چگونه چینالیسیس به دستگیری خلافکاران ارز دیجیتال کمک می‌کند؟

چگونه چینالیسیس به دستگیری خلافکاران ارز دیجیتال کمک می‌کند؟

یک شرکت تحلیل داده بلاکچین به نام چینالیسیس به مراجع قانونی سراسر دنیا برای دستگیری خلافکارها کمک می‌کند. این شرکت در حال فراهم کردن ابزارهای لازم برای تحلیل اقتصادی بازار ارز‌دیجیتال می‌باشد. اما بعضی از مدافعان حریم خصوصی راجع به این که ابزارهای چینالیسیس می‌تواند امنیت و حریم خصوصی کاربرهای بلاک چین را کاهش دهد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کمپانی چینالیسیس (Chainalysis) به دستگیری قاچاقچی‌های مواد، تروریست‌ها و پول‌شویان کمک می‌کند و در این مقاله به نحوه انجام این امر می‌پردازیم. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در سال 2014 اپراتورهای بزرگ‌ترین صرافی ارز‌دیجیتال جهان به نام Mt.Gox، اعلام کردند که هکرها 65000 بیت کوین (که در آن زمان معادل 500 دلار بود) را از این صرافی دزدیده‌اند. هرج و مرجی که در پی این اتفاق به وجود آمد، مایکل گروناگر (Michael Gronager)، مدیرعامل چینالیسیس را بر آن داشت تا ایده‌ای در این زمینه مطرح کند: از آنجایی که دفتر‌کل (Ledger) بلاک چین‌ عمومی است، چه می‌شود اگر کسی ابزاری بسازد تا تمام اطلاعات بلاکچین را غربال کند و رد پول‌های دزدیده شده را بگیرد؟

سپس گروناگر که بعدا مدیر ارشد عملیاتی صرافی کراکن (Kraken) شد و تحقیقات Mt.Gox را حمایت می‌کرد، ایده‌اش را عملی کرد. وی با دسترسی به پایگاه اطلاعاتی Mt.Gox، ابزاری ساخت و رد اموال دزدیده شده را گرفت و در نهایت به صرافی مشکوکی به نام BTC-e رسید که توسط الکساندر وینیک (Alexander Vinnik) از روسیه اداره می‌شد. گروناگر به دکریپت (Decrypt) گفت:

کاملا درست است، شما می‌تونین با آنالیز بلاک چین این نوع موارد را حل کنین و رد پول را بگیرین.

در سال 2015 چینالیسیس به دستگیری دو کارمند خلافکار FBI، که هنگام تحقیق در Silk Road دارک وب بیت کوین دزدیده بودند، کمک کرد. بدین ترتیب، چینالیسیس در آن سال به سر‌خط خبرها تبدیل شد. چینالیسیس بارها و بارها خلافکارها را ردیابی کرده است و توانسته است گردش ارز‌های دیجیتال را در بازارهای سوءاستفاده از کودکان، پول‌شویی و تامین مالی تروریست‌ها دنبال و در کار آنها اختلال ایجاد کند. گروناگر گفت:

ما بارها و بارها دیدیم که این موارد واقعا می‌توانند حل شوند و در واقع نسبت به گذشته با سرعت بالاتر و کاربردی‌تر. این امر باعث رشد و شکوفایی ارز‌دیجیتال می‌شود و دیگر کسی نباید از ارز‌دیجیتال بترسد.

اکنون پس از 5 سال از این اتفاقات، کمپانی گروناگر 174 کارمند دارد و دفاتر شرکت وی در نیویورک، واشنگتن، لندن و کپنهاگن می‌باشد. این شرکت هم اکنون با دولت 30 کشور و همچنین با بیش از 40 کمپانی خصوصی همکاری می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا رد سرمایه‌های دزدیده شده و تراکنش‌های مشکوک را پیگیری کنند. 

چینالیسیس چگونه کار می‌کند؟

هر عملی که شما بر روی بلاک چین انجام می‌دهید (اعم از خرید، فروش یا مبادله ارزهای رمزنگاری شده) برای همیشه در بلاک چین ثبت می‌شود و برای همگان قابل دیدن است. ابزار‌های چینالیسیس می‌توانند اطلاعات تراکنش‌ها را که به شکل عمومی در دسترس همه هست را موشکافی کرده و پول‌ها را ردیابی کند (این شرکت تقریبا از 100 کوین که معادل 90 درصد حجم تراکنش‌های ارز‌دیجیتال را تشکیل می‌دهد پشتیبانی می‌کند).

اگرچه بلاک‌چین‌ها وابسته به نام مستعار و ناشناس هستند اما بعضی وقت‌ها شما صاحب کیف پول ارز دیجیتال را می‌شناسید. پس اگر دزدی از طریق صرافی پولشویی کند، چینالیسیس می‌تواند گردش تراکنش‌ها را شناسایی کند و به صرافی موردنظر خبر دهد که پول‌های دزدی وارد صرافیش شده است. یا به طور مثال، اگر دزد مورد نظر خرابکاری کند و پولی را برای دوستش بفرستد که بی‌خبر از این قضایا آدرس والت‌اش را بر روی فیسبوک گذاشته است، چینالیسیس می‌تواند به پلیس گزارش دهد که دزد اصلی ممکن است با این شخص در ارتباط باشد. 

صرافی‌های ارز‌دیجیتال برای پیگیری تراکنش‌های ارز‌دیجیتال از یک محصول دیگر به نام چینالیسیس KYT استفاده می‌کنند. همچنین سازمان‌های مالی نیز با استفاده از چینالیسیس Krypto می‌توانند دریابند آیا کسب و کارهای ارز‌دیجیتال معتبر می‌باشند یا نه. 

ریچ سندرز (Rich Sanders)، مدیرعامل شرکت تحلیل بلاک چین CipherBlade، هر‌روز از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند. او به Decrypt گفت:

ترکیبی از این ابزارها، فضایی را برای متخصصان انطباق (KYT) و محققان (Reactor) به وجود می‌آورد تا بتوانند روند شفاف‌سازی را ساده‌تر کنند.

گروناگر می‌گوید دو سوم سودش در آمریکا از طرف قرارداد‌های دولتی است و قطعا بخاطر ابزاری که فراهم می‌کند بر روی این بخش دولتی تسلط دارد. همچنین چینالیسیس شیوه‌ی استفاده از ابزارش را از قبل به بسیاری از مراکز آموزش می‌دهد. گروناگر تنها با کسانی که برای قرارداد‌های دولتی رقابت می‌کنند، همکاری می‌کند. 

همچنین او اضافه می‌کند که جای خالی کمپانی‌های چینی و روسی در بازار برای انجام کارهای مشابه احساس می‌شود. و از آن جایی که چینالیسیس با آمریکا کار می‌کند و به این کشور وابسته است این موضوع باعث می‌شود که نتواند با کشورهای دشمن همکاری کند. به هر حال، تا وقتی دولت‌های آن‌ها به ارز‌دیجیتال عادت کنند و آن را بپذیرند احتمالا رقابت چندانی هم در بازار باقی نخواهد ماند.

گروناگر معتقد است که برنده‌ای در بخش خصوصی وجود نخواهد داشت. او می‌گوید:

احتمالا تعداد زیادی از شرکت‌های در حال رشد را خواهیم دید که که هر‌کاری انجام می‌دهند، از راه‌های جدید شناسایی مشتری گرفته (KYC) گرفته تا فرستادن اطلاعات و نظارت حدودی بر روی تراکنش‌ها

کسب و کارهای کوچک ممکن است فروشنده‌های محلی را ترجیح بدهند و تنها در صورتی به سمت شرکت‌های بزرگ می‌آیند که تجارتشان گسترش پیدا کرده باشد.

چینالیسیس و حریم شخصی

همکاری نزدیک چینالیسیس با دولت موجب ایجاد نگرانی‌هایی شده است که این شرکت حریم خصوصی کاربران را در بلاکچین تضعیف می‌کند. امنیت و حریم شخصی از اولین و مهم‌ترین دلایلی بود که بسیاری به سمت خرید بیت‌کوین گرایش پیدا کرده‌اند. 

یکی از ساکنان منطقه Hampshire ماه گذشته از IRS شکایت کرد. چرا که IRS نزدیک به 10000 نامه به کسانی که مشکوک به ندادن مالیات بودند فرستاده بود. IRS با صرافی‌های ارز‌دیجیتال همکاری می‌کند تا بتواند اطلاعاتی را از آن‌ها کسب کند و همچنین با چینالیسیس برای شناسایی متخلفانی که از دادن مالیات سرباز می‌زنند همکاری می‌کند. در شکایت‌‌نامه جیمز هارپر (James Harper) علیه IRS، آمده است IRS به شکل غیر‌قانونی چهارمین و پنجمین اصلاحیه‌اش را زیر پا‌گذاشته است. او گفت:

در حال حاضر، IRS قدرت به دست آوردن اطلاعات شخصی هر‌کسی را، بدون گذشتن از مراحل قانونی، دارد. 

گروناگر فکر نمی‌کند که محصولش حریم شخصی افراد را زیر سوال می‌برد. او گفت:

حریم شخصی به این معنا نیست که نتوانی رد پولی را بگیری و منشا آن را پیدا کنی، بلکه به این معنی است که من نتوانیم ماهیت تراکنش‌های بلاک‌چین و ارز‌دیجیتال افراد را بدانیم. اگر ما تحقیقاتی را شروع می‌کنیم، احتمالا منشاهایی وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند مسئله را حل کنیم اما اینجاست که به کمک مراجع قانونی نیاز داریم.

در ماه آپریل، آندرس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos) ادعا کرد که چینالیسیس می‌تواند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بدترین دیکتاتورها و رژیم‌ها کمک کند و کار کردن در چنین شرکتی بسیار غیراخلاقی است. گرانوگر هم در جواب او گفت که با دیکتاتور‌ها و کشورهایی که تحریم هستند کار نمی‌کند. یکی از کارکنان چینالیسیس در جواب آنتونپولوس گفت:

به عنوان یک قانون کلی چینالیسیس با دولت‌های دیکتاتوری کار نمی‌کند.

فراتر از حل کردن جرم و جنایت

چینالیسیس با اطلاعاتی که در دست دارد کارهای زیادی به جز حل کردن جنایت‌ها می‌تواند انجام دهد. یک تیم سه نفره که توسط مدیر‌عامل ارشد اقتصادی چینالیسیس فیلیپ گرادول (Philip Gradwell) مدیریت می‌شود سعی دارد بلاک‌چین را برای تحلیل‌های اقتصادی تحت کنترل دربیاورد (مخصوصا برای اطلاعات و داد‌های حجیم). گرادول به Decrypt گفت:

بلاک چین راجع به کل اقتصاد رمزنگاری به شما می‌گوید و وظیفه‌ی من این است که این اطلاعات را تحلیل کنم، آن‌ها را بفهمم و به صورت عمومی پخش‌شان کنم.

گرادول با استفاده از ابزار تحلیلی چینالیسیس جریان ارز‌دیجیتال در صرافی‌ها و در تمام جهان را بررسی می‌کند. وی به این نتیجه رسید که 80 درصد بیتکوین برای اهداف سرمایه گذاری استفاده می‌شود و استفاده از اتریوم به دو دسته سرمایه‌گذاری و اپ‌های غیر‌متمرکز تقسیم می‌شود. همچنین تتر به شکل گسترده برای ذخیره ارزش در شرق آسیا استفاده می‌شود. گرادول گفت:

شما نمی‌توانید از این اطلاعات برای پیش‌بینی قیمت‌ها در هر ساعت استفاده کنید، اما این اطلاعات یک نگاه منطقی و درست به شما راجع به تکانه‌های بازار می‌دهد.

گرادول گفت این اطلاعات می‌تواند سازمان‌ها و مدیران سرمایه‌ای را پدید آورد که حس راحتی بیشتری با ارز‌دیجیتال دارند و می‌توانند براساس اطلاعات تصمیم گیری کنند و به دیگران نیز کمک کنند. وی اشاره کرد:

این خیلی عجیب است که تا الان این معاملات در بسیاری ارزهای دیجیتال انجام شده است ولی اطلاعات مربوط به آنها بسیار کم است. در حال حاضر نظریه‌ی قالب برای سرمایه‌گذاری این است که بیت‌کوین بخرید و آن را نگه دارید. اما با اطلاعاتی دقیق‌تر مردم می‌توانند از استراتژی‌های خلاقانه برای سرمایه‌گذاری‌های بهتر استفاده کنند. با این کار آنها می‌توانند تقاضا برای شرکت‌های مورد حمایت خود را ببینند.

ماهیت عمومی بلاک‌چین می‌تواند باعث شکل‌گیری استراتژی‌های جدیدی شود که در بازارهای معمولی غیرممکن است. با بررسی بازارهای مخفیانه دارک وب، چینالیسیس می‌تواند ساختار اقتصادی بازار سیاه را بفهمد. گرادول گفت:

دیدن این حجم از بهم پیوستگی درونی در ساختار سنتی مالی غیر‌ممکن است.

نظارت بر ساختار سنتی مالی پرهزینه‌ است و بسیاری از آنها نیز خصوصی می‌باشند. اما بلاک‌چین این گونه نیست و می‌توان به درستی بر اطلاعاتش تکیه کرد.

گرادول اضافه کرد:

اگر من یک بانک باشم و پولی را به بانک دیگر بفرستم من رد پولم را در لحظه‌ای که وارد بانک جدید می‌شود گم می‌کنم. در‌حالی که در بلاک چین چنین اتفاقی نمی‌افتد و این بدان معناست که شما می‌توانید نگاه‌های الگوریتمیک پیشرفته‌تری داشته باشید و چگونگی جریان سرمایه را دریابید، چون دیگر درگیر شک و یا گم کردن رد سرمایه‌ نیستید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *