قدرت تراکنش‌­های ارزان: آیا رشد سولانا می‌تواند از اتریوم پیشی بگیرد؟

قدرت تراکنش‌­های ارزان: آیا رشد سولانا می‌تواند از اتریوم پیشی بگیرد؟ | همتاپی

سولانا (Solana) از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 13 هزار درصد، رشد داشته است و کماکان پذیرش آن در حال افزایش است، و ممکن است این رشد بیش از آنچه که به نظر می‌رسد ادامه داشته باشد.

ارزهای دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار، در طول زمان، با بلوغ صنعت تغییر می‌کنند. سولانا (SOL) تاکنون شاهد افزایش سریع ارزش خود در سال جاری بوده است و به طور مداوم بیش از 2500 تراکنش در ثانیه را پردازش کرده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با توجه به داده‌های تریدینگ ویو (TradingView)، قیمت این ارز دیجیتال از ابتدای سال تا به امروز تقریباً 13,000 درصد افزایش یافته است؛ چنان که در ابتدای سال، معاملات سولانا با کمتر از 2 دلار آغاز شد، اما اکنون در صرافی­‌ها با قیمت حدود 240 دلار خرید و فروش می‌شود.

نمودار قیمت سولانا با دلار | همتاپی

نمودار قیمت سولانا با دلار. منبع: تردینگ ویو

سولانا یک پلتفرم بلاکچین است که هدف آن دستیابی به سرعت تراکنش بالا با هزینه کم، و بدون از دست دادن قابلیت تمرکززدایی می‌باشد. برای انجام این کار، این پلتفرم به تعدادی ویژگی منحصر به فرد، از جمله مکانیسم اثبات تاریخ متکی است. این ویژگی به سولانا اجازه می‌­دهد تا در هر ثانیه حدود 50,000 تراکنش را پردازش کند، که در مقایسه با 7 تراکنش در بیت­ کوین و 15 تراکنش در اتریوم بسیار قابل توجه است.

از آنجا که شبکه سولانا از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) جایگاه خود را در آن پیدا کرده‌اند. طبق داده‌های دیفای­لاما (DeFiLlama)، اکوسیستم آن اکنون نزدیک به 15 میلیارد دلار دارایی ارز دیجیتال قفل شده دارد.

پیت هومیستون (Pete Humiston)، مدیر (Kraken Intelligence)، در گفتگو با کوین‌­تلگراف (Cointelegraph)، خاطرنشان کرد که تقریباً تمام دارایی‌های ارز دیجیتال از یک دوره بازار گاوی یک ساله سود برده‌اند، اگرچه سولانا به دلیل تجربه Web 3.0 خود، افزایش قیمت بالایی داشته است.

هومیستون اضافه کرد که تراکنش‌های سولانا آنی هستند، کمتر از یک پنی هزینه دارند و به لطف کیف‌پول‌ها و اپلیکیشن‌های کاربرپسند آن، به راحتی قابل پیمایش هستند، که این موارد به پذیرش آن کمک می‌کند.

به گفته مینداگاس بوتکوس (Mindaugas Butkus)، مدیر ارشد فناوری صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر سولانا به نام سولاناکس (Solanax)، پذیرش سولانا، ممکن است نتیجه تقاضای سرمایه گذاران خرده‌فروشی باشد که با افزایش قیمت اتریوم مواجه شده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد:

افزایش تقاضا برای اپلیکیشن‌های DeFi و توکن‌های غیرمثلی (NFT) در اتریوم منجر به افزایش هزینه‌های گس (gas) شد که هزینه استفاده از اتریوم را بیشتر کرد. معاملات سولانا ارزان است و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌گردد و این ویژگی‌ها سولانا را به یک جایگزین جذاب برای سرمایه گذاران خرد تبدیل کرده است.

همچنین پروتکل‌های پایه سولانا، به همان دلیلی که فضای دیفای اتریوم در ابتدا کاربران را به خود جذب کرد، موجب جذب افراد شده است؛ شکوفایی نوآوری، که منجر به یک اکوسیستم پررونق با تجربه کاربری خوب می‌شود.

­آیا سولانا تهدیدی برای اتریوم است؟

با افزایش قیمت سولانا، بسیاری از معامله‌گران نوسان‌گیر پیش بینی کردند که سولانا روزی از اتر (ETH) پیشی خواهد گرفت و به دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل خواهد شد. تمرکز سولانا بر حفظ تمرکززدایی خود است، در حالی که تراکنش‌های آنی را با هزینه کم ارائه می‌دهد که راهی برای جذب کاربران می‌باشد، اما علاوه بر کارمزد گسِ اتریوم، موارد دیگری نیز در این روند موثر می‌باشد.

آدریان کولودی (Adrian Kolody)، بنیانگذار Domination Finance (یک صرافی غیرحضانتی متمرکز بر جفت‌های مسلط به بازار)، در صحبت با کوین‌تلگراف گفت که معتقد است کاربران زیادی در اتریوم هستند که سولانا نمی‌­تواند از آن‌ها پیشی بگیرد.

از نظر کولودی، اتریوم یک شبکه واقعاً غیرمتمرکز است در حالی که سولانا بیشتر در دسته SpeedFi قرار می‌گیرد. از نظر او، افراد ایده‌آل‌گرایی وجود دارند که از تعامل با هر اکوسیستمی که مربوط به اتریوم نیست، امتناع می‌ورزند:

اگر اتریوم در سال‌های آتی نتواند تمام وعده‌های خود را در مورد اتریوم 2.0 انجام دهد؛ ممکن است سولانا بتواند از آن پیشی بگیرد، البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد، که این اتفاق در واقع هنوز مشخص نیست.

از نظر هومیستون، اگر سولانا بتواند مومنتوم خود را حفظ کند و جامعه توسعه دهندگان و کاربران خود را رشد دهد، محتمل است که بتواند در این چرخه با اتریوم رقابت کند.

هومیستون اضافه کرد که اتریوم جریان‌­های موافقی را با خود به همراه دارد که می‌تواند افزایش قیمت آن را در این چرخه توجیه کند. به گفته او، این افزایش بالقوه قیمت، دلیلی برای مطرح شدن این سوال است که چرا تنوع در بین بزرگ‌ترین پلتفرم‌­های قرارداد هوشمند، در این مرحله ارزش بررسی دارد.

مارکوس باپ (Markus Bopp)، مدیر ارشد فناوری پلتفرم Unifty، به کوین‌­تلگراف گفت که معتقد است سولانا از لحاظ فنی پتانسیل بالایی دارد و با رشد آن و پیوستن بیشتر توسعه‌دهندگان به شبکه آن، می‌تواند برای جایگاه سوم گزینه مناسبی باشد.

باپ اضافه کرد که این روند سال‌ها طول می‌کشد و در حال حاضر به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، استفاده از EVM‌ها، به دلیل موانع بسیار کمتری که برای ورود دارند، برای او بسیار آسان‌تر است.

با این حال، اتریوم نمی‌تواند در زمینه سرعت تراکنش‌­ها، با سولانا که توسعه‌دهندگان به طور فزاینده‌ای به آن توجه می‌کنند، رقابت کند.

جک مک‌دونالد (Jack McDonald)، مدیرعامل شرکت متولی دارایی‌های دیجیتال Standard Custody & Trust، به کوین‌­تلگراف گفت که اتریوم به لطف مزیت حرکت اول خود و اثرات شبکه قابل توجه آن، همیشه جایگاه برجسته‌ای از نظر ارزش بازار خواهد داشت.

مک‌دونالد، که شرکتش در اوایل این ماه استیکینگ سولانا را به مؤسسات آورد، افزود که اتریوم باید انتقال خود را به مکانیزم اجماع اثبات سهام انجام دهد و این کار را آرام و به‌موقع انجام دهد، زیرا با این کار مشکل هزینه کارمزد گس آن‌ها حل می‌شود. 

قطعی 17 ساعته سولانا

در 14 سپتامبر، شبکه سولانا پس از تحمل یک اختلالِ منع سرویس، تقریباً 17 ساعت آفلاین شد. در آن زمان، حساب توییتر سولانا توضیح داد که افزایش سنگین بار تراکنش­‌ها به 400,000 تراکنش در هر ثانیه، شبکه را تحت الشعاع قرار داده است و منجر به ایجاد فورکینگ شده است.

Solana Mainnet Beta با افزایش زیادی در بار تراکنش مواجه شد که به 400,000 تراکنش در ثانیه رسید. این تعداد، صف پردازش تراکنش‌ها را پر کرده و عدم اولویت‌بندی پیام‌های حیاتی شبکه باعث شد شبکه شروع به فورکینگ کند.

منبع: (@SolanaStatus) Solana Status14 سپتامبر 2021

پس از اینکه مهندسان سولانا نتوانستند شبکه را تثبیت کنند، جامعه اعتبارسنجی (validator) آن یک راه­‌اندازی مجدد را هماهنگ کرد که آن را به سرعت کامل، بازگرداند. در همان روز، آربیتروم وان (Arbitrum One)، شبکه تجمیع لایه دو اتریوم، گزارش داد که ترتیب‌دهنده (sequencer) آن برای تقریباً 45 دقیقه آفلاین شده است.

این حملات نتوانست بر شبکه اتریوم تأثیر بگذارد، چیزی که برای کولودی قابل انتظار بود. کولودی خاطرنشان کرد:

اتریوم کاملاً غیرمتمرکز است و اساساً غیرممکن است که شبکه کاملاً مختل شود، به همین دلیل است که هزینه‌های گس می‌تواند به شدت زیاد شود. انعطاف‌­پذیری اتریوم بخشی از دلیل این موضوع است که چرا اتریوم همیشه کاربران و توسعه‌­دهندگان را در اولویت قرار می‌­دهد.

از طرفی هومیستون خاطرنشان کرد که این حادثه، نتیجه­ تقاضای بی‌سابقه است که سرمایه گذاران را نترسانده است. همچنین وی اذعان داشت که به محض اینکه شبکه دوباره آنلاین شد، قیمت سولانا افزایش یافت و به سطح قبل از کاهش قیمت شبکه بازگشت. به نظر این تحلیلگر، این  مسئله نشان می‌­دهد که سرمایه گذاران این حادثه را در روند کلی و ارزش پیشنهادی سولانا، مخرب ندیدند.

هومیستون در پایان نتیجه گرفت که عملکرد قیمتی سولانا ثابت کرد که بازار، مشکلات ایجاد یک سیستم توزیع شده در سطح جهانی را قبول دارد و انتظار دارد که با بزرگ شدن، تکامل و نوآوری شبکه، دردسرهای بیشتری داشته باشد. با این حال، برای کارشناسان دیگر، همه چیز به این روشنی نیست.

در حالی که اکثر کارشناسان ظاهراً موافق هستند که قطعی 17 ساعته سولانا یک مشکل کوچک در یک شبکه نوپا بود، اما برخی دیگر معتقدند که ممکن است نشان‌دهنده مشکلی باشد که باید قبل از وقوع قطعی بیشتر، برطرف شود.

به گفته یک محقق شبکه سولانا، این شبکه تاکنون بیش از 39.6 میلیارد تراکنش را پردازش کرده است و در حال حاضر بیش از 2300 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌­کند. با این حال، بخشی از این تراکنش‌ها ممکن است شامل هزاران پیام اجماع باشد که همه بلاکچین‌ها دارند اما به عنوان تراکنش پردازش نمی‌کنند.

جاستین گیودیچی (Justin Giudici)، مدیر محصول Telos Blockchain، به کوین‌­تلگراف گفت که این فرآیندها معمولاً به طور مجزا از تراکنش‌­های درون زنجیره­‌ای و از طریق یک کانال ارتباطی مجزا انجام می‌­شوند.

به گفته گیودیچی، رویکرد طراحی سولانا به ادعاهای مقیاس‌­پذیری شگفت‌­انگیزی منجر می‌­شود که بسیار گمراه­‌کننده هستند. او ادامه داد که در شرایط واقعی، فقدان فرآیندهای حیاتی جداسازی شده که برای هر گره سولانا لازم است، تا یک تراکنش واقعی را اجرا کند، باعث عدم اولویت‌­­بندی صحیح سیکل‌­های CPU می‌­شود که در نهایت منجر به خرابی می‌­گردد.

گیودیچی قطعی 17 ساعته سولانا را یک مشکل جدی برای این شبکه می‌­داند، زیرا معتقد است که اگر سولانا تراکنش‌­های واقعی کافی، که به گفته او حدود 200 تا 300 تراکنش در ثانیه تخمین زده می‌­شود، را رعایت می‌­کرد، می‌­توانست عملکرد فرآیندهای اصلی شبکه را با وجود عدم تفکیک فرایندها در معماری شبکه، اولویت‌­بندی کند.

علاقه به سولانا همچنان در حال افزایش است

علاقه به سولانا به طور پیوسته در حال افزایش است، همان طور که از اکوسیستم در حال رشد دیفایِ آن که به طور پیوسته با راه‌اندازی بسترهای داد و ستد و مجموعه­‌های جدید NFT حمایت می‌­شود، مشهود است. کارمزدهای ارزان تراکنش، سولانا را به یک جایگزین جذاب برای سرمایه گذاران خرد تبدیل کرده است، اگرچه موسسات نیز آن را مدنظر دارند.

مک دونالد بیان کرد که سرمایه گذاران نهادی تنها کسانی نیستند که به سولانا علاقه­‌مند هستند. به گفته او، این شرکت علاقه نهادی فوق العاده به نگهداری و استیک سولانا داشته است.

اسکار ال آندراد (Oscar L.Andrade)، بنیانگذار پلتفرم Bancambios (پلتفرم دیفای مبتنی بر سولانا)، به پروژه­‌های برجسته­ اجرا شده بر روی سولانا اشاره کرد: الکسیس اوهانیان، یکی از بنیانگذاران Reddit، با Solana Ventures همکاری کرده است تا یک Web 3.0 و صندوق سرمایه گذاری پروژه‌­های اجتماعی را راه­‌اندازی کند، در حالی که برندان ایچ (Brendan Eich)، بنیانگذار Brave، اعلام کرد که با سولانا در مرورگر حریم خصوصی خود ادغام می‌­شود.

آندراد به کوین‌­تلگراف گفت:

Reddit و Brave میلیون‌ها کاربر را وارد اکوسیستم سولانا می‌کنند، زیرا متوجه شدند که این اکوسیستم پتانسیل کمک به ارزهای دیجیتال را در دستیابی به پذیرش انبوه دارد. تراکنش‌های تقریباً رایگان و نهایی شدن آنی آن، استفاده از فناوری بلاکچین را یکپارچه می‌کند.

مک دونالد پیش بینی کرد که این رونق همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا سرمایه گذاران نهادی به سرمایه گذاری در سولانا ادامه خواهند داد و سرمایه گذاران خرد نیز این روند را دنبال خواهند کرد. علاقه وال استریت به این ارز دیجیتال به حدی بوده است که سولانا پس از بیت­ کوین (BTC) و اتریوم، سومین ارز دیجیتالی شد که به ترمینال بلومبرگ راه یافت.

ویژگی‌های سولانا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است، اما داشتن این ویژگی­‌ها همه­ آنچه به برجسته شدن آن کمک می‌کند، نمی‌­باشد. فضای پررونق دیفای به سرمایه گذاران خرده‌فروش اجازه می‌دهد تا به گزینه‌های جدید تامین مالی، صرافی‌های غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی با نرخ‌های قابل وصول، دست یابند.

این که آیا سولانا به دلیل ویژگی‌هایش جایگاه خود را بعنوان پلتفرم پیشرو حفظ می‌کند یا این که Ethereum 2.0 و راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه دو آن رشد خواهند کرد تا از آن پیشی بگیرند، را باید در آینده مشاهده کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *