علی‌رغم فروش بیت کوین توسط نهنگ‌ها، خریداران خرد در حال انباشت هستند

علی‌رغم فروش بیت کوین توسط نهنگ‌ها، خریداران خرد در حال انباشت هستند | همتاپی


در شرایطی که عدم قطعیت کلان در بازار، سرمایه گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) را برای کاهش ریسک به فروش بیت کوین وادار کرده است، تحقیقات گلسنود (Glassnode) نشان می‌دهد که دارندگان خرد (کمتر از یک بیت کوین) یا میگوها همچنان به انباشت بیتکوین ادامه می‌دهند.

امتیاز روند انباشت (accumulation trend score)، یک شاخص زنجیره‌ای است که رفتار انباشت یک دارایی خاص را بررسی می‌کند. این شاخص در واقع مهم‌تر از بررسی احساسات کلی بازار نسبت به خرید و فروش دارایی است، زیرا با مطالعه امتیاز روند انباشت برای گروه‌های متفاوت، سرمایه گذاران می‌توان به بینش مناسبی درباره یک دارایی برسد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

 شاخص روند انباشت بیت کوین شامل دو معیار امتیاز مشارکت سرمایه گذاران و امتیاز تغییر موجودی آن‌هاست. امتیاز مشارکت، موجودی کلی دارایی را نشان می‌دهد، در حالی که امتیاز تغییر موجودی نشان‌دهنده تعداد کوین‌های جدید خریداری یا فروخته شده در طول یک ماه است.

 امتیاز روند انباشت نزدیک به ۱ بیانگر بالاترین میزان انباشت دارایی است و امتیاز نزدیک به صفر نیز نشانگر بالاترین توزیع دارایی است.

بررسی امتیاز روند انباشت درباره بیتکوین، بینش مناسبی را در مورد نحوه رفتار خریداران و فروشندگان بیت کوین در طول یک ماه ارائه می‌دهد، و از آنجایی که دارایی صرافی‌ها و ماینرها در محاسبه امتیاز روند انباشت محاسبه نمی‌شود؛ بنابراین این شاخص معرف شرایط واقعی بازار است.

نمودار روند انباشت بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار روند انباشت بیت کوین. منبع: گلسنود

مطالعه صورت گرفته، امتیاز روند انباشت بیت کوین را در چهار دوره مجزا از آوریل ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۲ نشان میدهد. دوره‌های انباشت شامل: مارس ۲۰۲۰، اوایل سال ۲۰۲۱، اوایل سال ۲۰۲۲ و اواخر مه ۲۰۲۲ رخ داده که با رنگ سبز مشخص شده است. مهم‌ترین نرخ انباشت در مارس ۲۰۲۰ و هم‌زمان با شروع همه‌گیری کووید-19 است، که پس از آن بازارهای جهانی دچار سقوط شدیدی شدند. انباشت بزرگ بعدی قبل از فروش عمده‌ای که در پی سقوط ترا (LUNA) در اواخر ماه مه و اوایل ژوئیه رخ داده به وقوع پیوسته است.

دوره‌های توزیع بیتکوین نیز با رنگ‌های قرمز و زرد مشخص شده‌اند. بالاترین نرخ‌های توزیع بیت کوین در جریان سرکوب و خروج ماینرها از چین در تابستان ۲۰۲۱ و شروع تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مشاهده شد. در تابستان امسال نیز بسیاری از دارندگان بیتکوین به دلیل عدم اطمینان ناشی از شرایط کلان بازار‌های جهانی و کنترل ریسک ضرر‌های آتی، دارایی‌های خود را به فروش رساندند.

تجزیه و تحلیل امتیاز روند انباشت، رفتارهای دو گروه عمده سرمایه گذاران در شبکه بیتکوین را نشان می‌دهد: نهنگ‌ها و میگوها. نهنگ‌ها به عنوان آدرس‌هایی تعریف می‌شوند که بیش از 1000 بیتکوین دارند، در حالی که میگوها آدرس‌هایی با کمتر از 1 بیتکوین هستند.

در طول ماه ژوئیه، نهنگ‌ها و میگوها به شدت بیتکوین خریداری کرده‌اند. در نمودار زیر که میزان انباشت را بر اساس گروه‌ها نشان می‌دهد، مشخص است که نهنگ‌ها‌ و میگوها و سایر دارندگان در این بازه به شدت به ذخیره بیتکوین پرداخته‌اند.

با این حال، هر چه به اواخر ماه اوت نزدیک می‌شویم، میزان انباشت در بین نهنگ‌ها شروع به کاهش می‌کند. علت کاهش انباشت نیز این است که عدم قطعیت اقتصادی در سطح کلان، بسیاری از دارندگان بزرگ را وادار به کاهش ریسک و فروش دارایی‌های بیت کوین خود کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان تداوم زمستان کریپتو را پیش‌بینی کرده و دارایی‌های خود را به نقدینگی تبدیل کرده‌اند.

مطالب مرتبط: آیا بیت کوین می‌تواند از سطح ۲۴ هزار دلار عبور کند، یا سقوط دیگری در راه است؟ 

با این حال، در شرایطی که اکثر دارندگان بزرگ بیتکوین شروع به فروش کرده‌اند، میگوها تنها گروهی هستند که همچنان در حال انباشت بیتکوین هستند. ماه ژوئیه، از سال ۲۰۱۸ مهم‌ترین ماه انباشت بیت کوین برای سرمایه گذاران خرد بوده است، زیرا میگوها تنها در طی یک ماه، 60 هزار بیتکوین افزایش موجودی داده‌اند. همچنین دومین انباشت بزرگ دارندگان خرد بیتکوین نیز در دسامبر ۲۰۱۷ و هم زمان با افزایش قیمت بیتکوین به اوج تاریخی خود بود، که طی آن ۵۲ هزار بیت کوین در طی یک ماه توسط میگوها انباشته شد.

نمودار موجودی سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار موجودی سرمایه‌گذاران خرد بیتکوین. منبع: گلسنود

 تغییر سطح قیمتی انباشت دارندگان خرد یا میگوهای بیتکوین نیز نشان می‌دهد که قیمت ۲۰ هزار دلار به عنوان جذاب‌ترین قیمت بیت کوین برای خریداران خرد بوده و در هر شرایطی حتی با ثبات قیمتی نیز، در این سطح، علاقه‌مند به سرمایه گذاری بلندمدت در بیتکوین هستند.

در لحظه بارگذاری این مقاله قیمت بیت کوین به دلار در حوالی 24,670 در نوسان است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل بیت کوین مراجعه نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

منبع: cryptoslate.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *