همتی: برای بیت کوین صرافی‌های قانونی اعلام خواهد شد!

همتی: برای بیت کوین صرافی‌های قانونی اعلام خواهیم کرد! | همتاپی

رئیس‌کل بانک مرکزی همزمان با افزایش خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایران اعلام کرد معاملات این ارزها تنها برای استخراج‌کنندگان قانونی ارزهای دیجیتال مجاز است.  

همزمان با افزایش قیمت چشمگیر بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر، تعداد زیادی از مردم اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کرده‌اند. در این میان برخی از این افراد به دلیل ناآشنایی با بازار ارزهای دیجیتال گرفتار افراد سودجو و کلاهبرداران شده‌اند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

کلاهبرداران با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال، اقدام به فروش ارزهای تقلبی کرده‌اند، برای مثال برخی از این کلاهبرداران به جای بیت کوین به افراد بیت کورن فروخته‌اند و دارای مردم را به تاراج برده‌اند.

در حالی که هنوز قانونی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران اعمال نشده است، دولت به ماینرها اجازه استخراج ارزهای دیجیتال داده است در این میان بسیاری سوال می‌کنند با این حساب تکلیف بیت کوین‌های تولید شده چه می‌شود؟ چگونه می‌توان این بیت کوین‌ها را به فروش رساند؟ 

بسیاری از فعالان این حوزه از دولت می‌خواهند فورا موضع خود را در این خصوص روشن کند تا مردم بدانند برای خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال باید به کدام صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. 

در این راستا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، در مورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال تصریح کرد:

در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته‌ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.

وی در ادامه بیانات خود خاطر نشان کرد به زودی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال صرافی‌هایی را مشخص خواهیم کرد که کاربران برای مبادلات خود بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

همتی افزود: خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود. فقط آن‌هایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمز ارز استفاده کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص وجود سایت‌های شرط‌بندی و قمار در کشور اظهار داشت:

مشخصات 20 هزار کارت‌بانکی مورد استفاده سایت‌های قمار و شرط‌بندی پس از مسدود شدن، به منظور برخورد قضایی به قوه قضائیه داده شده است.

او در سخنان خود اشاره کرد به صاحبان بیش از 450 هزار کارت‌بانکی نیز هشدارهای لازم را داده‌ایم. در نهایت نیز قصد داریم آن‌ها را به دستگاه قضا معرفی کنیم تا با آن‌ها برخورد قانونی کنند.

در همین خصوص پای صحببت دو تن از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال نشسته‌ایم.

بانک مرکزی فرصت‌های ایجاد شده توسط ارزهای دیجیتال را از بین می‌برد

سهیل نیکزاد، فعال حوزه ارزهای دیجیتال، در خصوص خبر ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی گفت بانک مرکزی در حوزه ارزهای دیجیتال تاکنون فرصت‌های زیادی را از کشور گرفته است. پیش از این نیز دو بار فرصت ایجاد شد که ارزهای دیجیتال برای ایران چاره ساز باشند اما بانک مرکزی این فرصت‌ها را از بین برد. آن زمان نیز بانک مرکزی به محض این‌که کنگره و سنای آمریکا درخواست محدود کردن فعالیت‌های رمز ارزی و بلاک‌چینی ایران را کرد، بیانیه‌ای همسو با آنها را صادر کرد. نیکزاد بر این باور است که اگر خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور آزاد نشود، خرید و فروش این ارزها در بازارهای زیرزمینی و غیرقابل کنترل رواج خواهد یافت. ایشان با اشاره به مجوزهای صادر شده در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال افزود تاکنون هزار مجوز برای مراکز استخراج ارز دیجیتال در کشور صادر شده است اما هیچ یک از این مجوزها به شرکت‌‌ها یا کسب و کارهای خصوصی داده نشده است و تماما به کسب و کارهایی اختصاص یافته است که مالکان آنها کارمندان دولت هستند. این شیوه مجوز دادن مردم را از شرکت و رقابت در این حوزه محروم کرده است.

دولت از همان ابتدا، ارزهای دیجیتال را پول خارجی نمی‌دانست. در واقع سیاست دولت این است که ارزهای دیجیتال را ارز به حساب نیاورد تا بانک مرکزی به آن ورود نکند و متولی آنها نشود. چرا که ورود بانک مرکزی به این حوزه مشکل‌ساز خواهد بود و مانند گذشته فرصت‌ها را از بین خواهد برد. اگر در سال‌های گذشته کسری صادرات کشور را با استخراج ارزهای دیجیتال جبران کرده بودیم. در حال حاضر مشکل کسری بودجه و بدهی به کشورهای خارجی را نداشتیم.

در حال حاضر، گردش مالی حوزه ارزهای دیجیتال در کشور بسیار ناشفاف است، چرا که کل صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی حدود 10 الی 20 درصد کل معاملات کریپتویی کاربران ایرانی را تحت پوشش قرار داده‌اند و بیش از 80 درصد این معاملات در صرافی‌های خارجی و به صورت ناامن با حساب‌های گمنام انجام می‌شود دلیل این موضوع عم این است که هیچ مجوزی برای فعالیت مردم داده نشده است. استفاده از این صرافی‌های خارجی باعث مسدود شدن دارایی‌های بسیاری از کاربران شده است. 

انحصار دولت ایران در معاملات بیت‌کوین

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاک‌چین ایران، می‌گوید در شرایطی که بانک مرکزی باید در حوزه ارزهای دیجیتال رفع انحصار کند، صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در مورد اعطای مجوز فعالیت به چند صرافی ارز دیجیتال این دغدغه را ایجاد می‌کند که همه صرافی‌ها نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند و این خود یک نوع رانت است و انحصار به وجود می آورد.

محمدی همچین با اشاره به بخش دیگری از سخنان رئیس بانک مرکزی افزود: طبق گفته آقای همتی کسانی که بصورت قانونی ارزهای دیجیتال را استخراج کرده‌اند می‌توانند ارز خود را با صرافی‌های که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، معامله کنند. این یک نکته خوب و مثبت است که باید آن را به فال نیک گرفت.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *