کیف پول ارز دیجیتال یا والت چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا والت چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ والت ارز دیجیتال چه انواعی دارد و من باید کدام را انتخاب کنم؟ چقدر یک کیف پول ارز دیجیتال قابل اطمینان است؟ کیف پول سخت افزاری برای من مناسب است یا نرم افزاری؟

این‌ها سوالاتی هستند که احتمالاً پاسخ آنها، شما را به اینجا کشانده‌اند، بسیار طبیعی و البته حیاتی است که اگر تازه وارد به بازار ارزهای دیجیتال هستید ابتدا برای خود مسئله کیف پول ارزدیجتال را حلاجی کنید و بهترین‌ را از بین چندین و چند مدل انتخاب کنید.

چه بسیار افرادی بوده‌اند که با ناآگاهی درباره والت ارز دیجیتال تمامی سرمایه خود را به دست شیادان سپرده‌اند.

ما در این مقاله برای شما از صفر تا 100 کیف پول دیجیتالی را شرح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم بهترین والت را برای خود انتخاب کنید.

با ما همراه باشید:

فهرست مطالب

بخش اول: کیف پول ارز دیجیتال چه تعریفی دارد؟


لازم است اطلاعاتی جامع و کلی در اختیار شما عزیزان قرار گیرد تا بتوانید ذهنیتی کلی از این کیف پول‌های دیجیتالی که به آنها والت (wallet) نیز گفته می‌شود، داشته باشید. پس کار خود را با تعریفی از کیف پول ارز دیجیتال آغاز می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال به چه معناست؟ | صرافی همتاپی

 

والت چیست؟ همانطور که در دنیای واقعی برای حفظ و نگهداری پول خود از کیف پول استفاده می‌کنیم، در دنیای ارز دیجیتال نیز به چنین ابزاری نیازمندیم.

کیف پول ارز دیجیتال چه تعریفی دارد؟ | همتاپی

کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزاری است که کلید‌ عمومی و کلید خصوصی مرتبط با یک بلاک‌چین خاص را در خود حفظ می‌کند. در اینجا لازم است تا اطلاعاتی مختصر در مورد کلید‌های عمومی و خصوصی در بلاکچین (blockchain) ارائه کنیم. کلید خصوصی در واقع شکل رمزنگاری‌شده از کاراکتر‌ها و اعداد است که دسترسی کاربران به ارزهای دیجیتال را میسر می‌کند. هر فردی که رمز ارز داشته باشد یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی نیز خواهد داشت.

کاربرد این کلید‌ها در ارسال و دریافت کوین‌ها و یا همان رمز ارز‌ها است. کلید عمومی در واقع آدرس والت است. می‌توان از این کلید‌های عمومی یا همان کیف پول از طریق صرافی‌های بین‌المللی یا گوشی و کامپیوتر شخصی خود استفاده کرد و رمز ارزها را به آن واریز یا از آن برداشت کرد. از این کلید‌ها در جهت ردیابی حساب‌ها و اطلاع از داده‌های دیجیتالی استفاده می‌شود.

بنابراین اگر بخواهید از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین استفاده کنید حتما باید یک والت ارز دیجیتال داشته باشید. این والت‌های دیجیتالی امروزه در جهان طرفداران زیادی دارند. اما آنچه که جالب و تفکر برانگیز است، نحوه کارکرد این والت‌ها است. چرا که هیچ کیف یا ارزی به طور فیزیکی موجود نیست. تمامی ارزش و ماهیت این ارزها بر روی صفحات اینترنت و انواع تراکنش‌های ثبت شده بر روی بلاک‌چین تعریف می‌شود. پس لازم است تا اندک اطلاعاتی از نحوه عملکرد این کلید‌های عمومی و خصوصی و همچنین این نوع کیف پول‌ها به دست بیاوریم. قطعا آشنایی با ساز و کار و روند این فرایند به ما این قدرت را خواهد داد تا با آگاهی بیشتری از این نرم افزارهای دیجیتالی استفاده کرده و بتوانیم هدف‌مندتر پیش رویم.


بخش دوم: کیف پول دیجیتال چگونه کار می‌کند؟


کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ | صرافی همتاپی

در یک والت ارز دیجیتال در واقع کلیدهای عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند. یعنی در این والت‌های ارز دیجیتال ما هیچ ارز و رمز‌ارزی به صورت حقیقی نداریم، بلکه اطلاعات این ارزهاست که در والت‌ها ذخیره می‌شوند.

در واقع آدرس کیف پول همانند شماره حساب بانکی عمل می‌کند که در دنیای دیجیتال دسترسی به این والت‌ها را برای ما امکان‌پذیر می‌سازد. این آدرس نه تنها در اختیار شما خواهد بود بلکه دیگران نیز به آن دسترسی خواهند داشت چرا که برای انتقال ارز ممکن است به آن نیاز داشته باشند. درست مثل شماره حساب، اگر در دنیای دیجیتالی نیز کسی بخواهد برایتان ارز واریز کند می‌توانید این آدرس را در اختیار او قراردهید. بنابراین زمانیکه ارز دیجیتال از یک والت به والت دیگری انتقال می‌یابد هیچ یک از این تراکنش‌ها به صورت فیزیکی نمی‌باشند. در واقع، این تراکنش‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات هستند که در آدرس‌های دیجیتالی مختلف جا به جا شده و مالکیت آنها از فردی به فرد دیگر تغییر می‌یابد.

در نتیجه نه کیف پول و نه ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی وجود ندارد. همچنین، هر آدرس والت مختص یک فرد است و هیچ یک از آنها مشابه هم نیستند. تعداد این کیف پول‌ها نیز محدود نیستند. یعنی می‌توانید هر تعداد که بخواهید آدرس والت داشته باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ والت ارز دیجیتال چه انواعی دارد

همانطور که می‌بینید روند کار کیف پول‌های ارز دیجیتال شبیه به حساب‌ها و تراکنش‌های بانکی دنیای واقعی است و متفاوت نیست. بنابراین، شناخت روند انجام کار این والت‌های دیجیتالی کار دشواری نبوده و خیلی راحت می‌توان قوانین آن را یاد گرفت. یک ویژگی مهم در آدرس والت‌های دیجیتالی این است که به دلیل شفافیت کاری تکنولوژی بلاکچین، با در اختیار داشتن آدرس والت ارز دیجیتال می‌توان به سادگی میزان ارز موجود در کیف پول و همچنین تراکنش‌های قبلی آن را مشاهده کرد، و تنها هویت صاحب واقعی این کیف پول است که مخفی باقی می‌ماند. برای مثال یک آدرس والت را در اینجا ارائه می‌کنیم:

1Gti3JZpYvxKtnL16S8SCciyxXcM3h73h4

در ادامه قصد داریم تا توضیحی مختصر و مفید از نقش کلید‌های عمومی و خصوصی در کیف پول ارز دیجیتال ارائه کنیم.


بخش سوم: سه رکن اساسی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


هر کیف پول ارز دیجیتال شامل سه مشخصه می‌باشد: کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس والت که در اینجا به شرح ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

کلید خصوصی و کلید عمومی و ادرس ولت سه رکن اساسی یک کیف پول ارز دیجیتال | صرافی همتاپی

منظور از کلید خصوصی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی (Private Key) یکی از دو نوع کلیدی است که کاربران ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌های خود به آن احتیاج دارند. این کلید رشته‌ای رمزنگاری شده از اعداد و حروف به صورت تصادفی است و همانطور که از نام آن مشخص است باید به صورت خصوصی نگهداری شود چرا که داشتن آن نشان دهنده حق مالکیت فرد بر دارایی کیف پول والت خود می‌باشد. در واقع هر کسی که به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد می‌تواند به وجوه کیف پول ارز دیجیتال مرتبط با آن، دسترسی داشته باشد. به عبارت ساده‌تر، یک کلید خصوصی شبیه رمز عبور است (یعنی ابزاری که شما را به عنوان مالک واقعی معرفی می‌کند.)

کلید کیف پول ارز دیجیتال نباشد، کوینی هم در کار نیست

جمله بالا را خوب به یاد بسپارید،کلید خصوصی ارزشمند‌ترین چیزی است که باید در بازار ارزهای دیجیتال از آن محافظت کنید.

اگر کلید خصوصی گم شود یا در اختیار شخص دیگری قرار بگیرد آنگاه دارایی والت از دسترس مالک خارج می‌شود. زیرا در شبکه بلاک‌چین اطلاعات هویتی ثبت نمی‌شود و تمام حق مالکیت دارایی براساس در دست داشتن همین کلید خصوصی است که به محض فعال سازی کیف پول ساخته می‌شود.

تولید کلید خصوصی توسط توابع رمزنگاری (توابع هش) صورت می‌گیرد و طول آن همواره ثابت و شامل 256 عدد صفر و یک است. بنابراین این عدد بسیار بزرگ و کاملا منحصر به فرد می‌باشد که بزرگی این عدد با تعداد اتم‌های قابل مشاهده در جهان هستی برابر است به همین علت امکان تکراری بودن در آنها وجود ندارد.

بدیهی است که حفظ و ذخیره کردن این مجموعه طولانی از اعداد صفر و یک بسیار سخت است و به همین دلیل آن‌ها را به فرمت‌های مختلفی مانند فرمت هگزادسیمال (سیستم عدد نویسی مبنای 16) تبدیل می‌کنند. تا امکان ذخیره‌سازی آن‌ها آسان شود. معمولا در کیف پول‌های مختلف این فرمت‌ها متفاوت هستند. اما آنچه که مهم است تبدیل این اعداد به عدد صفر و یک است که باید در همه آن‌ها نتیجه‌ای یکسان بدهد. از کلید خصوصی برای ایجاد امضای دیجیتال (digital signature) استفاده می‌کنند تا حق مالکیت بیتکوین‌های یک تراکنش به اثبات برسد.

مطالب مرتبط:  هش ریت شبکه ارزهای دیجیتال چیست و چه تاثیری روی قیمت آن‌ها دارد؟

منظور از کلید خصوصی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | همتاپی

بنابراین، به دلیل اهمیت بسیار بالای کلید خصوصی می‌بایست از آن‌ نسخه پشتیبانی تهیه گردد تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در صورتی که گوشی موبایل یا لپ‌تاپتان را گم کرده باشید یا به هر دلیلی به والت خود دسترسی نداشته باشید آنگاه با داشتن نسخه پشتیبان می‌توانید به دارایی خود تسلط پیدا کنید. در غیر این صورت تمام دارایی شما از دست خواهد رفت.

  • چرا در اختیار داشتن کلید خصوصی برای صاحبان کیف پول ارز دیجیتال مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارند برای این که بخواهید کلیدهای خود را در اختیار داشته باشید، نه این‌که آن را در اختیار شخص ثالثی قرار دهید و نیاز باشد که به او اعتماد کنید.

واضح‌ترین دلیل آن است که تصادفاً وجوه خود را به شخص یا جای نادرستی بسپارید. اگر پول خود را به شخص نادرستی بسپارید، احتمالاً هرگز آن را نخواهید دید. خوشبختانه وقوع چنین اتفاقی در مورد شرکت‌های معتبر مانند همتاپی بعید است.

حتی اگر شما با شرکت‌های معتبر هم کار کنید، هیچ گاه اختیار کامل پول خود را نخواهید داشت. همان‌طور که قبلا ذکر شد، آن‌ها می‌توانند محدودیت‌های خاصی مانند محدودیت حداکثر مقدار قابل برداشت یا کارمزدهایی برای استفاده از خدمات خود را تعیین و اعمال کنند. آنها تصمیم خواهند گرفت که با پولی که به سختی به دست آورده‌اید چه کاری می‌توانید انجام دهید. همچنین اگر هرگونه مشکل فنی در پلتفرم آن‌ها بوجود بیاید، اساساً قادر نخواهید بود تا به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید.

به طور خلاصه می‌توان گفت: تا زمانی که کلیدهای خود را در اختیار نداشته باشید، آزادی مالی نیز نخواهید داشت و سرمایه شما در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، کنترلی بر امنیت سیستم آن پلتفرم نیز نخواهید داشت و امنیت ارز دیجیتال خود را به آنها می‌سپارید. متأسفانه در طی سال‌های گذشته، هک‌های بزرگی اتفاق افتاده شده که بواسطه آن‌ها، وجوهی بالغ بر 2 میلیارد دلار به سرقت رفته است.

 

کلید خصوصی و عمومی کیف پول ارز دیجیتال | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اگر شما کلیدهای خصوصی خود را در اختیار داشته باشید، قضیه برعکس خواهد بود. با در اختیار داشتن کلیدهای خصوصی، می‌توانید طبق قوانین خود عمل کنید. دیگر کسی به شما نخواهد گفت که با ارزهای دیجیتال خود چه کاری می‌توانید یا نمی‌توانید انجام دهید. با در اختیار داشتن کلیدهای خود، به طور کامل مالک کوین‌های خود هستید و می‌توانید از آزادی مالی خود لذت ببرید.

در اختیار داشتن کلیدهای خصوصی، با مسئولیت مهمی همراه است: باید اطمینان حاصل کنید که تنها کسی هستید که آن آنها را در اختیار دارد. اگر شخص دیگری بتواند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند به ارزهای دیجیتال شما دسترسی داشته و آن‌ها را تصاحب کند.

  • تفاوت بین دسترسی داشتن و مالکیت داشتن در کیف پول الکترونیکی

در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز این موضوع صدق می کند. هنگام ورود به صرافی مورد نظر خود، ممکن است اینطور به نظر برسد که در واقع اختیار کامل ارزهای دیجیتال خود را دارید. تصور شما این است که برای دسترسی به وجوه خود، تنها باید وارد صرافی شوید، درست است؟

این تصور اشتباه است. به ظاهر شما کنترل کامل دارایی‌های خود را در اختیار دارید، تا زمانی که بخواهید بیشتر از حد مجاز پلتفرم و یا کمتر از یک مقدار مشخص، از موجودی ارز دیجیتال خود برداشت کنید. در حقیقت، صرافی‌ها می‌توانند از هر تراکنش رمزارزی که انجام می‌دهید، سهمی برای خود بردارند؛ که به سادگی قادر به انجام این کار خواهند بود، زیرا کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما، در اختیار خودتان نیست، بلکه در اختیار صرافی ارز دیجیتال است.

این پدیده به صرافی‌ها محدود نمی‌شود. برای هر ارائه‌دهنده کیف پولی که به شما اجازه نمی‌دهد کلیدهای وجوه مربوطه را در اختیار داشته باشید، نیز صادق است. اگر شما کلید خصوصی را در اختیار ندارید، پس شما مالک واقعی وجوه نیستید و اختیار آن را به شخص دیگری سپرده‌اید. این بدان معنی است که آن‌ها اساساً می‌توانند هر کاری که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال موجود در حساب شما انجام دهند.

منظور از کلید عمومی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همانند واریز به شماره حساب بانکی، ارزهای دیجیتال نیز به آدرس دریافت‌کننده ارسال می‌شوند. در دنیای ارزهای دیجیتال به این آدرس، کلید عمومی (public key) گفته می‌شود. هنگامی که شخصی می‌خواهد مقداری بیتکوین برای شما ارسال کند، آن را به کلید عمومی شما ارسال می‌کند. از آنجا که می‌توانید بدون به خطر انداختن موجودی رمزارزی خود، این آدرس را برای هر کسی ارسال کنید، به آن عمومی می‌گویند.

کلید عمومی با استفاده از الگوریتم ریاضی رمزنگاری منحنی بیضوی از روی کلید خصوصی به دست می‌آید و ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی است. همانطور که قبلا گفتیم، کلید عمومی در واقع همان آدرس والت است. از کلید‌های عمومی کیف پول ارز دیجیتال می‌توان برای دریافت ارز دیجیتال، رمزنگاری اطلاعات و راستی‌آزمایی امضای دیجیتال استفاده کرد. فرمت این کلید نیز مانند کلید خصوصی در کیف پول‌های مختلف متفاوت است. اما آنچه که مهم است تبدیل آن‌ها به اعداد صفر و یک است که باید در همه کیف پول‌ها یکسان باشد. در واقع شبکه نود با تطابق دادن کلید عمومی و امضای دیجیتال به این پی می‌برد که شما مالک بیت‌کوین‌های موجود در کیف پول هستید. همچنین از کلید عمومی به عنوان آدرس کیف پول (Wallet address‌) استفاده می‌شود و برای انجام تراکنش‌های مالی در اختیار صرافی‌ ارز دیجیتال قرار می‌‌گیرد. اما برای تایید نهایی تراکنش‌ها نیاز به کلید خصوصی است که آن هم تنها در اختیار صاحب والت (wallet) قرار دارد. به همین دلیل یک تراکنش مالی زمانی به صورت کامل انجام می‌گیرد که با یک امضای دیجیتال تایید شود.

همانطور که گفته شد با استفاده از توابع ریاضی رمزنگاری کلید عمومی از کلید خصوصی بدست می‌آید اما عکس این عمل امکان‌پذیر نمی‌باشد. زیرا در این صورت امنیت اطلاعات به خطر می‌افتد.

مطالب بیشتر: آموزش کیف پول کوینومی

منظور از آدرس در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

آدرس والت ارزهای دیجیتال همانند کلید خصوصی و کلید عمومی شامل زنجیره‌ای از اعداد و حروف می‌شود. که با استفاده از توابع هش یک طرفه از روی کلید عمومی تولید می‌شود و برای تبادل ارز دیجیتال در اختیار کاربران دیگر قرار می‌گیرد. با توجه به نوع تابع رمزنگاری‌شده، 3 نوع آدرس کیف پول برای بیت کوین وجود دارد.

منظور از آدرس کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | همتاپی

  • آدرس والت ارز دیجیتال لگاسی (P2PKH)

لگاسی نوعی آدرس کیف پول است که با عدد یک در سمت چپ شروع می‌شود مانند:

1BvBMGORnjWetqTFn6Wg4m4GFg7xJaNVN2

آدرس لگاسی قدیمی‌ترین آدرس‌ کیف پول بیت کوین است که در صرافی‌ها و بازارهای خرید و فروش انواع ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شود. این آدرس با آدرس‌ سگویت (beach 32) به صورت یک طرفه عمل می‌کند. به عبارتی دیگر، امکان ارسال بیتکوین فقط از لگاسی به سگویت وجود دارد ولی از سگویت به لگاسی امکان‌پذیر نمی‌باشد. علاوه بر این کارمزد تراکنش‌‌هایی که با استفاده از این آدرس صورت می‌گیرد نسبت به آدرس‌های دیگر بیشتر است.

  • آدرس نوع فشرده (P2SH) در والت چیست؟

آدرس‌ P2SH سازگار‌ترین نوع آدرس کیف پول است که هیچ محدودیتی در ارتباط با دو آدرس دیگر ندارد. به همین دلیل به صورت فراگیر در همه صرافی‌ها و بازارهای ارز دیجیتال استفاده می‌شود و قابلیت‌های زیادی نسبت به دو آدرس دیگر دارد. همچنین این آدرس از قابلیت امضای دیجیتال چند گانه پشتیبانی می‌کند و از نظر ساختار، بسیار شبیه به فرمت P2PKH است و تنها تفاوت آن در نوع عددی است که با آن شروع می‌شود. (عدد 3 به جای عدد 1 در فرمت لگاسی)

3JmpF2KgJ57G1GR3GWvN3N93gLRv8LofbZ

  • آدرس والت سگویت (beach 32)

این آدرس نوع متفاوتی از آدرس‌های P2 می‌باشد که شروع آن با عبارت bc1 می‌باشد. این نوع آدرس‌ها طول رشته‌ی طولانی‌تری نسبت به دو آدرس دیگر دارد. آدرس والت‌های سگویتی هم اکنون در صرافی‌ها به عنوان آدرس کیف پول ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود اما هنوز نتوانسته است جایگاه خودش را به طور کامل در صرافی‌ها به دست بیاورد زیرا محدودیت‌‌هایی در رابطه با دریافت ارزهای دیجیتال توسط کاربران دارد.


بخش چهارم: کاربرد سه رکن اساسی در نقل و انتقالات کیف پول دیجیتال


هنگامی که یک کاربر برای اولین بار از والتی برای نگهداری و خرید و فروش بیت کوین یا آلتکوین (Altcoin) استفاده می‌کند، یک جفت کلید عمومی و کلید خصوصی، منحصر بفرد برای او ایجاد می‌شود. هر یک از این کلیدها رشته‌ای طولانی از اعداد و حروف می‌باشند که به حفظ امنیت منابع کاربر در فضای مجازی کمک می‌کنند. کلید خصوصی فقط در اختیار کاربر می‌باشد و به عنوان شناسه دیجیتال وی استفاده می‌شود. کلید خصوصی به کاربر اجازه می‌دهد تا دارایی خود را خرج کند، برداشت کند، انتقال دهد و یا با آن به معامله بپردازد. برای تولید کلید عمومی یک الگوریتم بسیار پیچیده بر روی کلید خصوصی اعمال می‌شود. هر دو کلید در یک کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شوند.

هنگامی که کاربر تراکنشی انجام می‌دهد مثلا برای فردی بیت کوین ارسال می‌کند، تراکنش وی وارد شبکه می‌شود که در آنجا گره‌های توزیع شده معامله را قبل از نهایی شدن و ثبت آن بر روی blockchain تایید می‌کنند. قبل از اینکه این تراکنش وارد شبکه شود، با استفاده از کلید خصوصی به صورت دیجیتالی امضا می‌شود.

این امضا مالکیت کلید خصوصی را به اثبات می‌رساند، هرچند که جزئیات کلید خصوصی را برای کسی فاش نمی‌کند. از آنجا که کلید عمومی از کلید خصوصی بدست می‌آید، کلید عمومی امضای دیجیتال را که توسط کلید خصوصی تشکیل شده را به اثبات می‌رساند. پس زمانی که تراکنشی معتبر شناخته می‌شود، مبلغ مورد نظر به آدرس عمومی گیرنده ارسال می‌شود.

آدرس عمومی نسخه‌ی هش شده کلید عمومی می‌باشد. از آنجایی که کلید عمومی از اعداد بسیار طولانی تشکیل شده است، برای اینکه آدرس عمومی را راحت‌تر نشان دهد فشرده و کوتاه می‌شود. در حقیقت، کلید خصوصی کلید عمومی را تولید می‌کند و در نهایت آدرس عمومی ایجاد می‌شود. هنگامی که دو نفر به توافق می‌رسند و یکی از آنها توکن یا کوینی را به دیگری ارسال می‌کند، آنها آدرس‌های عمومی خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. آدرس عمومی مانند شماره حساب بانکی است. فرستنده برای ارسال وجه به آدرس گیرنده نیاز دارد تا او با استفاده از کلید خصوصی خود بتواند آن وجه را خرج یا پس‌انداز کند. گیرنده همچنین کوین‌های فرستنده را با استفاده از آدرس عمومی فرستنده که در صفحه نمایش او نمایش داده می‌شود، تأیید می‌کند.

تفاوت آدرس والت ارز دیجیتال با کلید عمومی چیست؟

تا اینجا با مفاهیم کلید خصوصی، عمومی و آدرس والت آشنا شدیم در این بخش قصد داریم به شرح تفاوت کلید عمومی و آدرس والت بپردازیم.

اگرچه در بسیاری از کیف پول‌ها کلید عمومی همان آدرس عمومی است اما این دو با یکدیگر متفاوت می‌باشند. کلید عمومی به همراه امضای دیجیتال در شبکه حق مالکیت کیف پول را تایید می‌کند و در واقع شبکه با تطابق دادن این‌ دو با هم تشخیص می‌دهد که این کیف پول متعلق به این کاربر است و در شبکه وظیفه کلید عمومی اثبات درستی امضا و مربوط بودن آن به کلید خصوصی می‌باشد.

برخلاف کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس کیف پول را به راحتی می‌توانید در اختیار دیگران قرار دهید تا در تراکنش‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند. از دیگر تفاوت‌های کلید عمومی با آدرس کیف پول می‌توان به مشخص بودن آن‌ها قبل از انجام هر گونه تراکنش مالی در شبکه اشاره کرد. به این صورت که آدرس کیف پول، حتی زمانی که هیچ تراکنشی در شبکه انجام ندهد. باز هم کاملا مشخص است اما کلید عمومی زمانی مشخص می‌شود که کاربر بخواهد تراکنشی در شبکه انجام دهد.

بخش پنجم: انواع کیف پول ارز دیجیتال

 انواع کیف پول ارزدیجیتال | صرافی همتاپی

هر کاربر باید برخی قوانین ابتدایی امنیتی را بخاطر بسپارد، قوانینی که هیچ ارتباطی با خود ارزهای دیجیتال یا تجهیزات به کار گرفته در آنها را ندارد. مهم‌ترین نکته این است که کاربران باید پسورد یا رمز عبور خود را به خاطر بسپارند. شاید بسیار بدیهی به نظر برسد اما جالب است بدانیم که تعداد زیادی از کاربران صرفاً به دلیل فراموش کردن رمز عبور خود مبالغ هنگفتی را از دست می‌دهند.

بلاک­چین‌ها توانایی بازیابی رمز عبور را ندارند و البته هیچ سرویس پشتیبانی برای بازیابی رمز عبور فراموش ­شده وجود ندارد. همچنین، فراموش کردن عبارت بازیابی (seed phrase) دوازده کلمه‌ای کیف ­پول­ یا نوشتن آن بر روی وسیله‌­ای که به راحتی گم می‌شود، اشتباهی بسیار بزرگ است. مسولیت‌­پذیری در قبال ذخیره رمزهای عبور و ایجاد عبارت عبور (pass phrase) برای کلیدها، بهترین و موثرترین شیوه برای محافظت از دارایی های رمزارز است.

مهم‌ترین کار کیف پول ارز دیجیتال، همانطور که گفتیم، ذخیره و نگهداری پول، ارز یا ارزهای دیجیتالی است. اما انواع متعددی از این کیف پول‌ها وجود دارد. اساسا، کیف پول‌ها بر دو نوع گرم (hot) و سرد (cold) تقسیم‌بندی می‌شوند.

دسته اول کیف پول دیجیتال، کلد والت

در کیف پول‌های سرد ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین نگهداری می‌شوند. استفاده از این نوع  والت ارز دیجتال برای کسانی که سرمایه زیادی را برای طولانی مدت به صورت ارز دیجیتال نگهداری می‌کنند مناسب‌تر است. زیرا این نوع کیف پول‌ها امنیت بیشتری دارند. کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول‌های کاغذی از این نوع هستند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

دسته دوم کیف پول دیجیتال، هات والت

 دلیل نام‌گذاری این کیف پول‌ها الزامی بودن اتصال به اینترنت برای دسترسی به آنها می‌باشد. یعنی در این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی در ارتباط با اینترنت کار می‌کنند. بنابراین ممکن است تا حدی امنیت کمتری داشته باشند. کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ از نوع کیف پول‌های گرم هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. به طور کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به سه دسته تقسیم بندی کرد :نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی. 

کیف پول ارز دیجیتال و انواع متعدد آن | همتاپی

  • کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری از محبوب‌ترین نوع کیف‌­پول‌­ها هستند، زیرا قابلیت دانلود یا نصب بر روی دستگاه‌­های مختلف (موبایل و سیستم کامپیوتر) را دارند. کاربران می‌توانند تنها از طریق دستگاهی که این کیف ­پول بر روی آن نصب شده است وارد کیف پول‌‌هایشان شوند. مالک کیف ­پول نرم‌­افزاری کنترل کامل بر روی ارزهای دیجیتال خود دارد، زیرا کلیدهای خصوصی به صورت نرم‌‌افزاری بر روی این دستگاه ذخیره شده است بدون آن که اشخاص ثالث به اطلاعات این کلیدها دسترسی داشته باشند. امروزه کیف ­پول‌­های جکس (Jaxx)، اگزودوس (Exodus) و اج (Edge) از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند؛ بعلاوه این کیف پول‌­ها نمونه‌هایی بارز از کیف پول‌های چند ارزی رایگان (free multicurrency wallets) با پشتیبانی حجم وسیعی از رمزارزها هستند. این کیف پول‌ها علاوه بر نسخه دسکتاپ، نسخه‌ه­ای موبایلی نیز دارند. اکثر این پلتفرم‌­ها با شیپ ­شیفت (ShapeShift) و چنجلی (Changelly) تلفیق شده‌اند، در نتیجه تبدیل ارز به صورت مستقیم در درون برنامه انجام شده و نیاز به صرافی­ برای تبدیل ارزهای دیجیتال نیست.

کلیدهای خصوصی به صورت انحصاری در دستگاه مالک ذخیره می‌شوند و محافظت با استفاده از کد PIN و با امکان کپی کلیدهای خصوصی برای ذخیره سازی بصورت آفلاین انجام می شود. 

1.کیف پول ارز دیجیتال موبایلی

 این نوع والت ارز دیجیتال را باید به طور مستقیم دانلود کرده و روی موبایل خود نصب کنید. برای این کار اپلیکیشن‌های خاصی وجود دارند که با دانلود آنها روی گوشی می‌توانید به آدرس کیف پول خود دسترسی داشته باشید. بهترین مزیت این کیف پول‌ها این است که با اسکن کردن بارکدها می‌توانید رمز ارزهای خود را در فروشگاه‌ها خرج کنید. به دلیل فضای محدود گوشی‌ها، این اپلیکیشن‌ها با حجم کم ارائه شده‌اند و نسبت به کیف پول‌های دسکتاپ حجم کمتر و کاربری ساده‌تری دارند. 

2. کیف پول ارز دیجیتال  دسکتاپ

 این نوع از والت‌ها، همانند کیف پول موبایلی بر روی صفحه یا همان دسکتاپ کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می‌شود. هر سیستم می‌تواند یک کیف پول ارز دیجیتال را کنترل کند. به این معنا که والت ارز دیجیتال تنها از طریق سیستمی که با آن متصل شده‌اند قابل دسترسی می‌باشد. این نوع کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های روی گوشی از امنیت بالاتری برخوردارند. اما در صورت هک شدن یا ویروسی شدن سیستم ممکن است کل سرمایه از دست برود. البته این کار به همین سادگی‌ها نیز رخ نمی‌دهد و نیاز به هکری با تجربه و کارکشته دارد. 

  • کیف پول ارز دیجیتال آنلاین یا تحت وب

کیف ­پول‌­های مبتنی بر وب با فضای ذخیره‌سازی ابری (cloud storage) کار می‌کنند و کاربران می‌توانند با هر دستگاهی به این کیف پول‌­ها وصل شوند. این کیف پول‌­ها فقط برنامه‌های موبایلی هستند یا از طریق وبسایت‌ها قابل دسترسی هستند این نوع wallet در برخی مواقع بهتر از موارد دیگر است. زیرا میزان دسترسی و سهولت انتقال ارز یا کوین در آن بیشتر است. البته، معایب آن نیز به گونه‌ای است که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. چرا که امنیت این نوع والت‌ها نسبت به دسکتاپ و موبایل کمتر بوده و کنترل کننده کیف پول کنترل کاملی بر روی موجودی دارد. در واقع، انگار که شما ارزها خود را در یک صرافی ذخیره می‌کنید. پس اگر دزدی به این صرافی بیاید، که حالت دیجیتالی آن این می‌شود که اگر هکری بتواند این سرور را هک کند، در نتیجه به رمز ارزهای شما دسترسی داشته و می‌تواند آنها را تصاحب کند. پس بهتر است تعداد محدودی از ارزها و سکه‌های خود را بر روی سرور آنلاین نگهداری کنید. 

برای مثال، Matbea، کوین بیس (Coinbase) و بیت‌گو (BitGo)، هم صرافی و هم کیف پول‌ مبتنی بر وب در یک سرویس هستند. Matbea به تنهایی از هفت ارز دیجیتال اصلی پشتیبانی می‌کند، که البته طبق استانداردهای امروزی آن­چنان گسترده به حساب نمی‌آید؛ اما این کیف پول از نظر امنیتی گزینه‌ای مناسب تلقی می‌شود.

اکثر این سرویس‌ها از احراز هویت دو عاملی (two-factor authentication) بهره می‌برند: یک کد از طریق پیام کوتاه یا ایمیل ارسال می‌شود، سپس رمز عبوری جداگانه فرستاده می‌­شود. حتی اگر ویروسی در رایانه­ کاربران باشد، این ویروس به هیچ وجه قادر به خواندن کد از طریق دستگاه تلفن همراه نخواهد بود و در نتیجه نمی‌­تواند هیچ گونه دسترسی به کیف پول داشته باشد. حتی اگر ویروسی بر روی تلفن هوشمند باشد، این ویروس نمی‌تواند رمز عبور را بخواند یا کد را ایمیل کند. فایل‌­ها به طور منظم بک آپ (backed up) می‌شوند، بنابراین حتی در صورت یک اتفاق یا خرابی هارد دیسک، بلافاصله رمزارز کاربران بازیابی می‌شود.

مطالب بیشتر: کیف پول متامسک

 

  • کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

این نوع والت‌های ارز دیجیتال طرفدار چندانی نداشته و در واقع از کم ارزش‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی هستند. این wallet را به دلیل این که می‌توانید کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی یک کاغذ پرینت بگیرید کیف پول‌های کاغذی می‌گویند. کیف پول‌های کاغذی تقریباً قابل اعتماد هستند، اما با توجه به اینکه کلیدهای عمومی و خصوصی آن‌ها بر روی کاغذ چاپ می‌شود، اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما به نظر می‌رسد این کیف پول‌ها جالب‌ترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال باشد. با این کار شما می‌توانید سطح امنیت پول خود را بالا نگه دارید. چرا که این کلیدها به هیچ جایی متصل نیستند و تنها راه دسترسی به آنها در اختیار داشتن کاغذ پرینت است. هرگاه نیاز به انتقال ارز داشتید می‌توانید به راحتی کلیدها را وارد یک کیف پول تحت وب کنید و یا حتی با اسکن بارکد موجود، انتقال را انجام دهید. درواقع، کیف پول ارز دیجیتال کاغذی صرفاً یک برگه کاغذ با کد QR پرینت شده حاوی آدرس رمزگذاری شده با هدف ذخیره رمزارزها است. ابتدا، می‌بایست کدهای QR اسکن، و سپس در معاملات به کار گرفته شوند. این کار به اصطلاح وایپ (wipe) نام دارد. پس اگر دوست دارید از امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود مطمئن باشید، این روش بهترین و ساده‌ترین راه است و استفاده از آن بسیار آسان می‌باشد. 

این شیوه ذخیره ارزهای دیجیتال نسبتاً ایمن است، زیرا در این روش محافظت کامل از ارزهای دیجیتال در برابر حملات کلاهبرداران صورت می‌­گیرد. همانطور که پیشتر گفتیم کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی اغلب با عنوان ذخیره‌سازی سرد (cold storage) نام برده می‌شوند، زیرا این کیف پول‌ها هیچ استفاده‌ای از اینترنت نمی‌کنند و در نتیجه فردی خارج از سیستم نیز نمی‌تواند آن‌ها را هک کند.

کاربران برای ایجاد کیف پول کاغذی رمزارزی به نرم‌افزاری خاص همانند Bitaddress.org با کد منبع باز نیاز خواهند داشت. این سرویس با استفاده از اعدادی که به صورت تصادفی ایجاد شده است یک کیف‌پول سرد در مرورگر شخص می‌سازد. کلیدهای مخفی در سرورهای Bitaddress.org ثبت نمی‌شوند و توسط کاربران نگهداری می‌گردند.

WalletGenerator نیز عملکردی همانند Bitaddress.org دارد، در اینجا نیز کاربران موس خود را حرکت می‌­دهند تا تولید تصادفی کلیدها را افزایش دهند. همچنین توسعه‌دهندگان به کاربران توصیه می‌کنند که پس از دانلود بایگانی از GitHub، اینترنت خود را خاموش کنند و تولید کلیدهای مخفی را صرفاً از طریق یک فایل  HTML محلی انجام دهند.

  • کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری روشی پیشرفته‌­تر و البته پیچیده‌­تر برای داشتن کیف پول و ذخیره ارزهای دیجیتال در دستگاه‌های آفلاین خارجی است. بهترین گزینه برای انتخاب والت این روش است. هیچ یک از روش‌های فوق امنیت کیف پول سخت افزاری را ندارند. کیف پول ترزور (Trezor)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano) و کیپ­ کی (KeepKey) برخی از محبوب‌ترین گزینه­‌ها برای این نوع کیف ­پول‌­هاست. این کیف پول‌ها معمولاً به صورت درایوهای کوچک فلش عرضه می‌شوند و هزاران ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌­کنند. در واقع این روش از یک دستگاه فیزیکی برای ذخیره کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌شود. دستگاه با استفاده از یک کابل به کامپیوتر کاربر متصل می‌شود. این دستگاه به اینترنت وصل نمی‌شود مگر اینکه شما قصد انتقال ارز یا کوین خود را داشته باشید. یعنی انجام این نوع تراکنش‌ها فقط به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. اما ذخیره آنها به صورت آفلاین انجام می‌شود. برای این کار باید کلیدهای شخصی خود را وارد سیستم کنید. البته که هیچ کس جز شما نباید به این کدها دسترسی داشته باشند. این امتیاز دسترسی هکرها به اطلاعات شما را عملا غیرممکن می‌سازد. در واقع، با ذخیره سازی آفلاین اطلاعات، امنیت نگهداری اطلاعات را بالا برده و انتقال آنلاین این اطلاعات بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. علاوه بر این، اگر در رایانه کاربر ویروس وجود داشته باشد، این ویروس‌­ها به کیف پول دسترسی ندارند. البته، بهتر است کاربران این کیف ­پول‌­های ارز دیجیتال را از وبسایت‌های رسمی خریداری کنند و از بسته‌بندی دستگاه همانطور که تولیدکننده ذکر کرده است مطمئن شوند، تا بدین طریق پولی را از دست نداده و کلاهبرداری صورت نگیرد.

اتصال کیف پول فرایندی بسیار ساده دارد: کاربران باید به وبسایت رسمی مراجعه کنند، برنامه را دانلود کنند و کیف پول جدید را نصب کنند. اما کاربران باید حواس­شان باشد که عبارت یادآور 24 کلمه‌­ای (mnemonic phrase) را یادداشت و ذخیره کنند، سپس رمز عبور را بسازند و تایید کنند.

  • کیف پول ارز دیجیتال ترکیبی

برخی کیف ­پول­‌های ارز دیجیتال نیز وجود دارند که چند تا از روش‌­های ذکر شده در بالا را با هم ترکیب می‌کنند. برای مثال، کیف ­پول کاسا (Casa) که در اواسط سال 2020 توسعه یافته است، عملکرد کیف پول نرم‌افزاری و موبایلی را با هم ترکیب می‌کند؛ و این در حالیست که توسعه‌دهندگان، امنیت را به عنوان هدف اصلی معرفی می‌کنند.

به هنگام ایجاد یک کیف پول، کاربر هیچ نیازی به وارد کردن عبارت بازیابی یا اطلاعات شخصی و ذخیره آنها ندارد، و فقط یک ایمیل و نام کاربری برای ورود کافی می‌باشد. بعلاوه، این کیف پول توانایی ردیابی مکان یا اطلاعات انتقال داده شده را ندارد و هیچ نیازی هم به  ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث ندارد. کاربر ملزم به ایجاد یک کلید است که در دستگاه ذخیره می‌شود و نسخه‌های پشتیبان نیز بین حافظه کاسا و ذخیره‌سازی ابری گوگل (Google) یا اپل (Apple) تقسیم می‌شوند. فقط کاربر به کلید دسترسی دارد که  برای آن نیاز به احراز هویت دو عاملی می‌باشد.

کیف پول ساول (Savl) نیز کیف پولی ترکیبی است. کیف پولی موبایلی برای اندروید و iOS که یک پلتفرم همتا به همتا، کیف پول ارز دیجیتال، پیام‌رسان و سرویس پرداخت ارز دیجیتالی را گرد هم آورده است. این کیف پول از سال 2020 فعالیت خود را آغاز کرده است و توسعه‌دهندگان این کیف پول، همانند کاسا، ادعا دارند که دیگر خیال کاربران از نظر امنیتی و حفظ حریم خصوصی راحت باشد.

زمانی که یک کاربر ثبت نام می‌کند، این برنامه یک کد منحصر به فرد دوازده کلمه‌ای بر روی دستگاه کاربر ایجاد و ذخیره می‌کند. فقط کاربر به این کد دسترسی دارد، حتی توسعه‌دهندگان نیز از آن مطلع نیستند. دسترسی به این برنامه از طریق یک پین کد شش رقمی که خود کاربر انتخاب کرده است صورت می‌گیرد و بدین شیوه محافظت می‌شود.

تا اینجا با انواع کیف پول ارز دیجیتال و دسته‌بندی آن آشنا شدیم و تا حدودی از مزایا و معایب هر یک از آنها اطلاعاتی به دست آوردیم. برحسب نوع کاربرد و نیاز خود می‌توانید هر یک از این روش‌ها را برگزیده و در جهت اهداف خود آن‌ها را به کار ببرید. اکنون به مبحث بعدی که بحث امنیت کیف پول‌های مختلف است می‌پردازیم.


بخش ششم: امنیت در کیف پول ارز دیجیتال چگونه است؟


 کیف پول الکترونیکی بسیار امن، اما چگونه؟ | صرافی همتاپی

تمام والت‌های استفاده شده برای ارزهای دیجیتال به  شیوه خاص خود ایمن محسوب می‌شوند؛ اگر این کیف پول‌ها  با دقت و بنا بر ضرورت انتخاب شده باشد، می‌توانید خیالی راحت داشته باشید. انتخاب کیف پول امری کاملاً شخصی است و هر فرد بنا بر ضرورت خود آن را انتخاب می‌کند. این که از کدام کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنید چندان اهمیت ندارد. در واقع، نکته کلیدی این است که اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد در واقع به پول شما دسترسی دارد. به همین دلیل، برای حفظ امنیت رمز ارز و کوین‌های خود لازم است تا از کلید خصوصی، یعنی همان رمز حساب خود، محافظت کنید. برای پیشگیری از این رویداد، به یاد داشته باشید که هر کیف پولی که با محیط اینترنت ارتباط دارد، همیشه در معرض خطر است. هکرها همیشه در کمین بوده و راه‌های مختلفی را برای دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال شما خواهند یافت.

پس لازم است تا جایی که می‌توانید والت خود را از محیط اینترنت دور نگه دارید. اما در مورد انواع والت‌ها لازم است بدانید که درجه امنیت آنها با یکدیگر متفاوت است. در واقع هر نوع از آنها و سرویس منتخب شما برای استفاده از آنها نقش مهمی در امنیت هر کیف پول ایفا می‌کند. مشخص است که کیف پول‌های ارز دیجیتال آفلاین در مقایسه با کیف پول‌های ارز دیجیتال که با اینترنت سروکار بیشتری دارند، دارای امنیت بیشتری می‌باشند. چرا که کیف پول‌های ارز دیجیتال آنلاین همواره طعمه هکرها بوده و دسترسی به آنها از بستر اینترنت ساده‌تر می‌باشد.

اگر یک کاربر نیاز به ذخیره­ حجم بالایی از ارزهای دیجیتال داشته باشد، بهتر است از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کند. برای آن دسته افرادی که به طور مداوم در صرافی‌ها مشغول خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند، می‌توانند پول خود را در کیف پول‌های ارز دیجیتال ایجاد شده در این صرافی‌ها ذخیره کنند تا معاملات­شان را با سرعت بالا انجام دهند و از طرفی مجبور نباشند که هیچ مبلغی برای انتقال بپردازند. با این حال، اگر این صرافی‌ها هک شوند و کاربر تحت پوشش بیمه­ نباشد، در این صورت ممکن است رمزارز بصورت کامل از بین برود.

شما می‌توانید در صرافی همتاپی هر گونه خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهید برای ورود به کیف پول صرافی همتاپی کلیک کنید.

برای استفاده روزمره، کیف پول‌های مبتنی بر وب انتخابی نسبتاً مناسب هستند. این کیف پول‌ها از این جهت محبوب است که فروش ارزهای دیجیتال توسط آن‌ها بسیار سریع و به سهولت صورت می‌گیرد، از طرفی می‌توانید رمزارزها را به صورت مستقیم به صرافی انتقال دهید.

بطور کلی، رمزارزها به صورت غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند، بدان معنا که هر کاربر خودش رمزارزهایش را کنترل می‌کند و هیچ نهاد متمرکزی در این راستا وجود ندارد. در نتیجه، مهم نیست که کاربر چه روشی را برای ذخیره آن‌ها انتخاب می‌کند، مسئله این است که باید مسئولیت کامل ارزهای دیجیتال خود را بر عهده بگیرد.

کیف‌پول ارز دیجیتال و امنیت آن | همتاپی

دسترسی به والت‌های آفلاین تقریبا غیر ممکن است و هیچ سیستم سومی نیز در حفظ و نگهداری آنها دست ندارد. البته نباید به این امید از انجام اقدامات لازم جهت حفظ امنیت بر روی کیف پول ارز دیجیتال آفلاین سر باز زد. حتما باید در نظر داشته باشید که صرف نظر از کیف پول مورد استفاده باید از لو رفتن کلید خصوصی خود تحت هر شرایطی حفاظت کنید. نباید هیچ کس به کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما دسترسی داشته باشد. لو رفتن کلید خصوصی به منزله از دست رفتن موجودی کیف پول شما خواهد بود. پس همانطور که در ابتدا نیز تاکید کردیم، اولین اقدام امنیتی در کیف پول ارز دیجیتال حفاظت کامل از کلید خصوصی است.

همچنین، هیچگاه تمامی ارز و کوین‌های خود را در یک کیف پول آنلاین نگهداری نکنید. تنها میزانی که لازم دارید را در آن نگه داشته و بقیه را در فضای امن ذخیره کنید. در این صورت، احتمال از بین رفتن کل سرمایه کاهش یافته و هکرهای سمج نمی‌توانند به تمامی موجودی شما یک جا دسترسی داشته باشند. علاوه بر این به یاد داشته باشید نرم افزارهای خود را همیشه به روز نگه دارید. زیرا نرم افزارهای به روز شده خود بهترین محیط را برای امنیت کیف پول شما فراهم می‌کنند. نه تنها نرم افزار بلکه کامپیوتر و گوشی خود را نیز همیشه آپدیت کنید. برای بالا بردن امنیت کیف پول دیجیتالی خود لایه‌های امنیتی آن را افزایش دهید، برای بالا بردن لایه‌های امنیتی می‌توانید از رمزهای طولانی و پیچیده یا کیف پول‌هایی که دارای دو رمز عبور یا چند امضا هستند استفاده کنید. این‌ها تنها تعدادی از روش‌های بالا بردن امنیت کیف پول ارز دیجیتال است که به صورت مختصر در اینجا بیان شده است. قطعا حفظ امنیت کیف پول و همچنین رمز ارزهای موجود در آن از اولویت‌های اصلی در فضای اینترنت و بلاک چین می‌باشند.


بخش هفتم: آیا کیف پول ارز دیجیتال کارمزدی را بابت تراکنش‌ها دریافت می‌کند؟


برای این سوال نمی‌توان پاسخ دقیق و مشخصی ارائه کرد. به طور دقیق مشخص نیست که کارمزد در چه نوع تراکنش‌هایی دریافت می‌شود، اما گاها در برخی تراکنش‌‍‌های خاص کارمزدی به عنوان کارمزد پردازش دریافت می‌شود و این در حالی است که اکثر تراکنش‌ها بدون کارمزد صورت می‌گیرند. تنها می‌توان گفت که میزان کارمزد پرداختی شما شاید بر اولویت بندی انجام تراکنش شما تاثیر بگذارد. بدین معنا که ممکن است برای مثال در صورت پرداخت کارمزد تراکنش، انتقال ارز به حساب شخص دیگری فورا انجام شود. اما در صورت عدم پرداخت کارمزد ممکن است تراکنش شما بعد از چندین ساعت انجام شود. البته، این روزها تراکنش بیت کوین بسیار افزایش یافته است، به همین دلیل کارمزد شبکه به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. اصلی‌ترین دلیل تاخیر در انتقال و انجام تراکنش‌ها این است که باید به تایید چندین فرد در شبکه که به آنها ماینر (miner) می‌گویند برسند. به ویژه در بلاک چین بیت کوین شلوغی؛ تعداد بالا تراکنش و کارمزدی که فرد می‌پردازد می‌تواند در سرعت انجام تراکنش تاثیر گذار باشد. حتی ممکن است فردی میزان کارمزد پرداختی خود را به حدی پایین انتخاب کند که هیچگاه در مقایسه با سایر تراکنش‌ها اولویت پیدا نکند و به همین دلیل هیچگاه پردازش و تایید نشود. پس انتخاب کارمزد پرداختی منطقی می‌تواند روند کار انتقال را سرعت بخشد.


بخش هشتم: چگونه یک کیف پول دیجیتال مناسب انتخاب کنیم؟


انتخاب کیف پول ارزهای دیجیتال | صرافی هتاپی

تمام کیف پول‌های موجود در بازار جنبه‌های مثبت و منفی خود را دارند. برای یک تصمیم آگاهانه می‌بایست تمامی نقاط قوت و نقاط ضعف حتما بررسی شوند.بنابراین، در هنگام انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال برای خود حتما معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • مدل کیف پول ارز دیجیتال

حتما هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مدل کیف پول را بررسی کنید. این مسئله کاملا وابسته به نیازهای هر کاربر می‌باشد. با توجه به هدفی که هر شخص دارد، کیف پول انتخابی او ممکن است تغییر کند. مثلا برای کسانی که می‌خواهند در معاملات واقعی از رمزارزها استفاده کنند، کیف پول‌های موبایلی گزینه‌های بهتری هستند.

  • سهولت استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

ارسال، دریافت و نگهداری رمز ارزها برای تازه‌کاران واقعا می‌تواند کاری پیچیده و گیج‌کننده‌ای باشد. بدین ترتیب، تازه‌واردان می‌توانند تمرکزشان را بر روی پیدا کردن کیف پولی بگذارند که راه‌اندازی و استفاده‌ از آن آسان باشد، اما افراد باتجربه‌تر می‌بایست دنبال پیشرفته‌ترین ویژگی‌ها و عملکردها باشند.

  • امنیت کیف پول ارز دیجیتال

در انتخاب انواع کیف پول ارز دیجیتال تمامی موارد امنیتی کیف پول دیجیتالی و سابقه امنیتی آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، احراز هویت دو عاملی و سیستم چند امضایی. هنگام انتخاب کیف پول دیجیتالی حتما تحقیقات لازم را انجام دهید: آیا در این کیف پول کلید خصوصی (private key) ما به صورت آنلاین ذخیره می‌شود یا آفلاین؟ آیا این کیف پول دیجیتالی تا به حال مورد حمله یا در معرض خطر قرار گرفته است؟ پاسخ دادن به این سوالات برای انتخاب کیف پول درست اهمیت زیادی دارد.

  • رمز ارزهای تحت پوشش کیف پول ارز دیجیتال

آیا شما به دنبال کیف پولی هستید که تنها از یک رمز ارز مانند بیتکوین پشتیبانی می‌کند، یا اینکه به کیف پولی چند ارزی احتیاج دارید؟ پیش از انتخاب و راه‌اندازی کیف پول خود به این پرسش پاسخ دهید تا بتوانید از بهترین و باکیفیت‌ترین ذخیره‌سازی رمز ارز بهره ببرید.

  • آپدیت‌ها و نقدها درباره کیف پول دیجیتال

سعی کنید قبل از انتخاب کیف پول شرکت سازنده‌ی آن را کمی بیشتر بشناسید. ببینید امتیازها و نقدهای دیگر کاربران درخصوص این کیف پول چگونه بوده است؟ بسیار اهمیت دارد که ببینیم آیا این شرکت به بروزرسانی و ارتقای مداوم برنامه تعهد دارد یا نه. زیرا وجود یک تیم توسعه‌ی فعال قطعا یکی از نشانه‌های عالی یک کیف پول قابل اعتماد است.


بخش نهم: آیا هویت صاحب کیف پول ارز دیجیتال مشخص می‌شود؟


می‌توان نام صاحب کیف پول ارز دیجیتال را فهمید. اما این موضوع برای همه موارد صدق نمی‌کند بنابراین جواب سوال ما هم بله و هم خیر می‌باشد. تمامی افرادی که از کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنند با نام کاربری خود شناخته می‌شوند. به این معنا که نامی که خودتان انتخاب کرده‌اید نشان‌دهنده هویت شما خواهد بود. لازم نیست نام اصلی، آدرس، شماره تلفن و تمامی مشخصات زندگی خود را وارد بلاک چین کنید. می‌توانید از اسمی مستعار برای انجام تراکنش‌های خود بهره ببرید. با این حال اطلاعات موجود روی کیف پول شما با راه‌های مختلفی قابل ردیابی است.

همچنین راه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها ناشناس باقی بمانید و امکان دسترسی به هویت واقعی خود را مخفی کنید. البته به خاطر داشته باشید که در تکنولوژی بلاک چین هیچگاه امکان مخفی کردن کامل هویت و اطلاعات امکان‌پذیر نیست. زیرا همیشه راه‌هایی برای رسیدن به این اطلاعات وجود دارد. البته، مهندسان امیدوار هستند با کار روی این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور امکان انجام تراکنش‌های به طور کاملا ناشناس، در فناوری بلاک چین امکان‌پذیر شود. احتمالا با استفاده از آدرس‌های ناشناس بتوان چنین امکانی را برای کاربران ایجاد کرد. این موجب خواهد شد تا امنیت شبکه و تراکنش‌های صورت گرفته در بلاک چین به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند.

در نتیجه، خواهیم دید که متقاضیان و علاقمندان به استفاده از ارزهای دیجیتالی نیز بیشتر خواهد شد. روش‌هایی نیز برای مخفی کردن هویت و پاک کردن ردپاهای به جا مانده از تراکنش‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌هایی که در مبادلات بیت کوین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد مخلوط کردن بیت کوین می‌باشد. می‌دانیم که تراکنش‌های انجام شده در بیت کوین بر روی دفتر کل عمومی ثبت می‌شوند و هر کسی که آدرس عمومی آن را ردیابی کند می‌تواند به مبدا و مقصد این تراکنش دسترسی داشته باشد. برای جلوگیری از این کار به یک مخلوط کننده بیت کوین نیاز است. روش مخلوط کردن بیت کوین باعث عدم امکان ردیابی و شکسته شدن پیوندها می‌شود. در این روش با ایجاد آدرس‌های موقتی و انتقال ارزها پیوند بین آدرس‌های بیت کوین شکسته می‌شود. در این صورت عملا امکان ردیابی از بین رفته و هویت تراکنش انجام شده مخفی می‌ماند.

روش دیگر استفاده از یک شبکه مجازی خصوصی یا همان وی پی ان بدون گزارش (log) است. استفاده از این شبکه‌ها موجب می‌شود تا فعالیت‌های شما در سرور ذخیره نشود. این سرویس ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری می‌کند و آن را از طریق چندین سرور مورد نظر خود در مکان‌های مختلف پیش از رسیدن به محل نهایی، مسیریابی می‌کند. در اینجا به دو مورد از روش‌های ناشناس ماندن هویت اشاره کردیم. اما روش‌های متعدد دیگری نیز وجود دارند، که نه به طور قطعی، اما با درصد بالایی قدرت مخفی کردن تراکنش‌ها و کیف پول‌های دیجیتالی شما را دارند. به همین دلیل، گاها ممکن است استفاده از آنها خالی از لطف نباشد. البته در نظر داشته باشید که هر راهی در کنار مزایا می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. در کل، به خاطر داشته باشید که مخفی ماندن کامل در بلاک چین عملا نشدنی است اما با انجام این روش‌ها در واقع می‌توانید کارهای خود را با امنیت بیشتری انجام داده و آنها را محرمانه نگه دارید.


بخش دهم: روش انتخاب والت ارز دیجیتال چگونه است؟


برای اینکه کیف پول ارز دیجیتال مناسبی برای خود انتخاب کنید، در درجه اول باید دلیل استفاده خود را از آن مشخص کنید. آیا هر روزه ارز دیجیتال خرید و فروش می‌کنید یا صرفا قصد دارید ارز دیجیتال خریداری و آن را نگه دارید (HODL)؟ یا مثلا قصد دارید از یک رمزارز استفاده کنید یا چندین ارز دیجیتال. آیا دائما از پول کیف خود استفاده خواهید کرد؟. تمامی این موارد گزینه‌هایی هستند که باید بررسی شده و هدف استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مشخص شود. در این صورت می‌توانید راحت‌تر انتخاب نمایید و والتی مناسب با اهداف خود برگزینید. در ادامه به تعدادی از کیف پول‌های ارز دیجیتال معروف و مناسب اشاره می‌کنیم که می‌توانند بسته به استفاده شما مزایای متعددی داشته باشند.

 

کیف پول ارز دیجیتال و استفاده از آن به نوعی سلیقه‌ای بوده و افراد بنا به شرایط و نیاز خود می‌توانند یکی از انواع کیف پول را انتخاب کنند. در این بین خرید ارز بیت کوین به علت محبوبیت و کاربرد بالا در سراسر جهان نسبت به سایر ارزها والت‌های بیشتری را به خود اختصاص داده است. از این رو، برای استفاده از بیت کوین با تعداد زیادی از کیف پول‌ها مواجه می‌شوید که می‌توانید بسته به نیازمندی یکی از آنها را انتخاب کنید. برای مثال اگر با کامپیوتر زیاد سر و کار ندارید نسخه موبایل برای شما کاربردی‌تر خواهد بود، و بر عکس. اما این قاعده کلی را همیشه به خاطر داشته باشید، بهترین کیف پول، امن‌ترین آنها است. همانطور که به خاطر دارید امن‌ترین کیف پول‌ها، والت‌های سخت افزاری هستند.


سوالات متداول


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که در دنیای واقعی برای حفظ و نگهداری پول خود از کیف پول استفاده می‌کنیم، در دنیای ارز دیجیتال نیز به چنین ابزاری نیازمندیم. کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزاری است که کلید‌های عمومی و خصوصی مرتبط با یک بلاک‌چین خاص را در خود حفظ می‌کند.

کلیدهای خصوصی و عمومی در کیف پول به چه معناست؟

کلید عمومی در واقع همان آدرس والت است. از کلید‌های عمومی کیف پول ارز دیجیتال می‌توان برای دریافت ارز دیجیتال استفاده کرد. در حالی که کلید خصوصی رشته‌ای رمزنگاری شده از اعداد و حروف به صورت تصادفی است و همان طور که از نام آن مشخص است باید به صورت خصوصی نگه داری شود، چرا که داشتن آن نشان دهنده حق مالکیت فرد بر دارایی کیف پول خود می‌باشد. به همین دلیل کاربران باید در حفظ و نگه داری آن دقت و موارد امنیتی را لحاظ نمایند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

  • کیف پول موبایل
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول آنلاین یا تحت وب
  • کیف پول کاغذی
  • کیف پول سخت افزاری

امنیت کدام کیف پول ها بیشتر است؟

درجه امنیت انواع والت‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع هر نوع از آنها و سرویس منتخب شما برای استفاده از آنها نقش مهمی در امنیت هر کیف پول ایفا می‌کند. مشخص است که کیف پول‌های ارز دیجیتال آفلاین در مقایسه با کیف پول‌های ارز دیجیتال که با اینترنت سروکار بیشتری دارند، دارای امنیت بیشتری می‌باشند. چرا که کیف پول‌های ارز دیجیتال آنلاین همواره طعمه هکرها بوده و دسترسی به آنها از بستر اینترنت ساده‌تر می‌باشد.

بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال کدام است؟

بسته به نیازمندی‌تان می‌توانید یکی از والت‌ها را انتخاب کنید. برای مثال اگر با کامپیوتر زیاد سر و کار ندارید نسخه موبایل برای شما کاربردی‌تر خواهد بود، و برعکس. اما این قاعده کلی را همیشه به خاطر داشته باشید، بهترین کیف پول، امن‌ترین آنها است و امن‌ترین کیف پول‌ها هم والت‌های سخت افزاری هستند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آیا کیف پولی هست که داخلش پول نقد باشد مثل دلار . پوند . یورو و…. که بتونیم به بانکی که حساب داریم در کشورهای مثلا اروپایی مراجعه کنیم و از کیف خودمون داخل حساب بانکی خودمون واریز کنیم .

  2. ابجی برو تو سایت سرچ کن راحتری بهت نحوه نصب کیف پول دیجیتال هر کدوم رو که بخوای نشون میده

  3. سلام ممنون از مقاله خوبتون ، ارز آی سی پی رو چه کیف پولی ساپورت میکنه ؟

  4. Hmm іt appears like your blog ate my first comment (it was extremely long)
    so I gueѕs I’ll just ѕum it up what I suƅmitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I too am an aѕpiring blog blogger ƅut I’m still new to the whole
    thing. Do you have any helpful hintѕ for beginner blog writerѕ?
    I’d certainly appreciate it.

  5. سلام به ادمین.من تعدادی تتر از صرافی شما به یک صرافی دیگه انتقال دادم.داخل تاریخچه تراکنش ها موجوده ولی به اون مقصدم نرسیده.باید چیکار کنم؟بگید لطفا

    1. سلام دوست عزیز

      پس از تایید تراکنش در سامانه همتاپی، در قسمت تاریخچه تراکنش‌ها، شناسه تراکنش مورد نظر در ج می‌شود. در این مرحله برای پیگیری تراکنش، می‌توانید شناسه تراکنش را در جستجوگر مناسب بررسی کنید، سپس با استفاده از آن، از سمت مقصد پیگیری نمایید.

    1. سلام دوست عزیز

      کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال می‌باشد. شما ابتدا باید بسته به نیاز خود والت ارز دیجیتال خود را انتخاب کرده و پس از ساخت کیف پول برای واریز و برداشت و ذخیره ارزهای دیجیتال خود از آن استفاده نمایید.

    1. سلام دوست عزیز

      به طورکلی برای انتقال ارزهای دیجیتال از هر کیف پول دیجیتالی باید به بخش برداشت یا withdraw(send) مراجعه کرده و در باکس مربوط به آدرس مقصد، آدرس کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر خود را وارد نمایید.

    1. سلام دوست عزیز

      فرآیند ثبت نام در سامانه همتاپی بسیار ساده بوده و از بخش ثبت نام در صفحه اصلی سایت امکان پذیر می‌باشد. در مرحله اول ثبت نام کافی است نام و مام خانوادگی و شماره موبایل خود را وارد نمایید. پس از انجام ثبت نام برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌بایست فرآیند احراز هویت را انجام دهید. برای آموزش نحوه احراز هویت در همتاپی ویدئو آموزش نحوه احراز هویت در صرافی ارزهای دیجیتال همتاپی را مشاهده نمایید.

    1. سلام دوست عزیز

      برای پیدا کردن آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود، کافی است رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کرده، از قسمت واریز (Deposit) ادرس کیف پول را مشاهده نمایید.

  6. سلام به ادمین، مقاله ای که گذاشتین خیلی کامل و البته زیاد بود،امیدوارم در اینده به صورت ویدیو هم ارائه بدین

    سوالی داشتم از خدمتتون، ایا فقط با داشتن یک ادرس والت میتونیم از مقدار دارایی موجود در اون کیف پول اطلاع پیدا کنیم؟؟

    1. سلام دوست عزیز

      از آنجایی که بلاکچین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بوده و کلیه اطلاعات بصورت شفاف در اختیار کلیه کاربران قرار دارد بله شما با استفاده از اکسپلورهای بلاکچین می‌توانید با داشتن آدرس والت مورد نظر خود علاوه بر موجودی، تراکنش‌های واریز و پرداشت ارز دیجیتال آن را مشاهده نمایید.

  7. ایا صرافی ارز دیجیتال همتاپی از کیف پول های سگویتی هم پشتیبانی می کنه؟

  8. شما که توی این حوزه مشغول هستین میتونین راهنمایی کنین که من که تازه دارم شروع میکنم فعالیت در این حوزه رو بهتره از چه کیف پولی استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز

      کیف پول‌های تراست، اگزودوس و کوینومی کاربری ساده‌ای دارند و برای افرادی که مبتدی هستند مناسب می‌باشد. چنانچه قصد نگهداری بلند مدت حجم زیادی ارز دیجیتال را دارید بهتر است از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده نمایید.

  9. سلام
    سپاس از مقاله خوبتون
    میشه بفرمایید از کجا و چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری کاملا مطمئن تهیه کنم به طوری که از بیشتر ارزها پشتیبانی کند.

    1. سلام
      کیف پول‌های سخت افزاری انواع مختلفی دارد. در حال حاضر کیف پول‌های لجر به عنوان امن‌ترین و بهترین کیف پول‌های سخت افزاری شناخته می‌شوند.
      در حال حاضر شرکت‌های زیادی در ایران کیف پول‌های سخت افزاری را به فروش می‌رسانند. شما با تحقیق درباره این شرکت‌ها و گارانتی که برای محصولات خود ارائه می‌دهند می‌توانید بهترین و قابل اعتمادترین آنها را انتخاب نمایید.

  10. ممنون، مفید بود.
    اما یک سوال:
    آیا کیف پولهای ارز دیجیتال صرافیها امن و قابل اعتماد هستند یا خیر؟

    1. خیلی خوشحالیم که این مطب برای شما مفید بوده است.
      چنانچه قصد نگهداری بلند مدت ارزهای دیجیتال را دارید کیف پول شخصی امن تر خواهد بود. علاوه بر این، از آنجایی که کلید خصوصی این کیف پول‌ها تنها در اختیار کاربر می‌باشد کنترل دارایی‌ها نیز مستقیما در اختیار خود شما می‌باشد.
      شما می‌توانید بخشی از دارایی خود را که قصد دارید با استفاده از آن ترید کنید در کیف پول صرافی نگهداری نمایید.

  11. سلام خیلی ممنون بابت توضیحاتتون
    میشه لطف کنید در رابطه با کیف پول ارز دیجیتال صرافیها و صرافی همتاپی هم توضیح بدین؟

    1. همتاپی یک صرافی ارز دیجیتال کاملا ایرانی هست که با استفاده از زیر ساخت‌های بومی در حال حاضر برای ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، ترون، لینک، بیت کوین کش و لایت کوین کیف پول ارائه می‌کند. با ثبت نام در همتاپی می‌تونید از امکانات این کیف پول‌های اختصاصی و رایگان استفاده کنید.