات برای جلوگیری از غرق شدن در سیلاب ارزها است. ارزش سرمایه‌گذاری 450 میلیون دلاری مایکرواستراتژی اکنون بیش از 1 میلیارد دلار است. بووارد، تصمیم سایلور را نشانه‌ای قدرتمند از پذیرش بیت کوین در نهادها می‌داند.

  1. نقش موثر سلبریتی‌ها در رمز ارزها

هنگامی که مایکرو‌استراتژی در رمز ارزها سرمایه‌گذاری می‌کرد، سایر شرکت‌ها از شهرتشان در این عرصه استفاده می‌کردند. توییت‌های آیلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل تسلا و اسپیس‌ایکس (Tesla and SpaceX) درباره دوج‌کوین (Dogecoin)، باعث افزایش قیمت این ارز شد. همچنین هنگامی که وی کریپتو را جایگزین موثر پول نقد خواند، طرفداران بیت کوین سخنانش را تمجید کردند.

تومر نیو ( Tomer Niv)، مدیر توسعه کسب‌و‌کار eToroX، به دیکریپت گفت، فقط کافی است که ایلان ماسک توییت بزند و بگوید بیت کوین، تا قیمت‌ها تغییر کند. این کار همراه با گزارش‌های خبری مربوط به نوسان قیمت‌ها سبب می‌شود تا عنوان کریپتو در کانون توجه افراد قرار گیرد.

جی کی رولینگ (JK Rowling) از میلیون‌ها فالوئر خود خواست تا بیت کوین را توضیح دهند. این کار، سبب افزایش اعتبار بیت کوین شد. اما شرایط خوب پیش نرفت. او به دنبال درخواست خود توییت کرد:

چیزهایی از این دست، برایم مانند همهمه‌ای نامفهوم است. من هرگز نمی‌توانم و نخواهم توانست بیت کوین را درک کنم، اما از اینکه فکر می‌کنید من توانایی آن را دارم، از شما ممنونم.

با این همه، معروف شدن حتی به شکل بد، بهتر از این است که اصلا معروف نباشی.

اخیرا، مایسی ویلیامز (Maisie Williams)، ستاره بازی تاج و تخت، از طرفداران خود پرسیده است که آیا باید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کند؟ بیش از 50 درصد، یا نیم میلیون نفر گفتند که او نباید این کار را انجام دهد، اما حداقل بیت کوین بطور موقت بر 2.4 میلیون دنبال‌کننده وی، تاثیر گذاشت. او در توئیتر خود نوشت:

در هر حال، مقداری بیت کوین خریدم.

  1. راه‌اندازی اتریوم 2.0

بالاخره بروزرسانی اتریوم 2.0، که مدت‌ها جامعه کریپتو انتظارش را می‌کشید، به وقوع پیوست. سرمایه‌گذاران زیادی در یک قرارداد هوشمند اتریوم 2.0، اتر خود را قفل کردند تا یک فرآیند چندین ساله را برای ارتقاء شبکه آغاز کنند.

این ارتقاء، مکانیزم اجماع را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داده است تا هزینه‌ها کاهش یابد. این امر سبب شده است ظرفیت شبکه افزایش یافته و کاربرد آن مقرون به صرفه‌تر شود. همچنین، این بروزرسانی باعث خواهد شد تا نقطه ضعف اصلی شبکه اتریوم برطرف شود. امسال، تراکنش‌های اتریوم در زمان اوج جنون دیفای، به 14 دلار رسید.

چه اتفاقات بدی برای رمز ارزها در سال 2020 رخ داد؟

علاوه بر تمامی اتفاقات خوبی که در صنعت رمز ارزها رخ داد، یک سری اتفاقات بد نیز دامن بازار رمز ارزها و تریدرها را نیز گرفت و آنها را به خشم آورد. در ادامه به بررسی این اتفاقات بد می‌پردازیم.

  1. کووید 19

کووید 19 یا ویروس کرونا که تاکنون 59.8 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و سبب فوت 1.41 میلیون نفر شده است، تقریباً برای هر چیز و هر کس زیان بخش بوده و بیت کوین نیز از آن متضرر شده است.

در ماه مارس، با انتشار این ویروس از چین، بازارها سقوط کردند و نتوانستند با ناپایداری ناشی از این همه‌گیری مقابله کنند. در نتیجه، قیمت بیت کوین نیز سقوط کرد و از حدود 10 هزار دلار (در ماه فوریه) به کمتر از 4,500 دلار در «پنجشنبه سیاه»، روز فروپاشی اقتصاد جهانی، رسید. همچنین، این همه‌گیری نابودی سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه رمزارزها را در پی داشت.

براساس داده‌های صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (venture capital fund)، سرمایه خطرپذیر مرتبط با پروژه‌های رمز ارز در ماه آوریل بیش از 50٪ کاهش یافت و در سه ماهه دوم امسال تنها 200 میلیون دلار افزایش یافت.

با این حال، پس از آن، اوضاع در نتیجه رونق مالی غیرمتمرکز بهبود یافت. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در سه ماهه سوم پروژه‌های مبتنی بر رمز ارز، به 759 میلیون دلار رسید و این مقدار تقریباً چهار برابر مبلغ سه ماهه قبل می‌باشد.

با این حال، کازینو بیتکوین فورچن جک (Fortunejack) وضعیت مساعدی داشت. به طوری که مدیر مالی آن، ناتلا جانلیزه (Natela Janelidze)، به دیکریپت گفت میانگین شرط‌‌بندی‌ها تا حدود 30٪ افزایش یافته است که این امر به ناپایداری موجود نسبت داده می‌شد. مشتریان، از هودلینگ HODLing به سبب تاکتیک‌های پرخطری مانند شرط‌بندی صرف نظر کردند. به نظر کدامیک خوب است؟

  1. هک‌ها و کلاهبرداری‌های مالی غیرمتمرکز

چنانچه در بالا دیفای را یکی از اتفاقات خوب دانستیم و از مزایای آن گفتیم، اما باید اتفاقات بدی را که در این حوزه رقم خورد بازگو کنیم.

دیفای صنعتی است که شامل صرافی‌های غیر حضانتی و پروتکل‌های وام دهی می‌شود. امروزه، حدود 14 میلیارد دلار سرمایه دارد، در حالی که ارزش آن در ماه ژوئن یک میلیارد دلار بود.

هکرها و کلاهبرداران توانستند ده‌ها میلیون دلار رمز ارز را با استفاده از نقاط ضعف پروتکل‌های کلان به سرقت برند. زیرا توسعه‌دهندگانی که برای عرضه به بازار عجله داشتند، به این نقاط ضعف توجه نکرده بودند. تنها در دو ماه گذشته، هاروست فایننس (Harvest Finance) به مبلغ 34 میلیون دلار ضرر کرد. همچنین چیز بانک (Cheese Bank) نیز 3.3 میلیون دلار، آکروپولیس (Akropolis) حدود 2 میلیون دلار، پروتکل ولیو دیفای (Value DeFi) به مبلغ 6 میلیون دلار و پیکل فایننس (Pickle Finance) نیز 20 میلیون دلار متضرر شدند.

همه آنها، به جز پیکل فایننس، از طریق سوء استفاده از «وام‌های آنی» (flash loan) متضرر شدند. استفاده از این روش محبوب باعث شد تا پروتکل‌های مقاوم دیفای نیز درهم شکسته شوند. مهاجمان در بازارهایی مانند آوه (Aave) یا کامپوند (Compound) وام‌های آنی گرفته و سپس از این پول برای دستکاری قیمت کریپتو قفل شده در قراردادهای هوشمند استفاده کردند که امکان خرید ارزان را برای آنها فراهم می‌کرد.

سرگی ناذروف، بنیانگذار چین لینک (Chainlink)، یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز، مدعی است که می‌تواند این مشکل را حل کند. وی به دیکریپت گفت:

یکی از درس‌های مهم سال 2020 این است: از آنجایی که قراردادهای هوشمند دیفای برای تعامل با منابع داده‌ی خارج از زنجیره بر اوراکل‌ها متکی هستند، آنها نیز به اندازه امنیت کد قرارداد هوشمند اهمیت دارند. این منابع داده خارج از زنجیره، وظیفه کنترل قرارداد را بر عهده دارند.

هک‌ها و توسعه‌دهندگان ناشایست سبب فروپاشی پروتکل‌های دیگر شدند. استانی کولچف (Stani Kulechov)، بنیانگذار آوه، به دیکریپت گفت:

ایجاد یک دیفای امن تلاش بسیاری می‌طلبد و کار بی‌اهمیتی نیست.

همچنین وی اظهار داشت که پروتکل‌های دیفای با گذشت زمان وضعیت بهتری پیدا می‌کنند، درست مثل بیت کوین و اتریوم.

  1. هک توییتر

در اواسط ماه جولای، هکرها کنترل 24 حساب کاربری افراد معروف را بدست گرفتند، از جمله: باراک اوباما و ایلان ماسک. آنها با استفاده از این حساب‌ها یک توییت ساده ارسال کردند: مقداری پول ارسال کنید. بعد صاحب آن حساب، رئیس جمهور یا یک میلیاردر، دو برابر آن را به شما پس خواهد داد. هکرها با این ترفند تنها 120,000 دلار توانستند بدست آورند. اما روز ناخوشایندی برای رمز ارزها رقم خورد، زیرا یکبار دیگر شهرت آنها را لکه‌دار کرد و این بار تمام دنیا شاهد آن بودند.

  1. به زندان افتادن جان مک آفی، نقطه ضعفی برای رمز ارزها

امسال، جان مک آفی (John McAfee)، یکی از برجسته‌ترین مبلغان رمزارز، به زندان افتاد. مک آفی، یک شرکت تولید نرم‌افزار آنتی ویروس را اداره می‌کرد، اما پس از آن به مواد مخدر و زندگی عیاشی روی آورد. وی، در پی امتناع از پرداخت مالیات از ایالات متحده فرار کرد و پس از سوء ظن به قتل همسایه‌اش، از کشور بلیز فرار کرد. مکافی ادعا می‌کند که این یک طرح ترور ناموفق از سوی دولت بلیز برای دستگیری او بوده است. مکافی یکی از طرفداران برجسته بیت کوین بود و درباره فروش توکن برای پروژه‌های رمزارز بزرگنمایی می‌کرد و این کار به نحوی، هرگز نتیجه نداد.

اما سال 2020 مک آفی در اسپانیا به اتهام کسب مخفیانه بیش از 23 میلیون دلار از تبلیغ هفت عرضه اولیه (ICO) و سپس عدم پرداخت مالیات بر درآمد، دستگیر شد. او در زندان اسپانیا بسر می‌برد و منتظر بازگشت به ایالات متحده است.

با این حال، مک آفی از دوران زندان خود لذت می‌برد. او ماه گذشته به طریقی از سلول خود توییت کرد:

زندان، حداقل یک ماجراجویی است. درگیری‌های دسته جمعی، تهدید، با خود حرف زدن زندانی‌ها، سرقت، نگهبانانی با سادیسم شدید، مردانی که مدام قدم می‌زنند و احساس کلی خطر. من در چنین مکانی هستم.

      5. پروژه شکست خورده بلاکچین تلگرام

شبکه بلاک چین برنامه چت تلگرام یا همان شبکه باز تلگرام (the Telegram Open Network)، بهار سال 2020 پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، به دلیل جمع‌آوری 1.7 میلیارد دلار در یک فروش توکن که ادعا می‌شد فروش غیرقانونی اوراق بهادار بوده، رسوایی به بار آورد.

تلگرام، شدیداً به بحث و گفتگو علیه SEC پرداخت، اما قاضی پرونده از SEC طرفداری کرد. به علاوه، شاید به سبب ویروس کرونا، تصمیم مهم قضایی به تأخیر افتاد و تلگرام مجبور شد 1.7 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران بازگرداند.

تلگرام اندکی بعد پروژه را کنار گذاشت. این پرونده در جهان رمزارز به صدا درآمد. و پیام این امر آن بود که در امور SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا) درگیر نشوید، زیرا برای فروش توکن‌ که به منظور تنظیم مقررات اوراق بهادار (securities regulation) طراحی شده، بی‌طاقت است.

  1. تعلیق مرموزانه صرافی اوکی‌اکس (OKEx)

در اواسط ماه اکتبر، پلیس چین بنیانگذار صرافی OKEx (یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان) را بازداشت کرد و عواقب زیادی در پی داشت: این صرافی برداشت از پلتفرم را به تعلیق انداخت. انجام معاملات را متوقف کرد و 20 میلیون مشتری خود را بدون دلیل رها کرد.

در اواسط ماه نوامبر، مسئولان بنیانگذار این صرافی را آزاد کردند و OKEx اعلام کرد که برداشت‌ها از سر گرفته می‌شوند. بنیانگذار این صرافی اظهار داشت که به دلیل خرید 60 میلیون دلاری LEAP Holdings Group و قصد وارد کردن آن به بورس و اوراق بهادار هنگ کنگ، بازداشت شده است. این موضوع، به شایعه بازداشت وی به اتهام پولشویی خاتمه داد. اما با تحت تعقیب قانونی قرار گرفتن مجدد یک کارآفرین برجسته رمزارز، به صرافی OKEx و البته صنعت رمز ارزها آسیب رسید.

  1. نمایش مضحک جاستین سان

جاستین سان، مدیر عامل ترون (TRON)، نیز در سال 2020 وضعیت مساعدی نداشت. مسلماً، سان برای جلب نظر وارن بافت (Warren Buffett)، در وعده ناهار پول هنگفتی هزینه کرد تا وی را که از بیت کوین متنفر بود، به تجدیدنظر در حیطه رمزارزها ترغیب کند. با این حال، یک سری اشتباهات متعدد باعث شد تا او روحیه‌اش را از دست دهد.

ابتدا، یک دادخواست قضایی مطرح شد که ادعا می‌کرد، سان از کارمندان خود سوءاستفاده می‌کند و آنها را مجبور کرده تا دیر وقت کار کنند. سپس، اعلام شد که سان با استفاده از پول و قدرت برای فریب متولیان منتخب جامعه بلاک چین که دسترسی وی به کوین‌هایش را موقتاً مسدود کرده بودند، شکافی در شبکه بلاکچین استیم (Steem) پدید آورده است. هنگامی که سان آنها را هکر نامید، بخش‌های زیادی از جامعه به HIVE روی آوردند. HIVE بلاک چینی است که سایت شبکه اجتماعی استیمیت (Steemit) را اجرا می‌کند و سان اخیراً آن را خریداری کرده بود.

امیدوارم که 2021 سال شکست و اتفاقات ناخوشایند نباشد.

سال 2020 برای شما در صنعت رمز ارزها چگونه گذشت؟ در صورت تمایل می‌توانید تجربیات خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *