توکن سوزی (Token Burning) چیست و چه تاثیری بر قیمت ارز دیجیتال دارد؟

توکن سوزی (Token Burning) چیست و چه تاثیری بر قیمت ارز دیجیتال دارد؟ | همتاپی

اگر شما هم جزء علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتما تاکنون در مورد سوزاندن کوین‌ها و توکن‌ها مطالبی شنیده‌اید یا مطالعه کرده‌اید.

در این ویدئو از همتاپی قصد داریم شما را با مفهوم سوزاندن توکن (Token Burning) و تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

توکن سوزی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن حجمی از توکن‌های در حال گردش یک شبکه برای همیشه از بین برده می‌شوند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

پروسه این فعالیت را تیم توسعه‌هنده با یک هدف خاص انجام می‌دهند. در این فرآیند توکن‌هایی سوزانده می‌شوند که همچنان در دسترس تیم توسعه دهنده قرار دارد. به عنوان مثال توکن‌هایی که هنوز منتشر نشده‌اند و یا توکن‌هایی که در خزانه تیم ارز دیجیتال ذخیره شده‌اند.

برخی از شرکت‌ها به صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص فرآیند توکن سوزی را انجام می‌دهند. برخی هم به صورت مناسبتی این فرآیند را انجام می‌دهند. به طور مثال بعد از جذب سرمایه چنانچه مقداری توکن باقی مانده باشد، تیم توسعه‌دهنده ممکن است توکن‌های باقی مانده را بسوزاند.


توکن سوزی چگونه انجام می‌شود؟


این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

ارسال توکن‌ها به یک آدرس فریز شده مخصوص که هیچ کس به کلید خصوصی آن دسترسی ندارد. زمانی که توکن‌ها به این آدرس ارسال شوند این تراکنش غیر قابل برگشت می‌باشد در نتیجه توکن‌ها هم قابل برداشت نیستند. به طور مثال، آدرس توکن سوزی شبکه اتریوم (0x0) می‌باشد که موجودی آن معادل 900 میلیون دلار توکن (Erc20) می‌باشد.

این فرایند با استفاده از تابع توکن سوزی انجام می‌شود که این تابع در قرارداد هوشمندی قرار دارد که منجر به منتشر شدن توکن‌ها می‌شود.

صرافی بایننس به طور منظم هر سه ماه یکبار کوین خود را که همان بایننس کوین (Bnb) می‌باشد، را می‌سوزاند و تعهد دارد که نهایتا مقدار توکن‌های سوزانده شده را به 100 میلیون توکن (Bnb) برساند.


تاثیر توکن سوزی بر قیمت ارز دیجیتال


دلایل زیادی برای سوزاندن توکن‌ها وجود دارد، اولین دلیل تورم می‌باشد. زمانی‌که عرضه یک کوین کاهش پیدا کند و از طرفی تقاضا برای کوین ثابت بماند و یا افزایش پیدا کند، قیمت بالا میرود. به این صورت سوزاندن کوین‌ها با کاهش عرضه آن کوین به افزایش قیمت کمک می‌کند.

دومین کاربرد ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین‌ها می‌باشد. سوزاندن کوین و کاهش عرضه استیبل کوین باعث کنترل شدن قیمت آن می‌شود.

سومین کاربرد اصلاح اشتباهات پروژه‌ها می‌باشد. به طور مثال، شرکت تتر یکبار به صورت تصادفی 5 میلیارد دلار تتر ایجاد کرد که این توکن‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد بی‌ثابتی و برقرار تساوی قیمت یک تتر با دلار می‌بایست سوزانده می‌شدند.

کاربرد بعدی برای تشویق دارندگان این توکن‌ها می‌باشد. زمانی‌که قیمت یک کوین بالاتر می‌رود، دارندگان آن بیشتر برای نگه داشتن توکن تشویق می‌شوند. به منظور دستیابی به این هدف صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند بایننس،کوکوین و هوبی، به صورت دوره‌ای توکن سوزی را برای کوین شبکه خود انجام می‌دهند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. چه خوب که با ویدئو توضیح میدید. کاشکی برای همه مقاله هاتون ویدئو داشته باشید . به امید روزیکیه قیمت بیت کوین برسه به ۶۰ هزار

  2. خیلی خوب توضیح داده بودین برای من سوال بودن که چرا این توکن سوزی انجام میشه که جواب سوالم رو گرفتم ممنون

  3. درود وقتتون بخیر
    راجب توکن سوزی یه سوال داشتم بر فرض مثال من از یک ارز که قیمت خیلی پایینی داره خرید میکنم و نزدیک ۱۲ میلیون ازش دارم وقتی توکن سوزی برای بالا بردن ارزش اون ارز انجام بشه ایا از ارز من هم کم میشه یا نه ربطی به ارز من نداره ممنون میشم جواب من و بدین

    1. سلام دوست عزیز

      خیر در تعداد ارز داخل کیف پول شما تغییری ایجاد نمیشود
      توکن سوزی توسط تیم توسعه دهنده انجام میشود که باعث کاهش مقدار عرضه میشود و در بلند مدت باعث افزایش قیمت ارز مورد نظر خواهد شد

    1. سلام دوست عزیز

      در نظر داشته باشید رمز ارزها، از اصول اقتصاد بازار تبعیت کرده و قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کنند. و از آنجایی که بیت کوین در نهایت، فقط ۲۱ میلیون سکه BTC در شبکه آن عرضه شود. نیازی به سوزاندن کوین ندارد؛ افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین با در نظر گرفتن محدود بودن عرضه، به طور طبیعی سبب افزایش قیمت خواهد شد. ولی نباید اهمیت سکه‌های Bitcoin از بین رفته یا گیر افتاده در والت‌های با کلیدهای خصوصی فراموش شده در بالا رفتن قیمت را دست کم گرفت، چرا که به کمیاب‌تر شدن دارایی مورد نظر دامن می‌زنند.