فردی که توانست ۱۸۴ میلیارد بیت کوین استخراج کند

فردی که توانست 184 میلیارد بیت کوین (Bitcoin) تولید کند | همتاپی

میزان عرضه بیت کوین حدود 21 میلیون واحد است اما در روزهای اول ظهور این ارز دیجیتال، یک هکر توانست به طور ناگهانی 184 میلیارد بیتکوین ایجاد کند.

  •       در اوت سال 2010، فردی نقص موجود در کد بیت‌کوین را پیدا کرد و بدین ترتیب 184 میلیارد بیت کوین استخراج کرد.
  •       این نقص، به سرعت توسط خالق ناشناس بیتکوین یعنی ساتوشی ناکاموتو برطرف شد.
  •       شخصی که عامل «حادثه سرریز شدن ارزش» بود همچنان ناشناس باقی مانده است.

تنها 21 میلیون بیتکوین (BTC) وجود خواهد داشت و در حال حاضر از این رقم خیلی دور نیستیم، چون حدود 18 و نیم میلیون بیتکوین در گردش است. اما در 15ام اوت سال 2010، شخصی از یک نقص و باگ بیتکوین سوء استفاده کرد و توانست 184 میلیارد بیت کوین تولید کند.

اگر به آن زمان برگردیم، می‌بینیم که در سال 2010، بیشترین قیمت بیت‌کوین، 0.3 دلار بود، قیمت این ارز دیجیتال آنقدر کم بود که در ماه مه آن سال، برای خرید یک پیتزا باید 10000 بیتکوین هزینه می‌شد. اما اکنون قیمت این مقدار بیتکوین برابر با 110 میلیون دلار است.

واضح است که نقش ارز دیجیتال بیت‌کوین در گذشته به اندازه امروز نبوده است. مانند بسیاری از فناوری‌های جدید، بیتکوین نیز با مشکلات زیادی مواجه بوده است. یکی از آنها، باگی بود که به خاطر آن میلیاردها بیتکوین در چند تراکنش تولید شد.

ارزشی که سرریز شد

در اوت سال 2010، کد منبع یا کد اصلی بیتکوین مورد سوءاستفاده شخصی که همچنان ناشناس است، قرار گرفت. بلاک 74638، بلوک شومی بود که 184,467,440,737.09551616 بیتکوین ایجاد شد و این فرد توانست در دو آدرس بیش از 92 میلیارد بیتکوین (اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم 92,233,720,368 بیتکوین) دریافت کند.

این نقص توسط جف گارزیک (Jeff Garzik)، توسعه‌دهنده بیت کوین که در حال حاضر مدیر عامل شرکت Bloq است، به سرعت در تالار گفتگوی Bitcoin Talk مطرح شد. این مشکل «اشکال سرریز» نامیده شد. در صورتی که خروجی‌ها آنقدر بزرگ باشد که هنگام جمع شدن سرریز کند، کدی که قابلیت بررسی تراکنش‌های بیتکوین را دارد عمل نخواهد کرد.

این اشکال (باگ) که منجر به «حادثه سرریز ارزش» شد، به سرعت برطرف شد و تنها پنج ساعت زمان برد و قبل از یک سافت فورک انجام شد. بنابراین بلاکچین بیتکوین به قبل از بلاک مشکل‌دار تنظیم شد و کدی در آن قرار داده شد که بر اساس آن، تراکنش‌هایی که خروجی آنها با سرریز همراه بود، رد شدند.

سافت فورک عبارت است از بروزرسانی بلاک چین. با انجام سافت فورک جامعه بیت کوین به حالت قبل از استخراج 184 میلیارد بیت کوین برگردانده شد. به عبارتی دیگر، بلاک‌هایی که معتبر شناخته شده‌ بودند، به بلاک‌های نامعتبر تبدیل شدند و از بلاک چین خارج و به حالت قبلی بازگردانده شدند.

این فورک، تمام تراکنش‌ها و استخراج‌های موجود در بلاک‌هایی که پس از بلاک مشکل‌دار ثبت شده بودند را پاک کرد. همچنین 184 میلیارد بیت کوین غیرمجاز را نیز از بین برد. این بروزرسانی که Bitcoin patch 0.3.10 نام دارد توسط خالق ناشناس بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو، پیاده‌سازی شد (این فرد ممکن است مرد یا زن باشد یا اینکه ممکن است چندین نفر باشند).

پیاده سازی سریع این پچ، برای حفظ این ارز رمزنگاری شده بسیار مهم بود. 184 میلیارد بیت کوین می‌توانست ارزش این ارز را به شدت کاهش دهد و بدین ترتیب ارزش آن به دست کسی که این بیت کوین‌های جدید را بدست آورده بود، می‌افتاد. حتی اگر این اتفاق امروز رخ دهد، این مقدار بیت کوین غیرمجاز می‌تواند بر عرضه فعلی بیت کوین غلبه کند و بیت کوین را به ارزی بی‌ارزش تبدیل کند.

به علاوه، بیت کوین از این اتفاق که در اوایل کارش رخ داد بهره برد؛ زیرا آفلاین کردن شبکه بیتکوین می‌توانست بدون پیامدهای قابل توجهی انجام شود.

اما امروزه، چنین اختلالی باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی زیادی می‌شود. تراکنش‌ها مختل شده و هرگونه خریدی که با استفاده از بیت کوین صورت گرفته باشد، لغو می‌شود. این واقعیت که یک باگ می‌تواند عرضه محدود 21 میلیونی بیت کوین را نقض کند، باعث ایجاد موج‌های شوک برانگیزی در جامعه رمزنگاری می‌شود که احتمالاً باعث سقوط قیمت بیتکوین و همچنین عدم اعتماد به این ارز رمزنگاری شده شود.

چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین رخ داد؟

این سوءاستفاده و سافت فورک آن، باعث کاهش قیمت بیتکوین نشد. در حقیقت، رشد بیت کوین در سال 2010 بسیار قابل توجه بود. قیمت آن از روز ایجاد پچ تا پایان آن سال بیش از 300٪ افزایش یافت (از 0.07 دلار به 0.3 دلار رسید). مداخله ساتوشی و برطرف کردن سریع این باگ، نشان داد که بیت کوین به این سادگی‌ها قابل هک شدن نیست.

تا این لحظه، شخصی که این سوءاستفاده را انجام داد همچنان ناشناس باقی مانده است و به دلیل ماهیت ناشناس بودن بلاکچین، راهی برای ردیابی او وجود ندارد. آن فرد علیرغم ناشناس بودنش، همچنان فرد مهمی در تاریخچه بلاک چین محسوب می‌شود و احتمالا اولین هکر بلاکچین نامیده می‌شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *