۳ دلیل احتمالی در سقوط قیمت بیت کوین

3 دلیل احتمالی در سقوط قیمت بیت کوین

در اواخر ماه فوریه قیمت بیت کوین سقوط کرد. در این مقاله سه دلیل احتمالی سقوط بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

در اواخر ماه فوریه بازار ارزهای دیجیتال روزهای بسیار سختی را گذراند. از بیستم فوریه با سقوط کوین‌های اصلی بازار، مجموع کل سرمایه بازار رمزارزها حدود 360 میلیارد دلار کاهش یافت.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در روزهای آخر ماه فوریه قیمت بیت­ کوین از بالاترین قیمتی که ثبت کرده بود، حدود 13,000 دلار کاهش یافت و تنها در 24 ساعت، حدود 15 درصد از ارزش دلاری خود را از دست داد.

با این حساب، در ادامه سه دلیل احتمالی سقوط قیمت بیت کوین را بررسی می­‌کنیم

اصلاح قیمت بیت کوین کاملا به جا بود و سرمایه‌گذاران سود خود را برداشت کردند

در ابتدا، لازم به ذکر است که بازار قبل از آخرین اصلاحات، در وضعیت سهمی بود. شاید در نظر گرفتن اینکه دیگر قیمت بیت کوین در حالت صعودی قرار دارد، جذاب به نظر ب­رسد، اما باید یک سری ملاحظات را در نظر گرفت. به هر حال، سرمایه­‌گذاران مجبورند در برخی از مقاطع سود خود را خارج کنند.

خبرگزاری کریپتوپوتیتو (CryptoPotato) در اوایل این هفته گزارش کرد که قبل از ریزش قیمت بیت کوین در 23 فوریه جریان ارز بیش از 1,000 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، به نظر می‌­رسد که سرمایه‌­گذاران سود خود را از بازار خارج کرده باشند.

این امر کاملا طبیعی و درست است. علاوه بر این، باید در نظر بگیریم که این بازار گاوی در مقایسه با سال 2017 اصلاحات جدی زیادی نداشته است. در آن سال، بازار شاهد حداقل 6 اصلاح با اندازه 30 درصد یا بیشتر بود، که تاکنون ما حتی یک مورد را هم ندیده‌­ایم.

از ابتدا تاکنون بیت ­کوین در مقایسه با بازارهای مالی سنتی نشان داده است بسیار ناپایدارتر بوده است و انتظار می‌­رود در برخی مواقع اصلاح 30 درصدی انجام شود. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که سودهای تحقق نیافته، سود واقعی نیستند، این رالی قیمت بیت کوین­ که از اواخر سال گذشته رخ داده، تنها باعث شده است یک سری از افراد پول خود را خارج کنند. اما قیمت بیت کوین در کل افزایش سهمی‌واری داشته است و علی رغم اصلاحات اخیر، بیت کوین از ماه اکتبر تاکنون 300 درصد رشد داشته است. 

لوریج شدن بیش از حد معاملات خرید در بازار

مورد احتمالی دیگر قابل تأمل این است که بازار بیش از حد لوریج شده است، و موقعیت‌های خرید بخش عمده­‌ای از بازار را به خود اختصاص داده است. داده­‌های بدست آمده از صرافی رمزارزی بیتفینکس (Bitfinex) نشان می‌­دهد که در تاریخ 21 فوریه، خرید بیت ­کوین در حدود 29,000 دلار بود.

نمودار قیمت بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ‌ویو

همانطور که به روشنی در نمودار مشاهده می‌­شود، یک محدودیت خرید عظیم وجود داشت، که بیش از 21 درصد از موقعیت‌های خرید را لیکوئید کرد. این امر باعث شد که نمودار به صورت آبشاری ریزش کرده و قیمت به سرعت کاهش یابد.

همچنین، فاندینگ ریت در پوزیشن‌های مارجین نیز از سقف خود عبور کرده بود و نیاز مبرم به تنظیم مجدد داشت. داده­‌های سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant) نشان می‌­دهد که اصلاح اخیر باعث شده است فایندینگ ریت به 30 روز قبل بازگردد و به این ترتیب فضای بیشتری برای سرمایه‌­گذاران اهرمی فراهم آورد.

نمودار فاندینگ ریت

فاندینگ ریت. منبع: CryptoQuant

سقوط بیتکوین با توجه به سقوط وال استریت رخ داد

حال، نگاهی به وضعیت اقتصاد کلان جهانی می‌­اندازیم. خارج شدن از بازار رمز ارزها تنها موردی نبود که رخ داد.

بررسی دقیق عملکرد برخی از شاخص­‌های اصلی بورس مانند S&P 500 و NASDAQ 100، ارتباط زیادی را بین بازارهای مالی سنتی و قیمت بیت ­کوین نشان می‌­دهد.

نمودار شاخص‌های S&P 500 و NASDAQ 100

نمودار شاخص‌های S&P 500 و NASDAQ 100. منبع: TradingView

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌­شود، قیمت هر سه در یک همبستگی جدی قرار دارد و طی هفته گذشته شاهد اصلاحات مشابه بوده است.

با این حال، این نیز درست است که همبستگی همیشه به معنای علیت نیست، اما در اتفاقات هفت روز گذشته، این مفهوم کاملا درست است. از این گذشته، بیت ­کوین برای اکثر سرمایه‌­گذاران همچنان یک بازی نسبتاً خطرناک به حساب می‌­آید. و برداشت برخی سودها توسط سرمایه‌گذاران برای جبران خسارات احتمالی ناشی از رکود بازار مالی سنتی کاملا منطقی است.

این امر به ویژه از زمان بزرگترین رکود نزدک از اکتبر 2020 تاکنون صادق بوده است. این اتفاق در حالی رخ داد که بازدهی‌های اوراق قرضه دولتی، بازار را تکان داد و سرمایه­‌گذاران از شرکت‌­هایی حمایت کردند که در طول سال بهبود اقتصادی گسترده تری دارند.

پیتر توز (Peter Tuz)، رئیس مشاور سرمایه‌­گذاری چِیس در ویرجینیا گفت: 

نرخ‌ها مهم هستند. بازدهی 1.5 درصدی، با سود سهام S&P 500 قابل مقایسه است […] با 10 سال سابقه، هیچ خطری برای سرمایه شما وجود ندارد. شما اصل سرمایه خود را پس می­‌گیرید. این نرخ با تمامی سهام قابل رقابت است.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *