سهم ۶ درصدی ایران در استخراج ارزهای دیجیتال

سهم 6 درصدی ماینرهای ایرانی در استخراج ارزهای دیجیتال | همتاپی

براساس گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت صمت، سالانه حدود 324 هزار واحد بیت کوین به ارزش 11 هزار میلیون دلار در جهان استخراج می‌شود که به صورت غیررسمی بین 4 الی 6 درصد آن در ایران استخراج می‎‌شود؛ یعنی ایران سالیانه حدود 19 هزار 500 واحد بیت کوین استخراج می‌کند که ارزش آن‌ معادل 660 میلیون دلار می‌باشد.

براساس آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارائه کرده است حدود 1870 متقاضی استخراج ارز‌های دیجیتال از 28 آبان ماه سال گذشته برای صدور جواز تاسیس در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند. در این میان برای 1380 مورد آن‌ها جواز فعالیت صادر شده است. مجموع ظرفیت مجوزهای صادر شده 76 میلیون ترا هش بر ثانیه (معادل 1700 مگاوات) می‌باشد. در ادامه این گزارش‌ها آمده است که بیشتر مجوزهای تاسیس مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به صورت فیزیکی پیشرفتی نداشته‌اند و در سیستم ابطال شده‌اند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در این مدت حدود 16 مورد برای صدور پروانه بهره‌برداری ثبت‌نام کردند که از میان آن‌ها تنها دو مورد پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند. مجموع ظرفیت این مجوزها حدود ۵ هزار ترا هش بر ثانیه می‌باشد. (معادل ۰.۱ مگاوات)

فعالیت ماینرها در مناطق آزاد چگونه است؟

براساس گزارش وزارت صمت، وزارت نیرو با 21 واحد استخراج ارزهای دیجیتال به میزان 310 مگاوات برق قرارداد منعقد کرده است که از این تعداد 7 واحد آن‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارند و برای هیچ‌ یک از آن‌ها در سامانه بهین یاب پروانه بهره‌برداری صادر نشده است.

در خصوص وضعیت خود اظهاری دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در سامانه بهین یاب نیز در این گزارش آمده است که در حال حاضر حدود 2112 متقاضی در آن ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند. از میان این متقاضیان حدود 1226 مورد آن‌ها برای 56 هزار و 700 دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال مبلغی معادل 11 میلیارد تومان عوارض دولتی پرداخت کرده‌اند. تعداد کل ماینرهای اظهار شده در این سامانه حدود 120 هزار دستگاه می‌باشد.

سهم بیت‌کوین در میان رمز ارزهای جهان

در گزارش ارائه شده به وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان و ایران نیز اشاره شده است. براساس آمارها ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در جهان حدود 940 میلیارد دلار می‌باشد. تعداد کل ارزهای دیجیتال موجود در جهان 8249 عدد است. سهم بیت کوین از کل بازار ارزهای دیجیتال 68 درصد می‌باشد. سالانه در دنیا حدود 9700 میلیون دلار رمز ارز استخراج می‌شود. ظرفیت استخراج سالانه ایران نیز به 660 میلیون دلار می‌رسد. این عدد 7.5 درصد کل استخراج ارزهای دیجیتال را در جهان تشکیل می‌دهد.

در مورد استخراج سالیانه بیت‌کوین در جهان باید خاطر نشان کرد که حدود 324 هزار واحد بیت کوین به ارزش 11 هزار میلیون دلار سالیانه در جهان استخراج می‌شود که این رقم در ایران به صورت غیر رسمی 4 الی 6 درصد جهانی می‌باشد؛ یعنی این‌که ایران سالانه 19 هزار و 500 واحد بیت‌کوین استخراج می‌کند که ارزش آن‌ها 660 میلیون دلار است. البته لازم به ذکر است در صورتی که تمام متقاضیان دارای جواز تاسیس بتوانند پروانه بهره‌برداری خود را دریافت کنند. ظرفیت استخراج ارزهای دیجیتال در ایران به 42 هزار واحد بیت‌کوین به ارزش 1400 میلیون دلار خواهد رسید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارزهای دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *