۳ فاکتوری که می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود

3 فاکتوری که می‌تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود | همتاپی

در مقاله زیر، ما به تحولات احتمالی که می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت بیت کوین شوند، اشاره خواهیم کرد.  

قیمت بیتکوین از ابتدای سال جاری بیش از 60 درصد افزایش یافته است. با این حال، هنوز 30 درصد از اوج قیمتی خود در ماه آوریل پایین‌تر است. در حالی که تنها چند ماه به پایان سال میلادی باقی ماندهاست، پیش بینی‌های مختلفی در مورد قیمت تمام شده بیت کوین تا پایان سال مطرح است.

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پیش بینی قیمت بیت کوین که مدل موجودی به جریان (Stock-to-Flow) نام دارد، قیمت آن را تا پایان ماه دسامبر شش رقمی دانسته است. اگر قرار است بیت کوین به قیمت‌های باورنکردنی و غیرقابل تصوری (حداقل تا همین اواخر) برسد، باید در عرض چند ماه ارزش خود را بیش از دو برابر کند.

به این ترتیب، خالق مدل موجودی به جریان اخیراً برخی از دلایل بالقوه‌ای را که می‌تواند چنین جهش چشمگیری را رقم بزند، بیان کرد.

تایید صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بیت کوین (ETF) در آمریکا

شاید یکی از موضوعات مورد بحث در فضای ارزهای دیجیتال در سال گذشته یا حتی بیشتر، این باشد که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در ماه‌های آینده، صندوق قابل معامله در بورس را که عملکرد بیت کوین را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد، تأیید می‌کند یا خیر؟ پس از آن که کانادا و برزیل وضعیت محصولات دیجیتالی را در اوایل سال 2021 روشن کردند، این محصولات محبوبیت بیشتری نزد مردم پیدا کردند.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از سال 2016 درخواست‌های بی‌شماری در خصوص این طرح دریافت کرده است. این کمیسیون تقریباً همه آن‌ درخواست‌ها را تا سال گذشته رد کرد، اما در سال 2021 رویکرد جدیدی اتخاذ نموده که  تصمیمات برای پذیرش یا عدم پذیرش این درخواست‌ها را به تأخیر می‌اندازد. موارد فوق به همراه بیانات گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ، و نقطه نظرات بسیاری از تحلیلگران در خصوص آینده صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بیت کوین، نشان می‌دهد که ممکن است، این طرح تا پایان امسال در آستانه تایید قرار گیرد.

اگر این امر به واقعیت تبدیل شود، بیت کوین به عنوان واحد اصلی پرداخت در میان بسیاری از سرمایه‌گذاران و موسسات مالی سنتی مشروعیت می‌یابد. به این ترتیب، پیامدهای چنین حرکتی در واقع می‌تواند منجر به افزایش قیمت قابل توجهی برای پادشاه ارزهای دیجیتال شود.

قانونی شدن بیت کوین

قانونی شدن یا پذیرش (Adoption) واژه مهم دیگری در این سال (و سال گذشته) برای بیت کوین است. به طوری که تحلیلگر ناشناس با نام اختصاری PlanB، بارها به قانونی شدن بیت کوین توسط السالوادور اشاره کرده است، زیرا این کشور اولین کشوری بود که این کار را انجام داد و در نوع خود تاریخ ساز شد.

به گفته نایب بوکل، رئیس‌جمهور السالوادور، بیت کوین به سرعت در حال رشد است. به این ترتیب، سازنده مدل موجودی به جریان (Stock-to-Flow) اذعان داشت که اگر کشور دیگری بیت کوین را مورد پذیرش قرار دهد، می‌تواند باعث رشد چشمگیر قیمت آن شود.

حتی اگر یک کشور نیز این کار را نکند، یک نام برجسته می‌تواند همین کار را انجام دهد (مانند ایلان ماسک مدیر تسلا که بارها با توییت‌های خود قیمت بیت کوین را تا حد انفجار بالا برد). ما در گذشته شاهد این بوده‌ایم که وقتی اشخاصی مانند ایلان ماسک در مورد بیت کوین صحبت می‌کنند، چگونه قیمت بیت کوین می‌تواند تحت تاثیر قرار گرفته و نوسان شدیدی داشته باشد. بنابراین، در صورتی که جامعه ارزهای دیجیتال توسط اشخاصی چون مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیرعامل مایکرواستراتژی (MicroStrategy) مورد توجه قرار بگیرند، می‌توانند به سرعت قیمت‌ها را بشکنند.

پذیرش ارز دیجیتال به عنوان واحد پرداخت از طرف شرکت‌های بزرگی مانند اپل، آمازون، گوگل یا مایکروسافت نیز می‌تواند کمک بزرگی به افزایش قیمت بیت کوین کند. یک گزارش جعلی اخیر که ادعا می‌کرد شرکت والمارت (Walmart) لایت کوین را به عنوان واحد پرداختی خود پذیرفته، قیمت بیت کوین را تا چند هزار دلار ظرف چند دقیقه افزایش داد.

با وجود جعلی بودن خبر (که قیمت بیت کوین را به سرعت کاهش داد)، تنها می‌توان تصور کرد که اگر یکی از بزرگترین سازمان‌های مالی جهان به جامعه رمزنگاری بپیوندد چه اتفاقی می‌افتد.

تجدید نظر چین در مورد بیتکوین

این احتمال بسیار ناچیز تلقی می‌شود چراکه از ابتدا تا‌کنون چین با ارزهای دیجیتال مخالف بوده است؛ حزب کمونیست چین تقریباً تمامی معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در این کشور ممنوع اعلام کرده است. با این حال، امسال با دنبال کردن اخبار استخراج ارزهای دیجیتال، تجارت و سایر مسایل مربوط به این حوزه، متوجه می‌شویم که جامعه ارزهای دیجیتال به سطح جدیدی رسیده است.
این اقدامات چین به گونه‌ای بود که استخراج‌کنندگان باید به دنبال کشور و محل دیگری می‌گشتند که این امر تأثیرات نامطلوب موقتی روی شبکه بیت کوین داشت. از طرفی، بسیاری از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مجبور شدند ارائه خدمات به کاربران چینی را متوقف کنند.

خبر خوب این است که پرجمعیت‌ترین کشور جهان، که به بیزاری از تکنولوژی‌های غیرمتمرکز و شرکت‌های اینترنتی مشهور است، در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود می‌باشد. تفاوت ارز دیجیتال اختصاصی بانک مرکزی چین با ارزهای دیجیتال جهانی این است که به دولت اجازه می‌دهد کنترل تمام معاملات را در دست بگیرد. ولی در مجموع و به طور خلاصه باید گفت هنوز به این کشور امیدواریم.

تاریخ چه می‌گوید

خرید و فروش بیت کوین در حال حاضر پایین‌تر از 50 هزار دلار انجام می‌شود. اگر قیمت این ارز دیجیتال تا پایان دسامبر به 100 هزار دلار برسد، به این معنی است که ارزش آن باید بیش از %100 افزایش یابد. با توجه به این واقعیت که کمتر از سه ماه دیگر باقی مانده است، و این رشد مستلزم زمان بیشتری است، کمی غیر معقول به نظر می‌رسد.

با این حال ، تاریخ نشان داده است که بیت کوین می‌تواند چنین افزایش چشمگیری داشته باشد. دقیقاً یک سال پیش، بیتکوین روی قیمت 10,500 دلار خرید و فروش می‌شد و پایان سال 2020 روند رو به رشد خود را آغاز کرد و سال را با قیمت 29,000 دلار به پایان رساند. این افزایش %175 در همان بازه زمانی کوتاه شکل گرفت و همه را شگفت‌زده کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *