هزینه استخراج ۱ بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۲۲ چقدر است؟

هزینه استخراج 1 بیت کوین (BTC) در سال 2022 چقدر است؟ | همتاپی

در گزارش اخیری که توسط دکریپت (Decrypt) مشاهده شده است، بانک سرمایه گذاری جی‌پی مورگان تخمین می‌زند که هزینه استخراج 1 بیت کوین (BTC) از 24,000 دلار در ابتدای ماه ژوئن، به 13,000 دلار کاهش یافته است.

هزینه ماینینگ بیتکوین، تخمینی از میانگین هزینه استخراج یک بیت کوین در روز است. این هزینه عمدتاً به هزینه‌های برقی که ماینرها برای راه‌اندازی ماشین‌های خود متحمل می‌شوند بستگی دارد، اما متغیرهای دیگری نیز وجود دارد.

تا زمانی که قیمت بیت‌کوین بالاتر از این هزینه باقی بماند، عملیات استخراج بیت کوین سودآور است. همچنین، بسیاری از ناظران بازار معتقدند که هزینه‌های ماینینگ می‌تواند در بازار نزولی به عنوان «مرز پایین‌تر محدوده قیمت بیت کوین» عمل کند.

به گفته بانک سرمایه گذاری جی‌پی مورگان (مستقر در نیویورک)، کف قیمت بیت کوین می‌تواند به 13,000 دلار برسد.

مطالب مرتبط: مزرعه بیت کوین چیست؟

نیکولاوس پانیگیرزوگلو (Nikolaos Panigirtzoglou)، مدیر استراتژیست‌های جی‌پی مورگان، توضیح داد که اگرچه کاهش هزینه ماینینگ به سودآوری ماینرها کمک می‌کند و به طور بالقوه فشار بر ماینرها برای فروش بیت کوین به منظور افزایش نقدینگی یا اهرم‌زدایی (کاهش بدهی) کاهش می‌یابد، اما کاهش هزینه ماینینگ ممکن است برای قیمت بیت کوین در آینده، منفی تلقی شود.

ماینرها

قیمت بیتکوین در بازار و میانگین هزینه ​​ماینینگ. منبع: Bitinfocharts.com, J.P. Morgan

تخمین‌های آن‌ها عمدتاً بر اساس کاهش مصرف برق است، زیرا ماینرها از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال کم‌مصرف‌تر که راندمان بالاتری دارند، استفاده می‌کنند.

با این حال، معیارهای دیگر، تصویر متفاوتی را برای بیت کوین ترسیم می‌کنند.

به عنوان مثال، طبق سایت ارائه دهنده داده، مکرو مایکرو (MacroMicro)، هزینه استخراج 1 بیت کوین هنوز کمی ‌بیش از 17,700 دلار است. 

زمانی که هزینه‌های استخراج کمتر از ارزش بازار بیت کوین باشد، ماینرهای بیشتری به آن ملحق خواهند شد. و زمانی که هزینه‌های استخراج از درآمد ماینر بیشتر باشد، تعداد ماینرها کاهش می‌یابد.

هر دو نهاد، هزینه ماینینگ بیت کوین را با استفاده از داده‌های «شاخص مصرف برق بیتکوین کمبریج» (CBECI) محاسبه می‌کنند. با این حال، داده‌های ارائه شده توسط CBECI به میانگین هزینه‌های برق ماینر بستگی دارد، که می‌تواند به طور گسترده‌ای انحراف داشته باشد و بر محاسبات تاثیر بگذارد.

سایر هزینه‌ها، از جمله زیرساخت، سخت‌افزار و استخدام کارکنان برای نگهداری مزارع استخراج بیت کوین نیز می‌توانند متفاوت باشند.

زک برادفورد (Zach Bradford)، مدیر عامل شرکت استخراج بیت کوین کلین اسپارک (CleanSpark)، در گفتگو با دکریپت تایید کرد که هزینه استخراج بیت کوین بر اساس نوع تجهیزات، هزینه برق، هزینه‌های نیروی کار و نگهداری امکانات، بسیار متفاوت است.

برادفورد افزود که بر اساس تحلیل تیم او، هزینه تولید کمتر از آن چیزی است که بانک جی‌‌پی مورگان تخمین می‌زند.

او گفت:

با توجه به اینکه اکثر ماینرهای عمومی از جدیدترین تجهیزات استفاده می‌کنند، و با توجه به قراردادهای مدیریت راهبردی انرژی، تحقیقات داخلی ما این رقم را برای ماینرهای عمومی در حدود 12,000 دلار نشان می‌دهد. اما حتی در داخل یک شرکت، هزینه بسته به امکانات متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، شرکت کلین اسپارک دارای امکاناتی است که هزینه تولید از این رقم هم کمتر می‌شود.

بنابراین، تا زمانی که قیمت بیت کوین بالای 12,000 دلار باقی بماند، ماینرهای عمومی هم‌چنان سود خواهند کرد.

ماینرهای بیت کوین (BTC) تسلیم می‌شوند

صرف‌نظر از تفاوت‌ها در هزینه‌های استخراج، پس از سقوط شدید قیمت بیت کوین از ماه نوامبر، تقریباً همه ماینرها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

شرکت گلس‌نود (Glassnode) این فشار را با استفاده از یک مدل ریاضی به نام پوئل مالتیپل (Puell Multiple) ترسیم کرده است.

این مدل ریاضی، درآمد کلی ماینرهای بیت کوین را اندازه‌گیری می‌کند؛ زمانی که این معیار بسیار پایین است، ماینرها به طور میانگین ​​درآمد کمتری دارند و احتمال بیشتری وجود دارد که دارایی بیت کوین خود را بفروشند، یا برخی از دستگاه‌ها را خاموش کنند. این روزها، ماینرها مطمئناً درآمد بسیار کمتری نسبت به گذشته دارند.

مطالب مرتبط: تحلیل قیمت بیت کوین (BTC): هدف بعدیِ فروشندگان بیت کوین، سطحِ ۱۵ هزار دلار است؟

گلس نود در گزارش اخیر خود نوشت ماینرهای بیت کوین فقط به اندازه 49 درصد میانگین 12 ماهه درآمد دارند. این به معنای آن است که یک ماینر می‌تواند در مورد درامدش دچار استرس شود.

رویدادهایی مانند بحران کووید (کرونا)، ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین و حرکات اخیر قیمت، همگی با کاهش پوئل مالتیپل و همچنین تسلیم گسترده‌تر ماینرها مرتبط هستند.

عکس

فروش شدید بیت کوین توسط ماینرهای BTC

با کاهش پوئل مالتیپل (نارنجی)، خطر تسلیم ماینر (زرد) افزایش می‌یابد، زیرا ماینرها کمتر سود می‌کنند و ممکن است مجبور به فروش دارایی‌های خود شوند | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

با کاهش پوئل مالتیپل (نارنجی)، خطر تسلیم ماینر (زرد) افزایش می‌یابد، زیرا ماینرها کمتر سود می‌کنند و ممکن است مجبور به فروش دارایی‌های خود شوند. منبع: گلس نود

اخبار اخیر نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

ماه گذشته، شرکت استخراج کننده بیتکوین موسوم به Core Scientific Inc. که به صورت عمومی معامله می‌شود، نزدیک به 7,000 بیت کوین را با قیمت میانگین ​​23,000 دلار فروخت. به طور مشابه، شرکت آلگو بلاکچین (Algo Blockchain) نیز برای پوشش هزینه‌ها، تقریباً معادل 15.6 میلیون دلار بیت کوین فروخت.

با نگاهی گذرا به قیمت سهام شرکت‌های عمومی ماینینگ، می‌توان دریافت که این شرکت‌ها نیز به شدت تحت تاثیر بازار نزولی ارزهای دیجیتال قرار گرفته‌اند.

سهام شرکت ماراتن دیجیتال هلدینگز (Marathon Digital Holdings)، و سهام شرکت موسوم بهRiot Blockchain Inc ، هر دو از ابتدای سال جاری تا به امروز 73 درصد کاهش داشته‌اند؛ همچنین، سهام شرکت موسوم به Core Scientific Inc نیز از ابتدای سال تا به امروز 81 درصد کاهش داشته است. اگر قیمت بیت کوین (BTC) به سقوط خود ادامه دهد، این ارقام می‌توانند سقوط بیشتری را تجربه کنند.

در زمان نگارش مقاله، طبق گزارشِ کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیتکوین با قیمت 22,036 دلار خرید و فروش می‌شود که طی 24 ساعت گذشته، به میزان 0.62 درصد کاهش یافته است.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیتکوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی 

منبع: decrypt.co
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *