کیف ‌پول‌ سخت ‌افزاری: امن‌ترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال

کیف ‌پول‌ سخت ‌افزاری: امن‌ترین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال

کیف پول سخت افزاری چیست و چرا امن‌ ترین کیف پول ارز دیجیتال کیف پول های سخت افزاری هستند؟ بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال کدام است؟

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد برای هر ریال خود زحمت کشیده باشید، احتمالاً نمی‌توانید آن‌ها را بدون مطمئن شدن از امنیتشان در جایی سپرده‌گذاری کنید. یکی از مهمترین فاکتورهای امنیت در دنیای ارزهای دیجیتال انتخاب کیف پول امن و مطمئن است.

ما در این مقاله با این پیشفرض پیش رفته‌ایم که شما فقط دغدغه شناخت امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال یعنی کیف پول سخت افزاری را دارید، به همین خاطر در 5 بخش مختلف به شرح و توضیح کیف پول سخت افزاری از جهات مختلف پرداختیم:

فهرست مطالب

از زمان معرفی بیت‌کوین در سال 2008 تا به امروز، افراد بسیاری به دلیل استفاده از روش‌های ناامن مانند فراموش کردن کلید خصوصی بیت کوین‌های خود را از دست دادند اگرچه قیمت بیت‌کوین در آن زمان بالا نبود و مردم اهمیت چندانی به از دست رفتن بیت‌کوین‌هایشان نمی‌دادند اما در سال ۲۰۱۴ قیمت بیت کوین افزایش چشمگیری داشت و بسیاری از مردم نگران ذخیره کردن بیت‌کوین‌هایشان با امنیت بالا شدند و ذخیره امن ارزهای دیجیتال به یکی از مهم‌ترین مسائل این حوزه تبدیل شد. در همین سال بود که کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری برای اولین بار به بازار آمد. اولین کیف‌ پول سخت افزاری کیف‌ پول ترزور(Trezor) بود که در آگوست ۲۰۱۴ به بازار آمد و محصول کشور چک بود. کیف ‌پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) هم در اواخر سال ۲۰۱۴ به بازار آمد و تا به امروز محبوب‌ترین کیف ‌پول سخت ‌افزاری بوده است.

بخش یک: آشنایی و مقایسه انواع کیف پول‌های ارزدیجیتال

کیف پول ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  1. والت گرم 
  2. والت سرد

با ما همراه باشید تا با این دو دسته کلی ( بخصوص از نظر امنیت) آشنا شویم.

بخش یک انواع کیف پول سخت افزاری ارزدیجیتال | صرافی همتاپی

1. والت گرم

کیف پول گرم (Hot wallet) کیف‌ پول‌هایی هستند که اتصال به اینترنت برای دسترسی به آنها لازم است. کیف پول‌های موبایل، تحت وب و دسکتاپ از این نوع والت‌ها می‌باشند که می‌توان آنها را بر روی دستگاه‌هایی مانند تبلت، لپ‌تاپ و موبایل نصب کرد. کلید خصوصی در این کیف پول‌ها در ارتباط با فضای آنلاین بوده به همین دلیل از امنیت کمتری برخوردار هستند. این کیف پول‌ها برای سرمایه‌گذاری مقادیر کوچک و انجام معاملات روزمره مناسب می‌باشد.

 

 کلید خصوصی (Private Key)

هر کیف پول ارز دیجیتال شامل کلید عمومی و خصوصی می‌باشد. کلید خصوصی رشته‌ای محرمانه از اعداد و حروف می‌باشد بسیاری آن را به رمز عبور حساب بانکی تشبیه می‌کنند. این کلید تنها چیزی است که ثابت می‌کند شما مالک یک ارز دیجیتال هستید با این کلید است که شما می‌توانید به دارایتان دسترسی داشته باشید و با استفاده از آن ارز دیجیتال خود را به کیف پول‌های دیگر انتقال داده و یا خرج کنید. دسترسی یک شخص به کلید خصوصی شما به معنای این است که آن شخص به تمام دارایی و ارز‌های شما دسترسی دارد در واقع اگر کلید خصوصی خود را گم کنید می‌توان گفت که دیگر مالک ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول نخواهید بود. بنابراین لازم است از کلید خصوصی کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

چرا نباید ازکیف پول نرم افزاری استفاده کرد؟

همان طور که گفته شد کیف پول‌های نرم‌افزاری، برنامه‌هایی هستند که بر روی کامپیوتر و یا گوشی موبایل شما نصب می‌شوند. بعضی از آن‌ها که ذخیره سازی سرد دارند به شما اجازه می‌دهند کلید خصوصی خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید اما همچنان کامپیوتر شما متصل به اینترنت است و امکان هک شدن وجود دارد. علاوه بر این اگر کامپیوتر شما ویروسی شود ممکن است به کلیدهای شخصی شما آسیب برساند.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال | صرافی همتاپی

 گرچه ذخیره ارزهایتان بر روی تلفن همراه ممکن است راه ساده‌‌ای باشد اما احتمال گم شدن، آسیب دیدن یا دزدیده شدن تلفن‌های همراه بسیار بالاست و این باعث می‌شود که راه مناسبی برای ذخیره مقادیر زیاد ارزهای دیجیتال و ذخیره برای طولانی مدت نباشند.

مطالب مرتبط: کیف پول اکسودوس؛ نرم افزاری اما مطمئن 

2. والت سرد

کیف پول‌های سرد (Cold Wallets) یا کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری (Hardware wallet) به شکل آفلاین کار می‌کنند و بهترین نوع کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری امن مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال می‌باشند. در واقع کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری دستگاهی کوچک و قابل حمل برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال هستند. افراد حرفه‌ای عموماً مقدار خیلی کمی از ارز‌های خود را در کیف پول‌های گرم و سرمایه اصلی خود را در کیف پول‌های سرد نگهداری می‌کنند که از امنیت خیلی بالاتری برخوردار هستند. کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری و کاغذی در این دسته قرار می‌گیرند. کیف پول‌های سرد به این دلیل از امنیت بالایی برخوردارند که کلید خصوصی را به صورت فیزیکی به کاربر ارائه می‌دهند. حتی هنگامی که شما این والت‌ها را به کامپیوتر متصل به اینترنت وصل می‌کنید کلید خصوصی شما آفلاین می‌ماند.

این ولت‌ها مزایای زیادی نسبت به دیگر والت‌های ارز دیجیتال دارند. یکی از این مزایا این است که کلید خصوصی شما در منطقه‌ای محافظت شده و توسط میکروکنترلرها نگهداری می‌شود و نمی‌توان آن را به شکل متنی از دستگاه خارج کرد به همین دلیل امکان حمله‌ی هکر‌ها به این کیف ‌پول‌ها تقریبا صفر است و تا زمانی که دارنده کیف پول اجازه ندهد، هیچکس امکان دسترسی به ارز‌های دیجیتال ذخیره شده در کیف پول را نخواهد داشت. علاوه بر این اگر کامپیوتر شما ویروسی شود دارایی دیجیتال شما امن خواهد بود.

والت سرد لجر یکی از بهترین کیف پول ارز دیجتال سخت افزاری | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

شباهت والت سخت افزاری و نرم افزاری

مدل های مختلفی برای این کیف پول‌ها، چه سخت افزاری و چه نرم افزاری، وجود دارد و هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند اما در نهایت همه برای نگهداری و مدیریت سرمایه‌های دیجیتال ما به کار می‌آیند و توانایی ذخیره‌سازی و مدیریت ارزهای دیجیتال را دارند.

تفاوت والت سخت افزاری و نرم افزاری

کیف پول سخت افزاری یک دستگاه ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال است و از آنجایی که ذخیره سازی ارزهای دیجیتال در این کیف پول‌ها بصورت آفلاین انجام می شود در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرد. در حالی که  کیف‌پول نرم افزاری، اپلیکیشن و یا نرم افزاری است که بر روی گوشی موبایل با دسکتاپ نصب شده و ارزهای دیجیتال را بصورت آنلاین ذخیره می کنند و در دسته کیف پول‌های گرم قرار دارند.

مطالب مرتبط: تراست والت چیست ؟

سطح امنیت به طور کلی در کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل آفلاین بودن ذخیره‌سازی کلید خصوصی، بسیار بیشتر از کیف پول نرم افزاری است. البته در کیف پول‌های نرم افزاری نیز می‌توان سطح امنیت را با رعایت نکاتی بالاتر برد.

راحتی کار و انتقال ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های نرم‌افزاری بیشتر است.

برای انتقال ارزهای دیجیتال ذخیره شده در کیف سخت افزاری، باید آن دستگاه را همیشه همراه خود داشته باشید.

تقریبا تمام کیف پول‌های نرم افزاری، رایگان هستند اما برای داشتن کیف پول‌های سخت افزاری باید هزینه کنید.

چرا کیف پول سخت افزاری از کیف پول کاغذی امن تر است؟

کیف‌ پول‌های کاغذی والت‌هایی هستند که کلید خصوصی آن بر روی یک کاغذ چاپ می‌شود. این نوع کیف پول‌ها از کیف ‌پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین امن‌تر می‌باشند زیرا کلید خصوصی شما بر روی هیچ دستگاه متصل به اینترنتی ذخیره نشده است اما به دلیل طول عمر محدود کاغذ ممکن است کلید خصوصی شما از بین برود. علیرغم این امنیت ظاهری بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که بسیاری از مزایای گفته شده برای این کیف پول‌ها درست نیست. 

مطالب مرتبط: ساخت کیف پول کاغذی برای بیتکوین

از دیگر معایب این مدل کیف‌ پول‌ها وقت‌گیر بودن و ناکارآمد بودن آن‌ها است. اگر از آن‌ها درست استفاده شود شاید بتوان این والت‌ها را روشی امن دانست اما این کیف پول‌ها برای تازه‌کاران عرصه بیت کوین یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که روزانه معاملات زیادی انجام می‌دهند ناکارآمد است.


بخش دو: چرا کیف پول سخت افزاری امن ترین کیف پول ارز دیجیتال است؟


ما در این بخش به بررسی کیف پول دیجیتال سخت افزاری از زوایای مختلف می‌پردازیم.

کیف پول سخت افزاری، بایدها و نبایدها |صرافی همتاپی

1. امنیت کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال چگونه است؟

همانطور که پیش از این گفته شد کیف‌ پول‌های سخت افزاری از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. امنیت در کیف پول‌های سخت افزاری انقدر بالا است که تا به حال گزارشی از سوی کاربران مبنی بر از دست رفتن ارز‌هایشان از طریق کیف ‌پول‌های سخت‌ افزاری گزارش نشده است. برای کاربرانی که قصد سرمایه گذاری طولانی مدت در حوزه ارزهای دیجیتال را دارند کیف‌ پول‌های سخت‌ افزاری گزینه مناسبی هستند. جابه‌جایی ارز دیجیتال با این کیف پول‌ها به راحتی جابه‌جایی ارز با کیف ‌پول‌های آنلاین است. با این تفاوت که استفاده از آن‌ها خطرات استفاده از کیف‌ پول‌های آنلاین و احتمال هک شدن را ندارد.

والت‌های سخت افزاری طوری ساخته شده‌اند که در مقابل نفوذ ویروس‌ها و یا بدافزارهای رایانه‌ای مقاوم باشند. به علاوه این کیف پول‌ها از کلیدهای خصوصی افراد به خوبی محافظت می‌کنند طوری که هکرها به راحتی نمی‌توانند در آن نفوذ کنند.

2. مزایای استفاده از کیف پول سخت افزاری

این کیف پول‌ها به راحتی قابل حمل هستند. این کیف پول‌ها کلید خصوصی را در فضایی امن درون خود نگهداری می‌کنند.

 اگر کیف پول شما گم یا دزدیده شود، به دلیل وجود پین کدها ارز‌های دیجیتال شما در امان خواهد بود، مگر اینکه پسورد حساب شما همراه کیف‌پولتان باشد.

 بسیاری از کیف‌پول‌های سخت ‌افزاری علاوه بر بیت کوین از ارز‌های دیجیتال دیگری نیز پشتیبانی می‌کنند. 

 شما می‌توانید برای خرید و فروش یا انتقال ارزهای دیجیتال خود آن‌ها را به راحتی به لپ‌تاپ یا گوشی متصل کنید (گرچه اتصال کیف‌پول‌ها به هر نوع دستگاهی ممکن است خطر‌های امنیتی ایجاد کند)

حتی اگر کامپیوتر شما ویروسی باشد وقتی کیف‌پول سخت ‌افزاری خود را به آن متصل می‌کنید کلید خصوصی شما هیچ آسیبی نمی‌بیند (همانطور که گفته شد کلید خصوصی در حافظه‌ای جداگانه ذخیره می‌شود و همیشه آفلاین می‌ماند)

3. معایب استفاده از کیف پول سخت افزاری

بیشتر کیف پول‌های نرم‌افزاری بصورت رایگان به کاربران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال ارائه می‌شود اما برای استفاده از کیف پول‌های سخت ‌افزاری افراد می‌بایست هزینه‌ای در حدود چند صد دلار پرداخت و آنها را خریداری کنند. در برخی از کیف پول‌های سخت ‌افزاری انجام یک تراکنش نیازمند طی شدن چندین مرحله می‌باشد که این کار باعث زمان بر بودن کار با این کیف پول‌ها می‌شود.

4. والت سخت افزاری مناسب چه کسانی است؟

بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و افراد هر کدام با اهداف خاصی وارد این بازار می‌شوند. برخی از افراد، با هدف سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال مطرح بازار مانند بیت کوین و اتریوم، مبالغ زیادی از دارایی‌های خود را وارد این حوزه می‌کنند. در مقابل برخی دیگر استراتژی متفاوتی دارند و بصورت روزانه خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهند و حتی در طول یک روز چند بار دارایی خود را به ارزهای دیجیتال گوناگون تغییر دهند.

آن چیزی که به طور کلی می‌توان گفت استفاده از کیف پول سخت افزاری برای افرادی مناسب است که سرمایه زیادی را وارد این بازار می‌کنند و قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار را دارند. در یک کلام می‌توان گفت اگر امنیت برای شما اولویت بیشتری دارد، کیف پول‌های سخت افزاری، حداکثر امنیت ممکن را برای شما تامین خواهند کرد.

در مقابل اگر سرمایه زیادی در بازار ندارید، شاید صرف این هزینه بالا برای خرید یک کیف پول سخت افزاری با اهداف شما سازگاری نداشته باشد. به علاوه اگر قصد ترید و یا خرید و فروش ارز دیجیتال با تعداد بالا را دارید، شاید استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری برایتان کمی دست و پا گیر باشد.

مطالب مرتبط: کیف پول کوینومی

سرعت انجام تراکنش‌ها با این نوع از کیف پول، در مقابل کیف پول‌های نرم افزاری کمتر است و پیچیدگی‌های بیشتری دارد. توصیه کارشناسان این است که بهتر است آن مقدار از ارز دیجیتالی که قصد ترید روی آن را دارید، به یک کیف پول نرم افزاری منتقل کنید و بقیه دارایی دیجیتال خود را که شامل بخش اصلی آن است برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت، روی کیف پول دیجیتال سخت افزاری خود نگه دارید.


بخش سوم: بهترین کیف پولهای سخت افزاری و انواع کیف پول سخت افزاری


ما در این بخش با یک جدول به شما کمک کرده‌ایم که تنها در یک نگاه بتوانید بین انواع کیف پول سخت افزاری به بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری نزدیک شوید. ما کیف پول‌های سخت افزاری موجود در لیست را بر اساس 5 فاکتور، قیمت، قابلیت ویژه، تعداد ارزهای مورد پشتیبانی، محدودیت‌ها، روش‌های اتصال دسته‌بندی کرده‌ایم.

انواع کیف پول های سخت افزاری | صرفی همتاپی

جدول مقایسه انواع کیف پول سخت افزاری 

نام کیف پول قیمت تعداد ارزهای پشتیبانی شده روش اتصال محدودیت ها قابلیت ویژه

Trezor 

195$ +1800
  • تایپ C
  • بلوتوث
  • صفحه نمایش کوچک
  • قابلیت وصل حافظه
  • نرم افزار + تحت وب

KeepKey

79$ +58
  • طریق کابل OTG
کوین های کمتر نسبت به رقبا
  • توان ایجاد بی نهایت کلید خصوصی

BitBox

100$ +1500
  • تایپ C
کوین های کمتر نسبت به رقبا
  • حافظه جانبی
  •  اوپن سورس

Ledger Nano S

59$ +1800
  • کابل میکرو USB
  • نداشتن بلوتوث
  • تعداد محدود ارز
  • نرم افزار دسکتاپ و گوشی
  • اوپن سورس

Cobo Vault

490$ 12+
  • بلوتوث
  • کد‌های QR
  • کابل USB
  • قیمت بالا
  • پشتیبانی از ارزهای محدود
  • سنسور اثر انگشت

Ledger Nano X

119$ 1800+
  • تایپ C
  • بلوتوث
  • ذخیره سازی محدود
  • نرم افزار دسکتاپ و موبایل
  • اوپن سورس

 

ما در ادامه به بیان جزئیات بیشتری از این کیف پول های سخت افزاری پرداختیم:

۱.Trezor (ترزور)

این کیف‌پول برای اولین بار در سال ۲۰۱۴در جمهوری چک تولید شد. اولین کیف پول سخت افزاری ترزور با نام ترزور وان روانه بازار شد. اگر این کیف‌پول را به کامپیوتری ویروسی هم متصل کنید باز هم از ارز‌های شما محافظت خواهد کرد و آلوده نخواهد شد. ترزور بر روی کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند، ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و آی او اس قابل اجراست. شما می‌توانید دستگاه ترزور خود را با یک کابل USBبه دستگاه خود متصل کنید. 

ظاهر این کیف پول سخت افزاری شباهت زیادی به دزدگیر ماشین دارد. ترزور دارای صفحه نمایشی کوچک و دو دکمه است. نسخه جدید آن یعنی Trezor T نسبت به نسخه‌های قبلی صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد اما بسیاری به خاطر پلاستیکی بودن جنس بدنه، آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما گزینه‌های مفیدی هم مثل تاچ بودن صفحه به این نسخه جدید اضافه شده است.  

  • ارز‌های پشتیبانی شده توسط ترزور

بیت کوین، بیت‌کوین کش س وی، بیت‌کوین گلد، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین، دش، دوج‌کوین، زی‌کش، Namecoin ،NEM، توکن‌ها.

  • مزایای ترزور

۱. مهمترین ویژگی و مزیت این کیف پولهای سخت افزاری امنیت بسیار بالای آنها میباشد. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید هنگامی که کاربر میخواهد برای دریافت، انتقال و یا حتی چک کردن موجودی ارزهای دیجیتال خود از این کیف پول استفاده کند، باید رمز ورود خود را وارد کند، این رمز عبور را فقط صاحب کیف پول در اختیار دارد چرا که هنگام راه اندازی توسط خود او انتخاب شده است.
۲. هنگام راه‌اندازی دستگاه، به کاربر یک عبارت بازیابی داده میشود که باید آن را یادداشت کند. چنانچه دستگاه دزدیده شود کاربر با وارد کردن عبارت بازیابی بر روی دستگاه دیگری می‌تواند دوباره به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کند.
۳. کلید خصوصی این کیف پولهای سخت افزاری برای همیشه آفلاین می‌ماند و هرگز به اینترنت متصل نمی‌شود.
۴. ترتیب عددها بر روی کیبورد ترزور بعد از هربار استفاده عوض می‌شود، تا کسی نتواند از روی حرکت دست‌های کاربر رمز دستگاه را حدس بزند.
۵. ترزور برای اینکه اطمینان حاصل کند که کاربر به طور اتفاقی یک تبادل مالی را تایید نکرده‌ است و از انجام آن مطمئن میباشد، از کاربر می‌خواهد که گزینه تایید را برای مدت طولانی‌تری فشار دهد. همین ویژگی‌ها است که تقریبا ترزور را غیر قابل هک می‌کند.
  •  معایب ترزور

۱. در درجه اول مهمترین موضوع قیمت این کیف پولهای سخت افزاری میباشد. کاربر برای خرید آن میبایست هزینهای حدود 160 دلار پرداخت کند.  
۲. استفاده از کیف پول سخت افزاری ترزور برای کاربران تازه‌کار می‌تواند کمی سخت باشد. به همین دلیل کاربر میبایست قبل از استفاده از کیف پول دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کند.
۳. برای هر بار استفاده از ترزور باید آن را به کامپیوتر خود متصل و رمز ورود را وارد کند. همیشگی بودن این فرآیند میتواند زمانبر و سخت باشد.
  • در خرید ترزور به چه چیزی توجه کنیم؟

در درجه اول از پلمپ بودن دستگاه اطمینان حاصل شود. تمامی لوازم جانبی دستگاه که در دفترچه راهنما از آن‌ها نام برده شده داخل جعبه موجود باشد.

  •  قیمت ترزور

قیمت فعلی ترزور  160 دلار تخمین زده شده است.

۲. کیپ‌کی (KeepKey)

شرکت کیپ‌کی در سال ۲۰۱۴ پایه‌گذاری شد و در سال ۲۰۱۵ اولین محصولش را تولید کرد. هنگامی که این کیف پول برای اولین بار تولید و روانه بازار شد، به علت قیمت بالا (۲۳۹ دلار) از آن استقبال نشد به همین دلیل شرکت سازنده این کیف پول سخت افزاری بعدا قیمت محصول خود را به نصف رساند. این کیف‌پول نسبت به دیگر کیف‌پول‌های سخت‌افزاری از ارز‌های کمتری پشتیبانی می‌کند، ظاهر نسبتا بزرگ‌تر اما زیبایی دارد و در کل میتوان گفت که حمل آن کمی سخت است. بدنه والت سخت افزاری کیپ کی از آلومینیوم ساخت شده است که به این محصول نسبت به رقیبانش که معمولا بدنه‌ی پلاستیکی دارند برتری می‌بخشد.  

این محصول در دو رنگ طلایی و متالیک به فروش می‌رسد. کیف پول کیپ کی بر روی مک، ویندوز، لینوکس، اندروید و آی او اس قابل اجراست و حتی نسخه گوگل کروم نیز دارد. کاربران می‌توانند از این کیف پول با استفاده از اپ MyCelium استفاده کنند. این والت سخت افزاری از طریق کابل OTG به راحتی به کامیپوترها متصل میشود. در صورت نیاز نیز از اپ این دستگاه برای بک آپ گرفتن یا برگرداندن دارایی دیجیتال خود استفاده کند.

  • ارزهای پشتیبانی شده توسط کیپ کی

انواع بیت‌کوین (گلد و کش)، اتریوم، لیت‌کوین، دش، دوج‌کوین، دیجی‌بایت و توکن‌ها با استاندارد ERC_20

  • مزایای کیپ‌کی

۱. کلید خصوصی در این کیف پول سخت افزاری بصورت آفلاین نگهداری میشود. همین ویژگی کیپ کی را به کیف پولی با امنیت بسیار بالا تبدیل کرده است که در مقابل هکرها ایمن می‌باشد. 

۲. رمزگذاری اطلاعات در کیپ‌کی به هیچ عنوان قابل مقایسه با ترزور و لجر (ledger) نیست.

۳. سازندگان این محصول تصمیم گرفتند که کد اصلی (source code) این محصول را در اختیار خریدار بگذارند که این موضوع باعث قابل اعتماد شدن این محصول می‌شود. 

  • معایب کیپ‌کی

۱. سنگینی و وزن این محصول ۵۴ گرم این کیف پول را در مقایسه با دیگر رقبا به کیف پولی سنگین تبدیل کرده است. 

۲.این کیف پول سخت افزاری نسبت به دیگر نمونه‌های خود از کوینهای کمتری پشتیبانی میکند.

  • در خرید کیپ‌کی به چه چیزی توجه کنیم؟

به سالم بودن پلمپ پکیج توجه کنید و سپس از بودن کابل USB و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

  • قیمت کیپ‌کی

قیمت کیپ‌کی در رنگ متالیک ۷۹ دلار و در رنگ طلایی ۹۹ دلار است.

۳. بیت‌باکس (BitBox)

این کیف‌پول سخت افزاری برای اولین بار توسط شرکت سوئیسی شیفت کریپتو سیکیوریتی در سال ۲۰۱۶ تولید شد. این کیف‌پول‌ها شبیه به فلش مموری هستند. این شرکت با ترکیب بهترین المان‌های دو کیف پول لجر و ترزور توانسته است محصولی با سایز کوچک و قابل حمل تولید کند.

از جمله ویژگی‌های این کیف پول می‌توان به پشتیبان‌گیری آفلاین اطلاعات به کمک SD کارت، بسته‌بندی غیرقابل دستکاری دستگاه، متن باز بودن نرم افزار و قابلیت تنظیم اثر انگشت به عنوان پسوورد ورود به این کیف پول را نام برد.

کاربران می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری بیت باکس را به کمک یو اس بی نوع سی به کامپیوتر و موبایل خود متصل نمایند.

  • ارزهای پشتیبانی شده توسط بیت باکس

این کیف پول از بیت کوین، اتریوم، لیت‌کوین و توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند. 

  • مزایای بیت‌باکس

۱. همانطور که پیش از این گفته شد این دستگاه اوپن سورس (Open source) است، یعنی کاربر می‌تواند به کدهایش دسترسی داشته باشد.

۲. وزن این کیف پول سبک است  و کاربر به راحتی می‌تواند آن را حمل کند.

۳. رابط کاربری این کیف پول بسیار ساده است و کاربران به راحتی می‌توانند آن را فعال کنند.

  • معایب بیت‌باکس

۱. این کیف پول از ارزهای کمتری نسبت به کیف پول‌های لجر و ترزور پشتیبانی می‌کند.

۲. قیمت کیف پول بیت باکس نسبت به امکاناتی که اراده می‌کند بالا می‌باشد.

  • هنگام خرید بیت‌باکس به چه چیزی توجه کنیم؟

مثل کاربر باید همیشه از پلمپ بودن دستگاه مطمئن شود، علاوه بر این بیت‌باکس‌ها برخلاف خیلی از کلد‌والت‌های دیگر درون یک کیسه‌ی پلاستیکی عرضه می‌شوند. تمام لوازم جانبی دستگاه باید موجود باشد.

  • قیمت بیت‌باکس

قیمت این کیف‌پول 1000 دلار است.

4. لجر نانو اس (Ledger Nano S

کیف پول لجر نانو اس محصول شرکت لجر، یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولید والت سخت افزاری می‌باشد. عرضه این کیف پول توسط شرکت لجر باعث شد که برند لجر سمبل والت‌های سخت‌افزاری شود و محصولات شرکت ترزور را شکست بدهد. اگر چه شرکت لجر این کیف را در سال 2016 روانه بازار کرد، اما رضایت کاربران از آن به حدی است که هنوز هم به عنوان اولین انتخاب سرمایه گذاران و بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران و جهان شناخته می‌شود. کیف پول لجر نانو اس از نظر ظاهری شبیه یک فلش مموری کوچک و جمع و جور می‌باشد که یک محافظ فولادی روی آن قرار می‌گیرد تا علاوه بر محافظت از صفحه نمایش کیف پول از آسیب‌های فیزیکی، اطرافیان متوجه تفاوت آن با فلش مموری نشوند. در حال حاضر محصولات شرکت لجر در ۱۶۵ کشور خرید و فروش می‌شود.

کاربران برای استفاده از کیف پول لجر نانو اس تنها کافی است آن را از طریق کابل میکرو USB به کامپیوتر خود متصل کنند. 

یکی از ویژگی‌هایی که امنیت کیف پول لجر نانو اس را نسبت به سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری افزایش می‌دهد، وجود دکمه‌های فیزیکی بر روی آن می‌باشد. برای انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با کیف پول لجر کاربر باید به آن دسترسی مستقیم داشته باشد و با دکمه‌های موجود بر روی کیف پول انجام تراکنش را تایید کنند. این راهکار امنیتی این احتمال که هکرها بتوانند از راه دور به دارایی‌های موجود در کیف پول دسترسی داشته باشند و آنها را خارج کنند.

  • ارزهای پشتیبانی شده توسط کیف پول‌های لجر نانو اس

لجر نانو اس از 1100 کوین و توکن پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند تمامی ارزهای دیجیتال مطرح بازار به جز بیت کوین اس وی را در این کیف پول نگهداری کنید.

  • مزایا لجر نانو اس 

قیمت کیف پول لجر نانو اس نسبت به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد بسیار مناسب است. 

این کف پول از ارزهای دیجیتال بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با دیگر رقبا ویژگی منحصربفردی می‌باشد.

  • معایب لجر نانو اس

این کیف پول قابلیت اتصال به سیستم عامل ios را دارد.

صفحه نمایش این کیف پول کوچک است. 

  • در هنگام خرید کیف پول لجر به چه چیزی توجه کنیم؟

 از پلمپ بودن دستگاه و سالم بودن تمام قطعاتی که در تصویر زیر نمایش داده شده است اطمینان حاصل کنید.

  • قیمت لجر نانو اس

 قیمت این کیف پول ۵۹ دلار تخمین زده شده است که در میان کیف‌پول‌های دارای اسکرین ارزان‌ترین قیمت را دارد.

5. کوبو والت (Cobo Vault)

کوبو والت که محصول شرکت والت است به نسل دوم کیف پول‎‌های سخت افزاری مشهور است. این کیف‌پول علاوه بر تمام ویژگی‌های کیف‌ پول‌های نسل اول، مانند امنیت بسیار بالا، از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است. کاربرن از اپ این دستگاه می‌توانند بر روی تمام سیستم عامل‌ها استفاده کنید. برای بک آپ گرفتن از دستگاه نیز تنها کافی است کد ۲۴ رقمی که در ابتدا به شما داده می‌شود را در دستگاه دیگری وارد کنید.

ظاهر کوبو والت تقریبا شبیه به یک گوشی هوشمند است و صفحه نمایش بزرگ و تاچ پد بسیار خوبی دارد.

  • ارزهای پشتیبانی شده توسط کیف پول‌های کوبو والت

در حال حاضر این کیف پول از ۱۲ کوین مثل اتریوم، بیت‌کوین، XRP، دش و تعدادی توکن پشتیبانی می‌کند اما به دنبال پشتیبانی کردن از کوین‌ها و توکن‌های بیشتری است. 

  • مزایای کوبو والت

احتمالا می‌دانید که تنها اختلال امنیتی که می‌تواند در یک کیف پول سخت افزاری رخ بدهد، هنگامی است که آن را به دستگاهی که دسترسی به اینترنت دارد (لپ‌تاپ، گوشی و …) متصل می‌کنید. طبیعی است که برای انتقال ارزهایتان باید کیف پول سخت افزاری خود را به کامپیوتر متصل کنید. 

ویژگی کوبو والت این است که دستگاه شما را از طریق کد‌های QR به کامپیوترتان وصل می‌کند و احتمال نفوذ به اطلاعات شما از طریق این کدها بسیار کمتر از احتمال نفوذ به اطلاعات شما از طریق بلوتوث و کابل USB است. از طریق QR کدها شما می‌توانید تک تک اطلاعات ورودی یا خروجی از دستگاهتان را کنترل کنید و اگر فعالیت و اطلاعات مشکوکی مشاهده کردید، مانع ورود آن به دستگاه خودتان بشوید.

هنگامی که در مکان‌های عمومی هستید می‌توانید دستگاه را با اثر انگشت خود باز کنید تا از فاش نشدن پسووردتان مطمئن شوید. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه این است که اگر دستگاه شما دزدیده شود و فرد متخلف بخواهد بخشی از دستگاه را از آن جدا کند، دستگاه به طور اتوماتیک تمام کلید‌های شخصی شما را از بین خواهد برد تا مانع دسترسی آن فرد به کلید‌ها شود.

  • معایب کوبو والت

 وزن این کیف پول سنگین است.

کوبو والت از گران‌ترین والت‌های سخت‌افزاری در بازار است

  • در هنگام خرید این کیف پول به چه چیزی توجه کنیم؟

 از پلمپ بودن دستگاه و سالم بودن تمام قطعاتی وسایل تکمیلی که همراه آن به فروش می‌رسد اطمینان حاصل نمایید.

  • قیمت کوبو والت

قیمت خرید کوبو والت ۴۹۰ دلار تخمین زده شده است.


بخش چهارم:نکاتی برای تامین امنیت کیف پول سخت افزاری


نکاتی در باره کیف پول سخت افزاری | صرافی همتاپی

با این که سطوح امنیتی در کیف پول‌های سخت افزاری بسیار بالا است اما باید توجه داشته باشید که هکرها همیشه در کمین هستند تا از ناآگاهی افراد تازه کار سوء استفاده کنند و دارایی آنها را به تاراج ببرند. نکاتی وجود دارد که باید در هنگام خرید و یا کار با این نوع از کیف پول‌ها، به خاطر داشته باشید:

  • اصل بودن کیف پول را در اولویت قرار دهید. کیف پول را از وبسایت‌های معتبر و یا نمایندگی شرکت سازنده بخرید.
  • کیف پول، یک کلید خصوصی در اختیار شما قرار می‌دهد که تنها راه دسترسی شما به سرمایه دیجیتال شما است. کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال خود را امن نگاه دارید و هرگز آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید چرا که دسترسی به کلید خصوصی به منزله مالکیت ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین می‌باشد.
  • برای کار با والت سخت افزاری، شما به یک نرم افزار مدیریتی نیاز دارید، حتما نرم افزار مورد نظر را از سایت تولید کننده والت، دانلود کنید.
  • کیف پول خود را همیشه در جای امن نگه دارید. البته سرقت کیف پول به صورت فیزیکی به معنای از دست رفتن دارایی شما نیست اما ممکن است هکرها و دزدان می‌توانند با روش‌هایی ارزهای دیجیتال شما را با این روش به سرقت ببرند.

سخن آخر کیف پول سخت افزاری


کیف پول‌های سخت افزاری، دستگاه‌های فیزیکی کوچکی هستند که به منظور ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال به کار می‌روند. این کیف پول‌ها، کلید خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و گزینه بسیار امنی برای ذخیره ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. اگر قصد دارید مبالغ زیادی را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید و می خواهید ارزهای دیجیتالتان سطح امنیتی بسیار بالایی داشته باشد و یا فردی هستید که اهل سرمایه‌گذاری بلند مدت در این بازار هستید، استفاده از کیف پول سخت افزاری، برای شما بسیار ایده‌آل است.


سوالات متدوال درباره کیف پول سخت افزاری


اولین کیف پول‌های سخت افزاری کدام اند؟

اولین کیف‌ پول سخت افزاری کیف‌ پول ترزور بود که در آگوست ۲۰۱۴ به بازار آمد و محصول کشور چک بود. کیف ‌پول لجر نانو اس هم در اواخر سال ۲۰۱۴ به بازار آمد و تا به امروز محبوب‌ترین کیف ‌پول سخت ‌افزاری بوده است.

چرا کیف پول سخت افزاری ساخته شد؟

از زمان معرفی بیت‌کوین در سال 2008 تا به امروز، افراد بسیاری به دلیل استفاده از روش‌های ناامن مانند فراموش کردن کلید خصوصی بیت کوین‌های خود را از دست دادند. اگرچه قیمت بیت‌کوین در آن زمان بالا نبود و مردم اهمیت چندانی به از دست رفتن بیت‌کوین‌هایشان نمی‌دادند اما در سال ۲۰۱۴ قیمت بیت‌کوین افزایش چشمگیری داشت و بسیاری از مردم نگران ذخیره کردن بیت‌کوین‌هایشان با امنیت بالا شدند و ذخیره امن ارزهای دیجیتال به یکی از مهم‌ترین مسائل این حوزه تبدیل شد. در همین سال بود که کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری برای اولین بار به بازار آمد.

کیف پول سخت افزاری چیست و چه مزایایی دارد؟

کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری دستگاهی کوچک و قابل حمل برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال هستند. این کیف پول‌ها کلید خصوصی بدون نیاز به اینترنت و آفلاین نگهداری می‌کنند. یکی از مزایای این ولت‌ها نسبت به دیگر والت‌های ارز دیجیتال این است که کلید خصوصی شما در منطقه‌ای محافظت شده و توسط میکروکنترلرها نگهداری می‌شود و نمی‌توان آن را به شکل متنی از دستگاه خارج کرد. علاوه بر این اگر کامپیوتر شما ویروسی شود دارایی دیجیتال شما امن خواهد بود.

کلید خصوصی کیف پول چیست؟

کلید خصوصی رشته‌ای محرمانه از اعداد و حروف می‌باشد بسیاری آن را به رمز عبور حساب بانکی تشبیه می‌کنند. این کلید تنها چیزی است که ثابت می‌کند شما مالک یک ارز دیجیتال هستید.

کیف پول گرم و کیف پول سرد چه چیز هایی هستند؟

کیف پول گرم کیف‌ پول‌هایی هستند که اتصال به اینترنت برای دسترسی به آنها لازم است. مانند کیف پول‌های موبایل، تحت وب و دسکتاپ.
کیف پول‌های سرد به شکل آفلاین کار می‌کنند و بهترین نوع کیف پول برای نگهداری امن مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال می‌باشند. مانند کیف ‌پول‌های سخت ‌افزاری و کاغذی .

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کیف پول نانو ایکس با بلوتوث کار میکنه خیلی بهتر هست از لجر های کابلی

  2. سلام ، من میتونم کیف پول سخت افزاری بخرم بعد شریکی با کسی استفاده کنم ؟

  3. در کیف پول سخت افزاری دارایی ها به صورت آنلاین ذخیره میشود یا آفلاین؟

  4. در کیف پول های سخت افزاری ارزها ی دیجیتال چطوری ذخیره میشوند؟

  5. از نظر امنیت کدوم بهتره؟ کیف پول لجر نانو اس یا کیف پول لجر نانو ایکس؟

  6. همتاپی خدا خیرت بده 🙂 مادرم رو رو تازه تو صرافی های ارز دیجیتال ثبتنام کردم و همش ازم سوال میپرسه که کیف پول ارز دیجیتال چیه؟ کلید خصوصیمو به کسی ندم یا کلید عمومی…. این مقاله رو الان براشون فرستادمو خودمو راحت کردم

  7. دوست عزیز مقالتون خیلی طولانی بود اگر لطف کنی دو مورد از مزایا و معایب کیف پول ها ی سخت افزاری رو بگین بهم ممنونت میشم

  8. من اشنایی با کیف پول های سخت افزاری نداشتم با خوندن این مقاله اشنایی پیدا کردم.ممنون از دوستانی که این مطالب رو جمع اوری کردن.

  9. سلام
    من برای خرید سه میف پول نانو اس ترزور و کیپ کی رو مدنظر دارم. اما جایی خوندم که برای واریز ارز به این کیف پول ها باید حتما آنلاین باشن و تایید بشن :/
    خواستم ببینم این موضوع درسته یا برای واریز به این کیف ها نیازی به آنلاین بودن نیست

    1. سلام دوست عزیز

      برای واریز ارز دیجیتال به کیف پول‌های سخت افزاری به هیچ عنوان نیازی به آنلاین بودن نخواهید داشت. برای واریز تنها کافی است آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود را در اختیار ارسال کننده قرار دهید.

      برای برداشت ارز دیجیتال از کیف پول سخت افزاری مانند لجر و… می‌بایست والت خود را به سیستم متصل کرده و بصورت آنلاین ارز مورد نظر خود را انتقال دهید.

  10. نظرم یکی از بهترین کیف های سخت افزاری صددرصد کول ولت هست که شما جزو لیست نیاوردید اندازه یک کارت عابر بانک هست و راحت در کیف پول جیبی مان جا میشود و راحت هم به کامپیوتر و موبایل متصل خواهد شد

  11. پیشنهاد میکنین که کدوم یکی از ارز های دیجیتالمون رو داخل این کیف های پول سرد نگه داری کنیم؟؟

    1. سلام دوست عزیز

      چنانچه قصد دارید حجم زیادی از ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری نمایید، دارایی دیجیتالی خود را در کیف پول‌های سرد که با عنوان کیف پول‌های سخت افزاری شناخته می‌شوند ذخیره کنید.

  12. کدوم یکی از این کیف پول ها بیت کوین و اترییوم رو پشتیبانی میکنن؟

    1. سلام دوست عزیز

      اتریوم و بیت کوین دو ارزدیجیتال باارزش و مطرح می‌باشند. به دلیل محبوبیت اکثر کیف پول های ارز دیجیتال از این دو رمز ارز پشتیبانی می‌کنند. اما توصیه می‌کنیم قبل از نصب و راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر خود جهت اطمینان بیشتر ارزهای دیجیتالی که توسط والت پشتیبانی می‌شوند را بررسی نمایید.

  13. جایی رو میشناسین که مطمن باشه که بشه ازش کیف پول سرد خرید؟

    1. سلام دوست عزیز

      جهت خرید کیف پول‌های سخت افرازی مانند لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و… از بخش چت آنلاین سایت همتاپی با پشتیبانان مجموعه ارتباط برقرار نمایید.