راه‌اندازی احتمالی ETF بیت کوین می‌تواند مانعی بر سر راه روند صعودی باشد

راه‌اندازی احتمالی ETF بیت کوین می‌تواند مانعی بر سر راه روند صعودی باشد | همتاپی

دان مورهد (Dan Morehead) مدیرعامل شرکت پانترا (Pantera) از راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بیتکوین ابراز نگرانی کرد، به عقیده وی با راه اندازی ETF بیت کوین احتمال دارد قیمت این ارز دیجیتال کاهش یابد.

مدیرعامل پانترا کاپیتال، مطمئن است که بازار ارزهای دیجیتال وارد یک سیکل جدید صعودی شده است. با این حال، او همچنین هشدار داده است که راه اندازی احتمالی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بیت کوین (ETF)، می‌تواند مانعی بر سر راه روند صعودی باشد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

مورهد در یادداشتی برای سرمایه گذاران در ماه اکتبر نوشت:

پس از یک دوره موقت هرج‌ومرج در بازار ارزهای دیجیتال، که به خاطر ترس از عواقب منفی ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین بود و همچنین مباحث پیرامون آسیب زدن مکانیزم اثبات کار (POW) به محیط زیست، اکنون ما در روند صعودی جدیدی قرار داریم.

قیمت بیت کوین از ابتدای ماه اکتبر در حال رشد بوده است و در هفته گذشته 17.3 درصد دیگر نیز افزایش یافت. بر اساس اطلاعات وبسایت کوین گیکو (GoinGecko)، بیت کوین در اوایل روز دوشنبه به بالاترین حد خود در 57,000 دلار رسید و در زمان نگارش این مقاله در حدود 54,933 دلار خرید و فروش می‌شود که تنها 17 درصد از بالاترین سطح ماه آوریل امسال در 64,800 دلار فاصله دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند که بیت کوین چهار ماهه آخر سال 2021 را با قدرت سپری خواهد کرد.

با این حال، به گفته مورهد، یک رویداد احتمالی، مانند راه اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله بیت کوین، می‌تواند روند صعودی را نزولی کند.

راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری (ETF) بیت کوین چیست؟

به صندوقی که درون آن پر از بیت کوین است و به صورت عمومی خرید و فروش می‌شود، صندوق سرمایه گذاری بیت کوین می‌گویند که با قیمت‌ بیت‌کوین ارزشش تغییر می‌کند.

بنابراین یک ETF بیت کوین دقیقا هم ارزش بیت کوین است و به سرمایه گذاران امکان دسترسی به بزرگترین ارز دیجیتال جهان را بدون نیاز به خرید و ذخیره فیزیکی واقعی آن می‌دهد.

در حالی که ای‌تی‌اف‌های بیت کوین در دسترس سرمایه گذاران کشورهایی مانند کانادا، برزیل و دبی قرار دارند، اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تا کنون تمام درخواست‌ها برای این ابزار معاملاتی را رد کرده است و دلیل آن را بی ثباتی بیت کوین و خطر دستکاری بازار عنوان کرده است.

در حالی که اعتقاد عموم بر این است که راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بیت کوین در ایالات متحده باعث افزایش بیشتر قیمت این دارایی می‌شود، اما مدیرعامل پانترا هشدار داد که همه چیز ممکن است برعکس عمل کند.

مورهد نوشت:

یک ضرب المثل وال استریتی وجود دارد با این مضمون که :شایعه را بخر و واقعیت را بفروش. این ضرب المثل قطعاً در فضای کسب و کار ما کاربردیست.

مورهد در توضیح استدلال خود، به دو رویداد مهم در گذشته اشاره کرد که هر دو علیرغم انتظارات صعودی منجر به شروع سیکل نزولی شد و بیت کوین به ترتیب حدود 83 درصد و 53 درصد سقوط کرد.

آیا تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟

طبق گفته مورهد، اولین اتفاق، راه اندازی معاملات آتی بیت کوین در بورس کالای شیکاگو (CME) در دسامبر 2017 بود و بازار با شعار وقتی CME معاملاتی بیت کوین را آغاز کند به ماه می‌رویم صعود کرد.

مدیر عامل پانترا گفت بازار 2440 درصد صعود کرد . تا روزی که بازار قراردادهای آتی ذکر شده اجرا شد و باعث شروع بازار نزولی شد و قیمت بیت کوین 83 درصد کرد.

در اوایل سال جاری، این سیکل تکرار شد و در آن رویداد، سهام کوین بیس، پیشروترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده، به صورت عمومی در بورس لیست شد.

مورهد گفت:

بازار بیت کوین 822 درصد افزایش یافت، اما بلافاصله پس از آنکه سهام صرافی ارز دیجیتال کوین بیس در بورس نزدک (Nasdaq) لیست شد، ریزش قیمت 53% هم آغاز شد.

با این اوصاف، او می‌گوید احتمال تکرار این رخداد، با راه اندازی ای‌تی‌اف بیت کوین، وجود دارد.

مورهد در پایان گفت آیا کسی هست که یک روز قبل از راه اندازی ای‌تی‌اف به من یادآوری کند. شاید بخواهم نظاره‌گر باشم.

برخی از کارشناسان اظهار کردند که آخرین صعود قیمت بیت کوین تا حدی به دلیل تاثیر شایعاتی بود که در رابطه با تایید راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله از طرف سازمان بورس آمریکا، در 18 اکتبر پخش شد. البته یک ETF آتی بیت کوین توسط پروشیرس (ProShares ETFs) پیشنهاد شده ولی قیمت در این بازار، با قیمت بازار اسپات بیت کوین متفاوت است.

مورهد در یک یادداشت مثبت نوشت که روندهای نزولی آینده به اندازه روند قبلی که پس از راه اندازی معاملات آتی بیت کوین در CME در سال 2017 بوجود آمد، شدید نخواهد بود.

قدرت فروشندگان در آینده ضعیف‌تر خواهد بود. متأسفانه، سود راحت وجود ندارد. از طرفی احتمال دارد که دیگر شاهد ۱۰۰ برابر شدن قیمت‌ها نباشیم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *