آیا صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) در سال ۲۰۲۱ نیز می‌­تواند موفق باشد؟ 

آیا صرافی بایننس (Binance) در سال 2021 نیز می‌­تواند موفق باشد؟ | همتاپی

این احتمال وجود دارد که صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) با نهادهای نظارتی با مشکلاتی روبرو شود، اما این بزرگترین صرافی‌ رمزارز جهان، هنوز هم بهترین است.

بایننس چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) در ماه اوت 2017 توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) معروف به CZ راه‌اندازی شد. این صرافی ارز دیجیتال تنها در مدت 180 روز به بزرگترین صرافی رمزارز در جهان تبدیل شد و تا به امروز نیز این موقعیت را حفظ کرده است. این صرافی با انجام بیش از 1.4 میلیون تراکنش در ثانیه توسط کاربرانش، غول دنیای رمزارزهاست که بیش از 500 رمزارز را برای معامله در اختیار کارابران بین‌المللی قرار می‌­دهد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

البته نباید این صرافی را با Binance.US اشتباه گرفت. صرافی Binance.US شعبه‌ای از صرافی بایننس در ایالات متحده می‌باشد که عرضه محدودتری را ارائه داده است. به نظر بسیاری از افراد، بایننس یکی از بهترین و معتبرترین صرافی­‌ها در دنیای رمزارزهاست. این روزها، به علت اینکه نهادهای نظارتی بیشتر بر روی این صرافی متمرکز شده­‌اند، مانع قابل توجهی بر سر راه بایننس به وجود آمده است.

طراحی و تجربه‌ی کاربری صرافی بایننس

تقریباً غیرممکن است که صرافی‌­ها ساده و بدون پیچیدگی به نظر برسند. هر رابطی که باید اطلاعات و ابزارهای زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد، لزوما کمی بهم ریخته به نظر می‌­رسد، اما طراحی و رابط کاربری بایننس با این وجود مرتب‌ترین حالت در این موارد است.

بایننس دارای رابط نسبتا بدون پیچیدگی است | همتاپی

بایننس دارای رابط نسبتا بدون پیچیدگی است. تصویر: Binance

حالت تاریکِ (دارک مود) اختیاری، امتیاز مثبتی محسوب می‌­شود، و چشم ما را از پس­ زمینه‌­های روشن آزاردهنده برخی از رقبا نجات می­‌دهد. همچنین نوار منوی بالای صفحه، با وجود گزینه‌­های مختلف، در دسته‌­های کشویی قرار می‌­گیرد. در عرض چند ثانیه می‌­توانید آنچه را که به دنبال آن هستید، پیدا کنید و اگر مبتدی باشید، بیشتر به بخش‌­های کیف پول (Wallet)، خرید و فروش (Trade)، حساب (Account) نیاز خواهید داشت که یافتن همه این موارد آسان است.

وب سایت این صرافی واکنش‌­گرا (responsive) می‌باشد که چارچوب مرتب و فضای بدون هدررفت دارد. همچنین، اپلیکیشن این صرافی نیز منعکس‌­کننده این طراحی زیبا می‌­باشد. به طور کلی، این صرافی، یکی از صرافی‌­های آنلاین است و دقیقاً تمام ویژگی‌هایی که از یک صرافی برتر انتظار می‌رود را دارا می‌باشد.

نحوه شروع به کار در صرافی ارز دیجیتال بایننس

ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال بایننس یک فرآیند کاملاً ساده است. با ورود به سایت صرافی بایننس (binance.com) و کلیک بر روی اکنون ثبت نام کنید (Register Now) می‌توانید از کاربران این صرافی شوید. در این فرایند می‌بایست آدرس ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، سپس یک رمز عبور مناسب انتخاب کنید، تا کد تأیید برای شما ارسال گردد. برای تأیید حساب خود، این کد را وارد کنید. اگر در دریافت کد به مشکل برخورد کردید، دوباره بررسی کنید که در پوشه هرزنامه (spam) نرفته باشد.

پس از اینکه به حساب کاربری خود وارد شدید، ‌می‌بایست هویت خود را تایید کنید. این مرحله همیشه یک مرحله عجیب و ترسناک برای تازه‌واردان به شمار می‌­آید، اما در دنیای رمزارزها بسیار رایج است و تقریباً همه‌ی صرافی‌­های معتبر نیز این فرایند را دارند. تأیید احراز هویت دیجیتال که شناسایی مشتری (KYC) نامیده می‌شود، یک اقدام امنیتی مازاد برای اطمینان از صحت اظهارات شما است.

برای دریافت تأیید (verification) در بایننس، می‌بایست یک عکس واضح از خود و کارت شناسایی یا سند رسمی دیگری از خود مانند گواهینامه رانندگی یا گذرنامه را بارگذاری کنید. برای این کار، روی دکمه دایره‌­ای حساب کاربری در بالای صفحه کلیک کنید، سپس گزینه‌ی شناسایی (Identification) را انتخاب کنید. سپس روی دکمه زرد رنگ تأیید (Verify) در صفحه بعد کلیک کنید و با ارائه اطلاعاتی مانند نام، آدرس و تاریخ تولد این فرآیند را شروع کنید. در ادامه، قبل از بارگذاری یک عکس واضح، حتما کارت شناسایی خود را بارگذاری کنید.

هنگامی که حساب شما تأیید شد، می‌توانید معاملات خود را در این صرافی ارز دیجیتال شروع کنید. اگر می‌­خواهید حداکثر محدودیت تراکنش‌­های روزانه خود را افزایش دهید، می‌بایست فرایند تأیید آدرس را با ارائه اسناد انجام دهید. انجام این فرایند در صورتی لازم است که روزانه هزاران دلار تراکنش رمزارزی داشته باشید.­­

سهولت در استفاده از صرافی ارز دیجیتال بایننس

مانند هر صرافی دیگر، بایننس برای مبتدیانی که قبلاً هرگز از نرم­ افزارهای تجاری استفاده نکرده‌­اند، می‌­تواند کمی دلهره‌­آور باشد، اما اگر کمی وقت بگذارید تا با معاملات آشنا شوید، در مدت زمان کوتاهی از پس آن بر خواهید آمد. استفاده از آن دشوارتر از صرافی­‌های بزرگ دیگر نیست.

ساده­‌ترین راه برای شروع کار تازه­‌واردان رمزارز خرید رمزارز (Buy Crypto) در بالا سمت چپ می‌­باشد. از این طریق شما می‌توانید دارایی‌­های مختلف رمزارزی را با انواع گزینه‌­های پرداخت آسان از جمله انتقال بانکی و استفاده از ویزا یا مسترکارت خریداری کنید (البته از ژوئیه 2021، این امکانات برای برخی از ارزها و کشورها در دسترس نیست).

در مراحل بعدی می‌توانید از گزینه‌ی ترید (Trade) و سپس تبدیل (Convert) استفاده کنید. با استفاده از این قسمت‌ها شما می‌­توانید یک دارایی رمزارزی را که از قبل در کیف پول بایننس خود دارید، با رمز ارز دیگری مبادله کنید. با این کار، معامله‌ی شما همانند سفارشات نرخ بازار (a market order) تقریباً با حداکثر قیمت لحظه‌ای انجام می‌­شود، بنابراین لزوماً بهترین قیمت را نخواهید داشت. معامله در این صرافی آسان و فوری است، و برای کاربران جدید جذاب می‌­باشد.

سهولت در استفاده از صرافی ارز دیجیتال بایننس | همتاپی

در رابط کلاسیک (Classic) شما می‌توانید دارایی‌­های رمزارزی خود را با استفاده از ویژگی سفارش در قیمت خاص (limit order) معامله کنید. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید قیمت مورد نظر خود را برای خرید یا فروش دارایی تعیین ­کنید و می‌بایست منتظر تکمیل سفارش بمانید. این مهارت پایه‌­ی اصلی انجام معاملات برای تازه واردان ارزهای دیجیتال می‌باشد. در ابتدا تمامی تازه‌کاران می‌بایست این مهارت را کسب کنند. برای بسیاری از افراد در کل این همان مهارتی است که به آن احتیاج دارند یا می‌­خواهند بدانند.

امکان معاملات پیشرفته در صرافی ارز دیجیتال بایننس | همتاپی

گزینه‌­های بسیاری برای کاربران پیشرفته وجود دارد که فراتر از محدوده این مطلب می­‌باشد. اما لازم به ذکر است که صرافی ارز دیجیتال بایننس موارد زیادی از جمله استخر نقدینگی (liquidity pools)، معاملات آتی (futures)، معاملات مارجین (margins)، وام‌دهی (loans) و موارد دیگر را ارائه می ­دهد.

واریز و برداشت دارایی از کیف پول بایننس (wallet) یک روند ساده و شفاف است. با انتخاب دکمه والت (Wallet) در بالای صفحه شما می‌توانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. مثل همیشه، توصیه می­‌کنیم که به دلیل امنیت هرگز دارایی‌های خود را در کیف پول‌­های صرافی ذخیره نکنید، مگر اینکه بخواهید به صورت مداوم ترید کنید. 

میزان کارمزدها در صرافی ارز دیجیتال بایننس چقدر است؟

در حال حاضر، صرافی ارز دیجیتال بایننس برای هر معامله‌­ای که انجام می‌­دهید 0.1٪ کارمزد دریافت می‌کند. کاربرانی که می‌خواهند کارمزدها را با استفاده از توکن بایننس کوین (BNB) پرداخت نمایند، می‌توانند با 50٪ تخفیف در کارمزد معاملات خود را انجام دهند.

در حال حاضر، این کارمزد در میان تمام صرافی‌ها کمترین کارمزد می‌باشد که تا حدی به گسترش محبوبیت صرافی ارز دیجیتال بایننس منجر شده است. شکی نیست که حجم عظیم خرید و فروش‌های ارز دیجیتال نیز در وهله‌ی اول به حفظ این کارمزد پایین کمک کرده است.

از طرف دیگر، کارمزدهای برداشت، بسته به نوع دارایی‌های رمز ارزی متفاوت است. به عنوان مثال، در حال حاضر کارمزد برداشت­ بیت­ کوین  0.0005 بیت ­کوین می‌­باشد، در حالی که کارمزد برداشت اتریوم به 0.005 اتریوم می‌باشد.

آیا صرافی ارز دیجیتال بایننس ایمن است؟

بایننس به طور کلی به عنوان یکی از امن­‌ترین و قابل اعتمادترین صرافی­‌ها در نظر گرفته می­‌شود. یکی از دلایل آن این است که سرورهای آن به جای اینکه فقط در چند مکان مرکزی جمع باشند، در سراسر جهان پخش شده­‌اند. این بدان معناست که آن­ها به لطف تدابیر افزونگی تقریباً در برابر حمله ایمن هستند و احتمال بسیار کمتری برای خرابی وجود دارد- اگر یک سرور خراب شود، هیچ تأثیری در شبکه نخواهد داشت.

مانند اکثر صرافی‌­های دیگر، بایننس نیز در گذشته هک شده است. در سال 2019، این صرافی ارز دیجیتال­ شاهد سرقت 7,000 بیت ­کوین (BTC) از پلتفرم خود بود که در آن زمان حدود 40 میلیون دلار ارزش داشت. در این سرقت، دارایی‌­های hot wallet  بایننس به سرقت رفت که حدود 2٪ از سهام کل بیت ­کوین شرکت را تشکیل می‌­داد.

 با وجود اینکه صرافی ارز دیجیتال بایننس هک شده بود، کل خسارت کاربران از طرف صرافی بایننس پوشش داده شد و به تمامی کاربران این صرافی اطمینان داده شد که سرمایه‌­ی هیچ کاربری تحت تأثیر قرار نگرفته است. همین امر باعث افزایش اعتماد کاربران صرافی ارز دیجیتال بایننس شد. از این رو، مدیر عامل شرکت بایننس، CZ، می­‌گوید، سرمایه‌­ها در صرافی بایننس امن هستند. وی با انتشار توییتی در سال 2019 اعلام کرد:

با تشکر از این پشتیبانی، واقعاً جای قدردانی دارد. در حال حاضر نیازی به [کمک] نیست. ما خسارت را از صندوق #SAFU پوشش خواهیم داد، و این صندوق کافی است. ما صدمه دیده­‌ا‌یم، اما شکست نخورده­‌ایم. سخت در تلاش هستیم تا مشکل را برطرف کنیم، و همه بتوانند مجددا واریز و برداشت داشته باشند. اما کمی زمان خواهد برد.  

نبرد صرافی ارز دیجیتال بایننس با نهادهای نظارتی

هک شدن، کمترین مشکل بایننس است. نهادهای نظارتی مدتهاست که در بازار صرافی ایجاد مشکل کرده‌­اند، صرافی Binance.com به دلیل محدودیت­‌های نظارتی در حال حاضر برای کاربران آمریکایی غیرقابل دسترس می­‌باشد (اگرچه کاربران خلاق راه­‌حل­ هایی پیدا کرده­‌اند).

در سال 2021، اقدامات نظارتی بر روی صرافی­‌ها در سراسر جهان افزایش یافت. در ژوئن 2021، آژانس خدمات مالی ژاپن هشدار داد که این صرافی بدون ثبت نام در این کشور فعالیت می‌­کند. در همان ماه، ناظر امور مالی انگلستان (FCA) هشدار داد که این صرافی، با توجه به فقدان دفتر مرکزی بایننس، مجاز به انجام هیچ فعالیت نظارتی در این کشور نیست. و یک ماه بعد، سازمان قانون­ گذاری ایتالیا (Consob) اعلام کرد که بایننس مجاز به ارائه خدمات و فعالیت‌­های سرمایه­ گذاری نمی‌­باشد.

همچنین، چندین کانال پرداخت این صرافی مختل شده است. بانک­‌های انگلیس از جمله بارکلیز (Barclays)، نت‌وست (Natwest) و سانتاندر (Santander) از واریز پول به صرافی توسط دارندگان حساب جلوگیری کرده‌­اند. کانال‌­های پرداخت از جمله پرداخت سریع‌تر و سپرده­‌های بانکی SEPA Euro  به حالت تعلیق درآمده‌­اند. همچنین پردازنده پرداخت اروپایی Clear Junction پردازش تراکنش‌­ها برای صرافی را متوقف کرده است.

با وجود این، اکثر کاربران هنوز هم می‌­توانند در این صرافی معامله کنند، زیرا دارایی­‌های رمزارزی در حال حاضر تحت قانون گذاری قرار نگرفته‌­اند. معنای محدودیت­‌های فوق الذکر این است که کاربران نمی‌­توانند در فعالیت­‌های تحت نظارت مانند قراردادهای آتی شرکت کنند. اختلال در کانال­‌های پرداخت باعث شده است تا بسیاری از کاربران برای خرید ارزهای دیجیتال از جاهای دیگری  اقدام کنند و سپس رمز ارز خود را برای ترید کردن به بایننس ارسال کنند. 

بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس ­کوین (Binance Coin) یا به اختصار BNB، کوین بومی صرافی ارز دیجیتال بایننس است. این  توکن در سال 2017 در بلاکچین اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 راه­‌اندازی شد. این توکن‌­ها بعداً با BEO-2 BNB در نسبت 1: 1، با توکن­‌های جدیدتر که در شبکه اصلی بایننس ­چین (Binance Chain) کار می­‌کردند، جایگزین شدند. در سپتامبر سال 2020، این شرکت شبکه هوشمند بایننس (BSC) را راه‌­اندازی کرد. این شبکه هوشمند یک شبکه بلاک­چین می‌باشد که به موازات بایننس ­چین (Binance Chain) کار می‌­کند.

یکی از اصلی­ترین کاربردهای BNB برای کاربران، پرداخت کارمزدهای معاملاتی با تخفیف است. BNB همچنین بایننس‌ ­دکس (Binance DEX) را تغذیه می‌­کند. کاربرانی که به صورت آنلاین زیاد فعالیت می‌کنند، می‌­توانند از BNB برای پرداخت هزینه­‌هایی مانند هزینه‌­های سفر، هدایای مجازی و موارد دیگر استفاده کنند. اگر قصد دارید خرید و فروش‌های زیادی را در پلتفرم بایننس انجام دهید، به لطف تخفیف ارائه شده، بهتر است از BNB برای کارمزد تراکنش­‌ها استفاده کنید. 

بایننس دکس (Binance DEX)

بایننس­ دکس یک صرافی غیرمتمرکز است که در سال 2019 راه‌اندازی شد. برخلاف نسخه معمولی بایننس، ماهیت غیرمتمرکز بایننس دکس به این معنی است که کاربران مستقیماً با یکدیگر معامله می­‌کنند، بدون اینکه از صرافی به عنوان واسط استفاده کنند. این امر باعث شده است تا کاربران بتوانند به طور کامل سرمایه خود را کنترل کنند، زیرا دارایی آنها همیشه در اختیارشان است. این پلتفرم هیچ گونه اطلاعات حساس یا کلید خصوصی را ذخیره نمی‌­کند. همچنین این بخش از صرافی نه تنها امنیت بیشتری دارد، بلکه حریم خصوصی بیشتری را فراهم می‌­کند.

کارت بایننس

کارت بایننس دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌­رسد. یک کارت اعتباری رمزارزی که توسط خود صرافی راه‌ندازی شده است. این کارت در مارس سال 2020 و پس از مالکیت شرکت کارت‌­های اعتباری رمزارزی Swype توسط  صرافی ارز دیجیتال بایننس معرفی شد. این کارت از پرداخت با بیت کوین (BTC)، بایننس کوین (BNB)، اتریوم (ETH)، ارز دیجیتال سوآیپ (SXP) و بایننس یو اس دی (BUSD) پشتیبانی می‌­کند.

کارت بایننس | همتاپی

در ابتدا این کارت‌ها در کشورهای منتخب اروپایی منتشر شد. دارایی‌های رمزارزی این کارت‌ها در زمان انجام معامله به صورت آنی به ارز فیات تبدیل می‌­شوند. از این کارت‌ها می‌توان در بیش از 60 میلیون بازرگانی در 200 منطقه در سراسر جهان استفاده کرد.

این کارت به صورت کش‌­بک (cashback) ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) را با توجه به مقدار BNBای که در آن لحظه در صرافی دارید پاداش می‌دهد. در حال حاضر ارزش آن را ندارد که فقط برای دریافت پاداش از آن استفاده کنید، مگر اینکه مقدار قابل توجهی BNB‌ای در دست داشته باشید، اما این امر مانع از این نشده است که افراد آن را به دلیل تازگی نپذیرند.

حرف آخر

بایننس هنوز هم به عنوان یکی از بهترین صرافی­‌ها در نظر گرفته می‌­شود و با عنوان صرافی شماره یک در جهان شناخته می‌شود. رابط کاربری این صرافی ارز دیجیتال، جامع و کامل است، اگرچه تسلط به آن کمی دشوار است. علت دیگر برتری این صرافی قابلیت انتخاب دارایی‌­ها می‌­باشد. همچنین میزان کارمزد این صرافی که با استفاده از ارز دیجیتال BNB تخفیف‌های بیشتری را شامل می‌شود و جزء کمترین کامزدها به حساب می­‌آید.

با این حال، محدودیت‌­های اعمال شده توسط بانک­‌ها و نهادهای نظارتی تا حدودی این صرافی برتر ارز دیجیتال را با مشکلاتی مواجه کرده است. از این رو، صرافی ارز دیجیتال بایننس مجبور به خاتمه دادن معاملات فیات-کریپتو در برخی کشورها شده است و همچنین ویژگی‌­های اصلی را برای برخی از کاربران غیرقابل دسترس کرده است. 

این روزها، استفاده از بایننس برای بسیاری از کاربران به عنوان بستری برای معاملات دارایی­‌های رمزارزی می‌باشد. با این حال، با وجود صرافی‌­های دیگری از جمله کوین ­بیس (COINBASE) با تعداد فزاینده­‌ای از دارایی‌­های دیجیتال و درگاه‌های تبدیل فیات به رمزارز- موقعیت بایننس چندان امن نیست.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *