پیش بینی قیمت اتریوم در سال‌های ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۷

پیش بینی قیمت اتریوم در سال‌های 2021 – 2025


چه عواملی در رشد قیمت اتریوم تاثیر دارد؟ تحلیل گران بازار ارزهای دیجیتال‌ درباره تحلیل اتریوم و  پیش بینی آینده اتریوم چه نظری دارند؟

در منوی اسلایدی زیر می‌توانید آخرین اخبار و تحلیل و پیش بینی‌های اتریوم را مشاهده کنید، پیگیری اخبار و تحلیل قیمت اتریوم به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مطرح بازار می‌تواند به شما در خرید اتریوم کمک زیادی کند، به همین دلیل در ادامه این مقاله به سراغ بررسی آینده پروژه اتریوم و ارز دیجیتال آن یعنی اتر رفته‌ایم.

 در 5 سال آینده قیمت اتریوم چگونه پیش بینی می‌شود و چه عواملی بر قیمت اتر (ETH) تاثیرگذار است؟

اتریوم (ETH) دومین توکن با ارزش از نظر ارزش بازاری است که پلتفرم آن ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. برخلاف بیت کوین که هدف آن صرفاً انجام تراکنش‌های مالی است، بلاک چین اتریوم برای کارهایی فراتر از آن طراحی شده است.

بلاک چین قدرتمند اتریوم نسبت به بیت کوین از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است و به توسعه‌دهندگان شخص ثالث این امکان را می‌دهد تا توکن‌ها و پلتفرم‌های فرعی خود را در این بلاک­چین ایجاد کنند. این امر باعث افزایش چشمگیر محبوبیت اتریوم شده است، اما با این حال این بلاکچین برای توسعه‌دهندگانی که قصد سرمایه گذاری در ایجاد پلتفرم‌های جدید را داشتند، مشکلاتی را ایجاد کرده است، به این معنی که پیش بینی اتریوم مستلزم یک رویکرد جامع است.

فهرست مطالب

بررسی آینده اتریوم از زوایای مختلف

بررسی آینده اتریوم از زوایای مختلف | همتاپی

بسیاری اتریوم را موتور پیش ران بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند، بر کسی پوشیده نیست که بخش عمده‌ای از گسترش صنعت Defi مدیون شبکه اتریوم است، از طرفی پروژه اتریوم و توسعه دهندگان آن نیز تاکنون عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند. به طوری که تاکنون اکثر اهداف مطرح شده در وایت پیپر اتریوم را به سرانجام رساندند.

اما آیا گذشته مثبت اتریوم، باعث خواهد شد بدون دغدقه و مشکل بر روی آینده آن سرمایه گذاری کنید؟

پاسخ هم آری است و هم نه!

در زمانی که پروژه های بزرگی مثل لونا، با شکست و فصاحت همراه بودند و نتوانستند پای خود را در بازار ارزهای دیجیتال مستحکم کنند، اتریوم به خوبی به خود را به اتریوم 2.0 منتقل کرد، و این به خودی خود اطمینان این ارز در مقابل دیگر گزینه‌های سرمایه گذاری مشابه (مانند سولانا) را بالا می‌برد.

اما چرا نه؟

اتریوم مانند هر پروژه دیگر در حوزه ارزهای دیجیتال دچار مشکلات مخصوص به خود است، در سالهای اخیر دو مشکل بیشتر از هر چیزی دیگری چشم نوازی کرده است:

1- اتریوم همچنان از مشکل مقیاس پذیری رنج می‌برد: هر چند که قرار بود با به روز رسانی eth2.0 مشکل مقیاس پذیری اتریوم به طور چشم گیری حل شود، اما کماکان این اتفاق نیفتاد است. هرچند که امروز اتریوم بسیار سریع تر از اتریوم یک است، اما نسب به رقبای خود(کاردانو و سولانا) همچنان امکان بهبود و بهینه سازی وجود دارد.

2- اتریوم بیش از حد به خالق خود وابسته است: اگر چه اتریوم دارای یکی از بزرگترین DAOهای ارز دیجیتال است و تماماً کنترل مسیر آن به عهده این DAO است، اما در چند سال آخیر ثابت شده است که شخص ویتالیک بوترین (از هر نظر) تاثیر بسیار زیادی بر روند این پروژه و قیمت eth دارد. به طوری که در سال 2023 با چند خبر مرتبط با کیف پول خصوصی ویتالیک بوترین، قیمت اتریوم افت‌های قابل توجهی تجربه کرد.

اما اگر بخواهیم برآیندی از صحبت‌های مطرح شده ارائه کنیم، باید بگوییم همچنان به نظر می‌رسد که آینده اتریوم بسیار درخشان باشد و در سالهای آتی با نوساناتی خود را پا به پای بیت کوین بالا بکشد.

اما این گفته‌ها (همانطور که احتمالا متوجه شدید) به تنهایی نمی‌توانند سند محکمی برای پیش بینی آینده اتریوم باشد.

ما در ادامه به سراغ پیش بینی کوتاه مدت اتریوم می‌رویم و سپس به سراغ خلاصه عملکرد قیمتی اتریوم، عوامل موثر بر آینده قیمت اتریوم خواهیم رفت. سپس به سراغ پیش بینی قیمت اتریوم (به نقل از بزرگان بازار ارزهای دیجیتال) از 2023 تا 2027 خواهیم رفت و در نهایت یکبار دیگر این سوال را بررسی می‌کنیم که آیا سرمایه گذاری بر روی اتریوم کار درستی است؟

پشت دست بیت کوین بازی کردن

پیش بینی کوتاه مدت اتریوم

پیش بینی کوتاه مدت اتریوم | همتاپی

در زیر می‌توانید عقربه تحلیل تکنیکال تریدینگ ویو را که بر اساس میانگین اندیکاتورهایی مانند MACDI استخراج شده است.

در نشانگر بالا شما می‌توانید 5 کلمه را ببنید:

  • strong sell: فروش قدرتمند
  • sell: فروش
  • Neutral: خنثی
  • Buy: خرید
  • strong Buy: خرید قدرتمند

به صورت ملموس این کلمات نشانگر وضعیت آینده اتریوم در تایم فریم 4 ساعته خواهند بود، شما می‌توانید از این نشانگر برای تاییده معاملات کوتاه مدت خود استفاده کنید.

خلاصه‌ای از عملکرد اتریوم

خلاصه‌ای از عملکرد اتریوم | همتاپی

اتر (ETH) توکن اصلی بلاک چین اتریوم است. توکن‌های اتر (ETH) باعث می‌شوند که اثربخشی و کارکرد کل این بلاک چین بهتر باشد.

در ابتدا اتریوم نیز مانند بیت کوین از مکانیزم اثبات کار (POW) استفاده می‌کرد، اما سپس و در سال 2022 با یک مهاجرت هنرمندانه به مدل اثبات سهام (POS) مهاجرت کرد. این مهاجرت موفقیت آمیز به اتریوم 2.0 یکی از موفق‌ترین به روز رسانی‌های بلاکچین در تاریخ بود.

طراحی توکن اتریوم (اتر) فقط به عنوان استفاده ارزی از آن نبوده است، اما از آن به عنوان ابزاری محبوب برای پس‌انداز و پرداخت استفاده می‌شود. اتریوم دارای یک اکوسیستم قوی می‌باشد، که در حال حاضر توسعه‌دهندگان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از آن استفاده می‌کنند.

مروری بر تاریخچه قیمت اتریوم

نمودار تاریخچه قیمت اتریوم | همتاپی

نمودار قیمت اتریوم از ابتدا تاکنون. منبع: coinmarketcap

تاریخچه قیمت اتریوم به اواخر سال 2015 باز می‌گردد. در آن زمان اتر در بازار آزاد با قیمتی کمتر از 1.00 دلار خرید و فروش می‌شد. تا ژانویه سال 2017، قیمت این ارز دیجیتال به آرامی تا محدوده 10.00 دلار بالا رفت و آن موقع بود که اتفاق خوشایندی رخ داد. قیمت هر توکن اتریوم در ژانویه 2018 با یک صعود سریع به بیش از 1,400 دلار رسید، اما با ورود به بازار خرسی قیمت آن تا انتهای سال 2018 به 87 دلار کاهش یافت.

بعد از اینکه قیمت اتریوم دو رقمی شد، تا یک سال و نیم این رمز ارز با نوسانات کم خرید و فروش می‌شد. به نظر می‌رسید که قیمت این توکن در این مدت به 250 دلار برسد، اما خریداران، این ارز دیجیتال را در محدوده 100 دلار می‌خریدند.

در جولای سال 2020، قیمت اتر توانست با نرخ 250 دلار با حجم بالایی خرید و فروش شود و بر این سطح غلبه کند. و در سپتامبر همین سال، اتریوم تا 475 دلار نیز معامله شد، ولی مجددا سقوط کرد و تا قیمت 320 دلار نیز کاهش یافت. و در اواخر سال 2020 اتریوم به بیش از 600 دلار رسید و توانست از محدوده چند ساله با حجم گسترده خارج شود. با ورود به سال 2021 نمودار این توکن صعودی است و با ثبت رکوردهای جدید توانسته است از بیشینه قبلی خود عبور کند. 

اما اتریوم بعد از دیدن سقف تاریخی خود در سال 2021 با یک ریزش وحشتناک به 800  دلار در سال 2022 رسید، اما بعد از ادغام شبکه اتریوم (نسخه pow) با نسخه pos توانست در بالای سطح 1800 دلار خود را به مرور تثبیت کند.

عوامل موثر بر آینده قیمت اتریوم

هوامل موثر بر آینده قیمت اتریوم | همتاپی

اتریوم یک پلتفرم پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. از آنجایی که بلاکچین اتریوم برای پشتیبانی و کمک به توسعه شخص ثالث ساخته شده است، پلتفرم‌های جدیدی که در شبکه پیاده‌سازی می‌شوند می‌توانند تأثیر زیادی بر قیمت توکن‌های اتریوم و هزینه معاملات داشته باشند.

یکی از مهمترین چیزهایی که ممکن است در اواسط سال 2020 اتریوم را از محدوده معاملات خود خارج کند، توسعه دیفاببی (DeFi) می‌باشد. گرچه لزوماً اتر در همه پلتفرم‌های جدید دیفای به عنوان ابزاری برای تراکنش‌ها استفاده نمی‌شوند، اما بسیاری از پلتفرم‌های جدید دیفای بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند. این بدان معناست که مقداری اتر برای توکن‌های دیفای یا پلتفرم‌ها مورد نیاز است.

از آنجایی که از اتریوم به عنوان مبنای برنامه‌های دیفای استفاده شد، این امر منجر به تقاضای خالص این توکن شد که به وضوح برای افزایش قیمت آن خوب بود.

جالب است بدانید که با سقوط حباب دیفای در پاییز سال 2020، قیمت توکن‌های اتریوم همچنان بالا بود و حجم معاملات آن بیشتر از اوایل سال بود. همه اینها به سایر منابع تقاضای این توکن و همچنین ارتباط محدود بین قیمت توکن دیفای و قیمت اتر برمی‌گردد.

در طی سال 2020، تقاضا برای دارایی‌های جایگزین افزایش یافت. اتریوم به عنوان دومین توکن باارزش بعد از بیت کوین، مورد استقبال بسیاری از سرمایه‌گذارانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال شده بودند، قرار گرفت. همچنین، سرمایه گذاران نهادی پس از خرید بیت کوین، در سال 2021 به خرید اتریوم روی آورده‌اند.

خریداران جدید اتریوم به دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت نیستند

با اینکه توسعه‌دهندگان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) از توکن اتریوم به عنوان پول استفاده نمی‌کنند (برخی از آنها استفاده می‌کنند، اما بسیاری از آنها استفاده نمی‌کنند)، سرمایه گذاران نهادی از اتریوم به عنوان نقره دیجیتال استفاده می‌کنند و این توکن را برای مدتی طولانی نگه می‌دارند.

شرکت سرمایه گذاری گری اسکیل، شرکت پیشرو در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، در سال 2020 سرمایه گذاری‌های خود را به شدت افزایش داد که بیشتر آنها برای نگهداری بلند مدت اتر برنامه ریزی شده‌اند. مدل سرمایه گذاری گری اسکیل یک مدل پیچیده نیست. این شرکت به خرید و نگهداری وجوه مشتری می‌پردازد، که اساساً به این معنی است که مشتریان اتریوم را توسط سرمایه گذاران بزرگ به صورت ذخیره‌سازی سرد (cold storage) نگهداری می‌کنند. در حال حاضر این توکن به عنوان مبنا و پایه دیفای، بخشی حیاتی از یک اکوسیستم در حال ظهور است که محدوده جهانی فعالیت است.

صحبت در مورد نقشی که دیفای می‌تواند در فضای مالی این قرن داشته باشد و اینکه بلاک چین اتریوم بخش اصلی توسعه دیفای محسوب می‌شود، بسیار دشوار است. گرچه محبوبیت این پلتفرم در برخی از برنامه‌ها (که برای کارکردشان به هزینه‌های کم شبکه متکی بودند) تأثیرگذار بود، اما بسیاری از پلتفرم‌های DeFi تحت تأثیر هزینه‌های بالای تراکنش قرار نمی‌گیرند.

با توجه به حرکت قیمت‌ها در اواخر سال 2020، کاهش قیمت توکن‌های دیفای به معنای تقاضای کمتر اتر نیست. زیرا توکن اتریوم که به عنوان یک دارایی جدید برای ذخیره ارزش می‌باشد، از پشتیبانی تعداد زیادی از سرمایه‌گذارانش، برخوردار است که بسیاری از پلتفرم‌های دیفای فاقد آن هستند.

محبوبیت NFT‌ها در حال افزایش است

علاوه بر DeFi، از اتریوم به عنوان پایه‌ای برای بازی‌های کریپتویی و توکن‌های غیر مثلی (NFT) نیز استفاده می‌شود. توکن‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم مثلی هستند یعنی همه آنها یکسان هستند. با این حال، بلاکچین اتریوم از NFT پشتیبانی می‌کند، برخی از آنها با استفاده از پروتکل ERC-721 ایجاد می‌شوند.

بازار NFTها، بازاری گسترده است و این توکن‌ها در حال حاضر به دنیای بازی و هنرهای دیجیتال راه پیدا کرده‌اند. در دنیای بازی می‌توان از این توکن‌ها برای ایجاد موارد منحصر به فرد استفاده کرد، مواردی که فقط مختص یک گیمر باشد. این مدل بازی‌ها از بازی‌های متمرکز سنتی، که مالک پلتفرم همه موارد بازی را کنترل می‌کند، کاملا متفاوت است.

از آنجا که بسیاری از NFTها با ERC-721 ایجاد می‌شوند، به راحتی می‌توان آنها را با سایر توکن‌ها مانند اتریوم یا بیت کوین خرید و فروش کرد. به این معنا که، در حال حاضر بازاری برای آیتم‌های این بازی‌ها وجود دارد که می‌تواند برای نسل بعدی گیمرها بسیار جذاب باشد.

همچنین، در دنیای هنر نیز از NFT‌ها برای نمایش آثار هنری و هم برای نگهداری آثار منحصر به فردی که مبتنی بر توکن هستند استفاده می‌شود. NFT‌های هنری پیش از این نیز موفقیت خود را اثبات کرده‌اند، به عنوان مثال، یک NFT با تصویری از ویتالیک بوترین بیش از 400,000 دلار در حراج عمومی به فروش رسیده است.

 پیش بینی  اتریوم در سال‌های 2023 الی 2027

قیمت ارزهای دیجیتال در چهار سال آینده احتمالا مثبت خواهد بود و پیش بینی می‌شود که اتریوم یک کوین جایگزین و پیشرو باشد.

با توجه به علاقه شرکت‌های توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران به بلاک چین اتریوم، پیش بینی اتریوم طی چهار سال آینده بین 1,000 تا 10,000 دلار کار سختی نیست. یکی از بزرگترین مجهولات پیش رو، سیاست‌های بانک مرکزی ایالات متحده است که پیش بینی آن در ده سال آینده، به ویژه در سال 2024 بسیار دشوار بوده است.

از آنجایی که اتریوم در حال تبدیل شدن به یک دارایی ذخیره مانند پول نقد برای سرمایه‌ گذاران است، به احتمال زیاد تحلیل قیمت اتریوم خبر از روزهای پر سود را بدهد. با اینکه آینده اتریوم روز به روز در حال افزایش است، اما ارزش کل سرمایه آن حدود 200 میلیارد دلار می‌باشد و ارزش آن 80 درصد کمتر از بیت کوین می‌باشد.

با توجه به حرکت قیمت اتریوم در بازار، قیمت 6,000 دلار به معنای سرمایه‌ای در حدود 650 میلیارد دلار است، که در مقایسه با شرکت‌هایی مانند اپل یا Alphabet باز هم هنوز رقم پایینی است. البته، استفاده بالقوه از بلاک چین اتریوم، بسیار بیشتر از محصولات یا خدمات این دو شرکت است.

در حال حاضر، با توجه به سرمایه نسبتاً اندک اتریوم احتمال افزایش قابل توجه قیمت آن در هر زمان امکان‌پذیر است. پلتفرم‌های اصلی پرداخت، دری را به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال باز می‌کنند و فناوری استفاده از توکن‌هایی مانند اتریوم در سطح خرده فروشی موجود است. پیش بینی دقیق اینکه قیمت اتریوم در سال‌های آینده چقدر افزایش پیدا می‌کند بسیار دشوار است، اما مسلماً حرکت آن به سمت افزایش قیمت است.

ما در جدول زیر برآیند نظر کارشناسان این حوزه را در یک جدول تا سال 2027 آورده‌ایم و سپس به شرح مختصری از هر کدام پرداخته ایم:

سال کف قیمت اتریوم میانگین قیمت اتریوم بیشترین قیمت اتریوم
2023 1300$ 2,009.33$ 2,200$
2024 3,396.81$ 3,493$ 4,028.71$
2025 4,707$ 4,881.61$ 5,940.71$
2026 6,780$ 7,024$ 8,191$
2027 10,259$ 10,610$ 11,909.39$

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2023

آینده اتریوم در سال 2023 بر اساس تحلیل فنی قیمت‌های اتریوم که در سال 2023 انتظار می‌رود، حداقل قیمت اتریوم 1300  دلار خواهد بود. حداکثر سطحی که قیمت ETH می‌تواند به آن برسد 2,200 دلار است. میانگین قیمت معاملات حدود 2,009.33 دلار پیش بینی می شود.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2024

پس از تجزیه و تحلیل قیمت‌های اتریوم در سال‌های گذشته، فرض بر این است که در سال ۲۰۲۴، حداقل قیمت اتریوم حدود ۳,۳۹۷.۱۵ دلار باشد. حداکثر قیمت ETH مورد انتظار ممکن است حدود $4,029.11 باشد. به طور متوسط، قیمت معاملات ممکن است 3,493.32 دلار در سال 2024 باشد.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2025

بر اساس تحلیل فنی کارشناسان ارزهای دیجیتال در مورد قیمت‌های اتریوم، انتظار می‌رود در سال 2025، اتریوم حداقل و حداکثر قیمت‌های زیر را داشته باشد: به ترتیب حدود 4,707.44 دلار و 5,941.30 دلار. میانگین هزینه معاملاتی مورد انتظار 4,882.10 دلار است.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2026

کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال قیمت اتریوم و نوسانات آن را در سال های گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. فرض بر این است که در سال 2026، حداقل قیمت ETH ممکن است به 6,781.55 دلار کاهش یابد، در حالی که حداکثر آن می تواند به 8,192.17 دلار برسد. به طور متوسط، هزینه معاملات حدود 7,025.66 دلار خواهد بود.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2027

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2027 بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه های اتریوم توسط کارشناسان رمزارز، حداکثر و حداقل قیمت اتریوم در سال 2027 پیش بینی می شود: 11,910.58 دلار و 10,260.50 دلار. به طور میانگین با قیمت 10,611.79 دلار معامله خواهد شد.

محرک­‌های کلیدی برای آینده روشن اتریوم

مانند بسیاری از دارایی­‌های مالی سنتی، قوانین عرضه و تقاضا در تعیین قیمت اتریوم نیز نقش بسزایی دارند. چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که بر ارزش eth تأثیر می‌­گذارد:

مجموعه بروزرسانی‌های به تعویق افتاده­ بلاکچین اتریوم، یک مبحث مهم در میان سرمایه‌­گذاران است. آن‌ها انتظار دارند این امر منجر به پذیرش بیشتر اتریوم شود و آن را به یک رقیب جدی برای بیت­ کوین تبدیل کند.

اما مهمترین محرک رشد قیمتی اتریوم در حال خاضر کاربردی‌تر شدن این شبکه است.

کاربردهای اتریوم

برخلاف بسیاری از رمزارزهای دیگر، قیمت اتر مستقیماً به پلتفرم اتریوم گره خورده است، و همانطور که گفته شد، در حال حاضر این پلتفرم میزبان بیش از 2500 برنامه کاربردی غیرمتمرکز (dApps) می‌باشد. اگر افراد همچنان با dAppها و سایر ویژگی‌­های بلاکچین مانند قراردادهای هوشمند (Smart Contract) کار کنند، این پلتفرم می‌­تواند پشتوانه ارزش اتریوم در آینده باشد.

اگرچه برخی از اپلیکیشن‌­های جدید در حال روی آوردن به سایر بلاکچین‌­ها ­می‌باشند. اکوسیستم اتریوم به عنوان اولین گزینه توسعه­‌دهندگان برای راه‌اندازی برنامه­‌های DeFi و فروش توکن‌های غیرمثلی (NFT) ظاهر شده است.

اتریوم، کلید ظهور DeFi است، که قراردادهای هوشمند را در EVM اجرا می‌­کند و دارندگان ارزهای دیجیتال مختلف را قادر می‌­سازد از کوین‌­های خود به عنوان وثیقه خدمات مالی از جمله وام‌­ها، بیمه، معامله و پس‌انداز استفاده کنند. قابلیت اتصال دارایی‌های دنیای واقعی به قراردادها، توسعه­‌دهندگان را قادر می­‌سازد NFT‌ها را در اتریوم راه‌­اندازی کنند.

اپلیکیشن‌­های DeFi در سال 2020 ظهور کردند و قابلیت‌­های جدیدی را به فضای رو به رشد فینتک (fintech) ارائه دادند. NFTها در اوایل سال 2021 مطرح شدند و با فروش‌های چند میلیون دلاری بسیار جذاب، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نمودند.

تحلیل‌گران در گلدمن ساکس (Goldman Sachs (GS) argue) استدلال می‌­کنند که اتر برای اینکه به ذخیره ارزش دیجیتال برتر تبدیل شود، در موقعیت بهتری قرار دارد. براساس گزارش نقل شده از بانک مرکزی، با توجه به اهمیت کاربردهای واقعی در تعیین ذخیره ارزش، اتر برای پیشی گرفتن از بیت ­کوین به عنوان ذخیره ارزش دیجیتال برتر، شانس زیادی دارد.

اکوسیستم اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و به توسعه‌دهندگان راه حلی برای ایجاد اپلیکیشن‌های جدید بر روی پلتفرم خود ارائه می‌دهد. اکثر برنامه‌های کاربردی امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، در شبکه اتریوم در حال ساخت هستند و بیشتر توکن‌های غیرمثلی (NFT) که امروز صادر می‌شوند با استفاده از اتر خریداری شده‌اند. بیشتر بودن تعداد تراکن­ش‌های اتر در مقابل بیت ­کوین، نشان‌دهنده این تسلط است. هرچه استفاده از ارزهای دیجیتال در DeFi وNFTها گسترده‌تر شود، اتر اولین مزیت خود را در فناوری رمزارز کاربردی ایجاد خواهد کرد. 

حجم تراکنش‌های اتریوم

حجم بالای تراکنش­‌ها میزان کارمزد آن را در بلاکچین اتریوم افزایش می‌­دهد. این کارمزد­ها به ماینرهای اتریوم که توکن‌­های خود را در بازار می‌­فروشند و باعث افزایش عرضه اتریوم می‌­گردند، پرداخت می‌­شود. متقابلاً، در صورت افزایش کارمزد تراکنش‌­ها، توکن‌های اتریوم بیشتری درخواست می‌شود، زیرا برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها شما نیاز به اتریوم دارید.

پوشش رسانه‌ای اتریوم

پوشش رسانه‌ای نقش بزرگی در تحریک تقاضا برای ارزهای دیجیتال ایفا می‌­کند. با محبوبیت روزافزون DeFi و NFT، اتریوم از جایگاهی در کانون توجهات برخوردار شده و باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران گردیده است.

نیاز به دور زدن تورم در اتریوم

بی‌ثباتی ذاتی ارزهای بانک مرکزی باعث افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیگر مانند بیت ­کوین و آلتکوین‌­ها شده است. رتبه اتر به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان بر حسب ارزش بازار، این ارز دیجیتال را به عنوان کوین منتخب بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

بحران بهداشت جهانی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید 19 نیز، در افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از اتر نقش داشته است. در حالی که دولت‌ها تریلیون‌ها دلار محرک مالی را به اقتصاد خود تزریق می‌کردند و شرایط اقتصادی را تسهیل می‌­کردند، ارزش اتریوم به عنوان مانعی در برابر تورم افزایش یافت و حتی با وجود این که اتر یک کوین با عرضه نامحدود است، این مسئله کاربرد آن را به عنوان ذخیره ارزش کاهش نمی‌دهد.

جان ویلوک (John Willock)، مدیر عامل شرکت Tritum، ارائه‌دهنده خدمات نگهداری ارز دیجیتال، خاطرنشان کرد:

اتریوم به سرعت به عنوان یک دارایی هیجان‌انگیز و مستقل شناخته می‌شود.

قیمت بیت ­کوین و رابطه آن با اتریوم

قیمت بیت کوین تمایل دارد که بر روی بازار گسترده‌تری تأثیر بگذارد، به طوری که آلتکوین‌­ها پیرو روند قیمتی هستند که توسط بزرگترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین تعیین شده است. (در رابطه با این موضوع توصیه می‌کنیم که مقاله تفاوت بیت کوین و اتریوم را مطالعه کنید.)

البته از سال 2021 و با ریزش سنگین بازار می‌توانیم ادعا کنیم که کم و بیش وارد آلت سیزن شده‌ایم، در حال حاضر نمی‌شود به قطعیت در مورد همراهی بازار با قیمت بیت کوین اظهار نظر کرد، اما می‌شود گفت که اگر قیمت اتریوم (به عنوان رهبر آلتکوین‌ها) تغییر کند، قیمت دیگر آلتکوین‌ها نیز دست خوش تغییر خواهد شد.

پیش بینی اتریوم از دیدگاه تریدرهای بزرگ

از آنجایی که اتریوم خود را به عنوان رقیبی برای بیت ­کوین معرفی کرده است، توجه سرمایه‌گذاران و مؤسسات ثروتمند را نیز به خود جلب کرده است. برخی از آن‌­ها به جمع‌آوری اتریوم، بیشتر از بیت ­کوین، پرداخته‌اند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که حتی باتجربه‌ترین تحلیل‌گران هم ممکن است پیش‌بینی‌های اشتباه داشته باشند. فردی که شما او را باور دارید، در تحقیقات و دیدگاه شما درباره دارایی و شرایط بازار تاثیرگذار است.

آیا باید اتریوم بخریم؟

معتقدان به روند صعودی (گاوها) می‌گویند: بله

­مارک کوبان (Mark Cuban)، کارآفرین میلیاردر آمریکایی

تعداد تراکنش‌ها و تنوع آن‌ها همراه با تلاش‌ها برای توسعه اتریوم، بیت ­کوین را تحت الشعاع قرار داده است. کاربرد اتریوم بسیار بیشتر شده است. در حال حاضر، بیت ­کوین یک ذخیره ارزش تثبیت شده‌تری بوده و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنید در طولانی مدت این موضوع ادامه نخواهد یافت. از طرف دیگر، اتریوم با توسعه خود در حال رونق است که فکر می­‌کنم اپلیکیشن‌های جدید بسیاری را ایجاد کند.

دانیال دیچوپان (Danial Daychopan)، مدیرعامل و بنیانگذار پلوتوس (Plutus)

FOMO (ترس از دست دادن منجر به خرید افراد) در روند صعودی اتریوم سهم بزرگی داشته است، اما بسیاری از این‌ها نیز ناشی از هجوم پول هوشمند و هزاران توسعه‌دهنده در سراسر جهان است که اتریوم را خریداری می‌­کنند. توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های خود در شبکه اتریوم به ETH نیاز دارند. این را به عنوان کارمزد تصور کنید، جایی که بزرگترین کامپیوتر جهان به دلیل استفاده از سرورهای ابری غیرقابل تغییر و تأیید هرگونه تراکنشی که روی آن انجام می‌دهید، از شما عوارض می‌گیرد. 

جیمز وانگ (James Wang)، تحلیل‌گر سابق Ark Invest

بیت­ کوین دلایل خوبی برای عدم تغییر و تحول مداوم دارد، زیرا تعریف محصول آن، شکلی قابل اعتماد برای ذخیره ارزش می‌باشد. در حالی که تعریف محصول اتریوم، مناسب سایر وظایف است. در نتیجه، اتریوم می‌خواهد یک پلتفرم در حال تکامل باشد که به تداوم ویژگی‌هایی را اضافه می‌کند… اگر اتریوم بتواند فقط 1٪ از درآمد [3 تریلیون دلاری بانکداری جهانی] را بدست آورد، قیمت اتریوم حدود 40,000 $ خواهد بود.

ایو گریگروف (Ivo Grigorov)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Credefi

ما پیش بینی می‌کنیم که به احتمال زیاد تا پایان سال 2025 قیمت اتریوم دو برابر خواهد شد و به بیش از 8,000 دلار می‌رسد… البته قیمت موردنظر ما ممکن است به راحتی پشت سر گذاشته شود. سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بیشتری در حال کشف اتریوم یا انتقال به این پلتفرم در جهت سرمایه‌گذاری‌های قوی‌تر­، پایدارتر و ایمن‌تر، می‌باشند.

  • آیا باید اتریوم را بفروشم؟

معتقدان به روند نزولی (خرس‌ها) می‌گویند: نه

مایکل بوری (Michael Burry)، سرمایه‌گذار Big Short

تمام تبلیغات و فریب‌ها قبل از بزرگترین سقوط در حال انجام است. هنگامی که ارزش بازار رمزارزها، از تریلیون دلار سقوط کند، یا سهام میم‌ها (meme) از ده‌ها میلیارد دلار ریزش کند، زیان‌های MainStreet در ابعاد کشورها خواهد بود. تاریخ تغییر نمی‌کند.

شما می‌بایست بر اساس اطلاعات بدست آمده از تحقیقات شخصی خود، تحمل ریسک، وسعت پورتفولیو و هرگونه پوشش ریسک و همچنین با در نظر گرفتن اینکه میزان آمادگی شما برای ریسک کردن چه مقدار است، باید در مورد خرید و فروش اتریوم تصمیم‌گیری نمایید.

نظر خالقین و هولدرهای اتریوم درباره آینده اتریوم

در این بخش به سراغ خالقان و بزرگترین هولدرهای اتریوم رفته‌ایم و نظر آنان را در مورد آینده اتریوم را آورده ایم:

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ثروت ویتالیک بوترین: 1 میلیارد دلار

بوترین، برنامه‌نویس کامپیوتر روسی-کانادایی، اتریوم را در سال 2013 هنگامی که 19 ساله بود ایجاد کرد. وی حدود 333,500 اتر در کیف پول ارز دیجیتال عمومی خود نگهداری می‌کند، که ارزش تقریبی آن در زمان اوج قیمت 1.45 میلیارد دلار بود.

به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال برای تبدیل شدن به جریان اصلی به روشی که حتی چهار سال پیش نبود، نزدیک است. کریپتو، دیگر فقط یک اسباب بازی نیست.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

ثروت خالص: 500 تا 600 میلیون دلار

پس از تاسیس شرکت اتریوم، هاسکینسون، کارآفرین حوزه فناوری، اقدام به ایجاد پلتفرم بلاکچین کاردانو (Cardano) کرد.

آنچه واقعاً جالب است این است که اتریوم در حال رسیدن به نقطه‌ای است که اثر یکسانی با بیت­ کوین در شبکه دارد، اما جامعه اتریوم فرهنگ کاملاً متفاوتی دارد. آن­ها عاشق تحول و ارتقاء هستند… اگر مجبور باشم فقط بین این دو سیستم شرط‌بندی کنم، می‌گویم 90 درصد بیشتر احتمال دارد که اتریوم در مبارزه با بیت­ کوین پیروز شود.

دوقلوهای وینکلواس (The Winklevoss Twins)

ثروت خالص: 1.6 میلیارد دلار

کامرون و تیلر وینکلواس، که بنیان‌گذاران صرافی رمزارز جمینای (Gemini) می‌باشند، از اولین میلیاردرهای بیت­ کوین هستند. آن‌­ها اتریوم نیز نگه می‌­دارند.

تغییرات ساختاری اتریوم بسیار زیاد است. اتفاقی که باید بیفتد، مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی است: یعنی توانایی آن در پردازش ارزان بسیاری از تراکنش‌ها.

رائول پال (Raoul Pal)

رائول پال، مؤسس Real Vision، در ماه می گفت که دارایی‌های اتریوم او از دارایی‌های بیت کوینش فراتر رفته است. او انتظار دارد که اتریوم مقیاس بیت­ کوین را دنبال کند و هدف قیمتی بلندمدت آن 20,000 دلار است.

اتریوم همانند بیت­ کوین است، در همان نقطه از چرخه پذیرش، دقیقا با همان قیمت و ارزش بازار آن با سرعت بیشتری در حال افزایش است… و نشان می‌دهد که چرخه پذیرش آن نیز چشمگیرتر است.

آیا خرید اتریوم سرمایه گذاری خوبی است؟

سرمایه گذاری در هر نوع دارایی مالی، موافقان و مخالفان خود را دارد و اتریوم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مانند هر دارایی دارای ریسک، به ویژه دارایی‌های بسیار ناپایدار مانند ارزهای دیجیتال، خرید و فروش اتریوم نیز خطرات زیادی را به همراه دارد که سرمایه گذاران باید قبل از افزودن این کوین به سبد سهام خود آن را در نظر بگیرند.

تاریخچه قیمت اتریوم بسیار بی‌ثبات است. در چند سال گذشته قیمت اتریوم چندین بار افزایش یافته و به سرعت سقوط کرده است. در حالی که برخی از سرمایه گذاران و تحلیل­گران برجسته انتظار دارند که بازار در بلندمدت به بالاترین حد خود برسد، اما برخی دیگر همچنان در این باره تردید دارند. اینکه اتریوم سرمایه‌گذاری خوبی برای پورتفوی شما باشد، به تحمل ریسک شما در معاملات دارایی‌های ناپایدار بستگی دارد.

برخی از تحلیل­گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال انتظار دارند که با انتقال بلاکچین به اتریوم 2.0 و گسترش اپلیکیشن‌های جدید DeFi توسط توسعه‌دهندگان، قیمت اتریوم نیز افزایش یابد. با این حال، سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به شدت متغیر باشد، و حتی اگر پیش‌بینی قیمت اتریوم برای سال‌های آینده صعودی به نظر برسد، ممکن است قیمت آن دوباره کاهش یابد.

سوالات متداول

1- آیا خرید اتریوم سرمایه گذاری خوبی است؟

برخی از تحلیل‌گران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال انتظار دارند که با گسترش اپلیکیشن‌های جدید DeFi توسط توسعه‌دهندگان، قیمت اتریوم نیز افزایش یابد. با این حال، سرمایه گذاران باید به خاطر داشته باشند که قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند به شدت متغیر باشد، و حتی اگر پیش‌بینی قیمت اتریوم برای سال‌های آینده صعودی به نظر برسد، ممکن است قیمت آن دوباره کاهش یابد.

2- آیا اتریوم می‌تواند به 10,000 برسد؟

مگان کاسپار (Megan Kaspar)، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری دارایی‌های دیجیتال مگنتیک (Magnetic)، انتظار دارد، قیمت اتریوم به سمت اوج‌های جدیدی برود. وی در مصاحبه‌‌ای با Yahoo Finance Live در ماه مه 2021، قیمت اتر را تا پایان 2025 بین 8 تا 10 هزار دلار پیش بینی کرد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *