چگونه در خرید و فروش ارزهای دیجیتال کمتر ضرر کنیم؟

نکات کلیدی در خرید ارزهای دیجیتال که باید حتما بدانید

این روزها تب خرید و فروش ارزهای دیجیتال داغ است. اما آیا می‌دانید بسیاری از کسانی که وارد این بازار شده‌اند شکست سنگینی خورده‌اند؟!معمولا وقتی دوره‌ی رکود ارزهای دیجیتال تمام می‌شود، چپ و راست در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل تلگرام و اینستاگرام، با سیلی از تبلیغات روبرو می‌شوید که سودبخشی رمزارز را نشان می‌دهند. در این لحظات وسوسه کننده ممکن است احساس کنید که این بار دیگر وقتش است که با جریان ارزهای دیجیتال همراه شوید و در آن سرمایه‌گذاری کنید. این روزها اسامی ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل و کینگ مانی و … زیاد شنیده می‌شود. اما لطفا قبل از هر اقدامی صبر کنید!

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

یک نفس عمیق بکشید، چند دقیقه وقت گذاشته و این مقاله را تا پایان بخوانید. در واقع سوال اینجاست که چگونه باید ارزهای دیجیتال را خریداری کرد که نه تنها متحمل ضرر و زیان نشد بلکه سود خوبی هم بدست آورد. ما در این مقاله سعی داریم براساس تجربه چندساله تیم معاملات همتاپی با ذکر مهم­‌ترین نکات، به شما لیستی کاربردی از قوانین حیاتی را که باید هنگام خرید ارزهای دیجیتال، از آن‌ها پیروی کنید را متذکر شویم:

1. ابتدا اصول کار را درک کنید و از مطالعه درباره‌ی رمزارزها دست نکشید

مدتی وقت بگذارید و مطالعه وسیعی درباره‌ی این‌ که فناوری رمزارز و بلاکچین واقعاً چیست، داشته باشید. درباره انواع مختلف صرافی‌ها، کیف پول‌های ارزهای دیجیتال اطلاعات کسب کنید و با آنها آشنا شوید.

دنیای ارزهای رمزنگاری شده یک زمینه‌ در حال تکامل است. برای پیگیری آخرین اخبار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، برخی از کانا‌ل‌های رسانه‌ایِ معتبر و محبوب در این حوزه را دنبال کنید تا در جریان آخرین اخبار و پیشرفت‌های مربوط به رمزارزها قرار بگیرید. در واقع هنگامی که اطلاعات و درک شما درباره فناوری زیربنایی، روند‌ها و مباحث [این حوزه] بیشتر باشد، می‌توانید در گرفتن تصمیم‌گیری آگاهانه و تشخیص فرصت‌ها پیشرفت کنید.

2. فقط مقداری را سرمایه گذاری کنید که آمادگی از دست دادن آن را دارید

بهتر است سرمایه‌گذاری بر روی هر ارزی را، با گام‌های کوچک شروع کنید و گام‌های جسورانه‌تر را هنگامی بردارید که نسبت به دانش و مهارت‌های تجاری‌ خود اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اید. قیمت بیت کوین و تمام ارزهای دیجیتال (که قیمت آنها تحت تأثیر قیمت بیت‌کوین‌ می‌باشد) ناپایدار بوده و همان طور که ممکن است در یک روز 20% سود خالص به دست بیاورید، این احتمال هم وجود دارد آن‌چه را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست بدهید.

3. با دقت درباره‌ی ارز دیجیتال که قصد خرید آن را دارید، تحقیق کنید

ممکن است تصور کنید احتمال دو برابر شدن ارزش یک ارز دیجیتال 0.005 دلاری بیشتر از این است که یک ارز دیجیتال 100 دلاری 200 دلار شود، اما لزوماً این طور نیست. عوامل زیادی مثل ذخیره‌ی در گردش و ارزش ارز دیجیتال در دنیای واقعی در تعیین قیمت یک ارز دیجیتال مؤثر است. پشتوانه‌های کلان اغلب قیمت این ارزها را کاهش می‌دهند و اگر سود واقعی چنین ارز دیجیتال ارزانی کم باشد یا اصلاً سودی نداشته باشد، دلیلی ندارد تصور کنید به طرزی جادویی، ارزش آن زیاد می‌شود. باز هم یادآوری می‌کنیم: حتماً تحقیق کنید.

درباره‌ی پیشینه‌ی ارز دیجیتال، ریشه‌های آن، چگونگی جای گرفتن آن در طرح‌های تجاری و تدارکاتیِ بزرگتر، خوب مطالعه کنید؛ این یعنی در جریان رویدادهای مهم مربوط به رمزارز و به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی شده (هاردفورک (hard fork) یا انشعاب سخت) باشید، چون این مسایل بر گرایش و روند بازار تأثیرگذار هستند.

4. با دقت درباره‌ی این‌ که می‌خواهید از کجا رمزارز بخرید، تحقیق کنید.

می‌توانید رمزارز را از افراد ناشناسی که آنلاین ملاقات می‌کنید، خریداری کنید (البته توصیه نمی‌شود). یا از خدمات فرابورس ( over-the-counter OTC) آنلاین، فروشگاه‌های حضوری وابسته به (Bitspark)، عابربانک ‌(ATM)های رمزارز یا بازار بورس ارز دیجیتال.

هر تصمیمی گرفتید، از اعتبار و خوشنامی فروشندگان مطمئن شوید. برای اطمینان از این موضوع باید به نقد و بررسی‌های اخیر سایت‌های مقایسه، و رتبه‌بندی کاربران مراجعه کنید. اگر دنبال بازار فرابورس می‌روید، به استفاده از یکی از انواع خدمات امانی فکر کنید؛ این طوری تا وقتی رمزارزتان را دریافت نکرده‌اید، انتقال پول را تکمیل نمی‌کنید. اگر می‌خواهید از بازار بورس خرید کنید، ببینید خرید و فروش آن با سایر ارزها چه قدر آسان است، از کدام پول‌های رایج پشتیبانی می‌کنند و اگر بخواهید سرمایه‌های خود را به حساب دیگری منتقل کنید یا به ارز بی‌پشتوانه برگردانید، چه مراحلی را باید طی کنید. 

علاوه بر این‌ها، به همان اندازه مهم است بفهمید موقع خرید ارز دیجیتال (و مبادله‌ی آن) چه هزینه‌هایی باید بپردازید.

5. مسایل امنیتی را جدی بگیرید.

کسی که کلید‌های خصوصی کیف پول ارز دیجیتال را در اختیار دارد، کنترل دارایی‌های دیجیتال را هم در اختیار دارد. از ذخیره کردن کلیدهایتان در کیف پولی که کاملاً مال خودتان نیست، پرهیز کنید. خریدن رمزارز از بازار متمرکز و برخی از فرابورس‌ها، اغلب به این معنی است که سرمایه‌ی شما تحت مراقبت شما نیست. اگر بازار هک شود، پولتان را از دست می‌دهید.

علاوه بر این‌ها، اگر بیشتر از 500 دلار رمزارز دارید، حتماً یک کیف پول سخت‌افزاری مانند کیف پول ترزور ( Trezor)، لجر نانو اس (Ledger Nano S) یا لجر نانو اکس (Ledger Nano X) بخرید و عادت کنید که بخش بزرگ‌ترِ سرمایه‌ی خود را در این ابزار «آفلاین» ذخیره کنید تا از دسترسی هکرها در امان باشد.

فارغ از دغدغه‌های امنیتی، هنگام مدیریت رمزارز خود و انتقال آن به کیف پولی دیگر، آدرسی را که رمزارز را به آن می‌فرستید، بازبینی کنید. ایمیل فرستادن به آدرس اشتباه، قابل چشم‌پوشی است، اما انتقال پول به حساب اشتباه، به این معنی است که به احتمال زیاد، دیگر آن پول را پس نخواهید گرفت.

6. ارزان بخرید؛ گران بفروشید.

همان طور که دانش خود را درباره‌ی رمزارز بالا می‌برید، دیگر کوین‌ها را بر اساس امتیازات خود آن‌ها قضاوت خواهید کرد و بازار را بر اساس فهم خود، تعبیر و تفسیر خواهید کرد. اگرچه ممکن است به نظر برسد کار منطقی این است که موقع پایین بودن قیمت، بخرید و هنگام بالا بودن قیمت، بفروشید، موضوع اصلی در واقعیت، تشخیص روندهای زودگذر و هوچی‌گرانه از روندهای پایدار، و دیدن تصویر بزرگ‌تر است

روندهای زودگذر، بازار را پر از دلالانی می‌کند که انگیزه‌شان ذهنیت سریع-پولدار-شو است. آن‌ها به‌صورت گروهی ترک موضع می‌کنند و باعث سقوط بازارها می‌شوند. به جای اینکه تابع روند زودگذر باشید، یا بر آن پیش‌دستی کنید یا قبل از خرید و ذخیره کردن، منتظر بمانید تا بگذرد: بر اساس بینش عمل کنید، نه هیجانات.

7. در سبد سهامتان تنوع ایجاد کنید، اما خرید و فروش اضافه نکنید.

به جای انتخاب بین خرید و فروش مکرر یا نگه‌داشتن ارز دیجیتال خاصی در دوره‌ی زمانی طولانی، عاقلانه این است که راه میانه‌ای پیدا کنید؛ بخشی از سرمایه‌ی خود را به پول‌های تثبیت شده (مانند بیت‌کوین) اختصاص بدهید و در همان حال، بخش دیگری از سرمایه‌تان را برای داد و ستد فعالانه‌تر استفاده کنید.

با این اوصاف، گرچه ایجاد تنوع در سبد سهام، عاقلانه است، «خرید و فروش بیش از حد» و اینکه به خاطر اضطراب در هنگام پایین آمدن حجم مبادلات، دایم به سراغ ارزهای دیگر بروید، اصلا کار درستی نیست. موقع خرید و فروش ارزهای دیجیتال، حتماً سفارش‌های خرید خود را زمانی ثبت کنید که نقدینگیِ کافی داشته باشید و فراموش نکنید که هزینه‌های تراکنش و تلاش‌های بی‌پایان برای جبران خسارت‌ها، سرانجام زیان خود را وارد خواهند کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *