کارمزد اتریوم به بالاترین حد خود می‌رسد و مقصر این موضوع تتر است‌

کارمزد اتریوم به بالاترین حد خودش می‌رسد و مقصر این موضوع تتر است‌

بررسی‌های گلس نود (Glassnode) نشان می‌دهد که هزینه‌های کارمزد اتریوم (Gas) و انجام تبادلات در اتریوم وارد مرحله جدیدی شده است و به شدت افزایش پیدا کرده است. اسم‌های بزرگی مسبب این افزایش شدید هستند، اسم‌هایی مثل تتر و یونی‌سواپ (UniSwap). 

مقاله پیشنهادی: تتر چیست

به طور خلاصه می‌توان گفت:

۱. آنالیزهای گلسنود (Glassnode) نشان می‌دهد که هزینه کارمزد اتریوم به شدت افزایش پیدا کرده است.

۲. تراکنش‌های تتر ۱۴ درصد از این مخارج را تشکیل می‌د‌هد.

۳. بات‌های آربیتراژ (Arbitrage)، میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا به فعالیت خودشان ادامه دهند.

کارمزد اتریوم هرگز به این گرانی نبوده است

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

گلس‌نود (Glassnode) با توجه به بلاک‌چین تحلیل‌های جدیدی را انجام داده است تا علت افزایش شدید کارمزد Ethereum را دریابد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که ۷ میلیون دلار فقط در روز پنجشنبه در کارمزد اتریوم (به صورت Gas) پرداخت شده است.

تحقیقات نشان داد تتر رایج‌ترین منبع در صرف کارمزد اتریو‌م می‌باشد. همچنین، اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (ِDefi) مثل یونی‌سواپ و بات‌های آربیتراژ که در تلاش‌اند تا بازار را در تعادل نگه دارند از دیگر منابع صرف هزینه در کارمزدهای Ethereum می‌باشند. تمامی این موارد به دلیل افزایش تقاضا برای اتریوم است و کاربرها به امید برگشت پولشان هستند تا همان طور که وعده داده شده است در نسخه اتریوم ۲.۰ کاربرها هزینه کارمزد کمتری را پرداخت کنند. اتریوم ۲.۰ نسخه‌ی پیشرفته‌‌ی این سیستم است، که مدت‌هاست همه انتظار آن را می‌کشند.

گلس‌نود در توییتی نوشت:‌

بیش از ۱۷۵۰۰ اتریوم (ETH) که معادل ۶.۸ میلیون دلار است، دیروز برای کارمزدها پرداخت شد. هنگامی که کاربرها باهم ‌در فضای محدود دیفای به رقابت می‌‌پردازند، بات‌های آربیتراژ تبدیل به مهمان‌های ناخوانده‌ای شده‌اند که قیمت کارمزد اتریوم را به سوی قیمتی بالاتر هدایت می‌کنند.

حجم کل کارمزدهای شبکه اتریوم

حجم کل کارمزدهای شبکه اتریوم

با بررسی تمام کارمزدهای ethereum در ماه آگوست، گلس‌نود متوجه شد که ۱۴ درصد این کارمزدها برای تراکنش‌های استیبل‌کوین تتر (USDT) است. بقیه استیبل‌کوین‌ها تنها یک درصد کارمزدها را در ماه آگوست به خود اختصاص می‌دادند. این آمار نشان می‌دهد که چقدر استیبل‌کوین‌‌های جنجالی میان کاربرهای اتریوم محبوب شده‌اند. تراکنش‌های معمولی اتریوم و توکن‌های ERC20 تقریبا 20 درصد کارمزدها را در این ماه به خودشان اختصاص داده‌اند.

گلس‌نود دریافت که بیش از ۶۵٪ از گس پرداخت شده در این ماه، متعلق به استیبل‌کوین‌ها، اتریوم و توکن‌ها نبوده، بلکه متعلق به قرارداد‌های هوشمند بوده است، که بزرگ‌ترین آن‌ها تا به امروز یونی‌سواپ بوده است، که حجم معاملاتی ۱.۷ بیلیون دلاری در ماه جولای داشته است.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در توییتی نوشته است:

لازم نیست حتما در بازار داغ دیفای شرکت کنید تا در بازار Ethereum حضور داشته باشید، در واقع اگر واقعا از دیفای سر در نمی‌آورید، بهتر است که در آن مشارکت نکنید یا با مبالغ کم در این حوزه شرکت کنید. انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم وجود دارد، به دنبال آن‌ها بگردید! 

تاکنون در میان ۲۰ قرارداد هوشمند، یونی‌سواپ ۴۰ درصد از کارمزدها را به خودش اختصاص داده است. به طور کلی، در میان ۲۰ قرارداد هوشمند برتر، صرافی‌های غیر‌متمرکز بیش از ۵۰ درصد کارمزدها را به خودشان اختصاص داده‌اند.

در میان قراردادهای هوشمند با پرداخت کارمزدهای بالا، بات‌های آربیتراژ یا برنامه‌هایی که ارزی را از جایی خریداری و بعد به سرعت آن را با سودی کم در جای دیگر می‌فروشند، هم بخش بزرگی از این کارمزد‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و نزدیک به ۲۰ درصد از کل کارمزدها را در این ماه، به خود اختصاص می‌دهند. این ربات‌ها مجموعا این ماه ۲.۵ دلار برای کارمزدهایشان پرداخت کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد که بخواهند عقب بکشند.

اتریوم ۲.۰ در مراحل آخر تست کردن می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود که با بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها از ۱۵ تراکنش در ثانیه به ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه،‌ هزینه کارمزد Ethereum نیز پایین بیاید.

شاید بات‌های آربیتراژ و دیگر کاربر‌های زرنگ بتوانند تا آمدن نسخه جدید سود کنند اما ارزان شدن هزینه کارمزد برای یک کاربر عادی به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *