رسیدن به میانه دوره هاوینگ، چه تأثیری بر روند قیمت بیت کوین دارد؟

رسیدن به میانه دوره هاوینگ، چه تأثیری بر روند قیمت بیت کوین دارد؟ | همتاپی

هاوینگ یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به بیت کوین است. رویدادی که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و مقدار عرضه بیتکوین جدید را به نصف کاهش داده و منجر به بالا رفتن قیمت بیتکوین می‌شود.

اصطلاح میان دوره هاوینگ (mid-halving correction) نیز رویداد مهمی بین هاوینگ قبلی و بعدی بیت کوین است که روند قیمت‌های بعدی را مشخص می‌کند. زمان میان دوره هاوینگ بعدی بیتکوین، هفته آینده در تاریخ 11 ماه آوریل فرا می‌رسد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

آیا قیمت بیتکوین از روندهای قیمتی قبلی پیروی می‌کند؟

شرکت تحلیلی سانتیمنت (Santiment)، در تاریخ 5 آوریل در توییتی در رابطه با رویداد بعدی میان دوره هاوینگ بیت کوین در 11 آوریل اطلاع‌رسانی کرد. طبق سابقه داده‌ها، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین معمولاً طی 515 تا 545 روز پس از هاوینگ، به بالاترین میزان خود می‌رسد. پس از رسیدن به بالاترین میزان قیمت، قیمت تا زمانی که اصطلاحاً به آن میان دوره هاوینگ می‌گوییم، کاهش می‌یابد؛ که بواسطه سطح مقاومت قدرتمند آن، قیمت در بازار در وضعیت نزولی قرار می‌گیرد.

میانه دوره هاوینگ بیتکوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

میانه دوره هاوینگ بیتکوین. منبع: سایت Santiment

جالب است که 518 روز طول کشید تا قیمت بیتکوین بعد از آخرین هاوینگ در ماه می 2020، به اوج قیمت خود یعنی به 68,789 دلار برسد. از آن زمان به این طرف، قیمت به تدریج کاهش یافته تا بین محدوده قیمتی 35,000 تا 45,000 دلار رسیده است. مضاف بر این که، قیمت بیت کوین در حال حاضر با یک سطح مقاومت قوی 50,000 دلاری در نزدیکی رویداد میان دوره هاوینگ در 11 آوریل، روبروست. پس تا اینجای کار، وضعیت فعلی دقیقاً شبیه به روند قیمت قبلی است.

آیا این جریان می‌تواند قیمت بیت کوین را پایین آورده و به سمت بازار نزولی سوق دهد؟ اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت تا بالای سطح 50,000 دلاری افزایش پیدا کرده و تثبیت خواهد شد که وضعیت اتفاق افتاده در سال‌های گذشته را نقض می‌کند.

تفاوت این میان دوره هاوینگ با دوره‌های قبلی چیست؟

قیمت بیت کوین در حال حاضر با قیمت 46,662 خرید و فروش می‌شود که در طی 24 ساعت گذشته نزدیک به 2 درصد افزایش یافته است. مضاف بر این که، با گذشتن عرضه بیتکوین از مرز 19 میلیون، میزان عرضه در گردش آن به 90 درصد رسیده است.

داده‌های درون زنجیره‌ای نشان از آن دارد که این سیکل بیت کوین با سیکل‌های قبلی خود متفاوت است. در دوره میانه هاوینگ قبلی بیتکوین، آدرس‌هایی که روزانه فعالیت داشتند 600 هزار عدد بود و اکنون تعداد آن تقریباً 900 هزار عدد است. از طرف دیگر، طبق داده‌های سایت گلسنود (Glassnode)، به دلیل این که تعداد هولدرهای بلند مدت کاهش و هولدرهای کوتاه مدت افزایش یافته، بیتکوین در حال انجام فرآیند توزیع مجدد بسیار سالم و درست است.

بنابراین، این سیکل بیتکوین در بحبوحه انباشت توسط نهنگ‌ها و رکورد پذیرش بیتکوین، متفاوت خواهد بود.

شش برابر شدن تسلط ماینرهای عمومی بیت کوین طی 15 ماه

نزدیک به 20 درصد از هش ریت بیت کوین توسط شرکت‌های استخراج عمومی تولید می‌شود. این درصد در ژانویه 2021 تنها 3 درصد بود.

بر اساس داده‌های Blockchain.com، تسلط ماینرهای عمومی بیت کوین بر نرخ هش ریت شبکه در 15 ماه گذشته بیش از شش برابر شده است.

نرخ هش/ هش ریت (Hash rate) نرخی است که ماینرهای بیت‌کوین بر اساس آن، پاسخ‌های احتمالی برای ساخت بلوک بعدی بیت کوین را تولید می‌کنند. ماینرهای عمومی که ۱۹ درصد از نرخ هش شبکه را تشکیل می‌دهند، در حال حاضر ۱۹ درصد از احتمال حل بلوک‌های جدید را نیز در اختیار دارند.

با این حال، با افزایش تسلط ماینرهای عمومی، بیت کوین لزوماً به یک شبکه ایمن‌تر تبدیل نشده است. همچنین Blockchain.com نشان می‌دهد که هش ریت کل شبکه از فوریه راکد بوده است. این امر پس از هجوم ماینرهای بیت‌کوین به شبکه در سال 2021 رخ داد و نرخ هش را به بالاترین سطح تاریخ آن، یعنی بالای 203.5 اگزاهش در ثانیه (EH/s) رساند. این اتفاق پس از ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین رخ داد. یک اگزهاش 1 کوئینتیلیون هش (quintillion hash) است.

شرکت تحقیقاتی آرکان ریسرچ (Arcane Research) در بازار ارزهای دیجیتال، معتقد است که مشکلات زنجیره تأمین احتمالاً از ایجاد امکانات جدید یا بازیابی ماشین‌های جدید توسط ماینرها جلوگیری خواهد کرد.

اگرچه ماینرهای عمومی سهم بیشتری در صنعت دارند، اما به اهداف اخیر رشد هش ریت توجهی ندارند. به گفته شرکت آرکان، دلیل محتمل‌تر برای افزایش تسلط آنها این است که در سال گذشته بسیاری از ماینرهای خصوصی به ماینرهای عمومی تبدیل شدند.

به عنوان مثال، شرکت بیت فارمز (Bitfarms) در ژوئن 2021 عمومی شد و 1 درصد از شبکه بیت کوین را در آن زمان تأمین می‌کرد. سپس شرکت ماینینگ کور ساینتیفیک (Core Scientific) که یکی از بزرگترین ماینرهای بیت کوین آمریکای شمالی است، در ژانویه سال جاری وارد بازار عمومی شد. این شرکت با بهره مندی از ظرفیت استخراج 8.2 EH/s، سهم قابل توجهی در استخراج عمومی، پس از ورود به این حوزه، داشته است.

علاوه بر این، افزایش دسترسی ماینرهای عمومی به سرمایه شان این امکان را فراهم می‌آورد که سریع‌تر از ماینرهای خصوصی، عملیات مورد نظر خود را انجام دهند. در حال حاضر 26 شرکت استخراج عمومی بیت کوین وجود دارد، که از آن جمله می توان به رایِت بلاکچین (Riot Blockchain)، بیت فارمز و  آرگو بلاک چین (Argo Blockchain) اشاره کرد.

علی رغم نرخ هش رِنج باند (range-bound)، ظاهراً مشکل شبکه پس از تعدیل 4 درصدی در هفته گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. بیت کوین به طور مرتب سختی ایجاد بلاک را با نوسانات نرخ هش تنظیم می‌کند، به این معنی که به طور متوسط در هر 10 دقیقه یک بلاک ایجاد می شود. پس از آخرین تعدیل، تولید به 5.93 بلاک در هر ساعت کاهش یافته است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیت کوین، به تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *