توضیحاتی جامع درباره‌ی سطوح پشتیبانی و مقاومت

توضیحات جامع درباره‌ی سطوح پشتیبانی و مقاومت

مفاهیم پشتیبانی و مقاومت، یکی از بنیادی‌ترین مباحث مربوط به تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی می‌باشد. این مفاهیم اساساً در هر بازاری اعم از فارکس (Forex)، طلا و یا رمزارزها (Cryptocurrency) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با اینکه درک این مفاهیم آسان است، اما در عین حال تسلط بر آنها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی بسیار مشکل است. این مفاهیم در شرایط مختلف بازار متفاوت عمل می‌کنند و شناسایی آنها می‌تواند کاملاً فردی انجام گیرد و شما باید انواع مختلف آن را یاد بگیرید. اما از همه مهمتر، همه ما به مطالعه و تحلیل نمودارهای زیادی نیاز داریم و این دستورالعمل می‌تواند برای شروع کار به شما کمک کند.

 

پشتیبانی و مقاومت چیست؟

به طور کلی، سطوح پشتیبانی (Support) و مقاومت (Resistance) مفاهیم ساده‌ای دارند. در این سطوح قیمت به حدی می‌رسد که نمی‌تواند از آن سطح عبور کند و روند قیمتی در آن سطح مانند نوعی مانع عمل می‌کند. در پشتیبانی؛ قیمت کف مشخص می‌شود؛ در حالی که مقاومت سقف قیمت را مشخص می‌کند. بطور کلی، می‌توان پشتیبانی را محدوده تقاضا و مقاومت را محدوده عرضه در نظر گرفت.

اگرچه در نمودارها سطوح پشتیبانی و مقاومت به صورت خط نشان داده می‌شوند، اما در بازار واقعی سطوح حمایت و پشتیبانی به این اندازه دقیق نیستند. توجه داشته باشید که بازارها طبق قوانین ملموس و فیزیکی پیش نمی‌روند که بتوان جلوی قیمت را با مقدار مشخصی گرفت. به همین دلیل بهتر است پشتیبانی و مقاومت را به صورت «محدوده» (area) در نظر بگیریم. می‌توانید این محدوده‌ها را به عنوان مناطقی از نمودار قیمتی تصور کنید که احتمال افزایش فعالیت معامله‌گران در آن محدوده بیشتر است.

حال به نمونه‌ای از محدوده پشتیبانی نگاهی بیاندازیم. توجه کنید که قیمت به طور مداوم وارد منطقه‌ای می‌شود که دارایی در آن خریداری می‌شود. در اینجا محدوده پشتیبانی بعد از اینکه چندین بار امتحان شده، ایجاد گردیده است و از آنجا که خرس‌ها (فروشندگان) نتوانستند در مراحل بعدی قیمت را پایین بیاورند، سرانجام قیمت با جهش روبه رو شده است و به طور بالقوه وارد مرحله جدیدی می‌شود.

جهش قیمت در محدوده پشتیبانی قبل از شکست روند | همتاپی

جهش قیمت در محدوده پشتیبانی قبل از شکست روند

حال بیایید به محدوده مقاومت نگاهی بیندازیم. همانطور که مشاهده می‌کنید روند قیمت نزولی است، اما بعد از چندین بار جهش، نتوانسته از یک منطقه مشخص فراتر برود. بنابراین از آنجایی که گاوها (خریداران) دیگر نتوانستند کنترل بازار را بدست بگیرند و قیمت را بالاتر ببرند محدوده مقاومت در این قسمت شکل گرفته است که همین امر باعث ادامه روند نزولی شده است.

قیمت قادر به عبور از محدوده مقاومت نیست | همتاپی

قیمت قادر به عبور از محدوده مقاومت نیست


معامله‌گران چگونه از سطوح مقاومت و پشتیبانی استفاده می‌کنند؟


تحلیلگران تکنیکال از سطوح پشتیبانی و مقاومت برای مشخص کردن محدوده‌های سود بر روی نمودار قیمت‌ها استفاده می‌کنند. احتمال اینکه در این سطوح روند اصلی بازگشت‌ یا توقف‌ داشته باشد بالا است.

روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال  نقش مهمی را در محدوده‌های پشتیبانی و مقاومت ایفا می‌کند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران سطوح قیمتی را که در آن شاهد افزایش سود و یا فعالیت‌های معاملاتی بودند را به خاطر می‌سپارند. از آنجایی که بسیاری از معامله‌گران به دنبال این سطوح هستند این محدوده‌ها ممکن است که جریان نقدینگی بیشتری همراه داشته باشند. غالبا این امر محدوده‌های پشتیبانی و مقاومت را برای معامله‌گران بزرگ (نهنگ‌ها) تبدیل به ابزاری ایده‌آل می‌کند تا با استفاده از آنها نسبت به ورود یا خروج از معاملات در بازار اقدام کنند.

در اعمال مدیریت ریسک مناسب، پشتیبانی و مقاومت مفاهیمی کلیدی هستند. توانایی در شناخت مداوم این محدوده‌ها می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های تجاری مطلوبی گردد. معمولاً هنگامی که قیمت به محدوده پشتیبانی یا مقاومت ‌می‌رسد دو اتفاق ممکن است رخ دهد: یا قیمت از آن محدوده فاصله می‌گیرد و یا این که از آن عبور می‌کند و در جهت روند نمودار به حرکت خود به سمت محدوده بالقوه پشتیبانی و مقاومت بعدی ادامه می‌دهد.

ورود به معامله در نزدیکی محدوده‌های پشتیبانی یا مقاومت می‌تواند استراتژی سودمندی باشد. عمدتاً به این دلیل که به نقطه بی‌ارزش شدن (invalidation point) معامله نسبتاً نزدیک هستند. به عبارت دیگر، در این قسمت معمولا سفارش‌های «توقف ضرر» (Stop-loss) را قرار می‌دهیم. اگر قیمت از محدوده توقف ضرر عبور کرد و معامله بی‌ارزش شد، معامله‌گران می‌توانند با حداقل ضرر از معامله خارج شوند. بدین معنا که هر چقدر نقطه ورود از محدوده عرضه و تقاضا فاصله بیشتری داشته باشد به همان نسبت فاصله بیشتری از نقطه بی‌ارزش شدن معامله دارد. 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت احتمال چگونگی عکس العمل این سطوح نسبت به تغییرات اساسی است. به عنوان یک قاعده کلی، زمانی که یک محدوده پشتیبانی شکسته می‌شود، به نقطه مقاومت تبدیل می‌شود. برعکس، اگر سطح مقاومت شکسته شود، مجدداً اگر قیمت به این محدوده برسد به محدوده پشتیبانی تبدیل می‌شود. این الگوی حرکتی گاهاً “وارونگی مقاومت-پشتیبانی” (Support-Resistance flip) نامیده می‌شود.

شکست سطح پشتیبانی بعد از رسیدن قیمت به این محدوده و تبدیل آن به سطح مقاومت | همتاپی

شکست سطح پشتیبانی بعد از رسیدن قیمت به این محدوده و تبدیل آن به سطح مقاومت

این نمودار نشان می‌دهد که محدوده پشتیبانی قبلی به عنوان مقاومت فعلی می‌باشد و نمودار این الگو را نیز تأیید می‌کند. بدین ترتیب، رسیدن مجدد قیمت به این محدوده (اصطلاحا تست کردن) منطقه می‌تواند موقعیت مناسبی برای ورود به بازار باشد.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود، قدرت یک سطح حمایت یا مقاومت است. به طور معمول، هر چه تعداد دفعاتی که  قیمت کاهش می‌یابد و یک منطقه پشتیبانی را دوباره تست می‌کند بیشتر باشد، احتمال شکسته شدن روند نزولی بیشتر است. بدین ترتیب، هر چه تعداد دفعاتی که قیمت افزایش می‌یابد و یک منطقه مقاومت دوباره تست می‌شود، بیشتر باشد احتمال شکسته شدن روند صعودی بیشتر است.

بنابراین، می‌بایست نحوه عملکرد حمایت و مقاومت را در مورد حرکت قیمت‌ها مورد بررسی قرار دهیم. اما چه نوع پشتیبانی و مقاومت دیگری وجود دارد؟ در زیر چند مورد از آنها را مرور می‌کنیم.


پشتیبانی و مقاومت روانی


اولین نوعی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، پشتیبانی و مقاومت روانی نامیده می‌شود. این نواحی لزوماً با تحلیل تکنیکال الگوها ارتباطی ندارند، بلکه وجود آنها به درک افراد از جهان و یافتن ارتباط منطقی بین تفکر افراد بستگی دارد. 

اگر تا به حال به این موضوع توجه نکرده‌اید، ما در جهانی متحیرکننده و پیچیده زندگی می‌کنیم. با این حال، به طور ناخواسته سعی داریم دنیای پیرامون خود را ساده‌تر کنیم تا بتوانیم بیشتر به منطق عملکرد آن پی‌ببریم. حتی این موضوع شامل گرد کردن اعداد نیز می‌شود. آیا تا به حال هوس 0.7648 سیب را کرده‌اید؟ یا اینکه از فروشنده 13،678،254 دانه برنج خواسته‌اید؟ 

اتفاقی نظیر این در بازارهای مالی می‌افتد این امر به ویژه در مورد معاملات رمزارزها نیز صدق می‌کند که شامل واحدهای دیجیتالی قابل تقسیم می‌باشد. خرید یک دارایی با قیمت 8.0674 دلار و فروش آن با قیمت 9.9765 دلار همانند خرید روی 8 دلار و فروش روی 10 دلار پردازش نمی‌شود. به همین دلیل است که شماره‌های گرد شده می‌توانند در نمودار قیمت به عنوان پشتیبانی یا مقاومت عمل کنند.

خب، اگر موضوع به همین سادگی بود! این پدیده با گذشت سال‌های بسیار معروف می‌شد. بنابراین معامله‌گران سعی می‌کردند نسبت به محدوده‌های واضح محدوده پشتیبانی و مقاومت «پیشدستی» (frontrun) کنند. «پیشدستی کردن» در این حالت به معنی خرید سهام، درست در بالا یا پایین محدوده‌های پشتیبانی یا مقاومت پیش‌بینی شده، قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید. با نزدیک شدن شاخص دلار آمریکا (DXY) به 100 برخی از معامله‌گران ” سفارش‌های فروش” خود را درست زیر آن سطح قرار می‌دهند تا از تکمیل معامله سهام خریداری شده اطمینان حاصل کنند. زیرا بسیاری از معامله‌گران انتظار حرکت معکوس را روی 100 دارند و قیمت بازار هم هرگز به این عدد نمی‌رسد و قبل از آن حرکت معکوس را دنبال می‌کند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) قبل از رسیدن به 100 معکوس می‌شود | همتاپی

شاخص دلار آمریکا (DXY) قبل از رسیدن به 100 معکوس می‌شود


پشتیبانی و مقاومت خط روند (Trend Line) 


اگر مقاله‌های مربوط به الگوهای نمودار کلاسیک را مطالعه کرده باشید در می‌یابید که این الگوها به عنوان موانع قیمت نیز عمل می‌کنند. در مثال زیر، این مثلث صعودی، تا زمانی که روند صعودی جهش نداشته باشد قیمت را حفظ می‌کند.

خطوط روند برای S&P500 به عنوان پشتیبان و مقاومت عمل می‌کنند | همتاپی

خطوط روند برای S&P500 به عنوان پشتیبان و مقاومت عمل می‌کنند

S&P500 یا به عبارت ساده‌ترS&P یک شاخص بورس است که عملکرد 500 شرکت بزرگ بورس سهام آمریکا را اندازه‌گیری می‌کند.

شما می‌توانید از این الگوها به نفع خود استفاده کرده و محدوده‌های پشتیبانی و مقاومت را که منطبق بر خطوط روند می‌باشند را شناسایی کنید. در صورتی که این محدوده‌ها سریع و قبل از شکل‌گیری الگوها تشخیص داده شوند، می‌توانند بسیار مفید باشند.


پشتیبانی و مقاومت میانگین متحرک


بسیاری از شاخص‌ها می‌توانند همزمان که روی قیمت تأثیر می‌گذارند، حدود پشتیبانی و مقاومت را نیز مشخص کند.

یکی از نمونه‌های بارز این مسئله میانگین متحرک (Moving Average) است. از آن‌جایی که میانگین متحرک نیز به عنوان پشتیبانی و مقاومت برای قیمت عمل می‌کند، بسیاری از معامله‌گران مثل یک فشارسنج، برای تشخیص سلامت جو کلی بازار از آن استفاده می‌کنند. همچنین میانگین‌های متحرک برای تشخیص نقاط معکوس شدن روند (Trend Reversal) یا نقاط محوری (Pivot Point) می‌تواند بکار رود.

عملکرد میانگین متحرک به عنوان محدوده پشتیبان برای قیمت بیتکوین به مدت 200 هفته | همتاپی

عملکرد میانگین متحرک به عنوان محدوده پشتیبان برای قیمت بیتکوین به مدت 200 هفته


پشتیبانی و مقاومت فیبوناچی


خطوط رسم شده توسط ابزار اصلاحی فیبوناچی نیز به عنوان پشتیبانی و مقاومت عمل می‌کنند.

در مثال زیر سطح فیبوناچی 61.8 درصد، چندین بار به عنوان پشتیبانی قرار گرفته است در حالی که سطح 23.6 درصد به عنوان مقاومت عمل می‌کند.

عملکرد سطوح فیبوناچی به عنوان مقاومت و پشتیبان روی قیمت بیتکوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

عملکرد سطوح فیبوناچی به عنوان مقاومت و پشتیبان روی قیمت بیت کوین


تلاقی در تحلیل تکنیکال چیست؟


تا به اینجا در مورد پشتیبانی و مقاومت و انواع آن صحبت کردیم. اما مؤثرترین راه برای انتخاب استراتژی درست بر اساس آن‌ها چیست؟

برای فهم این مقوله، نکته اصلی، مفهومی به نام تلاقی (Confluence) است. تلاقی زمانی است که ترکیب چندین استراتژی برای ایجاد یک استراتژی کلی به کار رود. حدود پشتیبانی و مقاومت زمانی که در چند بخش از موضوعاتی که درباره آن‌ها صحبت کردیم بررسی می‌شوند، در قوی‌ترین حالت ممکن خود قرار می‌گیرند. بیایید از طریق مثال دو روش زیر را بررسی کنیم. به نظر شما کدام محدوده بالقوه پشتیبانی زیر، احتمال بیشتری برای ایفای نقش محدوده پشتیبانی را دارد؟

پشتیبانی 1 شامل:

  • محدوده مقاومت قبلی
  • یک میانگین متحرک مهم
  • سطح فیبوناچی 61.8 درصد
  • یک قیمت رند

پشتیبانی 2 شامل:

  • محدوده مقاومت قبلی
  • یک قیمت رند

اگر خوب نگاه کنید به نظر می‌آید که پاسخ درست، پشتیبانی شماره 1 است که شانس بیشتری برای حفظ قیمت دارد. با این که پاسخ درست است اما قیمت می‌تواند از آن فراتر رود. نکته اینجاست که محدوده شماره 1 فقط احتمال بیشتری برای این که به عنوان پشتیبانی در نظر گرفته شود را دارد. با این حال در زمان معامله، هیچگونه ضمانتی برای عملکرد درست این موضوع وجود ندارد.

هنگامی که معامله می‌کنید، می‌توانید از الگوهای نمودار کمک بگیرید. البته که عملکرد گذشته الگوها به این معنا نیست که آن‌ها در آینده نیز همین رفتار را از خود بروز دهند. بنابراین باید خود را برای هرگونه نتیجه احتمالی آماده کنید. 

بر اساس تجربیات گذشته، برنامه‌هایی که به وسیله چند شاخص تأیید شده‌اند، بهترین فرصت‌ها را در اختیار قرار می‌دهند. اما برخی از معامله‌گران موفق ممکن است در انتخاب برنامه خود برای ورود به معامله سختگیرانه عمل کنند و این موضوع اغلب صبر زیادی را می‌طلبد. با این حال زمانی که وارد معامله می‌شوند، برنامه آن‌ها با احتمال زیاد با درصد موفقیت بالایی عمل می‌کند. با این وجود، مدیریت ریسک و محافظت از سرمایه خود در مقابل نوسانات نامطلوب قیمت همواره ضروری است. حتی در برنامه‌هایی که به نظر بهترین می‌آیند و در بهترین نقطه وارد معامله شده‌اند نیز، این احتمال وجود دارد که اوضاع به درستی و به صورت مطلوب پیش نرود. بسیار مهم است که سناریوهای مختلف را در نظر بگیرید تا در اوج گیری ناگهانی قیمت و یا تله‌های بازارهای گاوی و خرسی گرفتار نشوید.

جمع‌بندی 

صرف نظر از هر روش معامله‌گری، پشتیبانی و مقاومت مفاهیمی بنیادی هستند که هنگامی که می‌خواهید تحلیل تکنیکال انجام دهید، باید آن‌ها را بدانید. پشتیبانی به عنوان کف قیمت و مقاومت به عنوان سقف قیمت عمل می‌کند. پشتیبانی و مقاومت به اشکال دیگری نیز می‌توانند وجود داشته باشند و برخی از آن‌ها بر اساس تاثیرگذاری قیمت بر شاخص‌های فنی است. مناطق پشتیبانی و مقاومتی که به وسیله استراتژی‌های متعدد تایید می‌شوند، بیشتر قابل اطمینان هستند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ممنونم از تیم همتاپی و خسته نباشید میگم بهتون بابت این همه اطلاعات مفید

  2. سلام . ارتباط بین تایم فریم های trigger line و خطوط روند همیشه ثابته یا اینکه بر اساس شرایطی که نمودار در هر تایم فریمی کوتاه تر از خط روند داره هم میتونیم تریگر رو رسم و تحلیل کنیم و معادلات خرید و فروش باز کنیم؟