شناسه تراکنش یا TxID چیست و چه کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟

شناسه تراکنش یا TxID چیست و چه کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد؟ | همتاپی

شناسه تراکنش یا (TxID) کدی منحصر به فرد می‌باشد که با استفاده از آن، می‌توان تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را پیگیری کرد و یک تراکنش را از میان میلیون‌ها تراکنش دیگر پیدا کرد. اگر به هر دلیلی فرآیند انجام تراکنش و جابه‌جایی ارز دیجیتال با مشکل روبه‌رو شود، استفاده از شناسه تراکنش یا TxID می‌تواند شما را از سردرگمی و نگرانی نجات دهد.

در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی شناسه تراکنش یا txid شما را با نحوه پیدا کردن آن آشنا کنیم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

شناسه تراکنش یا TxID چیست؟


به صورت کلی هر خرید و یا تراکنشی که به صورت آنلاین انجام می‌شود باید قابل پیگیری و راستی آزمایی باشد. فرقی نمی‌کند که این تراکنش برای خریدهای ساده اینترنتی یا واریز پول به حساب دیگر باشد، در هر صورت شماره یا کدی تحت عنوان شناسه پیگیری به شما داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش خود را پیگیری کنید. 

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز روال کار به همین شکل می‌باشد. هر عملیاتی اعم از خرید و فروش ارزهای دیجیتال و انتقال آنها در شبکه بلاکچین، تراکنش محسوب می‌شود. همه تراکنش‌هایی که در فضای بلاکچین ثبت می‌شوند، یک شناسه منحصر به فرد دارند. با استفاده از این شناسه یکتا، می‌توان به اطلاعات مربوط به تراکنش و وضعیت آن در شبکه دسترسی داشت.

این شناسه که یک رشته کد، متشکل از حروف و اعداد است، شناسه تراکنش یا TxID نامیده می‌شود.  به عبارت دیگر شما می‌توانید با جستجوی تراکنش با استفاده از شناسه تراکنش، به اطلاعاتی مانند مبلغ، زمان تراکنش، آدرس مبدا و مقصد و تعداد تاییدیه‌هایی که در شبکه دریافت کرده است، دسترسی پیدا کنید.


چرا دانستن و دسترسی به شناسه تراکنش مهم است؟


همانطور که قبلا اشاره شد با استفاده از شناسه تراکنش (TxID)، وضعیت هر تراکنش قابل پیگیری است. این شناسه ممکن است در چه مواردی به شما کمک کند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد شناسه تراکنش پیگیری تراکنش است. کاربرد دیگر TxID ردیابی تراکنش می‌باشد. با هم این دو مورد را بررسی خواهیم کرد:

  • پیگیری تراکنش

با وجود کم نقص بودن شبکه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، باز هم ممکن است مشکلاتی هنگام انجام تراکنش‌ها برای دو طرف معامله پیش بیاید. به طور مثال ممکن است تراکنش به خوبی ارسال نشود و یا به انجام نرسد. ممکن است تراکنش تاییدیه‌های لازم را از شبکه بلاکچین کسب نکند. به علاوه ممکن است ایراداتی در آدرس گیرنده وجود داشته باشد که تراکنش را دچار مشکل کند.

گاهی ممکن است ارز دیجیتال از کیف پول فرستنده کم شده ولی به کیف پول گیرنده، اضافه نشده باشد. فرض کنید شما مقداری بیت کوین از کیف پول ارز دیجیتال خود برای دوستتان ارسال می‌کنید. با انجام این تراکنش، بیت کوین از حساب شما کم می‌شود ولی بیت کوینی به حساب کیف پول دوست شما اضافه نمی‌شود. 

ممکن است شما با پرداخت پول، ارز دیجیتالی را از یک صرافی ارز دیجیتال بخرید ولی پس از گذشت مدتی رمزارز خریداری شده به کیف پول شما اضافه نشود. همه این مشکلات ممکن است هرکسی را نگران و آشفته کند.

راهکار پیگیری و حل همه این مشکلات پیگیری تراکنش با استفاده از شناسه تراکنش است. اگر ارسال کننده ارز دیجیتال خودتان هستید به راحتی با استفاده از شناسه تراکنش می‌توانید تراکنش را پیگیری نمایید. اما اگر دریافت کننده باشید باید شناسه را از فرد ارسال کننده دریافت نمایید.

با جستجوی شناسه تراکنش در اکسپلورر‌های بلاک چین، می‌توانید وضعیت تراکنش خود را پیگیری کنید. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا رایج‌ترین مشکلات ایجاد شده برای تراکنش‌های ارز دیجیتال به شرح زیر می‌باشد:

کیف پول ارز دیجیتال شما ممکن است موجودی کافی برای پرداخت کارمزد تراکنش را نداشته باشد و تراکنش ناموفق (Fail) شده باشد. در این حالت موجودی از کیف پول شما کسر نشده است و با استفاده از شناسه تراکنش می‌توانید این موضوع را بررسی کرده با شارژ کیف پول خود مجددا تراکنش را تکرار کنید.

اگر مدت زیادی از تراکنش شما گذشته است اما هنوز تاییدی دریافت نکرده است، احتمالا کارمزدی که برای انجام تراکنش خود مشخص کرده‌اید، کافی نبوده است. در یک تراکنش اگر کارمزد پایینی پیشنهاد داده باشید ممکن است تاییدیه‌های (Confirmation) لازم را دریافت نکنید. در این حالت باید مدت زمان زیادی صبر کنید تا تراکنشتان تایید شود. با استفاده از شناسه تراکنش می‌توانید این موضوع را پیگیری کرده و تراکنش مورد نظر را با کارمزد بیشتر جایگزین کنید.

گاهی ممکن است به مشکل خوردن تراکنش به دلیل خطای کاربر باشد. یکی از رایج‌ترین خطاها، وارد کردن آدرس اشتباه برای ارسال ارز دیجیتال می‌باشد. با استفاده از شناسه تراکنش به راحتی می‌توانید این مورد را به‌طور کامل بررسی کنید.

گاهی ممکن است مشکل تراکنش مربوط به کیف پول ارز دیجیتال باشد. یکی از پرتکرارترین خطاهای مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال تاخیر در اعمال تراکنش‌های جدید بر موجودی کیف پول می‌باشد.

دریافت نکردن تاییدیه‌های لازم برای نهایی شدن تراکنش یکی دیگر از این مشکلات تراکنش‌ها است. هر تراکنش ارز دیجیتال به تعداد معینی (بسته به نوع بلاک چین) تاییدیه، برای نهایی شدن نیاز دارد. شما باید به اندازه کافی صبر کنید تا همه این تاییدیه‌ها را بگیرید. وقتی در یک اکسپلورر بلاک چین، با استفاده از شناسه، تراکنش مورد نظر را یافتید، تعداد و وضعیت تایید را می‌توانید در بخش Transaction status مشاهده کنید.

  • ردیابی تراکنش

ماهیت بازار ارزهای دیجیتال، کاملا به صورت شفاف طراحی شده است. انتشار عمومی شناسه تراکنش ارزهای دیجیتال در بلاکچین به کاربران این امکان را می‌دهد علاوه بر پیگیری تراکنش‌های خود، بتوانند کلیه تراکنش‌های ارسالی و دریافتی شبکه بلاکچین ارز دیجیتال را مشاهده و ردیابی کنند. با استفاده از TxID می‌توان درباره یک تراکنش اطلاعات زیر را بدست آورد.

  •         مبلغ ارسال شده
  •         زمان تراکنش
  •         آدرس فرستنده رمز ارز
  •         آدرس دریافت کننده رمز ارز
  •         ارتفاع بلوک
  •         هزینه
  •         تعداد تاییدیه دریافتی

چگونه به شناسه تراکنش دسترسی پیدا کنیم؟


هم زمان با ارسال یک تراکنش به شبکه بلاکچین، شناسه تراکنش یا TxID آن نیز ایجاد شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. چه از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال و چه از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتال، تراکنشی را انجام داده باشید، این تراکنش در قسمت تاریخچه تراکنش‌ها یا history ذخیره می‌شود.

با مراجعه به این بخش می‌توانید تراکنش مورد نظرتان را پیدا کرده و در قسمت TxID شناسه تراکنش را بیابید. به علاوه بیشتر صرافی‌های خارجی و داخلی ارز دیجیتال، این شناسه را به همراه دیگر جرئیات تراکنش، به ایمیل شما ارسال می‌کنند.


اکسپلورر بلاک چین (Blockchain Explorer) چیست؟


اکسپلورر بلاک چین، یک سایت و یا اپلیکیشن مخصوص برای جستجو در بلاک چین است. همان گونه که اکسپلورر و یا مرورگرهایی برای جستجو در وب نیاز دارید، برای جستجو و کاوش در بلاک چین ارز دیجیتال مورد نظرتان نیز، نیاز به اکسپلورر خواهید داشت.

یک مرورگر بلاک چین به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از آن در کل بلاک چین ارز دیجیتال مد نظر خود، جستجو کند. البته باید بدانید هر بلاک چین، مرورگر مربوط به خودش را دارد. با استفاده از این مرورگرها شما قادر خواهید بود تا به تمامی تراکنش‌هایی که روی این بلاک چین به انجام شده است، دسترسی داشته باشید.

امروز مرورگرهای بلاک چین زیادی برای هر رمز ارز وجود دارند که برخی از بقیه پرکاربردتر هستند. برخی از این مرورگرها نیز حالت عمومی‌تری داشته و در آن می توانید اطلاعات چندین بلاک چین گوناگون را بیابید. در ادامه پرکاربردترین مرورگرهای بلاک چین را معرفی خواهیم کرد.


 چگونگی استفاده از شناسه تراکنش‌ در اکسپلورر بلاک چین


برای این کار ابتدا باید اکسپلورر مخصوص بلاکچینی که تراکنش خود را بر روی آن انجام داده‌اید را بیابید. اکسپلورر منحصر بفرد هر بلاکچین به راحتی با جستجو در اینترنت قابل دسترسی می‌باشد. 

برخی از مرورگرهای عمومی نیز وجود دارند که از چندین شبکه بلاک چین جداگانه پشتیبانی می‌کنند و در آن‌ها می‌توانید اطلاعاتی مانند تراکنش‌های انجام شده را پیدا کنید. مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین اکسپلوررهای بلاک چین در حال حاضر blockchair است که در آن می‌توانید به اطلاعات بیش از 17 بلاک چین مختلف دسترسی داشته باشید. از دیگر مرورگرهای بلک چین عمومی معروف می‌توان به blockchain.com ،blockcypher و tokenview اشاره کرد.

اگر بخواهید بلاک چین‌های منحصر به یک ارز دیجیتال خاص را بیابید، بهترین کار جستجو در گوگل است. برای این منظور نام ارز دیجیتال مورد نظر را به علاوه کلمه explorer جستجو نمایید. به طور مثال اگر به دنبال مرورگر بلاک چین برای اتریوم هستید عبارت ethereum explorer را در گوگل جستجو نمایید.

اگر برای بیت کوین به دنبال مرورگری خاص این رمز ارز هستید، mempool.space مرورگر پرطرفداری به شمار می‌رود. به همین صورت برای اتریوم و توکن‌های مربرط به آن مرورگر etherscan طرفداران زیادی دارد و برای ارز دیجیتال کاردانو cardano explorer از محبوبیت بالایی برخوردار است.

پس از یافتن اکسپلورر موردنظر، در این مرحله اگر به شناسه تراکنش یا TxID دسترسی دارید، کار شما ساده خواهد بود. در بخش جستجو TxID را وارد کنید. در صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود، می‌توانید وضعیت تاییدیه‌های کسب شده، آدرس فرستنده و گیرنده، زمان تراکنش و وضعیتی که تراکنش درحال حاضر دارد به علاوه دیگر اطلاعات را مشاهد نمایید.

اگر به TxID یک تراکنش دسترسی نداشته باشید، راحت‌ترین راه برای پیدا کردن تراکنش استفاده از آدرس گیرنده است. اگر آدرس گیرنده را وارد کرده و جستجو کنید می‌توانید به همه تراکنش‌های فرد گیرنده دسترسی پیدا کرده و تراکنش مورد نظرتان را پیدا کنید.


سخن پایانی


به هر تراکنش ارز دیجیتالی که در فضای بلاکچین،  از طریق کیف پول دیجیتال و یا صرافی دیجیتال انجام شود، یک شناسه یکتا که ترکیبی از حروف و اعداد است، اختصاص پیدا می‌کند. این شناسه منحصر به فرد، شناسه تراکنش و یا TxID نامیده می‌شود. شما با استفاده از این شناسه می توانید تراکنش ارز دیجیتال خود را پیگیری کنید.

رویه کار به این صورت است که شما باید TxID را در مرورگر بلاک چین مخصوص رمز ارز مورد نظر وارد کرده و از وضعیت آن تراکنش مطلع شوید. در آخر به یاد داشته باشد که در دنیای ارزهای دیجیتال بر خلاف بانک‌های سنتی، این خود شما هستید که مسئول همه فعالیت‌ها و تراکنش‌ها هستید. امنیت سرمایه‌تان به طور مستقم با خودتان است پس بهتر است با ابزارهای لازم برای امنیت و پیگیری تراکنش‌ها به صورت کامل آشنا باشید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام در سایت همتا پی وقتی خرید میکنیم از کدوم قسمت میتونیم این ایدی رو پیدا کنیم و تراکنشمون رو پیگیری کنیم؟