لایت کوین، بلوک‌های افزودنی میمبل ویمبل (MWEB) را فعال می‌کند

بلوک‌های افزودنی میمبل ویمبل (MWEB) را فعال می‌کند

لایت کوین سرانجام پس از گذشت بیش از دو سال از معرفی اولیه، آغاز فعالیت بلوک‌های الحاقی میمبل ویمبل را اعلام کرد. انتخاب‌های حریم خصوصی از طریق بلاک الحاقی میمبل ویمبل (MimbleWimble) بالاخره به لایتکوین رسیدند.

در دوم ماه مه، لایت کوین پس از ماه‌ها گفتگو در خصوص ارتقاء میمبل ویمبل با ماینرهای مختلف شبکه، به آستانه اجماع 75 درصدی مورد نیاز برای فعال‌سازی این ویژگی دست یافت. پس از این، MWEB به طور رسمی برای فعال سازی در ارتفاع بلاک 2257920 قفل شد.

مقاله پیشنهادی: لایت کوین چیست

ادغام MWEB در لایت کوین 

میمبل ویم بل یک پروتکل غیرمتمرکز است که تمام توجه آن بر حریم خصوصی است.

این پروتکل نام خود را از طلسم بستنِ زبان که در سری کتاب‌های هری پاتر معروف شد، گرفته است. به خاطر ویژگی محرمانه بودن، MWEB کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های تراکنش خود را پنهان کنند و در عین حال بنیانی برای سایر بلاک چین‌ها فراهم می‌کند تا قابلیت استفاده توکن خود را افزایش دهند.

با بلوک الحاقی میمبل ویمبل، کاربران شبکه می‌توانند تراکنش‌های محرمانه را انتخاب کنند. هدف نهایی، رشد و دوامِ لایتکوین به عنوان یک ارز قابل تعویض است که بتواند با کاهش کارمزدها، افزودن حریم خصوصی، توان عملیاتی و مقیاس پذیری، برای تراکنش‌های دنیای واقعی استفاده شود. دیوید برکت (David Burkett)، کارشناس MWEB و توسعه دهنده Grin ++، وظیفه رهبری توسعه‌ی پروتکل MWEB را برای لایت کوین بر عهده داشت.

چارلی لی (Charlie Lee)، بنیانگذار لایت کوین، گفت:

من معتقدم MWEB  از نظر قابلیت تعویض و حفظ حریم خصوصی، به میزان 90 درصد کارایی دارد و این برای غالب مردم کافی است. این تفاوت بین زندگی در خانه‌ی شیشه‌ای با زندگی در خانه‌ی دارای پنجره است. افرادی که به حریم خصوصیِ 100% نیاز دارند، می‌توانند در خانه‌ای بدون پنجره زندگی کنند.

پیاده سازی MWEB در بیت کوین؟

لایت کوین به عنوان یک شبکه آزمایشی برای بیت کوین عمل کرده بود، به خصوص در مورد سگویت (SegWit)، چیزی که توسط لی نیز مشاهده شد. این به روزرسانی در آوریل 2017 در لایت کوین فعال شد. چند ماه بعد، بیت کوین فعال سازی SegWit را دنبال کرد.

وِلد کاستیا (Vlad Costea)، بنیانگذار بیتکوین تیک اُور (Bitcoin Takeover)، در مورد MWEB گفت که طرفدارِ تبدیل آن به بزرگترین ارز دیجیتال جهان است. با این حال، آدام بَک (Adam Back)،مدیر عامل (Blockstream)، تحت تأثیر MWEB قرار نگرفت. او در پاسخ به توییتی (که بسیاری از استفاده کنندگانِ بیت کوین گمان می‌کردند بیت کوین شاید به زودی این پروتکل را فعال کند) گفت که فکر نمیک‌ند MWEB حریم خصوصی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و اظهار داشت:

به نظر من، MWEB بهبود چندانی در حفظ حریم خصوصی ایجاد نمی‌کند، زیرا سابقه تراکنش ثبت می‌شود، حتی اگر بعدا حذف شود.

طراحی پروتکل MW که از ایده‌ی تراکنش‌های محرمانه (CT) پشتیبانی می‌کند و آن را گسترش می‌دهد، قبلا توسط مدیر عامل بلاک استریم (Blockstream) نزدیک به یک دهه پیش پیشنهاد شده بود؛ و بعدها توسط گِرگ ماکسول (Greg Maxwell) و پیتر ویل (Pieter Wuille) اجرا شد. حالا باید دید که آیا یک BIP متمرکز بر MWEB به زودی منتشر خواهد شد یا خیر.

برای اطلاع از آخرین اخبار لایت کوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت لایت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش لایت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *