بررسی ۸ مبحث مهم در رالی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱

بررسی 8 مبحث مهم در رالی قیمت بیت کوین در سال 2021

«روند آتی قیمت بیت کوین به کدام سو خواهد رفت؟». این پرسشی است که هم اکنون ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. چه کسی می‌داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ادامه 8 عامل اصلی را در روند قیمت بیت کوین بررسی می‌کنیم.

یک داستان در مجله فورچون (Fortune) درباره بیت کوین در روز جمعه مطرح شد. در آن داستان، آرون پرسمن (Aaron Pressman)، نویسنده ارشد فورچون و دیتا شیت (Data Sheet)، پول خود را برای سرمایه گذاری در بیت کوین سه برابر افزایش داد و چندی بعد نیمی از آن را از دست داد.

این یک داستان هشدار‌دهنده برای سرمایه‌گذاران محتاط بلند مدت در رمزارزها و معامله‌گران روزانه است که در انجام معاملاتشان عملکرد مناسبی ندارند. پرسش بسیار جالب و پیچیده «روند قیمت بیتکوین در آینده به چه صورت خواهد بود؟» از سر کنجکاوی بیهوده نیست، بلکه این پرسش توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است و همه می‌خواهند روند قیمت بیت کوین را در آینده بدانند.

در ابتدا، از توئیت یکی از مشتریان اولیه رمزارزها شروع می‌کنیم. این ماجرا مربوط به سال 2011 است. او در یک پست توییتری خودش را احمق خواند چرا که برای هر کاری که انجام می‌داد هزینه‌اش را با کوین پرداخت می‌کرد. با این حال، چنانچه از افراد مختلفی بخواهید که به این پرسش پاسخ دهند، در می‌یابید که بیت کوین هنوز هم به همان شکل به نظر می‌رسد. 

در عین حال، اگر در زمان و مکان مناسبی قرار گیرید بسیار خوش شانس هستید و از دست دادن فرصت‌ها وحشتناک است. اگر در سال 2011، فردی حتی اطلاعات مختصری در مورد بیت کوین داشت، خیلی خوش شانس بود. آخرین باری که قیمت بیت کوین به سطح قیمت سال 2011 رسید را بخاطر بیاورید. از طرف دیگر، تعجب خواهید کرد اگر بدانید که افراد در دسامبر 2017 برای خرید بیت کوین، منازل‌شان را به رهن می‌گذاشتند.

به رهن گذاشتن خانه برای خرید بیت کوین در اوج قیمت، یک اقدام جسورانه است

جوزف بورگ (Joseph Borg)، رئیس انجمن مدیران اوراق بهادار آمریکای شمالی (NASAA)، در آن زمان در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) اظهار داشت:

تا به حال دیده شده که افراد برای خرید بیت کوین منازل‌شان را به رهن گذاشته‌اند… فردی که سالانه 100,000 دلار درآمد دارد و در کنار آن مخارج عمده‌ای هم دارد، نباید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

اما چگونه می‌توان از این دو حالت افراطی مسیر میانه رو را انتخاب کرد، یعنی بدون اینکه ضرر کرد به سود برسیم؟

پاسخ به این پرسش آسان نیست. بنابراین، اگر فردی ادعا کرد درباره بیت کوین که پدیده‌ای کاملاً جدید، فوق‌العاده پیچیده و باشتاب است کاملا اطمینان دارد، از او دوری کنید.

در اینجا، برخی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای عمده‌ای که در حال حاضر بازار رمزارزها با آنها سروکار دارد، ارائه شده است‌. حتما هنگام خرید بیت کوین این موارد را در نظر بگیرید.

بازار خرسی: شرایط نامساعدی را برای رشد بیت کوین به وجود می‌آورد

1- نگرانی‌های خرید بیش از حد، هولدرها و تریدرها را به برداشت سود ترغیب می‌کند

فروشندگان در این بازار یا به دنبال کسب سود هستند یا می‌خواهند ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. در مقایسه با بالاترین قیمت قبلی بیتکوین در دسامبر 2017، قیمت این رمزارز در کمتر از یک ماه، دو بار به رکوردهای ثبت نشده‌ای دست یافت. این امر در یک رالی 3 ماهه بسیار سریع اتفاق افتاد. قیمت بیت کوین در سپتامبر سال گذشته از 10,000 دلار گذشت و تا ماه دسامبر، دو بار به 20,000 دلار بازگشت و در سال جدید توانست به قیمت 42,000 دلار برسد.

ماه گذشته بیت کوین بیشترین معاملات را بخود اختصاص داد و در آن زمان خرید بیت کوین به بیش از حد (overbought) رسید. بطوریکه، در ماه ژانویه، بیت کوین نزد مدیران صندوق‌های پوشش ریسک (hedge fund) بیش از سهام‌های فیس‌بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و الفبت محبوبیت داشت.

2- هراس از خرج دوباره، محرک فروش دارایی‌های ریسک‌پذیر

علاوه بر نگرانی‌هایی که نوسانات قیمت بیت کوین به همراه می‌آورد، هفته گذشته شایعاتی مبنی بر دو بار خرج کردن 21 دلار آمریکا توسط یک استخر استخراج مطرح گردید. این شایعه روز چهارشنبه هنگامی آغاز شد که تحقیقات بیتمکس یک تراکنش جایگزینی با کارمزد (RBF) را در این زنجیره مشاهده کرد. تراکنش‌های جایگزینی با کارمزد (Replace-by-fee) یا به عبارتی RBF بخش معمول بلاکچین است. در واقع، این تراکنش‌ها عمداً در ساختار بیت کوین لحاظ شده‌اند و این امکان را فراهم می‌آورند تا هولدرهای اصلی، تراکنش تأیید نشده را با کارمزد استخراج بالاتر مجدداً ارسال نمایند. به این ترتیب، چنانچه کارمزد اصلی تراکنش بسیار کم باشد، فرستندگان می‌توانند با افزودن کارمزد ماینرها را برای تأیید یک سفارش و افزودن آن تراکنش به بلاک چین ترغیب کنند.

گوراو آگاروال (Gaurav Agarwal) طراح ابر متن باز سانفرانسیسکو (Open Source) اظهار داشت که توسعه‌دهندگان، RBF را در طرح BIP125 پیشنهاد داده و آن را در بیت کوین کور (Bitcoin Core) 0.12.0 در سال 2016 پیاده سازی نمودند. نوابغ مقیاس‌گذاری بلاکچین در Bitcoin Optech، کپی از کد منبع اولیه (primary source) و مستندات را در اختیار دارند.

متأسفانه، خرج دوباره بیت کوین به یک شایعه ویروسی تبدیل شد و سقوط قیمت بیت کوین را در روز پنجشنبه در پی داشت. و ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD) باعث شد ارزش کل بازار 81 میلیارد دلار کاهش یابد. زیرا، بیت کوین با قوانین و مشوق‌های خاصی طراحی شده است و عدم نیاز به اشخاص ثالث قابل اعتماد دوبار خرج کردن (double-spending) جلوگیری می‌کند. سرعت و مقیاس کلی سرمایه از دست رفته حاکی از آن است که در حال حاضر، چه تعداد تازه‌وارد در بازار وجود دارد. صبح پنجشنبه شایعات زیادی پیرامون قیمت بیت کوین وجود داشت و بر سر زبان‌ها بود.

3- خطر نظارت شدید

با روی کار آمدن بایدن در ایالات متحده، دنیای رمز ارزها با عدم قطعیت نظارتی مواجه شده است. دولت ترامپ پس از یک سکوت طولانی مدت در مورد صنعت فین تک (fintech) تا سال 2019، صراحتاً با بیت کوین و رمزارز مخالفت کرد. در جولای آن سال، رئیس جمهور سکوت خود را در مورد رمز ارزها شکست و اظهار داشت که «طرفدار رمز ارز نیست». ترامپ از بیت کوین و پروژه لیبرا فیسبوک (Libra Facebook’s) نام برد. او همچنین تجارت رمز ارز را در کنار فعالیت‌های غیرقانونی نظیر قاچاق مواد مخدر قرار داد.

رئیس جمهور جو بایدن، جانت یلن (Janet Yellen) را به عنوان ریاست وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه نوامبر معرفی کرد. وی که رئیس اسبق فدرال رزرو (former Fed chair) بود، از منتقدان امور مالی متن باز است. هراس این صنعت از مقررات خفقان‌آور هنگامی افزایش یافت که یلن در جلسه تأیید استماع سنا این هفته، خط مشی دولت ترامپ را درباره‌ی رمز ارزها تکرار کرد. اما در عرض چند ساعت، وی در یک پیوست مکتوب، موضع خود را درباره رمز ارزها تعدیل کرد.

در همین حال، بایدن دستور مسدودسازی تمامی پیشنهادهای جدید را تا زمانیکه دولت وی فرصت بررسی آنها را پیدا کند، صادر نمود که شامل پیشنهاد یلن، متصدی پیشین وزارت خزانه داری، برای تنظیم کیف پول‌های ارز دیجیتال خود میزبان (self-hosted) می‌شود. کاربران بیت کوین در انتظار اقدام بعدی بایدن بوده و بازارها از عدم قطعیت هراس دارند.

4- بهشت امن بیت کوین/ قاعده‌ی مورد بحثی که به هیچ چیز ارتباط ندارد

در حال حاضر، شاید مهمترین شرایط رشد قیمت بیت کوین، موضوع همبستگی باشد. آیا بیت کوین یک دارایی همبسته است؟ یا به عبارتی قیمت بیت کوین با دیگر دارایی‌های با ارزش مانند سایر اوراق بهادار نظیر سهام، اوراق قرضه و کالاها بالا و پایین می‌رود؟ یا اینکه این رمز ارز یک دارایی غیر همبسته است و در نتیجه، یک پوشش ریسک ارزشمند برای متنوع‌سازی پورتفولیوهای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟ این دقیقا نقشی است که طلا در پرتفوی مدیران پول، به عنوان پوششی در برابر تورم و شکست‌های بازار سهام ایفا می‌کند. حرکات بازار بیت کوین در سال 2019، با سایر طبقات دارایی ارتباط مستقیم یا معکوسی نداشت. اما در طی سقوط جهانی ارزیابی دارایی در مارس گذشته، ارزش این کوین نیز مانند سایر دارایی‌ها به شدت سقوط کرد. این موضوع ضربه مهلکی به قاعده غیر همبستگی وارد نمود، بطوری که آثار آن تا امروز نیز ادامه دارد.

بازار گاوی: شرایط مساعدی را برای رشد بیت کوین فراهم می‌آورد

1- سونامی سرمایه‌گذاری نهادی در دو فصل پایانی سال

دارایی‌های تحت مدیریت گری اسکیل (Grayscale)، رشد چشمگیری پیدا کردند، زیرا وال استریت از آن به عنوان پروکسی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین استفاده کرد. این شرکت سرمایه‌گذار مستقر در نیویورک، در سال گذشته با دارایی 2 میلیارد دلاری شروع کرد و این سال را با بیش از 20.2 میلیارد دلار به پایان رساند. این شرکت در گزارش سه ماهه خود در روز پنجشنبه اظهار داشت که این افزایش 900 درصدی ناشی از تقاضای سرمایه‌گذاران نهادی مانند صندوق‌‌های پوشش ریسک، موقوفات و صندوق‌های بازنشستگی بوده است.

علی رغم شرایط نامساعد رشد بیت کوین، صندوق‌های پوشش ریسک، سرمایه را به این بازار وارد می‌کنند. مدیران که همواره در جستجوی بازدهی بیشتر هستند، می‌بایست سرمایه‌هایی فراتر از سهام و اوراق قرضه را تا اتمام سال داشته باشند. نزدک کامپوزیت (NASDAQ Composite) که با رکوردهای هفتگی فراوان سال فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده بود، کاهش یافت و تمامی امیدها به بازده سرمایه‌گذاری (ROI) چشمگیر را تحت تاثیر قرار داد.

2- حضور فرصت طلبانه افراد مشهور

در این حین، خرده فروشان بیش از هر زمان دیگری به بیت کوین و صنعت رمزارز توجه نشان داده و حجم جستجوی گوگل برای کلمه بیت کوین در حال حاضر، 10 برابر سپتامبر سال 2020 گزارش شده است.

حضور باشکوه افراد مشهور در معرفی بیت کوین و صنعت رمزارز به مخاطبان در سطح جهانی، نقش بسزایی داشت. کانال‌های رسانه‌های اجتماعی در مقیاس گسترده سیگنال‌های خود را تقویت کردند. به گونه‌ای که تا چند سال پیش غیرممکن بود. به عنوان مثال، در ماه می گذشته، هنگامی که جی‌کی‌رولینگ (J. K. Rowling) از یک نفر خواست تا بیت کوین را برای او توضیح دهد، جنجال بزرگی صورت گرفت. ایلان ماسک برای پاسخ به این پرسش، با سایر علاقه‌مندان کریپتو و بیت کوین نیز هم صدا شد.

این هفته، جاستین رویلند (Justin Roiland) در انیمیشن ریک و مورتی (Rick and Morty)، به ترکیب هنر و امور مالی اشاره کرد. وی موفق شد آثار هنری را به ارزش مجموعا 1,300 اتریوم (معادل 1.6 میلیون دلار در بازار آن زمان) به حراج گذارد.

رویلند، دیر اقدام به این کار کرد. در ماه اوت، پاریس هیلتون (Paris Hilton) نقاشی یک گربه را به قیمت بیش از 16,000 دلار به حراج گذاشت. اشتون کوچر (Ashton Kutcher) در همان ماه، به نزاع حراج‌های هنری با اتریوم پیوست. در اوایل این ماه، لیندسی لوهان (Lindsay Lohan) بازیگر فیلم‌های «دختران بدجنس» (Mean Girls) و «دام والدین» (The Parent Trap) پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین تا 100,000 دلار آمریکا افزایش می‌یابد.

در سال 2011، لوهان در توییت خود نوشت:

چنانچه بانک فدرال رزرو به چاپ پول ادامه دهد، دلار آمریکا به زودی بی‌ارزش خواهد شد!

در ماه نوامبر، مایسی ویلیامز (Maisie Williams)، بازیگر نقش آریا استارک در «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) شبکه HBO، این پرسش را در توییتر مطرح کرد که آیا باید بیت کوین بخرد؟

ماه گذشته، راسل اوکونگ (Russell Okung)، از تیم کارولینا پنترز اظهار داشت که در حال حاضر، وی اولین بازیکن NFL بوده که لیگ پرداخت‌هایش را با بیت کوین انجام می‌دهد. یک سال قبل، وی در توییتی خواهان دریافت دستمزدش با بیت کوین شده بود.

3- گسترش پولی دلار توسط بانک فدرال رزرو در سال 2020

وارن بافت، یک از سرمایه‌گذاران موفق بازار، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) در فوریه 2016 درباره نرخ بهره عنوان کرد:

نرخ بهره در قیمت‌گذاری مانند جاذبه است. نرخ بهره صفر، افزایش ارزش و نرخ بهره بالا کاهش ارزش را به دنبال خواهد داشت- واقعیتی که در اوایل دهه 1980 آن را تجربه کردیم. شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) با سرمایه‌گذاری میلیاردی در یک شرکت بیمه در اروپا، نرخ منفی را تجربه خواهند کرد.

آقای بافت با شوخ طبعی خاص خود افزود:

اگر یک تشک بزرگ در اروپا داشته باشیم تا همه دارایی‌مان را درون آن جا دهیم، به نفعمان خواهد بود، اما ای کاش می‌توانستم فرد قابل اعتمادی را پیدا کنم که روی این تشک بخوابد!

به همین دلیل سرمایه‌گذاران بیت کوین در مواجهه با بی‌احترامی شدید وارن بافت (Oracle of Omaha) نسبت به بیت کوین و رمزارزها با مشکل روبرو شده‌اند. در کل، درک وی درباره نقش نرخ بهره با عرضه پول در قیمت‌گذاری، مطابقت دارد. بنابراین، یافتن راهکاری برای جلوگیری از کاهش ارزش پول بانک مرکزی، شاید بزرگترین نقطه فروش بیت کوین باشد.

ارزهایی که توسط بانک مرکزی ارائه می‌شوند، از نظر طراحی تورمی هستند. بیت کوین، با عرضه محدود و نرخ ثابت انتشار، که هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد، به لحاظ ساختاری به شدت ضد تورمی است. جای تعجب نیست که گسترش بی‌سابقه پول برای کاهش نرخ تورم در سال گذشته، دو بار سبب افزایش قیمت بیت کوین گردیده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *