شناسایی بیش از ۵۵۰۰ مرکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور

شناسایی بیش از 5500 مرکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور | همتاپی

سخنگوی صنعت برق کشور از شناسایی بیش از 5500 مرکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، با اعلام خبر شناسایی 27 مرکز غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال در روز 27 شهریور خاطر نشان کرد:

با شناسایی مراکز استخراج غیرمجاز در روز گذشته، تعداد کل مراکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال کشف شده به 5,529 مرکز رسید.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه فرآیند کشف مزارع استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال و معرفی آن‌ها به مراجع قضایی همچنان ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: 

تاکنون 5,529 مرکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال با بیش از 218,000 دستگاه کشف شده است که مصرف برق آن‌ها معادل مصرف برق یک نیروگاه تقریبا هزار مگاواتی بوده است؛ اما همچنان مصرف برق نسبت به سال گذشته بالا هست که به نظر می‌رسد برخی از مراکز غیرمجاز مشغول فعالیت هستند.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود:

این مراکز می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند و در صورتی که برای آن‌ها مقدور است نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند و یا با استفاده از نیروگاه‌های حرارتی که می‌توانند سوخت آن را به قیمت 70 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس (FOB) تهیه کنند، فعالیت خود را به صورت مجاز ادامه دهند.

براساس اطلاعات موجود، میزان مصرف انرژی این واحدهای استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور حدود 615,570 کیلووات است.

مقایسه تغییرات مصرف سالیانه استخراج ارز‌های دیجیتال در کشور

شرکت توانیر تحلیلی به منظور برآورد میزان فعالیت استخراج ارزهای دیجیتال، میزان مصرف برق را در ساعات 2 تا 5 بامداد اردیبهشت ماه سال‌های 1398،1399،1400 بررسی کرده است. این ساعات و روزهای سال به این دلیل انتخاب شده‌اند که در این زمان مصرف برق کاهش یافته و اکثر بخش‌های تجاری، خانگی، عمومی و کشاورزی تا حد زیادی از مدار خارج می‌شوند، لذا تاثیر مصرف آن‌ها در این ساعات به حداقل می‌رسد. علاوه بر این، به دلیل معتدل بودن هوا در اردیبهشت ماه تاثیر دما بر مصرف انرژی وجود ندارد. البته در این میان 427 مشترک صنعتی که دارای رشد بی‌رویه مصرف برق بودند نیز در این محدوده زمانی حذف شده‌اند. بر همین اساس می‌توان دریافت که رشد غیرمتعارف مصرف برق در بازه زمانی مشخص شده نشان‌دهنده عامل‌های مصرف‌کننده خارج از مصارف متعارف می‌باشند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این برآورد، میزان مصرف فعالیت استخراج ارزهای دیجیتال در کشور 2 هزار مگاوات تخمین زده شده است، که حدود 200 مگاوات آن، معادل یک‌دهم کل ظرفیت، به صورت قانونی است و به دستور رئیس‌جمهور وقت از تاریخ 5 خرداد ماه متوقف شد. این میزان مصرف برق (با فرض این که در طول 12 ماه سال به طور مداوم در حال استفاده باشند.) معادل میزان برق مصرفی 3 کلان‌شهر مشهد، اصفهان و تبریز در طول سال 1399 می‌باشد و از توان متوسط مصرف سالانه استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی در سال 1399 بیشتر است.

بررسی علل رشد استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

در زمستان سال گذشته شرکت خودروسازی تسلا حدود 1.5 میلیارد دلار در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. این خبر باعث افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین شد. به طوری که بهای آن در کمتر از 5 ماه 200 درصد رشد کرد. این اتفاقات هم‌زمان با ریزش کم سابقه شاخص بورس در کشور ما رخ داد و وجود نقدینگی‌ سرگردان خارج شده از بورس باعث شد میلیون‌ها ایرانی سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنند.

 از آنجایی که برق ایران با قیمت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این قیمت با هزینه تمام شده آن‌ها اعم از هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه و هزینه تبدیل آن به برق ناچیز است؛ افراد زیادی به جای خرید ارز دیجیتال اقدام به خرید دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و استفاده غیر مجاز از برق برای تولید ارز دیجیتال کرده‌اند و موجب وارد شدن خسارت‌های زیان باری به شبکه تامین برق و گاز سایر شهروندان کشور شدند.

روش‌های مقابله با استخراج غیرمجاز ارز‌های دیجیتال

مهم‌ترین راهکار مبارزه بلندمدت با پدیده‌هایی مانند استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال و قاچاق سوخت در کشور آزاد کردن قیمت حامل‌های انرژی است. این کار امکان سوءاستفاده از تفاوت‌های قیمت حامل‌های انرژی در خارج و داخل کشور را خنثی می‌کند؛ اما برای مبارزه با چنین آسیب‌هایی در کوتاه‌مدت باید با متخلفان برخورد کرد و هزینه و مجازات‌هایی برای آن‌ها نظر گرفت. این مجازات باید به گونه‌ای باشد تا انگیزه آن‌ها را برای سو استفاده از سرمایه ملی از بین ببرد. این جریمه‌ها می‌تواند به صورت زیر باشند:

  • استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال در کشور جرم محسوب شود و برخوردهای قانونی با آن به تمام مراجع دولتی اعلام گردد.
  • بهای برق یا گاز مصرفی را چند برابر نرخ برق یا گاز صادراتی از مجرمان دریافت کنند.
  • متخلفان را از برخی خدمات رفاهی و اجتماعی مانند انشعابات برق و گاز محروم کنند. حال اگر جرم خود را دوباره تکرار کردند، در این صورت آن‌ها را به حبس محکوم کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *