کاهش ۹ درصدی قیمت طلا در برابر افزایش ۵۰ درصدی قیمت بیت کوین

کاهش 9 درصدی قیمت طلا در برابر افزایش 50 درصدی قیمت بیت کوین | همتاپی

در حالی که قیمت طلا سقوط کرده و در محدوده‌ی منفی نسبت به ابتدای سال قرار گرفته است، بیت کوین 50 درصد افزایش یافت. آیا حاشیه امنی در این بازار وجود دارد؟

قیمت طلا، این دارایی‌ای که به عنوان یک سرمایه گذاری امن به حساب می‌آید، به دلیل سقوط حدودا 5 درصدی در عرض چند ساعت، با نوسانات مضاعفی روبرو شد. علیرغم جهش قیمتی که بلافاصله بعد از آن یافت، قیمت این فلز گرانبها هنوز هم نسبت به ابتدای سال تاکنون حدود 9 درصد کاهش داشته است.

به طبع، این امر گمانه‌زنی‌هایی را در بین جوامع رمزارزی بوجود آورده است که آیا وضعیت طلا به عنوان یک حاشیه امن، در حالی که روند بیتکوین یا به اصطلاح برخی طلای دیجیتال همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، در معرض خطر است؟ 

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

افت شدید قیمت طلا

این فلز زرد رنگ، که به ویژه در شرایط عدم ثبات اقتصادی برای بسیاری از افراد، ابزاری برای یک سرمایه گذاری امن است، از زمان آغاز همه‌گیری کووید-19 چندین دوره نامتعارف از چرخه بازار را پشت سر گذاشته است.

هنگام شروع افزایش قیمت طلا نسبت به دلار، انتظار صعود قیمتی شدیدی می‌رفت، زیرا قیمت دلار بدلیل چاپ گسترده پول، در حال کاهش بود. به این ترتیب، قیمت طلا در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی 2,100 دلار در هر اونس رسید.

با این حال، در آن مقطع زمانی در مسیر عکس حرکت کرد و زمانی که اقتصاد جهانی به آهستگی روند بهبود را در پیش گرفته بود، به تدریج ارزش خود را از دست می‌داد.

با این که، وضعیت اقتصادی، هنوز با شرایط قبل از همه‌گیری کرونا فاصله زیادی دارد، قیمت این فلز رشد کوتاه مدت دیگری در سال 2021 داشت و به 1,900 دلار رسید. مدت این افزایش قیمت نسبتاً کوتاه بود، زیرا قیمت طلا مجدداً به حدود 1,800 دلار کاهش پیدا کرد و مدتی روی این قیمت ثابت ماند.

اما همه چیز در هفته‌ی گذشته تغییر کرد. با وجود اخبار امیدوارکننده‌ای که حاکی از شتاب روند اشتغال در آمریکا در ماه جولای بود، در طی یک روز قیمت این فلز زرد بیش از 2 درصد کاهش یافت. بازار آتی طلا نیز عصر یکشنبه این وضعیت را تشدید کرد و قیمت طلا تا حدود 1,685 دلارپایین‌ترین میزان قیمت از اواخر مارس افت پیدا کرد. بنابراین، قیمت آن در طی چند روز معاملاتی، حدود 8 درصد کاهش داشت.

نمودار قیمت طلا به دلار. منبع: تریدینگ‌ویو

نمودار قیمت طلا به دلار. منبع: تریدینگ‌ویو

 واکنش جوامع رمزارزی‌

همانطور که بسیاری بیت کوین را نسخه دیجیتالی طلا می‌دانند، اخباری مبنی بر اینکه این فلز که به عدم نوسان در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتال مشهور است اصلاحات شدیدی را پشت سرگذاشته است، توجه جامعه را به خود جلب کرد. به این ترتیب ، نظرات تمسخرآمیز تقریبا از همه جهات شروع شد.

هجمه کامنت‌ها با این مضمون که طلا دچار حمله 51 درصد شده، به پیتر شیف (Peter Schiff) از طرفداران مشهور طلا که از هر فرصتی برای انتقاد از بیت کوین استفاده می‌کند بود.  

معامله‌گر سرشناس، پیتر برانت (Peter Brandt)، درباره‌ی آنچه که بر سر قیمت طلا، این فلز گرانبها آمده، توضیح داد. وی خاطرنشان کرد که این افت قابل ملاحظه نشانه‌ی واضحی است از اینکه یک بانک یا کارگزاری نقدینگی بزرگی را انجام داده است.

مقایسه بیت کوین و طلا

همانطور که در بالا گفته شد، بیت کوین به دلیل چندین ویژگی مشابه با طلا، از جمله کمیابی، اغلب با این فلز ارزشمند مقایسه می‌شود. اخیرا، حتی افرادی خارج از این جوامع نیز شباهت‌هایی را بین این دو مطرح کرده‌، و حتی برخی ادعا کرده‌اند که بیت کوین بهتر از طلا است به این دلیل که انتقال و ذخیره‌ی آن آسان‌تر است.

تحولات اخیر قیمت این دو نیز نشان می‌دهد که بیت کوین عملکرد بهتری دارد. با وجود اینکه طلا پس از افت امروز عملکرد مثبتی داشته و در قیمت آن در زمان نگارش این مقاله تا حدود 1,750 دلار جبران گردیده، اما هنوز هم نسبت به ابتدای سال جاری، دچار 9 درصد افت قیمت می‌باشد.

در همین زمان، بیت کوین پس از اصلاحات بازار در اواسط ماه مه، در چند هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بوده است. این ارز دیجیتال از اواخر ماه ژوئیه حدود 15,000 دلار افزایش قیمت داشته، تا جایی که دیروز به بیش از 46,000 دلار، یعنی بالاترین سطح در طول چند ماهه گذشته رسید.

قیمت بیت کوین با وجود اینکه هنوز تا بالاترین قیمت خود در ماه آوریل فاصله زیادی دارد، باز هم نسبت به ابتدای سال 2021 رشد 50 درصدی یافته است. علاوه بر این، از زمان افت قیمت در ماه مارس 2020 که به زیر 4,000 دلار رسیده بود، حدود 1,000 درصد (یعنی 10 برابر) افزایش قیمت داشته است.

طلا نیز در همین بازه زمانی افزایش داشته، اما سود آن بسیار کمتر 20 درصد – می‌باشد. در نتیجه، جامعه رمزارزی‌ها از این فرصت برای برجسته کردن بیت کوین به عنوان جایگزین مناسب‌تری برای این فلز گرانبها به ویژه در زمان بی‌ثباتی اقتصادی نظیر آنچه که این روزها تجربه می‌کنیم، استفاده کردند.

دارایی یک ماهه گذشته سه ماهه گذشته یک‌سال گذشته
بیت کوین (BTC) 5.75% 25.12% 51.39%
اتریوم (ETH) 16.63% 29.72% 299.96%
طلا 4.96%- 2.15%- 9.03%-
شاخص S&P 500 0.77% 3.06% 17.92%
دلار 0.0% 0.62% 1.16%
نفت وست تگزاس 1.16%- 2.29%- 50.13%

مقایسه بیت کوین و طلا از ابتدای سال تاکنون. منبع: Skew

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *