۵ مورد از متداول‌ترین کلاهبرداری‌های اتریوم ۲.۰

5 مورد از متداول‌ترین کلاهبرداری‌های اتریوم 2.0 | همتاپی

با اینکه طبق زمانبندی‌ اعلام شده، آپدیت ادغام (Merge) در ماه سپتامبر اجرا می‌شود؛ اما از همین حالا سر و کله کلاهبرداری‌های مربوط به اتریوم 2.0 پیدا شده است. در این مقاله به 5 مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. 

بی تردید تغییر سیستم اتر‌یوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، مهم‌ترین ارتقای پروتکل از زمان شروع پروژه اتریوم می‌باشد. این رویداد که عموماً از آن با نام ادغام یا Merge یاد می‌شود، یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه رمزارزها در سال 2022 است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

اگر  شرایط غیرمترقبه‌ای پیش نیاید، قرار است که merge در سپتامبر 2022 و طبق یک برنامه‌ریزی، انجام شود.

هر چه به زمان اجرای آن نزدیکتر می‌شویم، کلاهبراداران بیشتری سعی می‌کنند که از این وضعیت سواستفاده کرده و از دیگران کلاهبرداری کنند. در این مقاله به معرفی چند مورد از کلاهبرداری‌های رایج در مورد اتریوم 2،0 می‌پردازیم که خصوصاً با نزدیک شدن به اجرای این به روزرسانی، می‌بایستی همه نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

1. کلاهبرداری از طریق فیشینگ

فیشینگ یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد و با توجه به نزدیک شدن تاریخ اجرای ادغام و داغ شدن بحث در مورد آن، می‌توان انتظار داشت که تعداد این نوع کلاهبرداری‌ها نیز سر به آسمان بگذارد. 

لازم است به کسانی که در این حوزه اطلاعاتی ندارند، بگوییم که فیشینگ با ارائه اعلان‌های جعلی و در عین حال فوق‌العاده عالی که بسیار هم به نسخه اصلی شبیه هستند سعی دارند تا وجوه کیف پول ارز دیجیتال شما را به سرقت ببرند. رایج‌ترین مثالی که می‌توان در این مورد گفت این است که یک ایمیل فیشینگ یا نوع دیگری از پیام‌های آنلاین را دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد روی لینک‌هایی کلیک کنید که شما را به وبسایت‌هایی که شبیه سایت نسخه اصلی طراحی شده‌اند، هدایت می‌کنند. در اکثر موارد این سایت‌ها از شما می‌خواهند که عبارات بازیابی کیف پول خود (seed phrase) را وارد یا مجوزهای کیف پول را امضا کنید، این کار عملاً هکر را قادر می‌سازد تا سرمایه شما را به سرقت ببرد.

در انواع دیگر فیشینگ ممکن است از شما خواسته شود که یک نرم‌افزار را بدون اینکه در مورد آن بدانید نصب کنید. این برنامه هم بدافزاری است که کامپیوتر شما را آلوده می‌کند و در نتیجه امکان دسترسی کلاهبرداران را به فایل‌های شما فراهم می‌کند.

به عنوان قاعده‌ای کلی و به ویژه در مورد باز کردن ایمیل‌هایی که فرستنده آنها ناشناس است، باید به روش زیر عمل کرد:

  • هیچگاه اطلاعات شخصی یا رمز عبور (از جمله عبارات بازیابی) را در اختیار کسی قرار ندهید.
  • ایمیل‌هایی را که فرستنده آنها را نمی‌شناسید، فوراً پاک کنید.
  • هرگز فایل پیوست شده یا لینکی را از آدرس ایمیلی که نمی‌شناسید، باز نکنید.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که کلاهبرداران در راه رسیدن به وجوه شما بیش از پیش استادانه‌تر عمل خواهند کرد، بنابراین لازم است که در این زمینه آگاهانه‌تر عمل کنید.

2. کلاهبرداری از طریق ایردراپ

با نزدیک شدن به زمان اجرای ادغام، احتمالاً کلاهبرداری‌ها از طریق ایردراپ نیز بسیار زیاد خواهند شد. این را بدانید که:

بنیاد اتریوم هیچ ایردراپی رسمی را تأیید نکرده است.

در این نوع از کلاهبرداری‌ها، کلاهبرداران تعدادی توکن به کیف پول شما ارسال می‌کنند. از آنجا که برخی از کیف پول‌ها احتمالاً ارزش دارایی‌ها را نشان می‌دهند، مطمئناً از دیدن هزاران توکنی که قبلاً هرگز آنها را جایی ندیده‌اید، متعجب خواهید شد.

از اینجا به بعد است که کلاهبرداری شروع می‌شود، به این صورت که احتمالاً از شما خواسته می‌شود تا به کیف پول اتریوم خود وارد شوید و برای دریافت مبلغ ایردراپ، تراکنش را تأیید کنید. با اینکار کنترل کلیدهای شما در اختیار کلاهبردار قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر شما تراکنشی را امضا می‌کنید که در واقع وجوه را به حساب کلاهبردار انتقال می‌دهد. 

3. کلاهبرداری از طریق توکن اتریوم2 (ETH.2)

همانطور که هیچ ایردراپ رسمی توسط بنیاد اتریوم تایید نشده است، هیچ توکن ETH.2 نیز وجود ندارد. همچنین هیچ توکن دیگری همزمان با ادغام معرفی نخواهد شد. 

هر کسی که شما را به سرمایه‌گذاری، معامله، استخراج کردن، استیک، یا هرکاری نظیر این ترغیب کند، سعی در کلاهبرداری از شما را دارد.

لازم است بدانید که برای ادغام، لازم نیست که کاربران اتر (ETH) خود را سواپ کنند.

البته، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که توکن‌های مشتقه معتبری هستند که نشان دهنده ارز اتری باشند که استیک کرده‌اید. درست مانند اتری که در پلتفرم لیدو (Lido) استیک کرده‌اید و به آن stETH می‌گویند. و صرافی بایننس و کوین بیس نیز برای پروژه‌های این چنینی خود نام‌های دیگری روی آنها گذاشته‌اند. 

این کلاهبرداری شباهت زیادی با روش کلاهبرداری بعدی که در مورد آن توضیح خواهیم داد، دارد.

4. کلاهبرداری تحت عنوان عوامل پشتیبانی

در دنیای رمزارزها کلاهبرداری تحت عنوان عوامل پشتیبانی بسیار رایج هستند و مانند اکثر کلاهبرداری‌ها، افرادی را هدف قرار می‌دهند که در زمینه رمزارزها حرفه‌ای نیستند و دانش کافی ندارند.

به عنوان مثال، مواردی بوده که افراد از طریق حساب‌های توییتر و تحت عنوان «عوامل پشتیبانی اتریوم» با افراد ارتباط برقرار کرده‌اند. آنها اغلب به دنبال جزئیاتی از قبیل کلیدهای خصوصی، عبارات بازیابی یا رمزهای عبور بودند. و یا گاهی اوقات از کاربر درخواست داشتند تا به آنان دسترسی به کامپیوتر خود از راه دور را بدهند. هدف از این کار نیز مشخصاً سرقت دارایی شماست.

ذکر چند نکته کلیدی در اینجا ضروری است:

  • هیچگاه رمز عبور یا عبارات بازیابی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • هیچگاه به کسی اجازه دسترسی از راه دور به کامپیوتر خود را ندهید.
  • هیچگاه خارج از کانال‌های ارتباطی مشخص شده، با کسی ارتباط برقرار نکنید.

به عنوان قاعده‌ای کلی، هیچ تیم پشتیبانی هرگز اولین تماس را برقرار نمی‌کند و مطمئناً هیچ اطلاعات خصوصی، خصوصاً عبارات بازیابی یا رمزهای عبور را از شما نمی‌خواهند.

5. کلاهبرداری در قالب استخرهای استخراج 

در حال حاضر اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، این امر حکایت از آن دارد که اتر نیز دقیقاً مانند بیتکوین استخراج می‌شود. بنابراین، کاملاً محتمل است که کلاهبرداران زیادی باشند که سعی در استفاده از این فرصت دارند و سرمایه قربانیان ناآگاه را از طریق کلاهبرداری‌ در استخر استخراج، به سرقت ببرند.

به عنوان مثال، کلاهبرداران ممکن است بواسطه ادعاهایی که می‌کنند، تا جای ممکن با کاربر در ارتباط باشند و سعی می‌کنند کاربر را متقاعد کنند که باید در یک استخر استخراج اتر عضو شوند. اگر کاربر مقدار کمی پول به این استخرها انتقال دهد، احتمالاً شاهد سوددهی این استخرها خواهد بود. اما این کار تنها به قصد فریب دادن آنها برای ارسال مقدار پول بیشتر انجام می‌شود. پس از ارسال پول بیشتر، احتمالاً کلاهبرداران وجوه را به آدرسی نامعلوم انتقال می‌دهند و دیگر خبری از آنها نخواهد بود.

مطالب مرتبط: آشنایی با استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining Pool)

این نکات مهم را بخاطر داشته باشید:

  • این را بدانید که اکثر این پیشنهادات قانونی نیستند. چون اگر قانونی بودند، تا به حال به جریان اصلی اخبار رسیده بودند و نام آنها به گوش شما می‌رسید.
  • قبل از سرمایه‌گذاری وجوه خود، در مورد استخرهای نقدینگی، پروژه‌های استیک کردن، و استخراج بطور کامل و جامع تحقیق کنید.
  • نسبت به افرادی که در مورد کسب درآمد از رمزارزها با شما ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار محتاط باشید.

جمع‌بندی

در پایان، درک این نکته ضروری است که چنین رویدادهای بزرگی، اغلب توجه انبوهی از کلاهبردان را نیز جلب می‌کنند. این امر  مطمئناً باعث افزایش اقدامات کلاهبردارانه نیز می‌شود. و دست کم گرفتن خلاقیت و مهارت هکرها بزرگترین اشتباه ممکن است.

علاوه بر موارد ذکر شده، شدیداً توصیه می‌شود که به طور کلی از ابزارهای امنیتی دقیقی برای حفاظت از رمزارزهای خود استفاده کنید.

برای اطلاع از اخرین اخبار اتریوم، به مقاله تحلیل قیمت اتریوم مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

منبع: cryptopotato.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *