پنج ارز ملی که در سال ۲۰۲۰ تحت فشار بیت کوین قرار گرفتند

پنج ارز ملی که در سال 2020 تحت فشار بیت کوین قرار گرفته اند

از ابتدای سال 2020 تاکنون، قیمت بیت کوین 50 تا 128 درصد نسبت به ارزهای جهانی بالا رفته است و تحلیلگران بر این باورند که این روند می‌تواند ادامه یابد.

یک تحلیلگر ناشناس از ابتدای سال 2020 عملکرد قیمت بیتکوین (BTC) را نسبت به ارز‌های جهانی مقایسه کرده است. داده‌ها نشان می‌دهد که ارزش بیت‌کوین نسبت به سایر ارزهای اصلی و بزرگ جهان رشد 50 تا 128 درصدی داشته است.

عملکرد قیمت بیت کوین در برابر ارزهای مختلف جهان. منبع:  DriftwoodPalace

عملکرد قیمت بیت کوین در برابر ارزهای مختلف جهان. منبع:  DriftwoodPalace

این تحلیل‌گر عنوان کرد:

به قیمت بیت کوین نسبت به ارزهای مختلف در بازه‌های زمانی مختلف نگاهی بیندازید. با نگاهی به نرخ سالانه ارزها تا امروز می‌بینیم که قیمت از 57٪ در اتحادیه اروپا  شروع و به بیش از 100٪ در آرژانتین، برزیل، SA، روسیه، ترکیه و غیره افزایش یافته است (قیمت‌ها بر اساس نرخ رسمی ارز USD است و ممکن است در واقعیت متفاوت باشد).

بیت کوین در کاهش ارزش ارزهایی که نرخ تورم بالایی دارند عملکرد به مراتب بهتری داشته است. به عنوان مثال، پزو آرژانتین در سال 2019 عدد 53.9 درصد را نشان می‌دهد که در 30 سال گذشته بالاترین میزان نرخ تورم را دارا می‌باشد.

برخلاف لیر برزیل و پزو آرژانتین, بیتکوین افزایش 103.5 و 128.4 درصدی را شاهد بوده است. همچنین دیگر دارایی‌های دیجیتال نسبت به ارزهای باپشتوانه مانند دلار آمریکا و یورو نیز رشد 56 تا 69 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

به علاوه، بولیوار ونزوئلا در برابر تورم بیش از حد و کنترل نشده، نسبت به بیتکوین به شدت کاهش یافت. ماهیت ناپایدار بسیاری از اقتصادهای آمریکای لاتین، اغلب منجر به افزایش تراکنش‌های همتا به همتای بیت کوین در ونزوئلا و آرژانتین می‌شود.

از اوایل سال 2020، سرمایه‌گذاران برجسته وال استریت از جمله میلیاردری به نام پل تودور جونز (Paul Tudor-Jones)، بیت کوین را به عنوان یک حفاظ در برابر تورم توصیف کرده‌اند. شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) که یک شرکت آمریکایی با ارزش میلیارد دلاری می‌باشد، اخیرا مبلغی بالغ بر 250 میلیون دلار جهت خرید بیت‌کوین و استفاده از آن به عنوان دارایی اصلی خزانه خود اقدام کرده است.

عملکردهای قوی بیت‌کوین در برابر تمام ارزهای جهانی هر ساله می‌تواند این استدلال را تقویت کند که BTC به عنوان یک ذخیره ارزش عمل می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که قیمت بیتکوین در مارس 2020 بیش از سایر کالاها یا شاخص‌ها کاهش یافت. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت بیتمکس (BitMEX) با 65٪ کاهش به 3,596 دلار رسید.

با این وجود، بیت‌کوین دوباره بسیار با قدرت به همان قیمت قبل برگشته است و قیمت تقریبی 12,400 دلار را به عنوان بیشترین قیمت سال خود به ثبت ‌رسانده که افزایش 244 درصدی را در یک ماه دارا بوده است. این تحلیلگر ناشناس با تأکید بر حرکت و عملکرد شدید قیمت بیتکوین، افزود:

اوایل امسال بیت کوین بیشتر از هر کالا یا شاخص دیگری سقوط کرد. و فقط تعداد اندکی از شاخص‌ها و دارایی‌ها توانستند ضرر‌های خود را جبران کنند. در عین حال، بیت کوین از اواسط ماه فوریه نسبت به تمام ارزها صعود داشته است. این افزایش قیمت از 6٪ در سوئد گرفته تا 50٪ در برزیل و زامبیا متفاوت بوده است.

براساس روند مثبت قیمت بیتکوین و عملکرد قدرتمند آن در برابر ارزهای باپشتوانه، استراتژیست‌ها معتقدند که بیت کوین می‌تواند در میان بلاتکلیفی و عدم قطعیت اقتصاد فعلی نیز به پیشرفت خود ادامه دهد.

مالتم دمیرورس (Meltem Demirors)، رئیس ارشد استراتژی CoinShares، گفت:

بیت کوین در چرخه اقتصادی چه جایگاهی دارد؟ در دوره‌های بلاتکلیفی اقتصادی و ضعف دلار، به احتمال زیاد بیتکوین همانند طلا سوددهی خواهد داشت. اگر فرآیند افزایش اندازه و نفوذ بازارها و نهادهای مالی بیت کوین ادامه یابد این ارز دیجیتال قادر نخواهد بود از سیستم مالی مجزا باقی بماند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که علی رغم اینکه ارزش بیت کوین افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، ارزش ارزهای جهانی در برابر BTC و دارایی‌های دیگر مانند طلا کاهش یافته است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *