صدور جواز تاسیس بیش از ۵۸۴ فارم استخراج رمز ارز در کشور

صدور جواز تاسیس بیش از ۵۸۴ فارم استخراج رمز ارز در کشور

علیرضا هادی، مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت کشور در نشستی با حضور خبرنگاران در مورد ارز دیجیتال گفت: تا به امروز 584 واحد استخراج رمز ارزT مجوز تاسیس را دریافت کرده‌اند و در حال طی کردن مراحل تکمیلی برای کسب پروانه بهره برداری هستند.

به گزارش همتاپی به نقل از ایلنا مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت با اشاره به مصوبه سال گذشته هیئت وزیران در رابطه با صنعتی شدن واحدهای استخراج رمز ارز افزود:

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در وزارت صمت دو مجوز عمومی برای واحدهای صنعتی وجود دارد که یکی جواز تاسیس برای آماده‌سازی مقدمات از جمله زمین، زیرساخت‌ها، برق و… خرید و نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها است و دیگری پروانه بهره‌برداری است که وقتی مرحله اول تکمیل شد، پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

 متقاضیان جواز تاسیس می‌توانند در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند.

وی در مورد دستورالعمل و نحوه ثبت‌نام متقاضیان برای صدور مجوز استخراج ارزهای دیجیتال بیان کرد:

با ارسال دستورالعملی در سال گذشته به سراسر کشور، نحوه ثبت‌نام و ارائه درخواست برای صدور جواز تاسیس مراکز استخراج رمز ارزها را مشخص کردیم. متقاضیان از طریق سامانه بهین‌یاب و لینک درخواست مجوز تاسیس رمز ارز، ثبت‌نام و اطلاعات حداقلی و مشخصات دستگاه‌ها را ثبت می‌کنند، با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم با هماهنگی وزارت نیرو کار شروع می‌شود تا به مرحله صدور پروانه بهره‌برداری مانند دیگر مجوزهای صنعتی برسد.

 تاکنون بیش از ۵۸۴ واحد استخراج ارز دیجیتال جواز تاسیس دریافت کردند

هادی در ادامه صحبت‌های خود افزود:

از زمان ابلاغ این دستورالعمل حدود ۷۹۰ بنگاه و شخص درخواست خود را در سامانه بهین یاب قطعی کرده‌اند و حدود ۵۸۴ بنگاه نیز جواز تاسیس خود را دریافت کرده‌اند و در حال انجام مراحل تکمیلی جهت دریافت پروانه بهره‌برداری هستند.

او در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حدود ۱۳ بنگاه، در مناطق آزاد و ویژه تجاری و یک بنگاه در خارج از این مناطق توانستند پروانه بهره‌برداری خود را دریافت کنند و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند، گفت:

از ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ مصوبه هیئت‌ وزیران در خصوص استخراج رمز ارز ابلاغ شد، در این ابلاغ نوع فعالیت و نرخ انرژی (برق و گاز) و مسئول صدور مجوزها (وزارت صمت) تعیین شده است که در همین راستا به همه استان‌ها تفویض لازم را برای صدور مجوزها داده‌ایم و صدور این مجوزها در حداقل زمان ممکن امکان‌پذیر است.

مهم‌ترین عامل افزایش هزینه در تولید انواع ارز دیجیتال 

مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت توضیح داد:

مهم‌ترین عامل هزینه‌ای تولید انواع رمز ارزها از جمله بیت کوین انرژی است و با توجه به انرژی یارانه‌ای در کشورمان، پتانسیل استفاده از این انرژی یارانه‌ای به صورت غیرمجاز هم وجود دارد که باید مورد توجه و نظارت قرار بگیرد.

هادی ضمن اشاره به هزینه برق ماینرهای استخراج رمز ارز و تمایل آن‌ها به استفاده از برق غیرقانونی گفت:

به ازای هر کیلووات ساعت حدود ۹۶۴ تومان هزینه در بردارد که در هشت ماه سال این هزینه نصف و در چهار ماه پرمصرف سال دو برابر می‌شود که مردم علاقه‌ای به استخراج بیت کوین با این تعرفه بالا ندارند و برخی ممکن است به سمت استفاده غیرمجاز از انرژی بروند.

وی در ادامه افزود:

قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته به ۳,۵۰۰ دلار نیز کاهش یافته بود که با در نظر گرفتن قیمت انرژی، استخراج آن به صرفه نبود، با توجه به اینکه مخاطرات استخراج رمز ارز رو به افزایش است باید به سمت حرفه‌ای شدن و ورود بنگاه‌های بزرگ برویم تا افرادی که روی مخاطرات و تغییرات ناگهانی استخراج شناخت کافی دارند، در این حوزه وارد شوند.

 ارائه فرم خود اظهاری برای دستگاه‌های غیرقانونی استخراج رمز ارز

مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت در مورد واردات دستگاه‌های استخراج رمز ارز کشور گفت:

بنگاه‌های دارای مجوز وارداتشان مشکلی ندارد، تعرفه واردات پایین و ۴ درصد است و دستگاه‌هایی که غیرقانونی وارد شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۰ هزار ماینر به‌صورت غیرمجاز در کشور وجود دارد، نیز با ارائه فرم خود اظهاری وارد چرخه فعالیت قانونی خواهند شد که با تداوم این روند صدور پروانه بهره‌برداری ارتقا می‌یابد.

او در مورد محل استقرار واحدهای استخراج رمز ارز افزود:

شهرک‌های صنعتی سراسر کشور (حدود ۹۶۰ شهرک) مجاز به استقرار این واحدها هستند، در نیروگاه‌ها، مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز منعی برای استقرار این دستگاه‌ها به‌صورت قانونی وجود ندارند.

هادی در مورد بازدهی واحدهای استخراج رمز ارز در کشور گفت:

پیش‌بینی‌ها این است که بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار سالانه تولید واحدهای استخراج رمز ارز باشد که برای تامین ارز مورد نیاز کشور عدد قابل اعتنایی است و پتانسیل رشد در این حوزه وجود دارد. تامین ارز و سهولت نقل و انتقال پول در این حوزه با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد از مزایای این فعالیت است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *