اصول اولیه‌ی معامله رمزارزها و انواع سبک‌های معامله‌گری

اصول اولیه‌ی خرید و فروش رمزارزها و انواع سبک‌های معامله‌گری

خرید ‌و فروش‌ رمزارزها (Trading cryptocurrency) را نباید آنگونه که تصور می‌شود دشوار کرد و با ریسک بسیار زیاد انجام داد. هر نوع فعالیت تجاری، به هر حال دارای یک درجه‌ی ریسک می‌باشد، اما اگر یک معامله‌گر (trader) به اصول تجارت پایبند باشد، می‌تواند ریسک‌های خود را به حداقل برساند.

در خرید ‌و فروش‌ سهام و بازارهای ارزی (forex or stock trading)، قبل از انجام سرمایه گذاری‌های زیاد و با حجم بالا، آشنایی و درک بازار و انتخاب تکنیکی که مناسب و سودآور باشد، بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ خرید ‌و فروش‌ رمزارزها (cryptocurrency trading) نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

برخی از سرمایه گذاران همواره خود را نسبت به تمایلات بازار به روز نگه می‌دارند و ترجیح می‌دهند زمانی که احساس می‌کنند حرکتشان از نظر استراتژیکی به سود منجر می‌شود، اقدام نمایند. اما گروه دیگری از آنها ترجیح می‌دهند که دارایی‌هایشان را با روش‌های به نسبت منفعلانه‌ای افزایش دهند؛ در این روش‌ها، آنها موقعیت‌های خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند و هدفشان این است که ارزش دارایی‌هایشان پس از عبور از تورم‌ها و کاهش‌ها، در نهایت افزایش پیدا کند و بتوانند این دارایی‌ها را با مبلغ بسیار زیادی به فروش برسانند.  

خرید ‌و فروش‌ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شامل مطالعه‌ی نمودارهای بازار، درک این نمودارها و زمانی است که در اختیار شما قرار دارد تا برای انجام معاملات مورد نظرتان اقدام کنید و در نهایت کار کردن با صرافی‌های مختلف در حوزه رمزارزهاست. اگر چه این موارد ممکن است برای تازه کاران دشوار به نظر برسند، اما هنگامی که جنبه‌های مختلف آنها را درک کنند و آنها را به کار ببندند، چندان پیچیده نخواهند بود.


 انواع اصلی معاملات و خرید‌ و فروش رمزارزها


خرید ‌و فروش‌ رمزارزها را می‌توان به دو شاخه‌ی اصلی تقسیم کرد که هر یک از آنها به چهار زیر شاخه تقسیم می‌شوند. دو نوع اصلی خرید ‌و فروش‌ رمزارزها عبارتند از:

   1.خرید ‌و فروش‌ بلند مدت ارزهای دیجیتال: (long-term cryptocurrency trading)

هدف این گروه از معامله‌گران، بلندمدت است. آنها از رشد ارزش سرمایه‌های رمزارز خود در یک بازه‌ی زمانی طولانی‌تر، سود می‌برند. بیشترِ این معامله‌گران، سرمایه‌گذارانی بوده‌اند که کوین‌های خود را در زمان ارزانی و پیش از سایرین خریداری کرده، آنها را نگهداری می‌کنند، و در نهایت به فروش می‌رسانند. معامله خرید و نگهداری رمزارز که بعداً به آن خواهیم پرداخت، در این گروه قرار می‌گیرد.

   2.خرید ‌و فروش‌ کوتاه مدت ارزهای دیجیتال: (Short-term cryptocurrency trading)

همانطور که از نام آن مشخص است، در این نوع از خرید ‌و فروش‌، رمز ارزهای خریداری شده به مدت کوتاه‌تری نگهداری می‌شوند. معاملات کوتاه مدت، دارای مزایایی هستند، چون در صورت نوسان شدید بازار (extreme dip or market surge)، ضررهای متحمل شده در این نوع از معاملات بسیار کمتر از معاملات بلند مدت است؛ اما به همین نسبت، وقتی که ارزش رمزارزها در طولانی مدت به صورت کلی رشد کند، معاملات کوتاه مدت سود کمتری را به بار خواهند آورد.


پنج سبک متفاوت در خرید‌ و فروش رمزارزها


معاملات بلندمدت و کوتاه مدت رمزارز را می‌توان براساس مدت زمان بین خرید ‌و فروش‌ رمزارزها ، به پنج شاخه تقسیم کرد.

  1. هودل کردن (HODLING)

هودل کردن (HODLING)

این روش ساده‌ترین نوع معامله بلند مدت رمزارز می‌باشد، گروهی اعتقاد دارند که نمی‌توان این روش را یک نوع خرید و فروش رمزارز به حساب آورد. در این نوع از معامله، به تلاش کمتری برای نظارت بر بازار رمزارزها نیاز است. HODL کردن شامل خریدن رمزارزها و نگهداری آنها با این هدف که حتی با وجود کاهش‌های مقطعی، ارزش آنها در طول زمان افزایش پیدا کند. برای خریداری و نگهداری رمزارزها، فرد باید بتواند بر اضطراب خود غلبه کند و در زمان‌های افت قیمت، در اثر هیجان زدگی، رمزارزهایش را به فروش نرساند. برای معامله‌گرانی که در این گروه فعالیت می‌کنند، یک استراتژی خوب این است که وقتی ارزش دارایی‌هایشان دو برابر می‌شود و یا به اندازه‌ی قابل توجهی رشد می‌کند، با فروش بخشی از آنها، بازگشت سرمایه‌ی اولیه (initial capital) خود را تضمین کنند، نباید طمع کنند و در زمانِ مناسب سرمایه‌ی اولیه خود را خارج کنند. از آنجا که این گروه از سرمایه‌گذاران، هر چند وقت یکبار بخشی از سود خود را برای هزینه کردن و یا سرمایه‌گذاری در زمینه‌های غیر مَجازی (non-virtual investments or expenses) خارج می‌کنند، بازه‌ی زمانی بین خرید و فروش در این سبک از تجارت غیرقابل پیشبینی است. 

  1. اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ (Scalping)

معامله‌گرانی که از اسکالپینگ استفاده می‌کنند، فعال‌ترین معامله‌گران در خرید ‌و فروش‌ رمزارزها می‌باشند. برای استفاده از این سبک، به صرف زمان بسیار زیادی برای نظارت بر بازار و استفاده از کوچکترین تغییرات آن (turn in the market) نیاز است. این نوع از معامله، یکی از اَشکال خرید ‌و فروش‌ رمزارزها بصورت روزانه (day traders – day trading) می‌باشد. با در نظر گرفتن تعدادِ زیادِ معاملات انجام شده در این نوع از معامله، معامله‌گران باید نسبت به هزینه‌های معامله/تبدیل ارز (trading/exchange fees)، آگاهی کامل داشته باشند. در صورتی که سود به دست آمده به اندازه کافی بیشتر از هزینه‌های معامله نباشد، بهتر است از انجام معامله صرفه نظر شود. 

این نوع از معاملات در کوتاه‌ترین بازه زمانی انجام می‌شود. استراتژی اصلی در این سبک این است که فروش را به سرعت انجام دهیم، تا قبل از اینکه سقوط قیمت آغاز شود، سود خود را تضمین و از ضررهای احتمالی اجتناب کنیم. با اینکه سودهای به دست آمده در این نوع از تجارت معمولاً اندک هستند، اما با توجه به احتمال ضررهای زیادی که در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت وجود دارد، ممکن است این روش از ایمنی بیشتری برخوردار باشد. 

این نوع از سرمایه گذاری مخصوص آن گروه از معامله‌گرانی است که صبر زیادی ندارند، و در تصمیم‌گیری منطقی در شرایط پر فشار به درستی عمل می‌کنند. برای انجام این نوع معامله به محیط مساعد و تمرکز زیاد نیاز است.

  1. معامله روزانه (Day Trading)

تجارت روزانه (Day Trading)

خرید ‌و فروش‌ رمزارزها بصورت روزانه نوعی از معامله است که در ساعات پر فعالیت بازار انجام می‌شود. این سبک از معامله، نوعی معامله کوتاه مدت است و معمولاً برای معامله‌گرانی مناسب است که تصمیم گرفته‌اند تا زمان زیادی را صرف این کار کنند. در صورت انتخاب این سبک، انجام کارهای دیگر بسیار دشوار می‌شود. تفاوت بین تجارت روزانه و Scalping در این است که معامله‌گرانی که به صورت روزانه تجارت می‌کنند، بعد از خرید، سهام یا رمزارز خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. 

از آنجا که تصمیمات در این سبک از تجارت در بازه زمانی بین 30 دقیقه تا چند ساعت گرفته می‌شوند، معامله‌گرانی برای این کار مناسب هستند که همواره مشغول رصد بازار باشند، و به اندازه‌ی معامله‌گران دارای سبک Scalping تصمیمات لحظه‌ای نگیرند. به ویژه، در صورتی که معامله‌گر تصمیم بگیرد که خرید و فروش رمزارزها را به منبع اصلی درآمد خود تبدیل کند، تجارت روزانه یک سبک بسیار مناسب می‌باشد. این بدین معنی است که شما به صورت تمام وقت به انجام این کار می‌پردازید. از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال نوسان بسیار زیادی دارد، شما باید در هر زمانی از روز، آمادگی اتخاذ تصمیمات درست را داشته باشید. برای کاهش ریسک در این نوع از تجارت، بهتر است که معاملات خود را در حجم‌های کمتر انجام دهید. 

خرید ‌و فروش روزانه برای افرادی مناسب است که از مشاهده‌ی رشد ارزش سرمایه‌گذاری‌هایشان در انتهای هر روز لذت می‌برند. این افرادی زمان کافی در اختیار دارند و می‌توانند تمرکز خود را بر گرایشات بازار (market trends) حفظ کنند. از آنجا که ریسک زیادی در این نوع از معامله وجود دارد و باید به سرعت در آن عمل کرد، این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاری با محدودیت‌هایی در مبادلات انجام شود.

  1. معامله نوسان (swing trading)

تجارت نوسان (swing trading)

در معاملات سوئینگ، برعکس خرید ‌و فروش روزانه، زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری صرف می‌شود. با این حال چون تصمیم‌گیری‌های آن در مدت چند روز انجام می‌شوند این سبک نیز یک نوع تجارت کوتاه مدت محسوب می‌شود، چرا که برای انجام معاملات بلندمدت به ماه‌ها نظارت و ارزیابی نیاز است. در این نوع از معامله، یک موقعیت فراهم می‌شود، و برای مدت زیادی باقی می‌ماند. در این مدت معامله‌گر بازار را تحت نظر می‌گیرد و در صورت وقوع نوسانات جزئی (market fluctuations) صبر و آرامش خود را حفظ می‌کند. 

این گروه از معامله‌گران صبورتر از معامله‌گران روزانه هستند، محاسبات بیشتری انجام می‌دهند، و به احتمال زیاد زمان کافی را برای درک نوسانات بازار رمزارزها صرف کرده‌اند، تا به این درک برسند که در چه زمان‌هایی، حتی با وجود کاهش ارزش، انتظار وقوع یک رشد وجود دارد. هنگامی که از سفارش‌هایی با قیمت معین و یک حاشیه سود زیاد برای کنترل موقعیت‌ها و تضمین سود استفاده شود، تجارت Swing محبوب‌ترین روش معامله است و سودآوری بیشتری هم دارد. 

معامله گران Swing ای که در تجارت سهام و بازار ارز تجربه داشته باشند، از مزیت بیشتری برخوردارند، چرا که تحلیل بهتری نسبت به بازار دارند و کمتر تحت تاثیرِ اخبار کاهش ارزش (value drops) قرار می‌گیرند. 

  1. معامله موقعیت (Position trading)

معامله موقعیت (Position trading)

این نوع از معامله را می‌توان مانند خرید و نگهداری (buy and hold)، یک معامله بلندمدت در نظر گرفت، این نوع معامله، در برخی از موارد با خرید و نگهداری (Hold) مترادف محسوب می‌شود. به زبان ساده، معامله‌گران موقعیت، افرادی هستند که می‌خواهند این امکان را داشته باشند برای مدتی به بازار توجه نکنند و به سایر کارهایشان بپردازند. این گروه از افراد، به خرید و فروش رمزارزها، به عنوان منبع اصلی درآمد خود فکر نمی‌کنند. 

برای این سبک از خرید ‌و فروش‌ رمزارزها نیاز است تا نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه اطمینان وجود داشته باشد، این اطمینان به احتمال زیاد پس از مطالعه‌ی دقیق وایت پیپر (white paper) و تاریخچه‌ی بازار رمزرارزِ مورد نظر (market history of the cryptocurrency of interest) به وجود می‌آید. 

این گروه از معامله‌گران افرادی هستند که در مورد رمزارز مورد نظر خود سوالات زیادی می‌پرسند و به چشم انداز آن در بازار توجه می‌کنند. با اینکه برای هر گونه معامله در بازار رمزارزها باید رمزارز مورد نظر را به صورت دقیق بررسی نمود، این گروه از معامله‌گران پا را فراتر گذاشته و تحقیقات بیشتری انجام می‌دهند. این روش برای افرادی که می‌خواهند با این نوع معامله مخارج زندگی روزانه خود را بدست آورند به هیچ عنوان مناسب نیست در نتیجه، بیش از آنکه این نوع خرید و فروش یک معامله‌گری محسوب شود، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. 

در نهایت، موفقیت در هر نوع معامله‌گری، به درک بالای افراد از خود، سطح تجربه‌ آنها و همچنین تجربیات گذشته افراد در انجام معاملات بستگی دارد. در صورتی که میزان تجربه و مهارت‌های افراد به اندازه‌ی کافی نباشد، انجام معاملاتِ با حجم کم می‌تواند به کسب اطلاعات لازم کمک کند. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش شیبا صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. فرقی نداره ولی بنظرم با سرمایه گذاری شروع کن و بامبلغ کم که ضرر نکنی