مراکز غیر مجاز استخراج ارزهای دیجیتال را معرفی کنید، جایزه بگیرید

مراکز غیر مجاز تولید ارزهای دیجیتال را معرفی کنید، جایزه بگیرید

هم‌زمان با آغاز فصل تابستان و افزایش مصرف برق در کشورمان بحث استخراج ارزهای دیجیتال نیز دوباره شروع می‌شود؛ چرا که در این بین افرادی وجود دارند که با برق ارزان قیمت کشور ارز دیجیتال تولید می‌کنند. در همین راستا شرکت توانیر برای کسانی که در شناسایی این افراد و مراکز کمک کنند، جایزه نقدی در نظر گرفته است.

شبکه بیت‌کوین در واقع شبکه بزرگی از کامپیوتر‌ها و دستگاه‌هایی است که در سراسر جهان به صورت غیر متمرکز وجود دارند. به این دستگاه‌ها ماینر یا استخراج‌کننده ارز دیجیتال می‌گویند. وجود این ماینرها باعث می‌شود شبکه بیت کوین پایدار بماند. این ماینرها برای پایدار نگه‌داشتن شبکه بیت‌کوین به برق زیادی نیاز دارند. به همین دلیل بحث تامین برق آن‌ها به خصوص در روزهای گرم تابستان یکی از مهم‌ترین بحث‌های دنیای ارزهای دیجیتال است. استخراج بیت کوین صنعت بسیار بزرگی است که ارزش آن چند میلیارد دلار می‌باشد و افزایش قیمت بیت‌کوین،باعث شده است افراد زیادی وارد این حوزه شوند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در ایران نیز به دلیل وجود برق ارزان قیمت، ماینرهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ در روزهای گذشته همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی کشور عنوان کرد استخراج کنندگان بیت‌کوین در ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال از برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند. حتی برخی از آنها از برق رایگان مساجد نیز برای اهداف خود بهره می‌برند. به طور متوسط برای تولید هر واحد بیت‌ کوین در ایران نیاز به برق سالانه 24 خانواده ایرانی ساکن شهر تهران لازم است. یارانه برق در کشور ما به ازای هر کیلو وات ساعت معادل 5 هزار ریال است که مجموعا با استفاده از هزینه یارانه دولتی برای استخراج یک واحد بیت‌کوین تقریبا 350 میلیون ریال لازم داریم.

 سوت بزنید پاداش بگیرید!     

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر در مورد مراکز استخراج ارز‌های دیجیتال که بصورت غیرقانونی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت:

تا امروز هزار و ۱۰۰ مرکز غیرقانونی استخراج ارزهای دیجیتال در کشور شناسایی و تعطیل شده‌اند. به کسانی که در شناسایی این مراکز کمک کنند و گزارشی از وجود مراکز غیرقانونی استخراج ارزهای دیجیتال بدهند، ۱۰ میلیون تومان پاداش داده می‌شود.

ایشان در مورد وضعیت تولیدکنندگان قانونی ارز دیجیتال در کشور خاطر نشان کرد:

کسانی که در چارچوب قانون مراجعه و درخواست انشعاب قانونی کرده‌اند، با آن‌ها بر اساس تعرفه‌های مناسبی که وزارت نیرو تعیین کرده و برای چهار ماه از سال بیشتر و برای هشت ماه از سال بسیار کمتر است، قرارداد‌هایی منعقد شده و انشعاب برق به آن‌ها واگذار شده است.

متولی زاده در خصوص نحوه برخورد قانونی با مراکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال کشور توضیح داد:

در حال حاضر به ‌اندازه ۴۰۰ مگاوات قرارداد قانونی با تولیدکنندگان ارز دیجیتال داریم، اما برای آن دسته از فعالان این صنعت که قانون‌گریز هستند و نمی‌خواهند با انشعاب قانونی اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال کنند، با استفاده از اختیارات قانونی، اقدام به شناسایی و تعطیلی این مراکز می‌کنیم.

فروش بیش از 400 مگاوات برق به واحد‌های تولید ارزهای دیجیتال

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم در خصوص نحوه مدیریت مصرف برق واحدهای تولیدکننده ارز دیجیتال افزود:

در کل کشور معادل ۴۰۰ مگاوات برق، انشعاب به واحد‌های مجاز استخراج ارزهای دیجیتال فروختیم.

او در مورد میزان مصرف برق دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در سطح جهانی گفت:

این مصرف ۳ تا ۴ درصد در دنیا معادل حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات است.

به گزارش همتاپی به نقل از خبرگزاری مهر واحدهای استخراج ارزهای دیجیتال داخلی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها تاثیر زیادی در افزایش مصرف برق کشور ندارند. متاسفانه بیشتر مراکز غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال، در کشور ما از تعرفه برق کشاورزی یا صنعتی استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای شناسایی آن‌ها به همکاری مردم احتیاج دارند که سخنگوی صنعت برق در مورد آن‌ اظهارنظر کرد:

با هدف پیشگیری و کاهش فعالیت چنین واحد‌هایی در راستای احیای حق عمومی، ۱۰ میلیون تومان پاداش برای حق الکشف در نظر گرفتیم و با آن‌ها برخورد قانونی می‌کنیم.

در حال حاضر در کشور ما حدود هزار واحد غیر قانونی استخراج ارزهای دیجیتال شناسایی و توقیف شده‌ است که رجبی مشهدی در مورد آن‌ها گفت:

خسارات ناشی از فعالیت این واحد‌ها ارزیابی شده و مطابق قانون از آن‌ها دریافت می‌شود.

خوشبختانه در کشور ما مراکز استخراج ارزهای دیجیتال می‌توانند برق مورد نیاز خود از محل‌های اجرای طرح صرفه‌جویی انرژی الکتریکی تهیه کنند. آن‌ها برای این کار نیاز به مجوز خرید برق از سازمان بورس دارند که در حال حاضر تناسبی بین هزینه برق و رقم خریداری آن وجود ندارد. به طوری که سخنگوی برق کشور در مورد آن توضیح داد:

تا وقتی که این طرح اجرایی نشود نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد، اما بر اساس مطالعه و بررسی که داشته‌ایم این کار توجیه اقتصادی دارد.

رجبی مشهدی در مورد بازگشت سرمایه واحدهای استخراج ارزهای دیجیتال کشور گفت:

مدت زمان بازگشت سرمایه واحد‌های تولیدکننده رمز ارز دو سال است که مدت مناسبی به نظر می‌رسد. در همین راستا مجوز شورای اقتصاد را برای اجرای طرح تعویض کولر‌های گازی غیر استاندارد به ویژه در بخش جنوبی کشور دریافت کردیم که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود و واحد‌های تولیدکننده رمز ارز می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. به این ترتیب هم اجرای این طرح سرعت بیشتری می‌یابد و هم این واحد‌ها می‌توانند برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *