کمبود بیت­ کوین در بازار چه مزایایی برای سرمایه‌گذاران رمزارز دارد؟

کمبود بیت­ کوین در بازار چه مزایایی برای سرمایه‌گذاران رمزارز دارد؟ | همتاپی

شرکت‌­های بزرگ مانند پی‌­پال (PayPal) در حال خرید گسترده‌­ی مقادیری غیرمنطقی از بیت کوین هستند. آیا ممکن است تمام شود؟

بنا به گزارش پانترا کپیتال (Pantera Capital)، صندوق سرمایه‌گذاری بلاک چین (blockchain investment fund)، در پست دیروز خود نوشته است، این روزها هرج‌و‌مرج‌های سیاسی در آمریکا سبب شده است که فدرال رزرو ( Federal Reserve) پول بیشتری چاپ کند که به نوبه‌­ی خود سبب افزایش قیمت دارایی­‌ها شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

یکی از همان دارایی‌­ها که در بالا گفته شده است در واقع همان بیت­کوین می‌­باشد، که در واقع افزایشی بسیار چشمگیری داشته است. همچنین باید از شرکت‌های فناوری که رمز ارزهای بسیار زیادی خریداری کرده‌­اند، تشکر کرد.

در این پست آمده است:

پی‌­پال و کش‌­اپ (Cash App) بیش از 100% بیت­کوین‌­هایی که به تازگی استخراج می‌شوند را خریداری کرده­‌اند… سایر موسسات مالی بزرگتر نیز از این امر پیروی کرده و در حال خرید بیت ­کوین هستند، اما کمبود عرضه در بازار، نسبت به گذشته، نامتعادل‌­تر نیز خواهد شد. صرفاً باید بیشتر هزینه کنیم تا بتوانیم تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار برقرار سازیم.

از آنجایی که شرکت‌های بزرگ فناوری در حال خرید بیت­ کوین‌­ در مقادیر بالا می‌باشند، قیمت بیت­کوین روندی افزایشی داشته است. اما آیا این عامل سبب می‌­شود که مردم عادی، که میلیون‌­ها دلار در حساب‌های بانکی خود ندارند، نتوانند رمزارز بخرند و در نتیجه شاهد کاهش میزان دسترسی به رمزارزها برای مردم عادی در بازار باشیم؟

آنگونه که پانترا کپیتال می‌­گوید، امکان کمبود بیت­ کوین در بازار وجود دارد. اما (هنوز!) نگران نباشید. همچنین کارشناسانی که با خبرگزاری Decrypt صحبت کرده‌­اند، ادعا دارند جایی برای نگرانی نیست.

پدرو فیبرو (Pedro Febrero)، هم‌بنیان‌گذار آکادمی Crypto Nerd و تحلیلگر کوانتوم اکنامیکس (Quantum Economics) می‌­گوید، اینکه بیت­کوین در طولانی مدت در دست تعداد معدودی از افراد باشد می‌­تواند سبب ایجاد مشکلاتی در دموکراسی سازی امور مالی (democratization of finance) شود.

اگرچه وی اضافه کرده است که عرضه­‌ی بیت­ کوین با محدودیت­‌هایی مواجه است و در نهایت شرکت­‌های بزرگ مجبور خواهند شد که بیت­ کوین‌­های خود را بفروشند. وی در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌­کند که با این حال، نباید فراموش کنیم که تمام بیت ­کوین‌­ها صرفاً برای بلندمدت ذخیره نمی‌شوند.

تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین به نام چینالیسیس (Chainanalysis)، در هفته پیش، نشان داده است که مقادیر قابل دسترس از ببیت­ کوین برای خریداری، بستگی به این عامل دارد که آیا شرکت‌هایی که بیت ­کوین را خریداری و نگاه داشته‌­اند قصد فروش آنها را دارند یا می‌­خواهند با بیت ­کوین‌­ها وارد بازار معاملاتی (ترید) شوند.

حدود 77% یا 14.8 میلیون از کل بیت ­کوین‌های استخراج شده در کیف ­پول‌­های غیرنقدینه (illiquid wallets) هستند (کیف ­پول ارز دیجیتال غیرنقدینه کیف­ پول‌­هایی هستند که مقادیر بالایی از بیت­ کوین را وارد بازار معاملات نمی‌­کنند و صرفاً آنها را نگه داشته‌­اند). این موضوع در واقع بیانگر آن است که خریداران بزرگ بیت­ کوین صرفاً مقادیر بالایی را خریداری می‌­کنند و تنها قصد دارند این مقادیر را افزایش دهند.

و البته، ضرورتاً، چیز بدی هم نیست.

شان دکستر ( Shawn Dexter)، تحلیل‌گر امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) در کوانتوم اکنامیکس می‌­گوید، «موسسات و شرکت‌های بزرگ فناوری که مالک سهم بزرگی از بیت­ کوین‌­ها هستند، با نگه داشتن این بیت­کوین‌­ها در واقع سبب بالا رفتن امنیت شبکه و در نتیجه افزایش ذخیره­ ارزش (store of value) این رمز ارزها شده­‌اند.»

همچنین وی در ادامه می‌­گوید، صرف­ نظر از قیمت ارز دیجیتال، داشتن حق انتخاب در خرید دارایی که هیچ قدرتی به تنهایی نمی‌­تواند در مورد تورم یا میزان تورم آن تصمیم‌­گیری کند، خود به نوعی دموکراسی است، و اینکه مردم همچنان می‌­توانند از آن به عنوان یک ذخیره ارزش بهره ببرند. این دقیقا همان کاری که افراد بسیار زیادی در حال حاضر با خرید بیت­ کوین در حال انجام آن هستند.

وی چنین ادامه داد:

بیت­ کوین در نهایت در بازار به تعادل خواهد رسید، شاید برای خرید بیت­ کوین هزینه‌­ای بسیار بالا متحمل شویم. اما خرید آن غیرممکن نیست. شاید هم موسساتی که مقادیر بالایی از بیت­کوین‌­ها را نگه داشته‌­اند گامی در این مسیر بردارند و این ارز را به تعادل برسانند…. اما این موضوع نیز به نوعی غیرمرتبط است، زیرا افراد به صورت متوسط می‌­توانند حدود 100000 دلار بیت ­کوین ذخیره کنند،  و فرقی نمی­‌کند که چه قیمتی باشد.

اگر همه چیز به همین روال ادامه یابد، قیمت بیت­ کوین نیز به همین صورت روندی افزایشی خواهد داشت.

اما نگران این موضوع نباشید که شاید دیگر ارزهای دیجیتال موجود نباشند. حال که شرکت‌هایی همانند پی‌­پال در حال خرید مقادیر بالایی از رمز ارزها هستند، حتی خرید رمزارزها بسیار آسان‌تر از قبل شده است.

پانترا کپیتال در پست خود می‌­نویسد:

پیش از این، خرید بیت­ کوین بسیار دشوار بود. باید با پاسپورت خود سلفی می­‌گرفتید، باید روزها حتی یک هفته منتظر می‌­ماندید تا مدارک شما تایید و حساب کاربریتان فعال شود، و در نهایت، محدودیت­‌هایی نیز به صورت روزانه (سقف خرید در هر روز) وجود داشت.

‌در حال حاضر، حدود سیصد میلیون نفر دسترسی سریع به بیت ­کوین، اتریوم (Ethereum) و دیگر رمزارزها دارند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *