طلا، بیت کوین یا دیفای؛ کدام یک راه حلی برای مقابله با تورم است؟

طلا، بیت کوین یا دیفای؛ کدام یک راه حلی برای مقابله با تورم است؟ | همتاپی

در طول 10 سال گذشته، بیت کوین با 20 بازار نزولی مختلف روبه‌رو بوده است. آیا بالاخره بیت کوین موقعیت خود را اثبات خواهد کرد؟

بیتکوین (BTC) پس از بحران مالی سال 2008 عرضه شد و برای حل مشکلات ناشی از سیاست‌های پولی ناپایدار برنامه‌ریزی گردید. ساتوشی ناکاموتو، خالق این ارز دیجیتال، در اواخر سال 2008 اظهار داشت که عرضه بیت کوین به میزانی برنامه‌ریزی شده» افزایش می یابد که «لزوماً منجر به تورم نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

نرخ تورم این ارز دیجیتال ثابت شده است و عرضه در گردش آن 21 میلیون کوین بوده که بایستی تا سال 2140 استخراج شوند. تا آن زمان، نرخ تورم بیت کوین به صفر خواهد رسید. در مقابل، ارزهای فیات عرضه محدودی ندارند و چاپ آن‌ها برای تنظیم سیاست پولی بلامانع است.

هدف یک سیاست پولی انبساطی (expansionary monetary policy)، مانند سیاستی که در چند سال اخیر توسط اکثر کشورهای جهان دنبال شده است، گسترش عرضه پول از طریق کاهش نرخ‌های بهره و تشخیص بانک‌های مرکزی دخیل در تسهیل کمّی (quantitative easing) است.

این سیاست پولی انبساطی که مدت‌ها تصور می‌شد منجر به تورم بالاتر می‌شود، به عنوان کاهش ارزش یک وسیله پرداخت هم‌زمان با افزایش هزینه‌ی کالاها و خدمات تعریف می‌شود. در ماه نوامبر، تورم در ایالات متحده به بالاترین حد در 30 سال گذشته رسید؛ در حالی که تورم منطقه اروپا، بالاترین رقم را طی 25 سالی، که داده‌های مربوط به آن موجود است، ثبت کرد.

سایت کوین تلگراف (Cointelegraph) برای اظهارنظر درباره این ارقام از کارشناسان مختلفی در این صنعت کمک گرفت و تقریباً همه آن‌ها سیاست‌های پولی انبساطی را مقصر دانستند. کریس کلاین (Chris Kline)، مدیر عملیات و یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم IRA، در گفتگو با کوین تلگراف اظهار داشت که تورم گذرا نیست و مردم را وادار می‌کند که جایگزینی برای محافظت از دارایی‌های خود بیابند.

به گفته‌ی کلاین، در حالی که طلا و املاک و مستغلات در گذشته گزینه‌های قدرتمندی بودند، اما در حال حاضر قیمت املاک و مستغلات بسیار بالا است و یک فرد آمریکایی معمولی نمی‌تواند طلا داشته باشد. وی افزود، بیت کوین اکنون بخشی از ترکیب پوشش تورمی است، زیرا عرضه آن مانند ارزهای فیات قابل دستکاری نیست.

مارتا رِیس (Martha Reyes)، سرپرست تحقیقات صرافی ارزهای دیجیتال بی‌کوانت (Bequant)، در گفتگو با کوین تلگراف به این موضوع اشاره کرد که بازار به سرعت نسبت به آخرین ارقام تورم واکنش نشان داد؛ به این صورت که با قیمت‌گذاری، طی افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی وارد عمل شد. از نظر ریس، علت اصلی این تورم بالا افزایش زیاد عرضه پول است، زیرا تریلیون‌ها دلار پول جدید به دلیل همه گیری ویروس کرونا عرضه شده است.

در طول تاریخ، از طلا به عنوان پوشش (hedge) در برابر تورم استفاده می‌شد. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اغلب به عنوان نسخه دیگر طلا شناخته می‌شوند، زیرا ویژگی‌هایی دارند که می‌تواند آن‌ها را به نسخه دیجیتالی این فلز گرانبها تبدیل کند.

ارز دیجیتال به عنوان راه حلی برای مقابله با تورم

ارزهای دیجیتال با نوسانات شدیدی روبه‌رو هستند، به طوری که حتی دارایی‌های ارز دیجیتال بلو چیپ (blue-chip) نیز تا 50 درصد سقوط را در دوره‌های زمانی کوتاه مدت تجربه کرده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند یک پوشش ماندگار در برابر تورم باشند یا خیر.

در یادداشتی که برای مشتریان ارسال شده است، استراتژیست‌های جی پی مورگان (JPMorgan)، غول بانکداری وال استریت، پیشنهاد کرده‌اند که تخصیص 1 درصد از پرتفو به بیت کوین، می‌تواند به عنوان یک پوشش در برابر نوسانات در طبقات دارایی‌های سنتی عمل کند. سرمایه‌ گذار میلیاردر کارل ایکان (Carl Icahn) نیز بیت کوین را پوششی در برابر تورم می‌داند.

آدریان کولودی (Adrian Kolody)، بنیان‌گذار صرافی غیرمتمرکز و غیرحضانتی دامینیشن فایننس (Domination Finance)، در گفتگو با کوین تلگراف نظر کلاین را در مورد بیت کوین، به عنوان راه حلی برای مقابله با تورم، تکرار کرد؛ اما به این نکته اشاره نمود که در فضای ارزهای دیجیتال، راه‌های دیگری نیز برای پوشش در برابر تورم وجود دارد.

کولودی به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به عنوان یک جایگزین مناسب اشاره کرد. وی پیشنهاد کرد که سرمایه‌ گذاران می‌توانند با استفاده از استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتال با مکانیزم کنترل قیمت، و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps)، تورم را مهار کنند و در عین حال در برابر خطرات یک موقعیت اسپات (spot) مقاومت نمایند. برای انجام این کار، بایستی راهی برای کسب سود در استیبل‌کوین‌های خود پیدا کنند که بالاتر از نرخ تورم سالانه باشد. کولودی افزود:

ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم می‌آورد تا به‌جای اینکه وابسته به دولت فدرال باشید، کنترل امور مالی خود را به روش‌های مختلف در دست بگیرید.

ریس خاطرنشان کرد که بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره‌ ارزش، نسبت به سایر دارایی‌ها نظیر کالاها، جذاب‌تر است؛ زیرا تقاضای رو به رشد تنها با افزایش قیمت‌ها و نه تولید اضافی قابل تامین است.

رئیس تحقیقات صرافی افزود، ارز دیجیتال در «مرحله اولیه پذیرش» است، به این معنی که تمایلی به داشتن ارتباط ثابت با سایر دارایی‌ها ندارد و افزایش قیمت آن باید از چرخه‌های هاوینگ (halving) و رشد شبکه ناشی شود.

وی افزود، به این ترتیب، بیت کوین در برابر رکودهای اقتصادی مقاوم‌تر است، هر چند در زمان کاهش شدید قیمت، احتمالاً اول از همه تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این امر به سبب عملکرد برخی سرمایه‌ گذاران در سراسر جهان است.

در اوایل این ماه، بیت کوین نشان داد که می‌تواند به عنوان یک پوشش در برابر تورم عمل کند، زیرا با سقوط لیر، ارز فیات کشور ترکیه، به بالاترین حد خود در این کشور رسید. برخی دیگر معتقدند که مردم ترکیه بهتر بود در طلا سرمایه‌ گذاری می‌کردند.

سودمندی و آزادی، یا یک دارایی قدیمی؟

بیت کوین در سال جاری تاکنون، عملکرد بسیار بهتری نسبت به طلا داشته است، زیرا از اوایل ژانویه تاکنون 94 درصد رشد داشته است. قیمت طلا در مدت مشابه بیش از 8 درصد کاهش یافته است؛ این امر شکست سرمایه‌ گذارانی را نشان می‌دهد که برای پوشش در برابر تورم روی این فلز گرانبها شرط‌بندی کرده‌اند.

طلا، در کوتاه مدت در ترکیه، دقیقاً همان کاری را انجام داد که انتظار می‌رفت. به این صورت که با حفظ ارزش خود، در برابر سقوط لیر، از قدرت خرید مردم محافظت کرد. طی 30 روز گذشته، طلا، از نظر لیر، عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته است.

بدیهی است که بیت کوین گزینه سرمایه‌ گذاری بسیار بهتری بوده است، زیرا تاکنون 270 درصد در برابر ارز فیات افزایش قیمت داشته است که در مقایسه با افزایش 70 درصدی قیمت طلا قابل توجه است. داده‌ها نشان می‌دهد که بهتر بود سرمایه‌ گذاران تنها در زمان تشدید بحران روی طلا سرمایه‌ گذاری می‌کردند، زیرا در بلندمدت، بیت کوین می‌تواند گزینه بهتری باشد.

کولودی در مورد انتخاب بیت کوین یا طلا به عنوان پوشش تورم، استدلال کرد که استاندارد بیت کوین و ارز دیجیتال جایگزین بهتری برای ارزهای فیات یا طلا است. وی افزود، ویژگی عدم نیاز به اعتماد (trustless) و مجوز (permissionless) ارزهای دیجیتال به برجسته شدن آن‌ها کمک می‌کند.

به گفته وی، این امر در قدرتمند شدن ساختارهای ارز دیجیتال و دیفای نقش دارد و سرمایه گذاران نباید نگران مقامات تشریفاتی سیاسی باشند که می‌توانند ارزش پول خود را صرفاً با نابود کردن سیستم کاهش دهند. اگرچه کولودی طلا را یک پوشش مناسب تورم می‌داند، اما، از نظر او، بیت کوین گزینه شفافی است:

سرمایه گذارانی که قصد دارند از بین بیت کوین و طلا، یکی را به عنوان پوشش تورم انتخاب کنند، باید از خودشان بپرسند که آیا به دنبال سودمندی و آزادی هستند یا یک دارایی قدیمی.

کاران سود (Karan Sood)، مدیرعامل سی‌بو وست (Cboe Vest) و شریک مدیریت دارایی بازارهای جهانی سی‌بو (Cboe Global Markets)، به کوین تلگراف گفت، شایان ذکر است که تاریخ نسبتاً نوپای بیت کوین در گذشته افزایش و کاهش قیمت را تجربه کرده است، زیرا دوره‌هایی وجود داشته که بیت کوین و تورم هم زمان، فراز و نشیب داشته‌اند.

سود افزود، نوسانات ذاتی بیت کوین پتانسیل تقویت این حرکت‌ها را دارد. وی گفت، به عنوان مثال چنانچه سطوح فعلی تورم ناپایدار باشند و از بالاترین حد خود سقوط کنند، قیمت بیت کوین نیز ممکن است به سرعت کاهش یابد و سرمایه گذاران را در معرض زیان‌های بالقوه قابل توجهی قرار دهد.

به اعتقاد سود، سرمایه‌ گذارانی که در پی استفاده از بیت کوین به عنوان یک پوشش در برابر تورم هستند، احتمالاً از قرارگیری در معرض بیت کوین، توسط استراتژی که به دنبال مدیریت نوسانات خود بیت کوین است، سود خواهند برد.

یوری کووالف (Yuriy Kovalev)، مدیرعامل و موسس پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال زِن فیوز (Zenfuse)، در گفتگو با کوین تلگراف اظهار داشت که اگرچه سقوط آزاد لیر می‌توانست به معنای شرط‌بندی روی طلا باشد، اما برای سرمایه‌ گذاران مستقر در ایالات متحده اینطور نبود:

طلا در سال جاری عملکرد ضعیفی داشته و 8.6 درصد در برابر دلار کاهش قیمت داشته است؛ در حالی که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ایالات متحده 6.2 درصد افزایش یافت. سرمایه‌ گذارانی که روی طلا شرط‌بندی کرده‌اند،‌ شکست خوردند، در حالی که قیمت بیت‌کوین تا به امروز 92.3 درصد افزایش یافته است. این پاداش کسانی است که به بیت کوین به عنوان یک پوشش اعتقاد داشته‌اند.

به گفته ریس، با این که بیت کوین با توجه به نسبت شارپ (Sharpe ratio)، معیاری برای اندازه‌گیری مقدار سود سرمایه‌گذاری به ازای هر واحد ریسک، بازده بهتری ارائه می‌دهد، اما سرمایه‌ گذاران ممکن است طلا را به منظور تنوع بخشیدن به پرتفوی سهام خود ترجیح دهند، هر چند امسال عملکرد خوبی نداشته باشد.

یک پرتفوی متنوع ممکن است، لااقل برای سرمایه‌ گذاران محافظه‌کارتر، راه حل معقول‌تری برای پوشش در برابر تورم باشد، زیرا هنوز مشخص نیست که در صورت ادامه افزایش تورم، روند قیمت بیت کوین به چه صورت خواهد بود.

یک حقیقت مبهم

اینکه آیا بیت کوین و ارزهای دیجیتال راه حل بهتری را برای سیستم مالی فعلی ارائه می‌دهند یا خیر، هنوز مشخص نیست. به گفته استفان استونبرگ (Stephen Stonberg)، مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال بیترکس گلوبال (Bittrex Global)، ترکیب متعادلی از هر دو سیستم راهگشا خواهد بود.

استونبرگ اظهار داشت:

هر دو مدل مزایایی دارند، اما اگر بخواهیم به افرادی که در سراسر جهان از خدمات بانکی محروم هستند، دسترسی پیدا کنیم، باید بیتکوین و کل اقتصاد دارایی‌های دیجیتال در سیستم مالی سنتی ادغام شوند.

کالِب سیلور (Caleb Silver)، سردبیر پورتال اطلاعات مالی وبسایت اینوستوپدیا (Investopedia)، به کوین تلگراف گفت که عملکرد بیت کوین به عنوان یک پوشش در برابر تورم هنوز ناشناخته است.

به گفته سیلور، بیت کوین یک دارایی نسبتاً جوان، در مقایسه با پوشش‌های تورمی سنتی مانند طلا یا یِن ژاپن است. اگرچه بیت کوین ویژگی‌های مهمی دارد که می‌توان آن را به عنوان پوشش تورمی در نظر گرفت، با این حال نوسانات شدید قیمت این ارز دیجیتال، بر اعتبار آن تأثیر می‌گذارد.

از نظر وی، سرمایه‌گذاران باید نوسانات قیمت بیت کوین را در دهه گذشته در نظر داشته باشند:

بیت کوین طی ده سال گذشته وارد 20 بازار نزولی متمایز شده است و افت قیمت 20 درصد یا بیشتر را تقریباً در 80 درصد از حیات خود تجربه کرده است. قیمت‌های مصرف‌کننده در دهه گذشته، تا زمان همه‌گیری ویروس کرونا، کاملاً بدون ‌نوسان بوده است.

به عقیده سیلور، بیت کوین یک دارایی بسیار سوداگرانه است، هر چند سرمایه‌ گذاران نهادی بیش از دو سال است که از آن استفاده می‌کنند. وی در پایان گفت، اکثر فعالان بازار که به اعتبار بیتکوین به عنوان یک پوشش تورم لطمه می‌زنند، این ارز دیجیتال را ذخیره ثروت تلقی نمی‌کنند.

سرمایه‌ گذاران برای پوشش در برابر تورم، ابزارهای زیادی در اختیار دارند، که تنها به بیت کوین محدود نمی‌شود. تنها زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک مفید بوده و کارایی نداشته است؛ بنابراین یک پرتفوی متنوع احتمالاً می‌تواند پاسخی برای برخی از سرمایه‌ گذاران باشد. به گفته کارشناسان ما، بیت کوین، طلا و حتی پروتکل‌های دیفای، به پیشی گرفتن از تورم کمک می‌کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *