مالیات‌ رمزارزها، گزارشات و حسابرسی‌های مالیاتی در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

مالیات‌ رمزارزها، گزارشات و حسابرسی‌های مالیاتی در سال 2021 چگونه خواهد بود؟ | همتاپی

به یاد داشته باشید که خدمات درآمد داخلی آمریکا (IRS) به شدت به رمزارزها علاقه‌مند است و به دنبال افرادی است که گزارش نمی‌دهند.

سال 2020،‌ سال متفاوتی بود ولی امیدواریم که سال 2021 بهتر از سال گذشته باشد. بهتر است کمی راجع به مالیات‌های این سال جدید فکر کنیم. گرچه اتفاقات قابل‌توجهی در سال 2020 افتاد، اما اتفاقاتی هم در زمینه‌ی مالیات‌ها افتاد که بعضی از آن‌ها خوشایند بودند ولی از بعضی از آن‌ها باید ترسید. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

سودها و ضررها در رمزارزها

وقتی راجع به رمزارزها در سال 2020 حرف می‌زنیم،‌ سخت است که سودها و ضررهای این سال را نادیده بگیریم. قیمت بیت‌کوین افزایش زیادی داشت و بسیاری از سرمایه‌گذاران را خوشحال کرد. طبیعی است که اگر بیت‌کوین خود را فروخته‌اید و دوباره خریداری کرده باشید رضایت کمتری داشته باشید. یا اگر در ریپل (XRP) سرمایه‌گذاری کرده باشید، خبر نارضایتی کمیسیون سهام و اوراق بهادار آمریکا از این ارز تاثیراتی بر‌روی قیمت این ارز گذاشته است که آن را به مسیر پیش‌بینی نشده‌ای هدایت می‌کند. وقتی بحث به ارزش واقعی و قدرت خرید می‌‌رسد، این پیشرفت‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. اما بحث مالیات چی؟ 

تاخیر مالیات‌های روزانه: آیا IRS انعطاف‌پذیر شده است؟

اظهارنامه‌های مالیاتی سال 2020، در 15 آوریل 2021 صادر می‌شوند و فرصت زیادی تا آن زمان نمانده است. همانند سال گذشته، نباید روی تاخیر صدور این اظهارنامه‌ها حساب کرد. در سال 2020 IRS به مدت 90 روز یعنی تا تاریخ 15 جولای 2020 به همه برای پر کردن و پرداخت اظهارنامه‌ها فرصت داد. ممکن است در فصل بعدی پرداخت مالیات‌ها، دنیا هنوز هم درگیر کرونا باشد، اما اکثر شاهدان معتقدند که IRS آزادی عملی که در سال 2020 برای اظهارنامه‌های مالیاتی داشت را امسال نخواهد داشت.

همین نظر درباره‌ی راحت گرفتن IRS در عملیات‌های اجرایی‌اش نیز وجود دارد. در اوایل سال 2020، چاک رتینگ (Chuck Retting) کمیسیونر IRS برنامه‌ی People first initiative را معرفی کرد. اگر نیاز دارید که مالیات‌هایتان را به صورت قسطی پرداخت کنید، IRS به شما کمک خواهد کرد، و این برنامه‌‌ی پرکاربرد برای پرداخت قسطی است. به علاوه، قسط‌های 1 آوریل و 15 جولای 2020، مثل عوارض و وثیقه‌های مالیاتی به تعویق افتادند. حتی وضعیت گذر‌نامه‌هایی که بدهکاری مالیاتی عقب افتاده‌ی آن‌ها از 50,000 دلار بیشتر شده بود معلق شد، و به همین ترتیب حسابرسی‌های مالیاتی جدید نیز معلق شد. 

چه اتفاقی در اوایل سال 2021 خواهد افتاد؟

بسیاری از کارمندان IRS هنوز دورکاری می‌کنند، اما امر به این معنی نیست که به شما در اوایل یا اواسط 2021 مثل 2020 در پرداخت مالیات ارفاق خواهد شد. بعید است این اتفاق بیفتد. آیا می‌توانید در دادگاه، با IRS به دلیل همه‌گیری کرونا از اینکه جریمه‌های IRS را پرداخت نکردید، بحث کنید؟ می‌توانید این راه را امتحان کنید، اما کمیسر IRS از قبل با پیشنهاد ایجاد شرایطی خاص برای هزینه‌ی جریمه‌ها به شدت مخالفت کرده‌ است. بهتر است روی آن حساب نکنید. 

فرم‌های IRS برای مالیات‌ رمزارزها

دو سال پیش IRS، با اضافه کردن سوال‌هایی به اظهارنامه‌‌ی مالیاتی افراد، رمزارزها را به نوعی به مسئله مالیات همگانی تبدیل کرد. و برای اظهارنامه‌های مالیاتی 2020 نیز این اتفاق افتاد. یعنی از زمان اظهارنامه‌ی مالیاتی 2019 که در سال 2020 ثبت شد، IRS از افراد یک سوال ساده می‌پرسد: 

آیا در طول سال 2019، شما از خرید، فروش، مبادله و … در ارزهای مجازی سودی به دست آورده‌اید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: افراد این سوال را با بله یا خیر جواب می‌دهند و نیازی به توضیح جزئیات یا مبلغ سود ندارد. گرچه این جزئیات در جای دیگری از اظهارنامه از افراد پرسیده می‌شود. 

این قسمت که برای اظهارنامه‌های 2019 اضافه شده بود در اظهارنامه‌ی 2021 که برای سال 2020 انجام می‌شود نیز وجود دارد. در واقع افراد باید این اتفاق را به عنوان یک استاندارد جدید برای اظهارنامه‌های مالیاتی در نظر بگیرند. IRS کریپتو را یک نوع دارایی می‌شناسد. هر فروشی رمزارزی که منجر به سود یا زیان شود در جواب بله یا خیر به این سوال بسیار مهم است. در واقع، با توجه به سابقه‌ی IRS در پیگیری حساب‌های بانکی خارجی این امر می‌تواند به مجازات‌های سنگین یا زندان منجر شود.

بخش مالیات وزارت دادگستری با اطمینان اعلام کرده است که خالی گذاشتن کادر مربوط به گزارش حساب خارجی، از عمد است. اینگونه ناکامی‌های عمدی مجازات شدیدتر و تحقیقات بیشتری را به همراه دارد. بخش تحقیقات جنایی IRS به منظور اشتراک داده‌ها و استراتژی‌های اجرایی در حال ملاقات با مقامات مالیاتی دیگر کشورها می‌باشد تا فرارهای مالیاتی را بهتر شناسایی کند. این مسئله یادآور سوال حساب بانکی خارجی (در فرم Schedule B) است.

در صورتی که پرداخت‌کننده مالیات با نه پاسخ دهد و بعد مشخص شود در طول سال با رمزارزها معامله کرده است، از این که به طور صریح به این سوال جواب منفی داده‌ است (تحت مجازات شهادت دروغ) علیه آن‌ها می‌باشد. اما اگر شما فقط نوعی «اختیار امضا» بر روی رمز ارز متعلق به والدین یا آشنایان خود داشته باشید چه می‌‌شود؟ با این دسترسی می‌توانید به آن‌ها در مدیریت رمزارزهایشان کمک کنید. 

اگر شما رمزارز والدین خود را از طرف آنها و به درخواست خودشان یا بخاطر منافعشان بفروشید، آیا باید جواب این سوال را در فرم اظهارنامه مالیاتی با بله بدهید یا خیر؟ توافق‌های مختلف غیررسمی و گاها رسمی برای اعتماد و سپردن حساب به شخص دیگری وجود دارند. این توافق‌ها می‌توانند بسیار حساس باشند، مخصوصا که امروزه IRS دسترسی بسیار بیشتری به اطلاعات دارد. اما باید بسیار مراقب باشید که به چه کسی رمزارز خود را می‌فروشید و چگونه این فعالیت‌ها گزارش می‌شوند.

آیا باید افراد بیانیه‌ای که ارتباط آنها را با ارز دیجیتال توضیح می‌دهد اضافه کنند؟ برای این سوال جواب مشخصی وجود ندارد. ولی واضح است که اگر جواب واقعی شما بله باشد و نه را علامت بزنید این اشتباه بزرگی است. رد شدن از این سوال لزوما بد نیست، اما اگر جواب واقعی شما بله باشد باز هم خوب نیست. بهتر است اگر جواب شما بله است آن را بیان کنید و این نکته را در نظر بگیرید که باید درآمد، سود و ضرر خود را گزارش دهید. شاید هدف از ایجاد این سوال یادآوری گزارش همین مسئله بوده است.

دیگر فرم‌های اظهارنامه‌ی مالیاتی 

فرم اظهارنامه‌ی مالیاتی افراد تنها فرم مالیاتی نیست. اگر چه رمزارزها هنوز از برخی گزارش‌ها فرار می‌کنند، اما امروزه این اتفاق کمتر از گذشته رخ می‌دهد. فرم‌های IRS 1099-MISC ،1099-K 1099-B یا Schedule K-1 نیز باید تکمیل شوند. حتی فرم جدیدی به نام 1099-NEC باید برای اظهار مالیات سال 2020 تکمیل شود.

همه‌ی ‌‌این فرم‌ها ‌می‌توانند پرداخت‌ها و تراکنش‌های رمز ارزی را گزارش دهند. این فرم‌ها در اواخر ژانویه در دسترس قرار می‌گیرند و برای گزارش پرداختی‌ها و تبادلات سال مالیاتی گذشته استفاده می‌شوند. همچنین، دستمزدی که با ارز دیجیتال به کارمندان پرداخت می‌شود باید در فرم W-2 گزارش شود و مشمول مالیات در بازپرداخت بر درآمد فدرال و مالیات حقوق و دستمزد است.

حقوق و دستمزد دریافتی با ارزهای دیجیتال برای پیمانکاران مستقل مشمول مالیات است. افرادی که در مشاغل تجاری بوده و موظف به پرداخت مالیات هستند باید فرم NEC-1099 را صادر کنند. پرداختی‌هایی که با استفاده از ارز دیجیتال انجام می‌شود، دقیقا مانند سایر پرداخت‌های ملکی باید در فرم 1099 گزارش شوند. یعنی اگر فردی در کسب‌وکار 600 دلار رمزارز یا بیشتر به یک پیمان‌کار مستقل برای خدماتش پرداخت می‌کند باید فرم 1099 را پر کند.

اگر افراد فرم 1099 را دریافت کنند، می‌بایست آن را پیگیری کنند. هر کدام از این فرم‌ها به IRS (و مقامات مالیاتی) گزارش می‌شوند. اگر افراد درآمد خود را در اظهارنامه‌ی مالیاتی خود گزارش نکرده باشند، IRS پیگیری خواهد کرد.

تراکنش‌ها مالیات می‌آورند

در سال 2014، IRS اعلام کرد که رمزارزها دارایی محسوب می‌شوند. اگر شما 100 بیت‌کوین داشته باشید و 10 تای آن را بفروشید در واقع کدام 10 تا را فروخته‌اید؟ هیچ پاسخ واضحی برای این سوال وجود ندارد. اغلب قوانین ارز دیجیتال را به عنوان مالیات سهام حساب می‌کنند. مشخصات چیزی که می‌خرید، زمان خرید و قیمت خرید آن امری نسبتا مشخص ولی گاها ناممکن است. برخی از افراد از یک قرارداد متوسط استفاده می‌کنند. در واقع در این نوع قرارداد، افراد هزینه‌های خود را بر اساس متوسط خرید‌های مختلف در نظر می‌گیرند. استمرار و ثبت این سوابق بسیار مهم است.

ممیزی‌های IRS و دسترسی به اطلاعات

IRS از نرم‌افزار ردیابی رمزارز استفاده می‌کند. همچنین از طریق منابع دیگر به سوابق دسترسی پیدا کرده است. علاوه بر این، با صدور فرم‌های 1099 و K-1، گزارش‌های بسیاری در IRS حذف می‌شوند. این امر باعث نگرانی پرداخت‌کنندگان مالیات می‌شود.

هم‌اکنون IRS برای بازرسان و ماموران بخش جرائم خود آموزش‌ رمزارز در نظر گرفته است. آیا این اتفاق باید باعث نگرانی افراد شود؟ به نظر من باید این گونه باشد. IRS و وزارت دادگستری با موارد استفاده رمز ارز برای اهداف غیرقانونی مانند پولشویی برخورد قانونی می‌کند، اما در انجام کامل این مورد هیچ تضمینی نیست.

علاوه بر این، در طول تاریخ برخورد قانونی با اغلب موارد جرائم مالیاتی از طریق بازرسی‌های منظم IRS بوده است. اگر حسابدار IRS رفتار غیر معمولی از افراد ببیند، آن رفتار را کلاهبرداری تلقی کرده و برای بررسی‌های بیشتر آنان را به سازمان IRS دعوت می‌کنند. به این اتفاق ارجاع می‌گویند و افراد در جریان این فرآیند قرار نخواهند گرفت. در واقع معمولا افراد تا زمانی که دیگر راه برگشتی وجود ندارد متوجه امور نمی‌شوند. اگر سال‌های گذشته  فراموش کردید که میزان درآمد رمز ارزی خود را گزارش دهید، حتما آن در انجام آن تجدید نظر کنید. حتی اگر یکی از 10 هزار نامه‌ی هشدار رمز ارزی IRS را دریافت نکرده باشید، منتظر IRS نشوید تا شما را پیدا کند.

پرداخت‌کنندگان مالیات ممکن است تصور کنند که دستگیر نخواهند شد ولی احتمال دستگیری در حال بالا رفتن است. بهترین راه برای دور ماندن از مجازات‌ها ارائه‌ی دقیق‌ترین گزارش ممکن است. کمیسر IRS چاک رتیگ قصد دارد تحقیقات جرائم را افزایش دهد، پس باید خیلی محتاط بود.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *